Gå til innhold

Hvordan leve med hpv-viruset?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I følge gynekologen har jeg en type av hpv-viruset. Hadde en kjønnsvorte for noen år siden.

Nå har jeg i en periode hatt "anfall" med virusaktivitet, sist varte det noen uker, nå har det så langt gått 5 dager. Tror det ble utløst av intimbarbering denne gangen.

Det kjennes ut som sopp (om enn litt verre), med kløe, svie, stikking og sårhet.

Smører med xylokain som bedøver området en stund.

Noen som har dette, og som har noen tips til meg? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg vet skal man bruke behandling spm man får på resept for kjønnsvorter. Jeg har ikke hørt at det skal svi, klø og gjøre vondt.

Jeg tror du bør ta en ny tur til legen og sjekke deg for herpes og sopp.

Anonym poster: e928bbf0edfaa0f519188bd4bee5cad9

Skrevet

Det ble sjekket for sopp sist, samt vevsprøve som viste virus. Og han mener dette er "virusaktivitet", men jeg har ingen vorter. Heller ingen blemmer som man jo har ved herpes. Og min kjære gynekolog er ikke interessert i å sjekke dette mer ut, i følge han selv... :P

Skrevet

Er denne gynekologen fastlegen din? Be isåfall om en henvendelse til en spesialist (en ordentlig gynekolog :P). Dersom det er en spesialist du har vært hos, få ny henvisning av fastlegen din og bestill time hos en annen.

Skrevet

Det ble sjekket for sopp sist, samt vevsprøve som viste virus. Og han mener dette er "virusaktivitet", men jeg har ingen vorter. Heller ingen blemmer som man jo har ved herpes. Og min kjære gynekolog er ikke interessert i å sjekke dette mer ut, i følge han selv... :P

Da drar du til en annen gynekolog. Verre er det ikke.

Anonym poster: e928bbf0edfaa0f519188bd4bee5cad9

• Liker 1
Skrevet

Det er flere typer av viruset - og et par av dem lager slik aktivitet du beskriver - de hissigste er HVP 16 og 18 så vidt jeg husker. Og så har du graden av disse igjen som kan skape celleforandringer og aktivitet.Jeg ville ha bedt om henvisning til en gynekolog som kan utføre en koloskopi-undersøkelse; de pensler på noe eddikklignende og ser på det betente området med et spesielt mikroskp, og kan deretter fortelle deg om det er celleforandringer. Er det det, vil de sannsynligvis ta en celleprøve for å sjekke graden av den

Jeg sliter med det samme som deg..

Skrevet

Takk for svar :-)

Begynner å tro at det er herpes..men hvem vet.

Hva gjør du når du har "anfall" da? Noe utover å smøre med xylolain?

May

Skrevet

Til May.

Jeg har en sjeldent hissig type av HPV og har slitt med dette i snart 23 år (det startet da jeg var ca 20).

Hpv-viruset lager celleforandringer hos meg og de har i perioder vært opp i stadie 3, som er forstadiet til kreft. Jeg har blitt behandlet med laser ca 8 ganger (de brenner av hudlaget hvor celleforandringene er), jeg har prøvd kremer (Aldara), de har måtte fjerne de indre kjønnsleppene kirurgisk.En stund så det ut til at de måtte fjerne klitoris også, men det gikk seg til.PUH!

Ingenting stanser dette hos meg - men det svinger fra stadie 1 til 3. (Det kalles VIN 1,VIN 2 og VIN 3).

Det er ingenting jeg kan gjøre - har sjeldent helt rolige perioder uten noen problemer og aktivitet. Men jeg er avhengig av å være nybarbert (hår stikker smertefullt),jeg bruker uparfymerte våtservietter i stedetfor dorull (dorull kjennes for grovt) og så smører jeg med et tynt lag med DrGreve's Allroundkrem. Den holder det mykt.

Bruker kun bomullstruser.

I tillegg tror jeg at jeg også har hudlidelsen Lichen Sclerosus der nede. Alle symptomer taler for det. Det er en autoimmun hudlidelse (det finnes ingen kur, men kan behandles med reseptbelagt krem som kan lindre symptomer).

Sexlivet lider veldig av dette - kan gå lenge noen ganger før jeg er i stand til å ha sex - og jeg klør så jeg holder på å bli sprø noenganger.Våkner på natta av kløen og jo mer jeg klør jo sårere blir det.

Uff, jeg er så lei meg på dine vegne - og håper du aldri kommer til å få det slik som jeg, men at tilstanden din vil forholde seg roligere...

Skrevet

Er det lovlig å ha sex om man er smittet av HPV? På samme måte som man ikke har lov til å ha sex med andre om man VET man har klamydia eller annen kjønnssykdom. Nå er jeg jente, men hvis jeg visste at min sexpartner hadde HPV, ville jeg ikke hatt sex med han. Da vil jo HPV'en smitte, og gi meg økt risiko for både kreft og kjønnsvorter?

Anonym poster: b4ecd3d16a1870b3c6d65e8439a940fe

• Liker 1
Skrevet

Som legen sa til meg, så godt som alle seksuelt aktive mennesker har allerede HPV viruset i seg. Det er bare ikke alle typene som skaper problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...