Gå til innhold

Barn under 13 på facebook


Gjest annemor30

Anbefalte innlegg

Jeg kan ingenting om facebook og det er mange år før det blir en aktuell problemstilling her i huset.

Nettvett kan man fint lære uten facebook, og det er viktig. Minst like viktig er det å lære barna å overholde regler. Om det er aldersgrense på facebook, film, spill, regler i barnehage/ skole eller whatever- mitt barn skal lære seg å følge regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lar du han fortsette med spillet, da? :klo:

Har jeg sagt at jeg gjør det? Vi stengte selvsagt for online-spilling, da han etter gjentatte advarsler ikke ga seg med chatting med fremmede.

Anonym poster: 12f12dbb034ae6f69a76d355ba527762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke aktuelt med FB før barna er 13år.

Jeg rapporterer også når jeg finner barn på FB som jeg vet er under 13.

Synes det ikke er så veldig sjarmerende å ta alt fra 6-10 åringer osv. lyve på alderen sin så grundig. De fleste oppgir jo at de er født i 95 blant annet.

Jeg er klar på min mening ang det i diskusjoner både på nett og med barna og andre voksne og barn.

Det er 13 års grense og da får ikke barn under 13 år lov til å opprette FB-konto. Så enkelt er det faktisk og hadde alle andre foreldre vært strenge på det og fulgt opp aldersgrense-regelen så hadde det ikke vært noe å diskutere.

Det er dessverre noen som etterhvert føler seg litt utenfor pga at flere og flere får FB-konto, og det er for ille at noen skal føle seg utenfor fordi foreldrene synes det er greit å lyve.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke unger enda. Men jeg må si jeg blir sjokkert over alle som ikke ser det "farlige" med facebook. Bare se på "Hotteste 1999-modell"-tråder feks. Eller andre bilder, statuser, o.l. For ikke å snakke om hvor lett det er å mobbe på facebook!

Og dere som tror dere er sikra om dere har barna som venner: Bilder, statuser og det meste av andre ting kan stilles inn på at man feks lar alle bortsett fra enkelte personer se.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som tror dere er sikra om dere har barna som venner: Bilder, statuser og det meste av andre ting kan stilles inn på at man feks lar alle bortsett fra enkelte personer se.

Ja, er klar over det. Benytter meg av slike innstillinger selv.

Det er også en av grunnene til at barnet kun får ha meg, pappa og bror som venner.

Jeg føler meg helt sikker iom at jeg og faren har passordet til barnets konto og vi har selv aktivert/deaktivert innstilningene vi mener passer til kontoen.

Anonym poster: 8693e753eb9037054e9190f75dd4d1cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over det. Benytter meg av slike innstillinger selv.

Det er også en av grunnene til at barnet kun får ha meg, pappa og bror som venner.

Jeg føler meg helt sikker iom at jeg og faren har passordet til barnets konto og vi har selv aktivert/deaktivert innstilningene vi mener passer til kontoen.

Anonym poster: 8693e753eb9037054e9190f75dd4d1cb

Nå vurderte jeg om jeg skulle nevne at akkurat deg siktet jeg ikke til, men gjorde det ikke. Men burde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor lar du han fortsette med spillet, da? :klo:

Hva mener du en eller annen tilfeldig person som han spiller med over PSN skal kunne gjøre med han?

Lær heller vedkommende nettvett og gi dem litt frihet, bruk av sikre passord, ikke åpne vedlegg man ikke venter osv, det vil tross alt komme til gode senere.

Det er dessverre noen som etterhvert føler seg litt utenfor pga at flere og flere får FB-konto, og det er for ille at noen skal føle seg utenfor fordi foreldrene synes det er greit å lyve.

Som sagt, det er like mye lyving som å se en film med 12 års aldergrense med en 11-åring.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vurderte jeg om jeg skulle nevne at akkurat deg siktet jeg ikke til, men gjorde det ikke. Men burde ;)

Hehe, jeg tok det som en generell uttalelse som jeg hadde lyst å svare på. :)

Anonym poster: 8693e753eb9037054e9190f75dd4d1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært 18-årsgrense på FB, facebook er et offentlig forum som barn ikke skjønner konsekvensen av. Det man skriver på facebook kommer ut i offentligheten og kan senere bli brukt mot deg, bør hva voksen for å drive med den slags aktivitet, det blir mye mobbing blant ungdom på facebook, facebook skaper et voldsomt press blant ungdom om hvem som er mest vellykket, har flest venner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg le, den hadde jeg ikke forventet... :D

But of course, her er den engelske oppskrifta:

Hva i alle dager... :skratte:

Syns egentlig at facebook ikke er så ille, syns også at foreldre bør ha kontroll på alt barn driver med på pcen,enten det er side med de små pingvinene,habbo eller facebook.

Men jeg ser at mange smågutter liker sider som "pupper" på facebook,og jeg er usikker på om de vet at andre kan se at de liker det?

Men jeg ser veldig godt poenget til ts, det er en grunn til at det er grense og den syns jeg man skal respektere, for plutselig lærer du barna at de kan heve seg over sånn ..

hadde ikke akkkurat latt en 13 åring spille spill for 18 åringer heller..

Tror jeg

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Det er ikke FB som er skyld i at noen mobbes. FB i seg selv er ikke farlig, det er den uvettige bruken og mangelen på kunnskap som kan være farlig, men jeg tror ikke man kommer den til livs ved å holde barna borte fra FB helt til de når den magiske 13-års grensa. . At man kan bruke FB på en dum måte er jeg enig i, men som forelder har jeg mer tro på å følge opp og lære barna hvordan de skal bruke det på en ok måte framfor å nekte de for så å slippe opp når de blir gamle nok. Barn under 13 år er på nett i dag, og om foreldre er bra naive hvis de tror at barna er trygge så lenge de holder seg unna FB fram til de er 13.

Og når det gjelder dette med å lyve på alder: FB aldersgrensa er ikke lovregulert på noen som helst måte. FB har selv satt 13-års grense, men jeg mener at jeg som en ansvarlig forelder sover godt om natten ved å tillate, og selv ta ansvar for at barnet mitt under 13 har FB profil som jeg følger med på. På samme måte som foreldre kan ta ansvar for å se filmer med høyere aldersgrense. Jeg respekterer de som respekterer 13-årsgrensa, men jeg tror helt ærlig at det er smartere å slippe opp litt før mens det enda er ok at foreldrene kan rettlede og kontrollere. Men - alle får gjøre som de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon: det er foreldregenerasjonen som bør lære seg nettvett. Ungdommen er stort sett veldig flinke og har lært seg å passe på. Jeg tør påstå at mange foreldrene ikke har peiling på hva ungdommen og barna gjør på internett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakker vi om barn under 13, som ikke er tenåringer da,men jeg er egentlig enig i at foreldrene trenger mer kunnskap å videreføre barna,jeg ser hele tiden at de som har facebook og er under 13 deler virus/spam linker av video med dårlig oversatt norsk tekst osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det opplest og vedtatt at reglene skal følges, og her i huset får ingen Facebookkonto før de er tretten. Synes ikke noe om at foreldre slipper opp og tillater det før.

Sendte deg en PM, angående den kaka... Tråden har visst blitt ryddet :fnise:

Anonym poster: c180b2182eb34d4f23da685669959177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte deg en PM, angående den kaka... Tråden har visst blitt ryddet :fnise:

Anonym poster: c180b2182eb34d4f23da685669959177

Mulig jeg var litt rask på avtrekkeren. Linken til kaka ligger her: sitronkake. ;)

Sulosi, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt barn har nettopp fått egen konto på fb. Betingelsene er at det kun er 3 venner som er tillatt; pappa, bror og meg.

Alle venneforespørsler blir avvist selv om det er fra familie og venner.

Fb brukes kun til spill og litt chatting med pappa som bor et annet sted og vi har full tilgang til kontoen.

Anonym poster: 8693e753eb9037054e9190f75dd4d1cb

Hele poenget med Facebook er jo at det er et ''social network'', så skjønner ikke hvorfor adding av venner og familie skulle være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...