Gå til innhold

Den Store Bergensguiden!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om dette er det beste underforumet å poste denne tråden i, men vi prøver.

Jeg tenkte at det hadde vært bra å ha en stor tråd om Bergen, hvor vi som har kjennskap til byen kan dele tips og anbefalinger. Tenkte hovedsaklig på utesteder, kafeer, restauranter og happenings, altså urbane greier.

Dere som holder til i (eller bare er innom) regnbyen:

Hvor liker dere å gå ut? Hvilket klientell liker/søker dere?

Hvor spiser dere, og hvor drikker dere kaffe?

Kan begynne med å tipse om kafeen Blom i Fosswinckels gate, der har de god kaffe! Mye studenter på dagtid, så kan være fullt. Er også fan av bokkafeen i Lille Øvregate, nydelige skillingsboller og litt "gammeldags" stemning. :kaffekopp:

Anonym poster: c28f5e9d47271aa686aa866b8d02ce76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg la min elsk på Café Opera for 10 år siden, og kan ikke dra til Bergen uten en tur innom :rodmer:

Den Nasjonale Scene er noe av det fineste med Bergen for meg, har en liten drøm om å få jobbe en fire-års periode der en gang i fremtiden :)

Skrevet

Det lille kaffekompaniet ovenfor fløyen. KJEMPEGOD kaffe-mocca der! Minus at det er dyrt og pluss for god kaffe og hyggelig atmosfære :) Ellers er krok og krinkel bokkafé også veldig koselig!

Anonym poster: f47edf0108f06cb59f1f2e419832dbcd

Skrevet (endret)

Kafé Spesial for godt øl og nydelig, italiensk pizza. Billig er det også, og avslappa stemning :) De har sykt mange forskjellige ølsorter der, mannen liker godt det, hehe.

Arti har rimelig og god indisk, interiøret er ikke noe spesielt å skryte av, men maten er god, servicen er god og det var ikke noe å si på stemningen!

Når jeg har lyst på thaimat er det Kroathai ved Grieghallen jeg går til. Store porsjoner til en rimelig penge, veldig god mat! Det er lett å gå forbi restauranten da den ligger i gaten rett ovenfor Grieghallen og husene der er ganske shabby og anonyme. Det ligger en Kroathai i Fløygaten også, men der har jeg ikke spist, så har ingen erfaringer derfra.

Enig i at Det lille Kaffekompaniet har en helt knall atmosfære og nydelige drikkevarer, men det er litt vel dyrt for min lommebok til at jeg går dit noe særlig ofte.

Hvis jeg er i humør for en ekstra god lunsj tar jeg turen til Vågen Fetevare like ved Fløyen. Sykt gode blingser med mye godt pålegg. Ferkspressede juicer og smoothies. De serverer også supper og pastasalat. Herlig dekor med gamle umatchende møbler i diverse fasonger. Veldig avslappa stemning, men ofte mye folk der, spesielt på lørdager. Prisen er helt OK, ikke hverken den billigste eller dyreste.

Mye god mat og drikke i Bergen altså! :)

Endret av Lumos
Skrevet

Godt brød! God mat, god drikke. Alt er økologisk. Finnes to Godt Brød i byen :)

Anonym poster: e5d511e615cb733846eb5f84173d0d0a

Skrevet

Men utrolig stive priser! Og de har ikke soyamelk til kaffen.

Skrevet

Det finnes tre... ;)

Jeg går som regel ut på Ujevnt, Garage, Landmark, Legal, Apollon, Folk og røvere eller No stress. Avslappede steder hvor man ikke trenger navlekort kjole og de høyeste stilletthælene for å føle seg bra. Landmark for dansing, de andre stedene for øl eller drinker. Drinkene på No stress er veldig gode! Masse å velge i og veldig gode råvarer.

For en kaffe går jeg som regel på Kaffemisjonen eller Det lille kaffekompaniet. Barista er også veldig koselig, men jeg vet ikke om det fortsatt ligger oppe ved Støletorget (jeg bodde der før, men nå er det lenge siden jeg har vært i området).

Jeg er også fan av Vågen fetevare :)

Anonym poster: d91fdc9595cec34a26ab552ef941e17f

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Men utrolig stive priser! Og de har ikke soyamelk til kaffen.

Jeg så det var en soyamelkkartong ved kaffemaskinen senest i dag på Godt Brød (Krinkelkroken).

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet (endret)

Det finnes tre... ;)

Jeg går som regel ut på Ujevnt, Garage, Landmark, Legal, Apollon, Folk og røvere eller No stress. Avslappede steder hvor man ikke trenger navlekort kjole og de høyeste stilletthælene for å føle seg bra. Landmark for dansing, de andre stedene for øl eller drinker. Drinkene på No stress er veldig gode! Masse å velge i og veldig gode råvarer.

For en kaffe går jeg som regel på Kaffemisjonen eller Det lille kaffekompaniet. Barista er også veldig koselig, men jeg vet ikke om det fortsatt ligger oppe ved Støletorget (jeg bodde der før, men nå er det lenge siden jeg har vært i området).

Jeg er også fan av Vågen fetevare :)

Anonym poster: d91fdc9595cec34a26ab552ef941e17f

Jeg ble inspirert av å prøve ut Vågen fetevare, har vært der før, men det virker så tilgjort "hjemmekoselig" at jeg føler meg utilpass.

Har prøvd Lille Kaffekompaniet, kaffen var litt sur og det var vonde og ubehagelige stoler som skrapte mot gulvet hver gang stolen bevegde litt på seg.

Ellers vil jeg anbefale Kaffemisjonen, jeg føler meg virkelig hjemme der. Er mange hipstere der, folk sitter i sin egen verden og glor ikke rundt i jakt på bekreftelser eller kontakt, eller for å hovere. Kaffen er kjempegod, pluss at jeg aldri noensinne har opplevd noe annet enn superkoselige baristaer der. Føler meg sett og hørt. Maten er god også, de har et lite kjøkken. Smakte en grønn stor makron der en gang, den var IKKE god (kresen). Har ikke giddet å prøve noe annet knask der i ettertid. Eneste er at kaffen er dyr, men god kaffe er dyrt. Gratis internett. Tror det er andre typer personer der i helger, da har jeg opplevd brautete hipster-"fjortiser" som kommer i klynger og som tar stoor plass. Nå er det riktignok stamstedet mitt, men er nysgjerrig på Vågen!!!!! Må prøve en blings :)

Hot Wok har bra asiatisk mat til en billig penge. Bambus er litt dyrere plass, liten og intim restaurant med kjempegod og autentisk vietnamesisk mat. Sikle

Endret av Valiumsjunkie
Skrevet

Krinkel og Krok Bokkafé er veldig søt, ja. Typisk sted jeg møter moren min for kaffe og en prat, eller venninner for catch-up. Varmt, intimt og koselig der inne, hyggelig betjening, og ofte mange gode kaker, scones og muffins. Anbefaler å "like" denne på Facebook, da det hender de poster bilder av dagens utvalg.

For god kaffe liker jeg Det lille Kaffekompaniet eller Kaffemisjonen. På sistnevnte er baristaene virkelig dyktige og ikke minst serviceinnstilte. Tar ofte med mac'en og jobber/skriver oppgaver her.

Stedene jeg går ut om kvelden er ofte de hvor musikken er god (dette er jo et smaksspørsmål) og hvor det går an å sitte og prate, samt at utvalget av drikkevarer er bredt. I det siste har det blitt mye Landmark i Kunsthallen, Folk og Røvere i Skostredet (pluss for veldig avslappet stemning og old school-platesnurring), Legal i Nygårdsgaten (litt shabby, men klientellet er ofte variert og det er gøy), Pingvinen i Vaskerelven (rolig og hyggelig) og Ujevnt (fin atmosfære og et litt stilig konsept). Apollon i Nygårdsgaten er også gøy for ølsortimentets skyld, samt at man kan kikke på plater. Café Opera er også et typisk sted jeg ofte er innom. Jeg har en del ulike typer som venner, så hvor jeg havner avhenger jo ofte av hvem jeg er med.

Godt Brød er godt for nettopp brød og bakervarer, men for min del er det et typisk sted hvor jeg kjøper med meg istedet for å sitte ned. Er ikke spesielt begeistret for lokalene og finner ikke roen der.

Kulturelt sett er jeg veldig glad i å gå på forestillinger på Den Nationale Scene. Jeg synes Østre er et kjærkomment innslag i byen, og så gleder jeg meg til Litteraturhuset åpner!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes de har veldig god kaffe (kaffelatte) på kafeen Kanel som ligger i 1.etg på Galleriet.

Dessverre er det ganske sterilt å sitte der, veldig hvite vegger og masse skarpt dagslys med vonde trestoler til.

Men kaffen er kjempegod :)

Anonym poster: 53ebd0c6eb96fb57c6308ebcd0c7a8b1

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg synes de har veldig god kaffe (kaffelatte) på kafeen Kanel som ligger i 1.etg på Galleriet.

Dessverre er det ganske sterilt å sitte der, veldig hvite vegger og masse skarpt dagslys med vonde trestoler til.

Men kaffen er kjempegod :)

Anonym poster: 53ebd0c6eb96fb57c6308ebcd0c7a8b1

Ja, har aldri skjønt dette med norske kafeer og harde stoler. Synes stort sett alle har vonde, kjipe stoler. Er det fordi det er billig eller fordi det er trendy?

Jeg boikotter forresten Kanel, de ansatte der er så håpløse til tider, hun ene litt eldre damen er hard og usjarmerende. På Augustins Kaffelade ca 10 meter unna får du bedre kaffe og ofte bedre service, pluss at det pleier å sitte noen kjekke menn der innimellom

Skrevet

Jeg besøkte Moliere her om dagen. Fy søren så grusomt. Ikke var det koselig der, og kakao var latterlig dyrt! Kostet vel 60-70 kr for en desiliter kakao. I tillegg fikk vi kakaoen til ulike tider, så alle drakk hver for seg. Skal ikke tilbake dit.

Anonym poster: ee2ef1dd41a6f7cf6dccc00e40d7b050

Skrevet

Får to dagers besøk av min mor snart, har dere noen tips til hva vi bør gjøre? Er jo kort tid, så tenker ulrikken og fløyen kanskje er litt kjedelig og oppskrytt?

Mvh Bergen-student

Skrevet

Får to dagers besøk av min mor snart, har dere noen tips til hva vi bør gjøre? Er jo kort tid, så tenker ulrikken og fløyen kanskje er litt kjedelig og oppskrytt?

Mvh Bergen-student

Fløyen og Ulriken er jo standard, så litt uoriginalt er det jo, men det er jo en veldig fin utsikt over byen der oppe. Så jeg ville tatt henne med på en tur med Fløybanen om været er OK.

Noen av middelalderbygningene er jo interessante å få med seg, en tur inn i Håkonshallen for eksempel. Da kan dere jo benytte anledningen til å spasere rundt i Sandviken også, så hun får sett de karakteristiske brosteinsgatene og smugene.

En tur innom Kunstmuseet kan anbefales, samt Troldhaugen (Edvard Griegs hjem). St. Jørgens Hospital/Lepramuseet har jeg ikke besøkt selv, men om man liker historie er jo dette også en mulighet.

Mye avhenger av været i denne byen. Om det høljer, er det lurt å ha konkret opplegg. Er det opplett, er min erfaring at det er koselig å bare la byen tale for seg selv ved å spasere rundt i byen og ta det på sparket. Spise lunsj og drikke kaffe på en av kafeene som er anbefalt her, kanskje gå litt utover Nordnes, kikke på husene. Bergen er en veldig spesiell by, med mange interessante detaljer. Det som er så greit med sentrum er at det er nokså kompakt med korte avstander, slik at man kan være impulsiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...