Gå til innhold

Hverken eller verken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller begge deler? Jeg synes hverken ser best ut...

Anonym poster: 9428a3e9a921874056632183db713788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller begge deler? Jeg synes hverken ser best ut...

Anonym poster: 9428a3e9a921874056632183db713788

Begge deler er tillatt, men jeg foretrekker "hverken", fordi "verken" også har en annen betydning.

Anonym poster: f0a74dcfb1805dcd6d1ffc77e1883cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er tillatt, men jeg foretrekker "hverken", fordi "verken" også har en annen betydning.

Anonym poster: f0a74dcfb1805dcd6d1ffc77e1883cf1

Ja, det er stor fare for at leseren tolker "verken" som hjemmevevd stoff med renning av bomull og veft av ull :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I omtrent femti år var verken riktig stavemåte, mens hverken var skjøvet ut i kulda. Ettersom brukerne selv aldri ble skikkelig overbevist, ble imidlertid hverken gjeninnført i det norske språk i det nye årtusenet – like riktig som verken, bare penere.

Så lenge folk bruker hvor, hvis og hvem uten å bli forvirret, er det nok heller ikke for mye forlangt at de bør klare å lese og skrive hverken. Verken kan vi spare til de gangene vi må beskrive væsken som siver ut av betente sår.

Kilde: Skriftlig.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, det er stor fare for at leseren tolker "verken" som hjemmevevd stoff med renning av bomull og veft av ull :laugh:

Det gjør jeg så! Eventuelt verken i betydningen materien :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er stor fare for at leseren tolker "verken" som hjemmevevd stoff med renning av bomull og veft av ull :laugh:

Eller eventuelt "verken" som er den bestemte formen for "verk", som kan bety smerte (hodeverk/tannverk) eller materie.

Anonym poster: f0a74dcfb1805dcd6d1ffc77e1883cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg fikk aldri med meg at det ikke var tillatt. Har alltid skrevet hverken.

Har sett noen få som har skrevet "hverken" og tenkt at "herregud, kan de ikke skrive det riktig?" Jeg syns det var like ille å skrive "hverken" som det var å skrive "hvært" (vært).

Anonym poster: 457f1264e2f2d8292a5badb1b74cae95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen var lærte jeg jo at "verken" var riktig, så det er jo det eneste riktige i mine øyne.

Anonym poster: 457f1264e2f2d8292a5badb1b74cae95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver "verken", syns "hverken" ser litt feil ut. I mitt hode er "hv-" forbeholdt spørreordene...

Det viktigste er vel å være konsekvent og holde seg til en av formene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sitter jeg å lurer på hva jeg bruker å skrive. Men tror jeg skriver hverken. Aner ikke hva jeg lærte på skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Den gang jeg gikk på skolen, skrev vi "hverken". Jeg har fått med med meg at det ble byttet ut med "verken", og at "hverken" stod i klammeparentes. Nå er ordet kommet til heder og verdighet igjen. Jeg vet ikke når det skjedde, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...