Gå til innhold

Transport i Berlin?

Fremhevede innlegg

Gjest Bartenina
Skrevet

I morgen drar vi til Berlin, flyr til Berlin Tegel flyplass, noen som har peiling på taxipriser eller bussforbindelser? Er ca 11 km til hotellet vårt. Og hvordan er det å reise rundt i Berlin generellt? Billig, dyrt? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.visitingeu.com/western-europe/germany/2008/10/how-to-get-from-berlin-tegel-airport-to.html

Det kommer jo litt an på hvor i Berlin hotellet er, men tar dere bussen til Hauptbahnhof kommer dere rimelig midt i byen, og derfra går alt av busser og U-Bahn. Sistnevnte er hvertfall veldig ålreit :) Det er helt ålreite priser spør du meg, men alt er jo relativt. En dagsbillett på U-Bahn koster 6,5 Euro, så rett under 50 kroner. Ikke så ille i forhold til prisene her i Norge mtp. at en enkeltbillett i Oslo nå kostr 37 kroner elns hvis du kjøper før, og 50 kr ombord. Maten er billig! :laugh:

Skrevet

Vi brukte u-bahn og fant det enkelt å komme seg til de viktigste shoppingstedene og severdighetene med den.

Gjest Bartenina
Skrevet

Så kjekt, tusen takk :-) Wii, gleder meg!

Gjest Bartenina
Skrevet

Forresten, noen av dere som har brukt sightseeing-bussen?

Gjest Bartenina
Skrevet

Hei

Da vi reiste dit for et par år siden så betalte vi 20€ for taxi fra Tegel til vårt hotel i sentrum. Vi brukte også U-Bahn en del ganger og det funket fint. Her er et reisebrev med noen bilder og linker: http://www.gardkarls...trip_report.htm . God tur :-)

Oi, så hyggelig gard! Tusen takk :-D
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet (endret)

Tror det skal gå bane av noe slag fra Tegel? U-bahn! Ellers ligner U-bahn og S-bahn ganske mye på hverandre, forskjellene er at U-bahn har kortere avstand mellom stoppene, og at den er effekt på kort avstand, mens S-bahn funker bedre til avstander. Mellom bydeler foretrakk jeg S-bahn, mens U-bahn i større grad går til andre plasser. Er litt hipp som happ. Må huske å kjøpe dagskort og! Kan lønne seg. Kjøp ukeskort hvis du skal være der en uke, det angrer jeg på at jeg ikke gjorde :-) Kjøpte bare dagskort og diverse enturs-billetter. Ble mye stress med å holde oversikt på hva jeg hadde brukt og hva jeg ikke hadde brukt. De har også forskjellige soner, A B C. A er den innerste kjernen med Alexanderplatz osv, og så bygger det seg utover. Potsdam med Schloss Sanssouci ligger i sone C.

Her er en nettside om undergrunnen, og under "More information" kan du laste ned kart over hvor S-bahn og U-bahn går! LINK Jeg bodde på hotell i nærheten av Charlottenburg/Kurfurstendamm og tok jevnlig U-bahn/Uhlandstrasse og fra S-bahn/Savignyplatz. Selv om det tok lenger tid å gå til Savignyplatz foretrakk jeg faktisk S-bahn etter hvert. Gikk kjappere å komme seg rundt, og det var mindre rar stemning på S-bahn. S-bahn går mer "oppe i dagen" i tillegg :-)

U1-linjen (Uhlandstrasse-Warschauer Strasse) går langs Kurfurstendammstrasse, og stopper ved KaDeWe. Oppholdte meg lite utenfor bykjernen, utenom en tur til Potsdam, tok S-bahn dit. Kjempegreit og banene gikk tett og ofte. Du kommer fort inn i det :-)

Prisene husker jeg ikke, kan ikke ha vært særlig dyrt. :-)

Endret av Valiumsjunkie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...