Miren Skrevet 13. november 2012 #21 Skrevet 13. november 2012 Bestemommo/bestemormor går vel greit? Bestemommor og besten ? Eller så enkelt som besta og besten ?
mac84 Skrevet 13. november 2012 #22 Skrevet 13. november 2012 (endret) Jeg har gjennom oppveksten kalt mine besteforelde for mormor og morfar og farmor og farfar. Stebesteforelde fra nord for mor og far. To sett med oldeforeldre for oldemor og oldefar og ett sett for besta og molle (fire var fortsatt i live da jeg ble født og siste døde da jeg var 20). Er veldig usikker på hvordan samboer og jeg kommer til å gjøre det når vi får barn. Hans foreldre er skilt, begge har nye partnere. Vil anta de vil bli kalt farmor og besten og farfar og *navn*. På min side er det enda mer komplisert. Mine foreldre ble skilt da jeg var liten, og min stefar kom tidlig inn i livet mitt. Nå er mamma og stefar også skilt, men han er ikke mindre familie for det. Alle mine tre "foreldre" har nå nye partnere. Tenker navnene vil bli noe sånt som mormor og *navn/kallenavn/bestefar*, morfar og *navn/kallenavn/bestemor*, bestefar og *navn/kallenavn/bestemor* dersom de ikke selv har ønsker den ene eller andre veien... Men, mormor og morfar er navn forbeholdt mamma og pappa dersom de ønsker de Så, for meg har det vært naturlig å kalle mine besteforeldre mormor og morfar, osv. Jeg synes dog "egenkomponerte" kallenavn er mye mer koselig. Men, sånne navn bestemmer man jo gjerne ikke på forhånd. De formes jo gjerne utifra første barns eventuelle uttaleproblemer/fantasi og blir bare hengende og videreføres til småsøsken. Edit: Til TS, er dette virkelig noe å gjøre en stor sak ut av?? Barna greier fint å lære seg navn i tillegg om de trenger å skille mellom bestemor og bestefar Haugen og bestemor og bestefar Olsen. Endret 13. november 2012 av mac84
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #23 Skrevet 13. november 2012 Gomo og gofa (mormor og morfar, halv halling her, ja) og besten og besta. Anonym poster: 70003c55f2b92142f933990950c84994
Gjest pysepusen Skrevet 13. november 2012 #24 Skrevet 13. november 2012 Her er det mormor og morfar og bestemor og bestefar. Fordi det ville de kommende besteforeldrene selv. Hvis du vil at dine foreldre skal hete bestemor og bestefar, så kall dem det. Men da skal du også respektere at mannen din vil det samme.
Gjest Marmot Skrevet 13. november 2012 #25 Skrevet 13. november 2012 Farmor og farfar (poden sier faffa og det har alle andre begynt med også) og mormor og morfar (som han bare kjenner fra bilder). For min del var det helt uaktuelt at noen skulle kalles bestemor/bestefar, og det hadde heldigvis alle forståelse for.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #26 Skrevet 13. november 2012 Det var da måte på til tyn en skulle få da! :-) det er ikke snakk om å gjøre en stor sak ut av det, han har selv sagt at egentlig så bryr han seg ikke noe særlig men at "de kan da få hete bestemor og bestefar"! Jeg er hverken sur på han eller skaper en krangel ut av det. Vi finner nok ut av det! :-) Anonym poster: 55461754208ad5349ba9fbe9b30efa71 1
kaprifolen Skrevet 13. november 2012 #27 Skrevet 13. november 2012 Mormor og morfar Bestefar og Navn Bestemor
Fashionistaen Skrevet 13. november 2012 #28 Skrevet 13. november 2012 Bestemor og bestefar (mamma sine foreldre) Nanna (pappa sin mor)
Susan Sto Helit Skrevet 13. november 2012 #29 Skrevet 13. november 2012 Her heter alle bestemor og bestefar. Man vet jo forskjell på dem så ser ikke problemet med å kalle de det samme. Samme her. Det var det de selv ønsket, og vi tenkte at ungene ville finne kallenavn selv, om de trengte det. Det har de ikke gjort. Derimot har de i enkelte situasjoner slengt på fornavnet på den av besteforeldrene de snakker om. Men oftest er det greit å forstå ut ifra kontekst.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2012 #30 Skrevet 13. november 2012 Jeg har selv brukt mormor, morfar og bestemor, bestefar. Barnet til samboer sier farmor, farfar om hans foreldre, mommo, morfar om morsforeldre og bestemor, bestefar om mine. Jeg ønsket at mine foreldre skulle bli kalt mormor, morfar, for jeg syns det er så koselig. De ønsker selv å bli kalt bestemor, bestefar. Så når vi får felles barn blir det bestemor, bestefar og farmor, farfar
Gjest Uanonymbruker Skrevet 13. november 2012 #31 Skrevet 13. november 2012 Samme her. Det var det de selv ønsket, og vi tenkte at ungene ville finne kallenavn selv, om de trengte det. Det har de ikke gjort. Derimot har de i enkelte situasjoner slengt på fornavnet på den av besteforeldrene de snakker om. Men oftest er det greit å forstå ut ifra kontekst. Sånn har vi gjort det også, eller stedet de bor på. Bestemor/far i... og Bestemor/far i... Har aldri vært noe problem.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #32 Skrevet 13. november 2012 Mormor Morfar og Beste-[Navn] (morfars nye samboer) Oma og Opa Anonym poster: 89724748509e798a5b20b29a0218f160
Nektarin Skrevet 13. november 2012 #33 Skrevet 13. november 2012 Det er da besteforeldrene som bør få bestemme hva de skal kalles? Vi har farmor og farfar, mormor og bestefar og besta. Min far kunne aldri vært morfar, så om mamma og pappa hadde vært sammen fortsatt hadde det likevel vært mormor og bestefar.
Nektarin Skrevet 13. november 2012 #34 Skrevet 13. november 2012 Det er da besteforeldrene som bør få bestemme hva de skal kalles? Vi har farmor og farfar, mormor og bestefar og besta. Min far kunne aldri vært morfar, så om mamma og pappa hadde vært sammen fortsatt hadde det likevel vært mormor og bestefar.
redchilli Skrevet 13. november 2012 #35 Skrevet 13. november 2012 Mormor og morfar og besta og besten
Gjest anonymebirgitte Skrevet 13. november 2012 #36 Skrevet 13. november 2012 Farmor og farfar, mormor og morfar. Dette synes jeg også at det skal være når jeg får barn selv om enkelte alt har begynt å titulere seg selv som "bestemor".
Harlequin Skrevet 13. november 2012 #37 Skrevet 13. november 2012 Bestemor og bestefar, kalte bestemor for "Besse" da jeg var mindre.
Gjest annemor30 Skrevet 13. november 2012 #38 Skrevet 13. november 2012 Jeg er gjerne bestemor/mormor/farmor når den tid kommer eller moffa om så er;) Men barna her sier bestemor og bestefar. Jeg kalte mine for bestemor og bestefar derdebor
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #39 Skrevet 13. november 2012 bestemor og bestefar og ahkku og addja. men det ble liksom sånn av seg selv. den ene siden er norsk og den andre er samisk. Anonym poster: 679ff39727f2f988a13befc0c2661c67
SmallTalk Skrevet 13. november 2012 #40 Skrevet 13. november 2012 Her er begge bestemødrene "bestemor" og begge bestefedrene "bestefar". Jeg er ikke vandt til å bruke farmor, farfar, mormor eller morfar, og svigermor følte seg ikke som noen "farmor" (hun er vandt til å være "mormor"), så da ble det "bestemor" på både henne og mamma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå