Gå til innhold

Jeg vil ikke feire jul...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rett og slett fordi jeg trenger tid for meg selv. jeg sliter psykisk, og hadde egentlig hatt godt av å bli lagt inn på psykiatrisk.

Familien min tror at jeg har det mye bedre nå enn før, men det stemmer ikke.

Jeg orker bare ikke alt stresset med å kjøpe gaver, å reise hjem, late som om jeg er kjempeglad når jeg får gaver osv. Jeg har nok med meg selv akkurat nå. Er blakk også, så jeg får ikke kjøpt mange gavene. Har ikke råd til finklær heller.

Jeg vil egentlig bare være alene i julen. Men, familien vår er så liten at det kun blir 2, og muligens 3 rundt bordet om jeg ikke kommer.

Jeg vil ikke ødelegge julestemningen med å komme hjem som et emosjonellt vrak.

Men jeg vil heller ikke skuffe de med å ikke komme. Synes at det er en veldig vanskelig avgjørelse.

har du tips og meninger ?

Anonym poster: 32573eb6123afc0f208e01ae0fc694a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor du langt unna familien, eller såpass nærme at du kan svippe innom når du føler for det?

Jeg føler du bør være åpen om hvordan du har det og hva slags behov du har. Hvis de blir skuffet fordi du ikke kommer, så ikke la det bli ditt problem. Du har ditt eget å forholde deg til akkurat nå, jul kan du feire neste år. Julen er så hypet opp, det skal være SÅ koselig og SÅ mye god mat og SÅ fantastisk. Jeg feiret ikke jul på flere år pga sykdom. Nå hadde jeg ikke sjans i havet til å klare å reise hjem til familien og feire fordi jeg var for syk til reisen alene, men prinsippet er det samme - man må sette grenser.

Skrevet

tusen takk for svar.

Men jeg føler også at jeg bør reise hjem, for mamma er kronisk syk og trenger hjelp. Og familien har hjelpt meg så utrolig mye, og gjør alt for at jeg skal ha det bra. Om jeg ikke reiser hjem kommer jeg til å få dårlig samvittighet.

Så jeg bør vel egentlig bare reise hjem, selv om jeg ikke har så veldig lyst. Jeg føler at jeg er skikkelig ego om jeg ikke reiser hjem. Vet at julen er veldig hypet opp. Men i alle år har mamma stelt i stand den beste julen, selv om hun sliter veldig mye selv. Det tar 4-5 timer å reise hjem, så det er på en måte ikke bare å kunne stikke innom.

Skrevet

tusen takk for svar.

Men jeg føler også at jeg bør reise hjem, for mamma er kronisk syk og trenger hjelp. Og familien har hjelpt meg så utrolig mye, og gjør alt for at jeg skal ha det bra. Om jeg ikke reiser hjem kommer jeg til å få dårlig samvittighet.

Så jeg bør vel egentlig bare reise hjem, selv om jeg ikke har så veldig lyst. Jeg føler at jeg er skikkelig ego om jeg ikke reiser hjem. Vet at julen er veldig hypet opp. Men i alle år har mamma stelt i stand den beste julen, selv om hun sliter veldig mye selv. Det tar 4-5 timer å reise hjem, så det er på en måte ikke bare å kunne stikke innom.

Det er ingen som dør om du ikke reiser hjem til jul. Hvis du er flink til å formidle hvordan du faktisk har det nå, så bør familien din forstå. Det er ingenting du skal få dårlig samvittighet for (den er det kun du selv som gir deg). Hva er det verste som kan skje hvis du ikke reiser hjem til jul? Hva er det verste som kan skje hvis du reiser hjem til jul?

Skrevet

Tja, skjønner at du tenker det er best for deg å ikke dra hjem, men siden du åpenbart får veldig dårlig samvittighet og føler at du ødelegger jula for familien din, så kan det hende det er bedre for deg å "ofre deg"? Går det an å si fra at du er veldig sliten og blakk og i dårlig form, at du egentlig burde holdt deg hjemme, men at du gjerne kommer hvis de tar deg som du er? Kanskje du undervurderer familien din sine evner til å akseptere at du har det tøft og at du ikke "skinner av glede" over julegaver? Du sier at din mor er kronisk syk, da vet nok foreldrene dine ganske mye om hva det vil si å ha det tøft.

Man skal ta hensyn til seg selv, men det kan hende du får det best med deg selv om du setter dine egne behov til side og "ofrer" deg for de du er glad i denne ene kvelden. Og kanskje får du en finere kveld enn du tror?

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen som dør om du ikke reiser hjem til jul. Hvis du er flink til å formidle hvordan du faktisk har det nå, så bør familien din forstå. Det er ingenting du skal få dårlig samvittighet for (den er det kun du selv som gir deg). Hva er det verste som kan skje hvis du ikke reiser hjem til jul? Hva er det verste som kan skje hvis du reiser hjem til jul?

Det verste som kan skje er vel at hun får veldig dårlig samvittighet, at hun kanskje kommer til å angre fordi det er stusselig å være alene når det kommer til stykket, og at familien hennes kommer til å engste seg for henne og være bekymret for at hun er alene på julaften. Som jeg skrev lenger opp; hvorfor ikke gi de denne ene kvelden? Man dør ikke av å sette seg selv til side og gjøre noe kun for å glede de som står en nærmest heller. Og i blant kan det være sunt å presse seg litt.
  • Liker 3
Skrevet

har du tips og meninger ?

Uten å ta vare på deg selv først kan du ikke ta vare på andre.

Skrevet

si det som det er: i år har jeg behov for å være alene, ta vare på meg selv. osv

jeg tror at de fleste voksne mennesker forstår at folk har forskjellig behov og vil respektere det.

det er lov å si nei. og du må ta vare på deg før du kan gjøre alle andre glad. du skriver at familien din har hjulpet deg mye. vis det å slippe jul i år hjelper deg. er jeg sikker på at de er med på det.

Anonym poster: 7e7f4df5023f881c5fff24b42257403b

Skrevet

Det verste som kan skje er vel at hun får veldig dårlig samvittighet, at hun kanskje kommer til å angre fordi det er stusselig å være alene når det kommer til stykket, og at familien hennes kommer til å engste seg for henne og være bekymret for at hun er alene på julaften. Som jeg skrev lenger opp; hvorfor ikke gi de denne ene kvelden? Man dør ikke av å sette seg selv til side og gjøre noe kun for å glede de som står en nærmest heller. Og i blant kan det være sunt å presse seg litt.

Å reise til noen pga dårlig samvittighet gir ikke trivelig stemning. TS sier selv at h*n overhodet ikke ønsker å feire jul fordi h*n er for syk, og helst kunne tenkt seg å ligge på psykiatrisk. Det er ikke alltid bra å presse seg, det kommer helt an på. Hadde jeg presset meg til å reise i timesvis for å feire jul for å glede familien, så hadde det gjort helsa mi svært dårlig. Det hadde nok vært en større belastning for dem å ha en alvorlig syk som så åpenbart ikke ville være der enn å la meg få lov til å velge selv. Det var en befrielse å slippe å ha mennesker rundt seg og ikke ha alt styret jula fører med seg. Om familien min satt hjemme og bekymret seg så var ikke det mitt problem. Jeg vet det høres fælt ut å si, men det er sannheten. Nøkkelen er åpenhet og ærlighet. Noen ganger må man sette seg selv foran andre, særlig når man er syk.

Nettopp.

Skrevet

Kanskje det kan være godt for deg å komme hjem og bli stelt litt med og prate litt med familie? Jeg tenker at det hvertfall er en fordel at det er så få som skal feire jula sammen, da blir det mindre stress på en måte:)

En måte å komme seg unna i år, særlig siden du må reise så langt, er å "bli syk" dagen før du skal dra, type omgagnsyke, så du ikke får reist. Men det aller beste er jo å forklare situasjonen da, jeg håper de vil forstå.

Anonym poster: 82a4220a58d7caa89e47e35f29d9e5fc

Skrevet

Kanskje det kan være godt for deg å komme hjem og bli stelt litt med og prate litt med familie? Jeg tenker at det hvertfall er en fordel at det er så få som skal feire jula sammen, da blir det mindre stress på en måte:)

En måte å komme seg unna i år, særlig siden du må reise så langt, er å "bli syk" dagen før du skal dra, type omgagnsyke, så du ikke får reist. Men det aller beste er jo å forklare situasjonen da, jeg håper de vil forstå.

Anonym poster: 82a4220a58d7caa89e47e35f29d9e5fc

det funker for noen . for andre blir det mer stress. folk er forskjellig og vis ts ønsker å være alene så ser jeg ingenting i veien med det.

Anonym poster: 7e7f4df5023f881c5fff24b42257403b

• Liker 1
Skrevet

Jula 09 så hadde jeg elendig økonomi og bodde i andre enden av landet i forhold til mine foreldre og søsken. I tillegg var jeg deprimert og følte ikke for å feire jul. Jeg sa til mine foreldre at jeg har ikke kr til reisen, de sa at de kunne sponse og låne meg kr men jeg sa nei takk og ble heller hjemme. Når venner der foreldrene mine bor spurte om jeg kom "hjem" til jul så sa jeg det samme, lite kr. Alle respekterte det og da var det ikke noe problem og ingen mas. Det var litt kjipt å være alene på julaften, mer kjipt enn jeg hadde trudd men jeg overlevde, og familien min overlevde uten meg! De var 3 styk men hadde blitt "hele" 4 hvis jeg kom, og 5 hvis søstra mi hadde kommet men hun kom ikke heller.

Kanskje du kan si at du ikke har kr til reisa, og heller så kjøper du de billige gaver som du sender i posten? Begynne med det nå, så blir det ikke stress i desember. Også slapper du heller av hjemme, og kjøper deg det du har lyst til å spise av middag og godis :) Noe enkelt så blir det heller ikke stress med maten. Har du en fryser så kan du handle inn mat som kan fryses allerede nå.

Anonym poster: f6d69a444f3a7e9c5320ebf5417c6f1f

Skrevet

Men er det å sitte alene i jula, vekke fra de hun er glad i og som er glad i henne, å ta vare på seg selv? Hun er sliten og syk og blakk, og i november har hun lyst til å droppe hele jula. Det betyr ikke at det nødvendigvis er sunnest for henne å sitte alene i jula istedenfor å være sammen med familien.

Og - ingen ting i det hun forteller tilsier at familien er negativ for henne, tvert i mot. det lille hun forteller om familien tilsier heller at det er en omsorgsfull familie der de er glade i hverandre. Noe annet var det jo hvis det var ting med familien som gjør henne dårligere. Men det sier hun altså ingen ting om. Kun dette med at hun har lyst til å isolere seg, ikke har råd til finklær og gaver og ikke har lyst til å smile og late som om alt er bra.

Jeg ser bare ikke hvorfor det at en deprimert person skal følge trangen til å isolere seg og trekke seg unna de nærmeste, hvorfor det skal være å ta vare på seg selv, eller hvordan det skal kunne virke oppbyggelig for henne. HUn sier jo til og med at hun vil få veldig dårlig samvittighet hvis hun ikke drar. Tror du at det vil hjelpe psyken hennes? Så vet vi også, generelt sett, at deprimerte mennesker lett blir selvsentrerte og selvgranskende/selvopptatte. Kanskje det er bedre for henne å sette seg selv og sine følelser litt til side og glemme seg selv og fokusere på hvordan hun kan glede de hun er aller mest glad i?

Å reise til noen pga dårlig samvittighet gir ikke trivelig stemning. TS sier selv at h*n overhodet ikke ønsker å feire jul fordi h*n er for syk, og helst kunne tenkt seg å ligge på psykiatrisk. Det er ikke alltid bra å presse seg, det kommer helt an på. Hadde jeg presset meg til å reise i timesvis for å feire jul for å glede familien, så hadde det gjort helsa mi svært dårlig. Det hadde nok vært en større belastning for dem å ha en alvorlig syk som så åpenbart ikke ville være der enn å la meg få lov til å velge selv. Det var en befrielse å slippe å ha mennesker rundt seg og ikke ha alt styret jula fører med seg. Om familien min satt hjemme og bekymret seg så var ikke det mitt problem. Jeg vet det høres fælt ut å si, men det er sannheten. Nøkkelen er åpenhet og ærlighet. Noen ganger må man sette seg selv foran andre, særlig når man er syk.

TS skriver at hun "ikke har så veldig lyst" til å reise hjem, men at hun føler at hun bør, og at hun kommer til å få skikkelig dårlig samvittighet hvis hun ikke gjør det. Ut fra det TS skriver tror jeg hun vil få det mye mye mye bedre med seg selv om hun drar. Men hun bør infomrere om at hun er dårlig og sliten og nedfor, og at hun er blakk og kommer uten noe særlig festklær eller gaver.

• Liker 1
Skrevet

Reis hjem og slutt å syns synd i deg selv. Jo mer du suller deg inn i tristhet, jo verre blir det. Opp og hopp, smil og verden smiler tilbake.

Anonym poster: ff95ced4f2e25b0adceeb6d8ee0ab189

Skrevet

TS skriver at hun "ikke har så veldig lyst" til å reise hjem, men at hun føler at hun bør, og at hun kommer til å få skikkelig dårlig samvittighet hvis hun ikke gjør det. Ut fra det TS skriver tror jeg hun vil få det mye mye mye bedre med seg selv om hun drar. Men hun bør infomrere om at hun er dårlig og sliten og nedfor, og at hun er blakk og kommer uten noe særlig festklær eller gaver.

"Jeg vil egentlig bare være alene i julen"

"Jeg trenger tid for meg selv"

"Jeg har nok med meg selv akkurat nå"

Jeg syns TS er veldig klar på at hun faktisk ikke ønsker å feire jul, men har dårlig samvittighet og er redd for å skuffe familien.

Som en som selv har vært veldig syk er det en ufattelig påkjenning å måtte gå i mot seg selv og det som er bra for seg, bare for å glede andre. Det er ikke verdens undergang å sitte alene på julaften hvis det er det man virkelig ønsker, det kan tvert i mot være en fantastisk befrielse.

TS, hvis det å være alene julaften er det du virkelig ønsker og trenger, så ta hensyn til dine egne behov.

Skrevet

Men er det å sitte alene i jula, vekke fra de hun er glad i og som er glad i henne, å ta vare på seg selv? Hun er sliten og syk og blakk, og i november har hun lyst til å droppe hele jula. Det betyr ikke at det nødvendigvis er sunnest for henne å sitte alene i jula istedenfor å være sammen med familien.

Og - ingen ting i det hun forteller tilsier at familien er negativ for henne, tvert i mot. det lille hun forteller om familien tilsier heller at det er en omsorgsfull familie der de er glade i hverandre. Noe annet var det jo hvis det var ting med familien som gjør henne dårligere. Men det sier hun altså ingen ting om. Kun dette med at hun har lyst til å isolere seg, ikke har råd til finklær og gaver og ikke har lyst til å smile og late som om alt er bra.

Jeg ser bare ikke hvorfor det at en deprimert person skal følge trangen til å isolere seg og trekke seg unna de nærmeste, hvorfor det skal være å ta vare på seg selv, eller hvordan det skal kunne virke oppbyggelig for henne. HUn sier jo til og med at hun vil få veldig dårlig samvittighet hvis hun ikke drar. Tror du at det vil hjelpe psyken hennes? Så vet vi også, generelt sett, at deprimerte mennesker lett blir selvsentrerte og selvgranskende/selvopptatte. Kanskje det er bedre for henne å sette seg selv og sine følelser litt til side og glemme seg selv og fokusere på hvordan hun kan glede de hun er aller mest glad i?

Det er dette som er så vanskelig. Jeg identifiserer meg en del med TS her. Som en som heller ikke har utbytte av jul så ønsker jeg ikke å feire jul. Ikke det grann! Men så har en samvittigheten ovenfor ungene. Hadde det ikke vert for ungene hadde jeg bedt alle andre om å dra til helvete i julen. Mer eller mindre ordrett. Så da har en to onder som sliter en i hver sin retning. Jeg aner ikke hva som er riktig svar for TS. Det må TS selv finne frem til. Det er derfor jeg sier at TS må ta vare på seg selv først. det vil si, TS må vurdere hva som er minst feil (eller mest riktig) for TS sin del, ikke for alle andre sin.

Vi kan nok bare komme med forskjellige vinkler å se ting fra, og så må TS selv kjenne etter og være helt ærlig med seg selv om hva som gjør minst skade. Forhåpentligvis er ikke begge valgene direkte destruktive.

Skrevet

"Jeg vil egentlig bare være alene i julen"

"Jeg trenger tid for meg selv"

"Jeg har nok med meg selv akkurat nå"

Jeg syns TS er veldig klar på at hun faktisk ikke ønsker å feire jul, men har dårlig samvittighet og er redd for å skuffe familien.

Som en som selv har vært veldig syk er det en ufattelig påkjenning å måtte gå i mot seg selv og det som er bra for seg, bare for å glede andre. Det er ikke verdens undergang å sitte alene på julaften hvis det er det man virkelig ønsker, det kan tvert i mot være en fantastisk befrielse.

TS, hvis det å være alene julaften er det du virkelig ønsker og trenger, så ta hensyn til dine egne behov.

Tanker jeg også tenker. Og jo mer de rundt maser, jo sterkere blir behovet for dette. Hvis ingen hadde nevnt jul med ett ord så hadde jeg dukket opp litt sånn snikende. Når alle maser så er tanken på jul direkte kvelende og påfører meg en mild depresjon. Derfor lurer jeg på hvordan TS sin verden fungerer slik sett.

Skrevet

Jeg synes du skal gi deg selv lov til å "skite " i hele julen jeg.Og det som en julegave til deg selv.

Om du er syk og vil slippe ekstra mas og stress,så synes jeg pinadø familie og venner burde ha såpass med forståelse for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...