AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #1 Skrevet 12. november 2012 Hvordan gjør dere det når dere er på date første gang og ellers de andre gangene? Betaler dere for dere selv? H*n betaler alt? Deler dere på det annen hver gang? Er det greit å dele på middagen første gang? Eller skal han stå for den? Anonym poster: dd0659d55f3d4c975a49dfa9538140ea 1
Beccavaldes Skrevet 12. november 2012 #2 Skrevet 12. november 2012 Det spørs hva du føler deg vell med, jeg har som regel betalt for meg selv på date, men nå er har jeg samboer med felles økonomi så det er litt annerledes.
Athena27 Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 Første daten jeg hadde med min kjæreste var egentlig en ganske spontan greie. Pga. dette var den også veldig, veldig vellykket. Han insisterte på å betale for drinker og det lille av mat vi spiste. Men, jeg tilbydde meg opptil flere ganger å dele regningen med han. Må innrømme at jeg følte meg litt dum (noe jeg også sa til han flere ganger), men han nektet å ta i mot pengene. Nå i ettertid er det litt begge deler. Noen ganger betaler han, noen ganger betaler jeg. Jeg er en veldig selvstendig person, og føler meg veldig fort rar og uvell dersom han skal betale alt alltid. Dette har jeg også forklart til min kjæreste flere ganger. Som det er nevnt overfor, tenk på hva du føler deg vell med
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 Han får spandere på første date. Det er skikk og bruk. Og har han så dårlig råd så han ikke har penger til å spandere en middag, så vil jeg ikke gå ut med ham uansett. Ikke fordi jeg mener at han skal fortsette å spandere, men fordi jeg ikke vil ha en mann med dårlig råd som aldri har penger til å gjøre ting, dra på reiser osv. Anonym poster: 5c94817af1ee08d84aa377f84f822228 1
Rubies_ Skrevet 12. november 2012 #5 Skrevet 12. november 2012 De gangene jeg har vært på date har han stort sett alltid tilbydd seg å betale, men jeg liker å betale selv. Så enten kan vi dele, eller så kan han betale den ene gangen og jeg den neste.
Aprilcch Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 (endret) Gutten betaler på første date, det er vanlig. Men jeg synes man kan dele regningen eller bytte på å betale på de neste datene. Jeg datet en fyr for ikke så lenge siden som nektet å dele regningen senere på de andre datene, selv om han da betalte både for konsertbilletter og maten vi spiste. Jeg følte at det ble så feil når han skulle legge ut for både konsert og mat, og i tillegg ville han heller ikke la meg betale litt på neste datene. Jeg presset ham ikke på dette med betalingen, for han ble rett og slett sur i tonefallet. Selv om det eneste jeg sa var at "nå har du betalt for ..... så da er det min tur", og det ble sagt med et smil. Så jeg mener at første gangen bør gutten betale siden det er noe fint med disse tradisjonelle datingreglene, men på de neste føler jeg meg uselvstendig hvis jeg ikke i hvertfall får dele regningen. Endret 12. november 2012 av Aprilcch
Gjest Lille-pus Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Skulle jeg gå ut med noen for et aller første møte så ville jeg sette pris på å få betale selv, i det minste å få betale for deler av kalaset. Jeg tror det har noe å gjøre med å ikke legge noen som helst oppfattede 'bindinger', samt at man vet jo aldri hvilken økonomisk tilstand vedkommende er i. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 Jeg tilbyr meg alltid å betale. Ergo så blir det kun dater jeg selv har økonomi til. Det vil si ikke middag. Om han insisterer så kan jeg gi meg. Anonym poster: 808340b56df2b22b3707d2e466a545a3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Jeg tar det som en selvfølge at alle betaler for det de selv spiser. De dagene da det var mannen som skulle spandere er forbi. Kvinner er ikke lenger i den situasjonen at de ikke selv tjener penger. Vi har like store muligheter til å skaffe oss en god inntekt selv. Ergo, det er absolutt null logikk i at det er mannen som skal spandere. Og dessuten, jeg liker ikke å føle at jeg skylder noen en 2. date, eller at han har "kjøpt" meg... Anonym poster: 3a2d9a6b2186007880130b164cfd7a7f
Gjest barista Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Jeg ville absolutt tilbudt å betale selv, men dersom han insisterte på å betale, så vil jeg gi meg. Men da er det min tur å betale neste gang. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med at han alltid skal betale.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #11 Skrevet 13. november 2012 Han får spandere på første date. Det er skikk og bruk. Og har han så dårlig råd så han ikke har penger til å spandere en middag, så vil jeg ikke gå ut med ham uansett. Ikke fordi jeg mener at han skal fortsette å spandere, men fordi jeg ikke vil ha en mann med dårlig råd som aldri har penger til å gjøre ting, dra på reiser osv. Anonym poster: 5c94817af1ee08d84aa377f84f822228 Du har tydeligvis dårlig råd da, som ikke kan betale noe som helst. Nei, sånne som deg er ikke å samle på, jeg vil ha mulighet til å gjøre hva jeg vil når jeg vil, det kan jeg ikke med ei gnien ei som deg.. Anonym poster: 351730d36605fa829a200fa9b708fd3f
PanLi Skrevet 13. november 2012 #12 Skrevet 13. november 2012 (endret) Jeg tenker at det å spandere skal bunne i et ønske om å ville gjøre noe fint for den andre Jeg tar som regel imot hvis noen tilbyr/insisterer, men jeg forventer det ikke. Jeg oppfatter og behandler det som en hyggelig sosial gest. Jeg tilbyr tilbake ved en senere anledning - eller først, hvis det faller seg sånn What goes around, comes around. Noe ujevnheter godtas innenfor rimelighetens grenser Hvis derimot den ene part *aldri* tilbyr seg å spandere noe som helst, og alltid insisterer på å dele/ta imot, evt *alltid* tilbyr å spandere, ville jeg synes det var rart. Mest fordi, som jeg har sagt, at jeg opplever dette som en sosial gest, og alltid blir litt overrasket når sånne blir overført til å være ren forretning....Da ville jeg nok protestert... Edit: Så plutselig at du sa spesifikkt på første date. Denne ser jeg litt mellom fingrene på samme hva som skjer Det er ofte ikke helt representativt for resten. ..Jeg liker helst å dele likt på første date, evt. la han få spandere små ting (en drikke..f.eks) hvis han insisterer. Større ting som selve aktiviteten (middag, kino, teater mm) ville jeg se på som en for stor gest for første møte... Endret 13. november 2012 av PanLi 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #13 Skrevet 13. november 2012 Han får spandere på første date. Det er skikk og bruk. Og har han så dårlig råd så han ikke har penger til å spandere en middag, så vil jeg ikke gå ut med ham uansett. Ikke fordi jeg mener at han skal fortsette å spandere, men fordi jeg ikke vil ha en mann med dårlig råd som aldri har penger til å gjøre ting, dra på reiser osv. Anonym poster: 5c94817af1ee08d84aa377f84f822228 Hun får lage smørbrød på kjøkkenet. Det er skikk og bruk. Og kan hun ikke lage smørbrød så vil jeg ikke gå ut med henne uansett. Ikke fordi jeg mener kvinner skal sitte på kjøkkenet for meg, men fordi jeg ikke vil ha en kvinne som ikke er feminin i kjøkkenet, som aldri kan bake en kake og osv. Likestilling Genial AB som kan bedømme økonomien til en fare bare ved å se om han spanderer ikke. Gud forby hun går etter personlighet Anonym poster: ff22963428b950cf5b341627d27a12b9 1
IcarusXI Skrevet 13. november 2012 #14 Skrevet 13. november 2012 Gutten betaler på første date, det er vanlig. Men jeg synes man kan dele regningen eller bytte på å betale på de neste datene. Jeg datet en fyr for ikke så lenge siden som nektet å dele regningen senere på de andre datene, selv om han da betalte både for konsertbilletter og maten vi spiste. Jeg følte at det ble så feil når han skulle legge ut for både konsert og mat, og i tillegg ville han heller ikke la meg betale litt på neste datene. Jeg presset ham ikke på dette med betalingen, for han ble rett og slett sur i tonefallet. Selv om det eneste jeg sa var at "nå har du betalt for ..... så da er det min tur", og det ble sagt med et smil. Så jeg mener at første gangen bør gutten betale siden det er noe fint med disse tradisjonelle datingreglene, men på de neste føler jeg meg uselvstendig hvis jeg ikke i hvertfall får dele regningen. Veldi, veldig vanlig. I 1980. Følge med på tidene, kan ikke være bare mannen som skal gi fordi "sånn er det" han skal gi fordi han vil.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #15 Skrevet 13. november 2012 Så mange "Jeg betaler selv" kvinner her!! Men i virkeligheten har jeg ikke kommet borti noen av dere!! Ikke negativt ment, men ja, alle vil at mannen skal betale!! Anonym poster: dd0659d55f3d4c975a49dfa9538140ea
Gjest barista Skrevet 13. november 2012 #16 Skrevet 13. november 2012 Så mange "Jeg betaler selv" kvinner her!! Men i virkeligheten har jeg ikke kommet borti noen av dere!! Ikke negativt ment, men ja, alle vil at mannen skal betale!! Anonym poster: dd0659d55f3d4c975a49dfa9538140ea Jeg kan sette pris på at mannen kan "spandere" en gang i blant. Men det er fordi jeg har litt tradisjonelle rommantiske tanker rundt det, likt som jeg ønsker å vaske klær/skifte sengeklær og lage hverdagsmaten i ett forhold, mens mannen kan ta seg av grillinga, dekkbytte og bæring av alle tunge ting. Jeg er ikke i mot likestilling, jeg mener bare at 100 % likestilling strider mot vår natur. Når det er sagt, så er jeg ikke hjelpeløs heller. Bor per dd. alene og gjør alt selv, til og med skifte dekk når jeg punkterer.. Hva jeg mener er at jeg liker at mannen er mann, og liker å føle meg som en prinsesse i blant, den idyllen. Men det betyr ikke at det ikke skal gå begge veier, menn liker vel å bli overrakset og spandert på de også i blant? Av de dater jeg har bak meg, har det gått 50/50, enten av vi bytter på å spandere, eller deler regninga. En fyr likte å spandere på, og det satte jeg pris på. Men det skjedde langt i fra ofte, men innimellom. Det er en koselig gest. Jeg håper at fyren spanderer føste date, også inviterer jeg til neste. Ser ikke problemet med det. :-)
Tropic Skrevet 13. november 2012 #17 Skrevet 13. november 2012 Han betalte på første date, 2 og 3 date hadde vi filmkveld, 4 date på kino, da betalte han billettene og jeg godteri 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #18 Skrevet 13. november 2012 Synes det er fryktelig søtt med menn som ønsker å spandere, men for det første synes jeg det blir urettferdig i lengden, og for det andre synes jeg det sender litt feil signaler å akseptere slikt uten å mukke. Jeg ønsker ikke noe 50-tallsforhold med husmortendenser og den type ting, så ja.. likestilling på godt og "vondt" ønskes velkommen av meg. Anonym poster: d4b12188246ed8b4bf45fc947dadaaea
Aprilcch Skrevet 13. november 2012 #19 Skrevet 13. november 2012 (endret) Veldi, veldig vanlig. I 1980. Følge med på tidene, kan ikke være bare mannen som skal gi fordi "sånn er det" han skal gi fordi han vil. Jeg forventer ikke at mannen skal betale, men det er likevel veldig vanlig at gutten betaler på første date, også i 2012. Jeg dater mye, og har datet mange forskjellige typer gutter, og jeg kan bare komme på to gutter som ikke betalte på første date. Så det er nok vanlig ja. Men som jeg også skrev i innlegget føler jeg meg uselvstendig om han ikke lar meg gjengjelde det ved å la meg betale på neste date, eller hvis vi gjør noe annet etterpå (som å gå et annet sted å ta et glass øl) da er det min tur til å betale. Ja, selvfølgelig skal gutten gi fordi han vil. Når gutten betaler på første date er det et tegn på at han synes jenta er verdt å bruke penger på (og det er jo et godt signal når man ikke kjenner hverandre så godt, noe man skjelden gjør på første date). (Nå kan jo noen si at dette går andre veien også så jentene viser det samme, men det henger igjen noen gamle datingregler enten man liker det eller ikke. Jeg har som sagt opplevd at fyren ble sur da jeg prøvde å betale. Noen gutter ser nok på dette som en manndig ting å gjøre, i tilegg til at de tydeliggjør at dette er en date og ikke et treff mellom venner). Jeg ser på det som en hyggelig gest at gutten betaler på første date, og ikke et krav. Jeg avskriver ikke en gutt om han ikke insisterer på å ta regningen på første date, men det er et stort pluss i boka. Og selv om jeg som sagt ikke synes det er et krav at gutten gjør det, har jeg venninner som synes det er litt rart om en de er på date med ikke engang tilbyr seg å betale på første date. Endret 13. november 2012 av Aprilcch
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå