Gå til innhold

Hun må bli mer rampete ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var altså tilbakemelding fra foreldresamtale i dag. Fordi hun er for snill, for ordentlig og sier ikke så mye i timene. Jeg har jo full forståelse for at det er ønskelig med barn som tar initiativ i en klasseromssituasjon og jeg ser jo at det er hemmende om man kommer litt opp i skolen og ikke tør si noenting.

Men; hun holder jo aldri munn. Ikke hjemme, ikke ute, ikke hos andre. Hun har skravlet høl i hodet på alle rundt seg siden hun begynte å snakke.Hun har mange venner, alle liker å leke med henne. At hun som andreklassing er noe forsiktig i en klassesituasjon der det er mange store personligheter, vel, gjør det noe?

Men hun må altså bli mer rampete. Ordrett sitat. Fortell meg gjerne hvorfor, om det er noen med erfaring her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke som om skolen burde slutte å gi bråkebøttene fritt spillerom. Istedenfor er det elevene som oppfører seg bra som er problemet.

Og man lurer på hvorfor Norge er langt nede på PISA listen til tross for at vi bruker desidert mest penger.

• Liker 10
Skrevet

De sa, om det var spøk eller ikke, at jeg har oppdratt henne for godt ...

Skrevet

Det kan være at de er redd for at hun skal bli overkjørt innen det sosiale.

• Liker 6
Skrevet

Hun er veldig sosial. Som skrevet over har hun mange venner og leker godt med alle typer. Dette gikk på initiativ i klasserommet, som å snakke høyt, rekke opp hånden, være proaktiv. Hun hører mer etter enn hun snakker selv når det kommer til læring.

Skrevet

Det verste er at de har et veldig godt poeng. For å klare seg sosialt på skolen så er det en klar fordel å være rampete mot det å være stille og forsiktig.

• Liker 2
Skrevet

Hun er veldig sosial. Som skrevet over har hun mange venner og leker godt med alle typer. Dette gikk på initiativ i klasserommet, som å snakke høyt, rekke opp hånden, være proaktiv. Hun hører mer etter enn hun snakker selv når det kommer til læring.

Pussig valg av ord. Å være muntlig aktiv i timene er jo ikke det samme som å være rampete.

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg vet ikke. Det var de ordet de brukte. Samtidig sa de at hun aldri går alene, hun leker alltid med flere forskjellige i friminuttene. De har masse prosjekter ute på gang og har god fantasi. Hun er inkluderende og imøtekommende. Hun er den som blir bedt i bursdag til guttene også, som en av få jenter. Så det er ikke det sosiale, jeg kan ikke skjønne at det skal være det. Ut fra hva de sa gikk det på klasseromssittuasjonen.

Skrevet

Herregud.. Hvorfor i ALLE dager spurte du ikke læreren hva h*n mente da?

Anonym poster: 2ca78f60830e1143352f0029bbbbbc52

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjorde jo selvsagt det, herlighet.

Skrevet

Nei, jeg vet ikke. Det var de ordet de brukte. Samtidig sa de at hun aldri går alene, hun leker alltid med flere forskjellige i friminuttene. De har masse prosjekter ute på gang og har god fantasi. Hun er inkluderende og imøtekommende. Hun er den som blir bedt i bursdag til guttene også, som en av få jenter. Så det er ikke det sosiale, jeg kan ikke skjønne at det skal være det. Ut fra hva de sa gikk det på klasseromssittuasjonen.

Altså, man ønsker jo gjerne at elevene skal være aktiv i timene, også muntlig. Og det er stor forskjell på hvor aktive elevene er. Noen har hånda oppe før man er ferdig med å si noe, noen rekker ikke engang opp hånda før de sier noe, og andre rekker opp hånda sjelden. Men jeg synes sammenhengene her virker rare. Hvilket trinn er det? Andre? Da er det også litt opp til læreren å hjelpe henne på vei, om man ønsker at hun skal bli aktiv. Det virker veldig rart å koble det mot å være rampete og ha fått "for god oppdragelse".

• Liker 6
Skrevet

Det er nok læreren som er klønete med ord. De ønsker sikkert at hun er mer aktiv i timene. Og det er vel en treningssak som de burde starte med før, heller enn senere.

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg skjønner jo godt at de ønsker hun skal være mer aktiv. De har laget istand noe greier der læreren trekker ispinner med navn på, slik at alle skal få svart, for å få med flere elever. Men som skrevet over er det flere store personligheter i klassen og hun har ved flere anledninger fortalt om bråk og sånt no. Hun skravler i vei når hun er trygg, men har aldri likt å være i fokus i store forsamlinger. I bhg var det ikke før siste året (av fire) at hun faktisk sang høyt når de hadde fremføringer. Men jeg tenker at dette er noe som kommer, spesielt når hun blir tryggere i klassesammenheng. Jeg tenker at man gjerne må få tid til å vokse i løpet av småskolen, uten at man etterlyser mer uskikkelig oppførsel av den grunn.

Skrevet

Det er alltid sånn at noen er mer dominerende enn andre, og at man har elever som har lett for å rekke opp hånda eller komme med svar i plenum. For de som ikke er like "på", så kan det fort føre til at de blir mindre aktive. Enten fordi de ikke helt tør, eller fordi de mer aktive er såpass raske at de ikke føler at det er noen vits i.

Så her synes jeg en del av ansvaret faller på læreren. Både mtp å etablere et trygt klassemiljø for alle, og ved å gi alle elevene en sjanse til å svare. Det er ofte sånn at man får flere som vil svare, om man gir dem litt tid til å tenke gjennom ting, fremfor konsekvent å la de første som rekker opp hånda svare. Så det handler ikke om å bli "rampete", men om å jobbe med dette over tid. Og småskolen er fortsatt såpass tidlig, at man har tid til å få ting på plass. I noen av de småskoleklassene jeg har vært innom, hvor det har vært mange som er muntlig aktive, så har læreren jobbet knallhardt med nettopp det. For eksempel ved å fokusere mye på ting som at alle må få mulighet til å svare, at det er lov å svare feil, at man skal lytte til hverandre og at det ikke er lov å gjøre narr av eller le av det andre sier.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er mine tanker også. Vi har snakket om det i dag, at det går an å prøve å rekke opp hånden av og til, selv om man egentlig ikke har så veldig lyst. Men jeg sa også til lærerne at det er jo litt vanskelig for meg å lære henne å bli mer aktiv i en klassesituasjon, når hun så absolutt er aktiv hjemme. Det var mest ordbruken som gjorde meg paff. Det var ikke bare en gang, men de brukte ordene rampete og uskikkelig flere ganger. Jeg ble nok litt satt ut av det hele og jeg sa som sant er, at vi har snakket om å være grei og oppføre seg skikkelig når man er hos andre, inkludert skolen. Det er ikke noe jeg akkurat har lyst å avlære, hehe.

Skrevet

Herlighet... Merkelig ordvalg av læreren, ja. Jeg ville vært kjempestolt av jenta mi, høres ut som hun er ei flott jente. Og så skulle man tro det var en lærers ansvar å legge til rette i timene slik at alle elevene blir hørt, og at ikke noen få får dominere.

Anonym poster: 8efda13142e847f857154151335884ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde jo selvsagt det, herlighet.

Ja hva sa læreren da?

Anonym poster: 2ca78f60830e1143352f0029bbbbbc52

Skrevet

Ja, jeg skjønner jo godt at de ønsker hun skal være mer aktiv. De har laget istand noe greier der læreren trekker ispinner med navn på, slik at alle skal få svart, for å få med flere elever. Men som skrevet over er det flere store personligheter i klassen og hun har ved flere anledninger fortalt om bråk og sånt no. Hun skravler i vei når hun er trygg, men har aldri likt å være i fokus i store forsamlinger. I bhg var det ikke før siste året (av fire) at hun faktisk sang høyt når de hadde fremføringer. Men jeg tenker at dette er noe som kommer, spesielt når hun blir tryggere i klassesammenheng. Jeg tenker at man gjerne må få tid til å vokse i løpet av småskolen, uten at man etterlyser mer uskikkelig oppførsel av den grunn.

Ja, akkurat. Her har du svaret, etter hva jeg mener.

Hun kvier seg kanskje for å delta i klassen fordi hun er redd for at hun skal svare feil, eller gjøre feil. Synes det er veldig bra at læreren tar tak i det allerede, det er overhode ikke sikkert dette endrer seg helt av seg selv. Spesielt ikke hvis det dreier seg om at hun har prestasjonsangst eller noe i den duren.

Ang ordvalget til læreren, så tenker jeg det at de ungene som er rampete deltar aktivt i klassen, og derfor hun sa det.

Anonym poster: 21c486cd56d0f39d1278c34f6614b8f9

Anonym poster: 21c486cd56d0f39d1278c34f6614b8f9

Skrevet

Ja, hun er en fin jente på flere måter. Jeg syns ordvalget var virkelig merkelig. At man skal være noe aktiv er jeg enig i. Men rampete? Ikke rart man blir satt ut.

Skrevet

Jeg blir helt matt av slike læreruttalelser!

En lærer bør velge andre ord enn "rampete" om ønsket oppførsel!

Jeg trodde problemet i klasserommet i dag var mangle på ordentlig oppførsel.

Det er dessuten lærerens ansvar å sørge for et velfungerende klassemiljø på skolen. For alle elevene.

Da må læreren tørre å jekke ned noen av de mest pågående elevene.

Og læreren må finne en måte å få med de mer tilaketrukne/passive elevene.

Dette tar jeg for gitt at en lærer kan noe om og tar tak i.

Du kan jo spørre læreren hva han/hun gjør med problemstillingen. Kanskje også fortelle at dere vil fortsette med å oppdra barnet deres selv om ikke alle synes det er så viktig.

Lærerens uttalelser sier også noe om vår tid og hvilke forventninger man har til barn. For 20-30 år siden ville din datters oppførsel vært den ønskede, mens det i dag altså er et problem.

Kanskje gi en synonymordbok til læreren til jul?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...