Gå til innhold

hvorfor får vi barn? passer ikke i dagens samfunn... eller gjør det det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjør debatt. jeg lurer.

stikkord:

småbarnsforeldre

tidsklemma

klagende mødre

barn som er mer i barnehagen enn hjemme

foreldre som vil ha egentid, karriere +++ og barn?

passet barn bedre før eller ikke?

Anonym poster: 034b7caa9bda550723e5792d12456f04

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, før i tiden var trengte man ungene til å hyppe poteter og hesje høy, så de var nok mer nødvendige før.

;)

Anonym poster: 7f64c105cd588e320ce8d8adf870cada

• Liker 5
Gjest gurimalla
Skrevet

Barndom har aldri vært uendelig med bollebaking og kosing...

Ikke noe problem å leve et godt familieliv i 2012, det er mye som gjøres med god planlegging, god instilling og tilpasset ambisjonsnivå :-)

• Liker 5
Skrevet

Jeg gikk ikke i barnehage, men det var ikke kakao og bollebaking hele dagen. Tvert imot. Begge mine foreldre jobbet hele dagen med å drive et småbruk, og vi barne vokste opp ved siden av dette. Mine barn får mer fokusert foreldretid pr dag enn jeg gjorde, selv om jeg jobber og barna vil gå i barnehage.

• Liker 4
Skrevet

Nei vi trenger ikke barn i dagens samfunn. De er statens eiendom. De oppdras av seg selv og sine jevngamle gjennom sosialemedier til å fortsette å være evige undommer som stemmer på jens fordi han er kjekk og søt og vil lære mer om paradise-petter enn samfunnstrukturen de lever i. Det ligger ann til at vi gjør oss mer avhengig av maskiner og teknologi til å styre hverdagen samtidig som kunnskapen og orket til å drive denne teknologien og masinen som holder oss i livet minker. Hva er vitsen med å fostre opp nye generasjoner som bare vil suge på maskinpattene til de er tomme og bruker opp ressursene uten å skape nye? Når en rosablogger blir viktigere enn landets leder i kvegets øyne, og voksne mennesker på over 30 kopierer og tilpasser seg oppkomplinger på 13 år istedet for motsatt bør de som aktivt gidder å bruke hjernen til å tenke selv å si nei til reprodusjon.

Anonym poster: 5f04fce2eaa18f15d44bdef682060c6d

• Liker 1
Skrevet

Barn passer ikke i dagens samfunn. Man kan ikke ta de med noe sted, annet enn på organiserte barneaktiviteter. Det er et ganske strengt skille mellom barnas verden og voksensamfunnet. Det er også veldig strengt med døgnrytme i Norge. Du kan ikke ha med deg barnehageunger på sene fritidsaktiviteter eller en restaurant kl 22, uten at noen ringer barnevernet. Det er av mindre betydning at de ikke begynner i barnehagen før kl 12, fordi det passer best med foreldrenes arbeidstid. Det finnes de som ringer barnevernet om ungene kommer til "uregelmessige" tidspunkt i barnehagen også. *Rutiner* er mantraet. Dette passer svært dårlig med hverdagen til to skiftarbeidere, og er følgelig også svært langt fra det voksenlivet vi forventer at våre barn vil komme til å leve, men det hjelper ikke. Ikke kan du sette fra deg ungene på sidelinja på fotballtreninga, parkere dem i stallen eller sende dem ut for å leke alene lenger. De må nå, i motsetning til før, ha tilsyn hele tiden. "Det kan jo skje noe."

I sum: vil du ha barn må du like å leve et ganske stivt organisert og rigid A4-liv, med stor respekt for myndigheter og med liten interesse for personlig frihet. Du oppdager at fjellturer og barn ikke var så forenelig som du trodde, at du ikke orker å trene så mye lenger fordi barnepassen på treningssenteret bare har åpent i rushtiden, og at du må forkaste mange drømmer du før trodde var realistiske. Barn passer ikke inn i det livet unge voksne i dag lever, så det blir en veldig brå og brutal overgang til foreldretilværelsen.

Skrevet

Ikke noe problem å leve et godt familieliv i 2012, det er mye som gjøres med god planlegging, god instilling og tilpasset ambisjonsnivå :-)

har du noen praktiske tips eller? :)

Skrevet

synes en setning hentet fra lekegrinda.no beskriver mye av det jeg tenker om dagen. "Før du får barn er det et evig press for å få barn. Når du endelig er blitt gravid, oppdager du at samfunnet overhodet ikke er laget for småbarnsforeldre"

• Liker 2
Skrevet

Godt sagt. Jeg har 2, men kunne tenke meg 3-4. Dessverre så stopper det med 2 pga økonomi. Jeg har råd til å være hjemme, men det sømmer seg ikke. Man blir baksnakket. Har man ungene i barnehagen 50 timer i uken, så blir de baksnakket. Går de mindre så blir de baksnakket. Foreldre i full jobb blir baksnakket, hjemmeværende blir baksnakket og deltidsarbeidende blir baksnakket. Ingenting er godt nok, alle har noe med alt i dag. Hvis jeg skulle hatt 4 unger så skulle jeg vært hjemme på heltid, for å fulgt dem opp. De skulle fått gått deltid i barnehagen og sluppet sfo. Men i dagens samfunn så er dette umulig, pga vi tenker mer på hva andre mener og syns, enn å tenke selv. Samfunnet vil ha alle i a4 formen, den skal støpes av staten a/s. De som faller utenfor a4 må ha hjelp og ressurser, så slik går nu dagan. Samfunnet leter ette alle som ikke er a4, for å sette diagnose på dem, slik at de kan få hjelp. Hjelp til hva? Jo, for å innrette seg A4 LIVET.

Anonym poster: 83880613eec9db8f985f9d74066ceb2b

Skrevet

spot on! blir litt overgitt over hvordan så mange overdramatiserer dette med å ha barn

• Liker 3
Skrevet

Her var det mange rare tanker. Jeg skjønner dem litt, men slutt ihvertfall å være opptatt av hva ANDRE tenker!

Jeg synes samfunnet absolutt er tilrettelagt for småbarn!

At familier er i tidsklemma KAN de gjøre noe med selv, men jeg skjønner at det ikke er så lett. For HVEM skal "ofre" karrieren hvis en skal jobbe mindre?

Jeg tror vi er for bortskjemte og kravstore og istedet for å bo mindre eller flytte til et billigere sted eller kvitte seg med bilen/kjøpe billigere bil, så skal vi ha ALT og da MÅ vi jo jobbe oss ihjel!

Pluss at ETT barn er jo altfor lite og selvsagt skal alle barna følges opp på tre aktiviteter hver, alle de andre gjør jo det og VI er ikke noe dårligere!

Hva vil de andre tro hvis vi ikke lever hele vårt eget liv som slave for barna?

• Liker 3
Skrevet

Men vi vil så gjerne gjøre det alle andre gjør. Bygger naboen på huset, så må alle i nabolaget også. Hopper naboen på sjøen, så hopper vi jo etter. Vi er og blir en flokkmentalitet.

Saken er trist den dagen det ikke fødes mer barn, mødre bruker prevensjon og vil ikke prøve få barn før i 40 årene. Da får mange sjokk, for eggcellene er best i 18-25 års alderen, etter det blir de for gamle. Jenter blir født med modne eggceller, og de ligger der og er klare. Det sier seg selv at eggene er for gamle etter 35 år. Så skal jenter bli mødre så kan de ikke vente for lenger heller. Og føder ikke kvinner barn, ja da blir det mangel på både det ene og det andre i alle sektorer. Kan bli hjemme på heltid jeg da, hvis ingen barn kommer i barnehagen ;)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Man velger jo også til en viss grad hvor stor del av samfunnet man ønsker å være.

For 16 år siden var man også barnehage, skole, på SFO osv.

Jeg kom ikke hjem før i 4-tiden og la meg tidlig.

Men hadde ikke en fæl barndom. Man får gjøre mye ut av den tiden man har med sine foreldre, og hvis man som forelder er klar over at man må utnytte tiden man har med hverandre, og helgene, ekstra godt, går det bra.

Man trenger ikke jage statuser. Middels lønning og mer tid med barna er for barna (og burde være for foreldrene også) mye mer verdt en lite tid (mye overtid) med barna og høy lønn.

Det hjelper ikke å kjøpe 3-4 DS'er, barna setter mye mer pris på far eller mor og kvalitetstid med dem.

Det var en unge en gang som ble spurt av faren hva som var det beste i verden. Svaret var at det var å være sammen med pappaen sin. Har man en "vanlig" jobb og ikke jobber ræva av seg, går det som oftest veldig bra. (Noen må jo jobbe ræva av seg da, men det er vel stort sett ikke planlagt. F. eks hvis man er alenemamma og ikke tjener så bra).

Vel, vel.. dette ble rotete.

• Liker 1
Skrevet

Å få barn har blitt en del av selvrealiseringen, der før så var barn bare noe man hadde.

Skrevet

Tja, før i tiden var trengte man ungene til å hyppe poteter og hesje høy, så de var nok mer nødvendige før.

;)

Anonym poster: 7f64c105cd588e320ce8d8adf870cada

Egentlig ikke. Før i tiden fikk man barn fordi man ikke hadde prevensjon tilgjengelig. Når du ble gammel og grå trengte du noen til å passe på deg. I dag er det ingen som orker høre på sutrete gamle trege mennesker. Vi har derfor skapt et velferdsamfunn så vi kan sende dem på et hjem hvor de får servert verre mat enn kriminelle som sitter inne.
Skrevet

Veldig enig med mange her. Hvor er dere når jeg prøver å heve en stakkars, tynn, stemme imot institusjonaliseringen???

Når jeg er kritisk imot barnehager og lurer på hvor lurt det egentlig er at de skal være der dag ut og dag inn, får jeg høre det så ørene flagrer! Hjemmeværende = fotballfrue..

Blir ikke barna levert til barnehagen lærer de ikke å knekke sosiale koder, kan ikke leke med andre, lærer ikke å planlegge, fanges ikke opp av pedagoger, får ikke noe eget liv, knytter ikke dype vennskapsbånd. Aldri!

Nei, det er dårlig plass for barn i dagens samfunn. Rettere sagt: det er ingen plass for _frie_ barn...

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig med mange her. Hvor er dere når jeg prøver å heve en stakkars, tynn, stemme imot institusjonaliseringen???

Når jeg er kritisk imot barnehager og lurer på hvor lurt det egentlig er at de skal være der dag ut og dag inn, får jeg høre det så ørene flagrer! Hjemmeværende = fotballfrue..

Blir ikke barna levert til barnehagen lærer de ikke å knekke sosiale koder, kan ikke leke med andre, lærer ikke å planlegge, fanges ikke opp av pedagoger, får ikke noe eget liv, knytter ikke dype vennskapsbånd. Aldri!

Nei, det er dårlig plass for barn i dagens samfunn. Rettere sagt: det er ingen plass for _frie_ barn...

Nei, var så myyye bedre i gamle dager når barn bare skulle ses, men ikke høres. :sarkasme:

Skrevet

Det er også veldig strengt med døgnrytme i Norge. Du kan ikke ha med deg barnehageunger på sene fritidsaktiviteter eller en restaurant kl 22, uten at noen ringer barnevernet. Det er av mindre betydning at de ikke begynner i barnehagen før kl 12, fordi det passer best med foreldrenes arbeidstid.

Og det finnes forskning som sier at dersom barn ikke får innarbeidede søvnrutiner og søvnrytme, så vil de slite med det resten av livet.. Just saying...

Anonym poster: 9d574840123267b76d62e2eb54a5309d

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke barna levert til barnehagen lærer de ikke å knekke sosiale koder, kan ikke leke med andre, knytter ikke dype vennskapsbånd. Aldri!

Barn lærer sosialisering gjennom andre barn. Barn lærer å leke gjennom andre barn(de minste lærer å leke med voksne, men når de er ferdig med spedbarnstiden er det andre barn som gjelder), barn lærer å tolke verden via lek, de lærer sin egen virkelighet gjennom lek, de skaper dype vennskapsbånd gjennom lek med gjevnaldrende, de leker ut erfaringer, og øver seg på ulike roller gjennom lek. Barn lærer å ta kontakt med andre, å ta hensyn til andre, å inkludere, å samarbeide, å skape gjennom lek! Gjevnaldrende barn er livsviktig for barnas lek, og barnas lek er veldig viktig for at de skal lære, skape sin identitet, finne sin plass i verden, og bearbeide hendelser. Voksne kan aldri erstatte barn som lekepartner, fordi voksne ikke klarer å leke som barn. Og hvor finner du gjevnaldrende barn? Jo, i barnehagen.

Anonym poster: 9d574840123267b76d62e2eb54a5309d

Gjest Modig mor
Skrevet

Men i dagens samfunn så er dette umulig, pga vi tenker mer på hva andre mener og syns, enn å tenke selv.

Snakk for deg sjæl, får jeg lyst til å si. Det er faktisk et alternativ å gi en god dag i hva andre tenker, og heller konsentrere seg om hva man selv ønsker å få ut av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...