Gå til innhold

Hva kalles besteforeldrene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen venter barn og diskuterer nå hvem som skal kalles hva. Han vil at sine foreldre skal hete bestemor og bestefar mens mine er morfar og mormor, jeg vil omvendt bare med farmor og farfar hos hans. For meg så er "mormor og morfar" en helt unaturlig ting å skulle kalle mine foreldre! Jeg har aldri sagt mormor og morfar til mammas foreldre blandt annet, de har vært bestemor og bestefar.

Er jeg helt urimelig når jeg ber om dette? Det betyr mer for meg enn for han, men han nekter å gi seg av trass! ...barnslige mannen...

Hva heter hvem hos dere?

Anonym poster: 8c19a0ae624393a7f4b9a7b823ef8f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noen av søsknene deres barn? Da vil det kanskje være naturlig å bruke de samme navnene som de gjør?

Her heter min mors foreldre mormor og morfar, og min fars bestemor og bestefar. Min far har barn fra før, så det var naturlig at vi kalte hans foreldre det samme som mine eldre søsken, og min mors bror hadde også fått barn og kalte hans foreldre farmor og farfar (altså min mormor og morfar).

Det er nok en vanesak dette, jeg synes det er litt rart å skulle kalle noen farmor og farfar, fordi jeg ikke har brukt disse navnene selv. Dersom dere ikke blir enige, får dere bruke både mormor/morfar og farmor/farfar - så får ingen viljen sin.

Anonym poster: f7df6ebd26578ca4651c849ba31aa08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Her heter alle bestemor og bestefar. Man vet jo forskjell på dem så ser ikke problemet med å kalle de det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har det alltid vært mormor og morfar og farmor og farfar. Like greit å kalle de det, som AB over sier, da får ingen viljen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Farmor og farfar, mormor og morfar. Alle er besteforeldre, men tiltaltes med de unike relasjonsbetefnelsene. Et alternativ som jeg kjenner noen som bruker: Beste-Fornavn (altså bestepetter og bestekjersti, hvis det er det besteforeldrene heter).

Ellers må jeg si at dette

Er jeg helt urimelig når jeg ber om dette? Det betyr mer for meg enn for han, men han nekter å gi seg av trass! ...barnslige mannen...

Anonym poster: 8c19a0ae624393a7f4b9a7b823ef8f0a

ikke tyder på at du har noen særlig respekt for mannen din, og det gjør det jo vanskelig å bli enige om noe sånt. Hvordan vet du at det er viktigst for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På farsside:

Bestemor og bestefar

På morsside:

Mormor og bestefar

2 bestefar'er, men det går greit! Man sier jo "bestemor og bestefar" eller "mormor og bestefar" :)

Anonym poster: 7c845b69dcb12f2a8eb5a74061d1750a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med klengenavn? her brukes mimmi og mommi blandt annet. har også bestemor og bestefar. (sånn er det når foreldrene er skilte på alle kanter ;) vet mange som blir kalt momo (mormor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor nekter å hete "farmor", så her er det bestemor og besten, bestefar, mormor og morfar.

Hvorfor kan ikke dere spørre de kommende besteforeldre hva de ønsker å kalles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å kalle mine besteforeldre for 'bestefar & mormor' på min mors side, og 'bestemor' på min fars side (min farfar døde før jeg ble født, så har ingen kallenavn på ham, bruker evt fornavn om han blir snakket om). Min datter kaller sine besteforeldre for 'farmor & farfar' og 'bestefar (besse) & mormor (momo)', dette fordi min far ikke ville hete 'morfar', han synes det høres rart ut, og jeg er helt enig, har ikke noe forhold til den tittelen selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor og morfar, farmor og farfar.

Vi var vant til ulike kallenavn mannen og jeg. Derfor bestemte vi å kalle besteforeldre for det de faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bare lager dere problemer som ikke finnes. 2xbestemor og bestefar fungerer helt fint. Jeg vokste opp med det, og stort sett fremgikk det av sammenhengen hvem vi snakket om. Og når vi trengte å skille slang vi på bosted, feks bestemor Haugen og bestefar Rud.

Dette er den beste løsningen når dere begge mener så sterkt om dette. Jeg synes også det er naturlig å spørre besteforeldrene hva de ønsker å bli kalt selv.

Anonym poster: e7e928e254f4e9768bf7c39fe3df43cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser virkelig ikke problemet med å kalle de kun for bestemor og bestefar. Altså alle fire for beste-.

Tenker det at når dere klarer å gjøre det til et så stort problem liker dere å diskutere og være uenige.

Her har vi bestemor, bestefar og bestemor og bestefar. Det er det vi begge er vant med hjemmefra :)

Anonym poster: 5072d8a1401e7c3c1f5bfe6af21783e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor, morfar, farmor og farfar.

Du er urimelig om du blir sur på mannen din, ja. Det er da ikke du som har rett til å velge navn på besteforeldrene.

Hva med å høre med besteforeldrene hva de vil bli kalt? Om de selv ikke har noe imot mormor og morfar, så synes jeg du skal respektere hva de selv vil bli kalt. Om du eller mannen har søsken, og besteforeldrene allerede har et kallenavn fra andre barnebarn, så er det jo mest praktisk å fortsette med dette.

Og ER dette virkelig noe å krangle om...?

Anonym poster: 72a21fb6843eeb42ff8ca3a6b83ad422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt. På morssiden sier jeg bestemor og bestefar fordi bestemor ønsket det da vi ble født. Siden hun hadde både døtre og sønner, så ville hun hete bestemor slik at alle barnebarna kunne kalle henne det samme. På farssiden sier vi farmor og farfar fordi farmor kun har sønner og dermed passet det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her heter de bestemor (og *navn*), farmor (og *navn*) og farfar og besta. Jenta vår har dessverre bare bestefar på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da også en ting å henge seg opp i? Selv har jeg aldri brukt bestemor/far og hadde syntes det hadde blitt unaturlig. Men det da opp til barnet og besteforeldrene hva de vil kalle hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ungene få betsemme dette?

Jeg kaller mors foreldre mormor og morfar og pappas mor kalte jeg bestemor så lenge hun levde.

Mini kaller mine mormor og morfar (det gjør også min søsters eldre barn), mens han kaller farens foreldre bestemor og bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men mine besteforeldre gikk for:

Pappas foreldre: Besta og Farfar.

Mammas foreldre: Mor og Far (på den kanten av landet jeg er fra er det ikke vanlig å kalle sine egne foreldre for mor og far).

Mine søskenbarn kaller sin morfar for Besten.

Det finnes mange alternativer, mommo og momma er vel allerede nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...