Gå til innhold

Barn under 13 på facebook

Anbefalte innlegg

Gjest annemor30
Skrevet

Når foreldre gir barn under 13 lov til å være på facebook hva slags signaler gir vi barna våre da? At det er lov å lyve litt på alder og bryte litt regler?

Ja, hva syns du?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er greit, så lenge ungene er sånn noenlunde oppdragne og foreldrene har passord og følger med på hva ungene driver med.

Skrevet

Det der er et kjempeproblem hjemme hos oss. Min elste er er 11 år og maser. Samtidig spiller de spill der jeg har hjulpet de i gang selv om de egentlig ikke er gamle nok, og den har jeg fått høre... Vanskelig å være helt konsekvent ja!

Jeg godtar ikke venneforespørseler av de under 13 år! Har forklart hvorfor til flere av foreldrene.

• Liker 1
Gjest Sitronkake
Skrevet

Her er det opplest og vedtatt at reglene skal følges, og her i huset får ingen Facebookkonto før de er tretten. Synes ikke noe om at foreldre slipper opp og tillater det før.

• Liker 8
Skrevet

Dattera til søsteren min fikk facebook før hun var 13, det var med en avtale på at hun Måtte ha foreldrene som venner og at de kunne ha tilgang til kontoen. Eneste grunnen til hun fikk det va fordi at de flyttet til et annet land, og det var da lettere å ha kontakt med venner og familie:)

• Liker 1
Skrevet

Uaktuelt med fb før de er 13 her i huset. Lyving er stygt og da lar jeg de ikke få lyve på alder heller.

• Liker 1
Skrevet

Dere som sier det er helt uaktuelt. Spiller barna deres internettspill og hvordan stiller dere dere til aldersgrensene på disse spillene?

Skrevet

Heller Facebook enn skytespill.

Anonym poster: fb9c2ea675c84d4ccaa8b540d5d62840

• Liker 3
Skrevet

Når foreldre gir barn under 13 lov til å være på facebook hva slags signaler gir vi barna våre da? At det er lov å lyve litt på alder og bryte litt regler?

Ja, hva syns du?

Jeg mener at foreldre må selv ta ansvar for når de syns sitt barn kan ha FB profil. Og det er vel ikke noe mer å bryte regler enn om man lar barnet sitt se en film med høyere aldersgrense? Jeg er mer restriktiv til det enn til at barnet mitt under 13 har FB. Så lenge vi alle er inneforstått med at jeg har passord og tilgang, og så lenge jeg overvåker og sjekker hva som foregår.

Mener du at FB er farlig for barn under 13 på noen måte?

• Liker 2
Skrevet

Når justin bieber blir omtalt som en MANN så kan man regne med at det er nok av barn under 13 på facebook..

Anonym poster: 4975656d232d9aebc49f0eb380db24c6

• Liker 2
Skrevet

Lykke til med å lære opp barna deres til å følge slike regler på Internett, det vil dere trenge.

• Liker 1
Skrevet

WORD!

Skrevet

Mitt barn har nettopp fått egen konto på fb. Betingelsene er at det kun er 3 venner som er tillatt; pappa, bror og meg.

Alle venneforespørsler blir avvist selv om det er fra familie og venner.

Fb brukes kun til spill og litt chatting med pappa som bor et annet sted og vi har full tilgang til kontoen.

Anonym poster: 8693e753eb9037054e9190f75dd4d1cb

• Liker 1
Skrevet (endret)

veldig enig!!

Og jeg skjønner ikke denne redselen for FB. FB er da ikke farlig. Dårlig nettvett er potensielt farlig. Bruk heller energien på å følge opp barnas nettbruk, snakk om hva som kan skje og hvordan og hjelp barnet ditt til å bli nett-kompetent heller enn å tro at man beskytter barnet ved å nekte det å være på FB!

Og ved å ha full tillgang til passord, og at man viser at man går inn og sjekker og har kontroll, så ser jeg ikke hva som er ille med FB. Det er bare en komunikasjonskanal. Bekymre dere heller for filmer og spill som ungene driver med, og engasjer dere i barnas nettbruk.

Endret av Kosemose
  • Liker 4
Skrevet

Mitt barn har nettopp fått egen konto på fb. Betingelsene er at det kun er 3 venner som er tillatt; pappa, bror og meg.

Alle venneforespørsler blir avvist selv om det er fra familie og venner.

Fb brukes kun til spill og litt chatting med pappa som bor et annet sted og vi har full tilgang til kontoen.

Hvorfor gjør det noe om barnet har flere venner så lenge det er mennesker dere kjenner og er trygge på? Hva er dere redde for? Det med full tilgang til konto er jo smart. Det burde flere foreldre ha...
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor gjør det noe om barnet har flere venner så lenge det er mennesker dere kjenner og er trygge på? Hva er dere redde for? Det med full tilgang til konto er jo smart. Det burde flere foreldre ha...

Jeg har sett hvor stygge barn kan være mot hverandre på fb. Mammahjertet vil bare beskytte gullet mot slemminger. ;)

Reglene ble til som et kompromiss mellom barnet, faren og meg. Faren var først helt i mot å åpne konto men etter flere samtaler ble vi enig om å gjøre det på denne måten.

Vi ser det an og etterhvert er det mulighet for å fire mer og mer på reglene.

Gjest annemor30
Skrevet

Jeg mener at foreldre må selv ta ansvar for når de syns sitt barn kan ha FB profil. Og det er vel ikke noe mer å bryte regler enn om man lar barnet sitt se en film med høyere aldersgrense? Jeg er mer restriktiv til det enn til at barnet mitt under 13 har FB. Så lenge vi alle er inneforstått med at jeg har passord og tilgang, og så lenge jeg overvåker og sjekker hva som foregår.

Mener du at FB er farlig for barn under 13 på noen måte?

Har ikke gjort meg opp så veldig mening,da FB ikke er tema her enda;)

Skrevet

Egentlig synes jeg ikke 13-åringer burde ha Facebook heller. Greit nok at det er sosialt, emn jeg synes ikke noe om at unger passiviseres på den måten allerede ved 13-årsalder. Unger er jo ikke ute lenger, de beveger seg knapt - for alt de trenger for å få sosial input kan jo foregå via nettet!

Neida, jeg nekter dem ikke, men de får pent vente til de har nådd den magiske 13-årsgrensen. Minstemann vet jeg kommer til å bli en utfordring, for han har ikke forstått nettvett, og kommer nok ikke til å forstå det heller, på veldig mange år. Han spiller PS3 online (ja, spill han er gammel nok til), og chatter ivei med folk han ikke kjenner. At jeg forklarer ham at Ole på 10 ikke nødvendigvis er den han gir seg ut for, men kanskje Frank på 55, som er litt for glad i barn på en litt feil måte, synker ikke inn.

Anonym poster: 12f12dbb034ae6f69a76d355ba527762

• Liker 1
Skrevet

Egentlig synes jeg ikke 13-åringer burde ha Facebook heller. Greit nok at det er sosialt, emn jeg synes ikke noe om at unger passiviseres på den måten allerede ved 13-årsalder. Unger er jo ikke ute lenger, de beveger seg knapt - for alt de trenger for å få sosial input kan jo foregå via nettet!

Neida, jeg nekter dem ikke, men de får pent vente til de har nådd den magiske 13-årsgrensen. Minstemann vet jeg kommer til å bli en utfordring, for han har ikke forstått nettvett, og kommer nok ikke til å forstå det heller, på veldig mange år. Han spiller PS3 online (ja, spill han er gammel nok til), og chatter ivei med folk han ikke kjenner. At jeg forklarer ham at Ole på 10 ikke nødvendigvis er den han gir seg ut for, men kanskje Frank på 55, som er litt for glad i barn på en litt feil måte, synker ikke inn.

Anonym poster: 12f12dbb034ae6f69a76d355ba527762

Hvorfor lar du han fortsette med spillet, da?:klo:

• Liker 2
Skrevet

veldig enig!!

Og jeg skjønner ikke denne redselen for FB. FB er da ikke farlig. Dårlig nettvett er potensielt farlig. Bruk heller energien på å følge opp barnas nettbruk, snakk om hva som kan skje og hvordan og hjelp barnet ditt til å bli nett-kompetent heller enn å tro at man beskytter barnet ved å nekte det å være på FB!

Og ved å ha full tillgang til passord, og at man viser at man går inn og sjekker og har kontroll, så ser jeg ikke hva som er ille med FB. Det er bare en komunikasjonskanal. Bekymre dere heller for filmer og spill som ungene driver med, og engasjer dere i barnas nettbruk.

Hvorfor tar du i bruk ordet redsel? At man vil at barna skal vente til de er 13 har med respekt for regler å gjøre, ingenting med redsel.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...