Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mange år etter vgs må man gå for kunne si at man har høyere utdanning?

Anonym poster: 48bbbc322e1930e664b30adc343f4ad6

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

minst 3 år regner jeg med, siden det omfatter utdanning fra universitet eller høyskole.

• Liker 1
Gjest J.Bourne
Skrevet

Det kommer vel ikke ann på hvor mange år man har hatt, handler vel mer om man har fullført studiene man har gått. Så har du fullført dine studier på høgskole, har du høyere utdanning.

Skrevet

studiekompetanse + en bachelor innen noe går jeg ut i fra.

• Liker 1
Skrevet

En bachelorgrad er høyere utdanning, på lavt nivå.

Anonym poster: b070f0360989f89c3f641cb01e26c1d4

Skrevet

Jeg tenker at du må ha en bachelor for å kunne kalle det høyere utdannelse.

Skrevet

Har man høyere utdanning om man er utdannet pilot, flyveleder eller har en etatsutdanning?

Anonym poster: fe7118aec2287df847cec9e8ae1ff75a

Skrevet

Har man høyere utdanning om man er utdannet pilot, flyveleder eller har en etatsutdanning?

Anonym poster: fe7118aec2287df847cec9e8ae1ff75a

Ja. Dette er utdanning utover videregående skoles nivå. Befalsskolen er også høgre utdanning, f.eks.

Skrevet

Det spørs helt hvordan spørsmålet er formulert. Jeg vet at noen spørreskjemaer opererer med "har du fullført høyere utdanning med minst 1 års varighet?" eller lignende.

Anonym poster: 0d1031714baf50c245a4d83c7821f3c9

Skrevet

I forskning skiller man mellom de som har fullført 3-årig på høyskole eller universitet og de som har 5 eller 6 år med mastergrad eller profesjon. Sistnevnte gruppe omtales oftest som de med høyere utdanning. ser også noen kategoriserer de med 3-årig som lavere grad av høy utdanning og de med 5 år eller mer (master etc) har høyere grad av høy utdanning.

Gjest Badabing
Skrevet

Ja. Dette er utdanning utover videregående skoles nivå. Befalsskolen er også høgre utdanning, f.eks.

Jeg trodde det var høyere utdanning først når de har fullført Krigsskolen?

Pilot er vel en utdanning på bachelornivå nå. Flyveleder er jeg mer usikker på.

Skrevet

Forsker man på emnet da sies det nok at de som har høyere utdanning er de med minst bachelorgrad.

Altså, om man skal telle opp andel av befolkningen som har høyere utdanning, da telles de med bachelor absolutt med, og en som har bachelorgrad har absolutt høyere utdanning :)

Om man selv regner bachelor som "høy nok" utdanning er en annen sak.

I noen land telles til og med korte utdanningene med, dvs kandidatstudier (short-cycle higher education), men dette varierer en del. På norsk skilles det dessverre ikke helt klart mellom tertiær og høyre utdanning, så det er kanskje litt uklart.

Fagskoler regnes ikke som en del av høyere utdanning (om man ser på nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk), samtidig som kandidatstudier regnes som delkvalifikasjon i Norge, og dermed formelt en del av høyere utdanning, men ikke som et selvstendig nivå.

Anonym poster: c0f7e787040cee7d819e3d98d4d45ca5

Skrevet

Forsker man på emnet da sies det nok at de som har høyere utdanning er de med minst bachelorgrad.

Altså, om man skal telle opp andel av befolkningen som

har høyere utdanning, da telles de med bachelor

absolutt med, og en som har bachelorgrad har absolutt

høyere utdanning

Om man selv regner bachelor som "høy nok" utdanning er en annen sak.

I noen land telles til og med korte utdanningene med,

dvs kandidatstudier (short-cycle higher education), men

dette varierer en del. På norsk skilles det dessverre ikke

helt klart mellom tertiær og høyre utdanning, så det er

kanskje litt uklart.

Fagskoler regnes ikke som en del av høyere utdanning

(om man ser på nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk),

samtidig som kandidatstudier regnes som

delkvalifikasjon i Norge, og dermed formelt en del av

høyere utdanning, men ikke som et selvstendig nivå.

Anonym poster: c0f7e787040cee7d819e3d98d4d45ca5

Jeg har drevet med forskning og beregning av datamatetialer. Da fikk jeg beskjed av en av mine medforfattere (anerkjent professor) å inndele de med bachelorgrad (3-årig høyskole universitet) som høyere utdanning lavere grad, og de med 5-årig eller mer (master/profesjon) som høyere utdanning høyere grad. Det synes jeg også høres mere riktig, at de som har 3-årig utdanning har høyere utdanning av lavere grad. I min vennekrets tenker man imidlertid på høyere utdanning om de som har master eller profesjon, men det er vel skjønnsmessig. Jeg mener at det er en vesensforskjell hvorvidt du har 3 år eller 5 eller 6 år på universitet. men mange er sikkert uenig her:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...