Gå til innhold

Utsettelse av EU kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man be om utsettelse av EU kontroll?

Anonym poster: fa354598274355d44042dd0e4c3a9f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan man. Men om man får det er en annen sak.

Anonym poster: acdb8b823029f46f67c6ffe3a7f78412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en måned bare ved å spørre, ikke noe problem.

Faktisk trenger du ikke å spørre en gang, når fristen går ut får du et brev i posten om at fristen for å få bilen EU-godkjent har gått ut, og du har en måned på deg til å få den godkjent. Det vet jeg fordi det har skjedd med... ...eh, noen jeg kjenner. *Host*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar! Da er det kanskje ikke krise og får bilen avskiltet med det første allikevel da.

Anonym poster: fa354598274355d44042dd0e4c3a9f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 6. Endret frist for kontroll

Eier eller den som på eiers vegne har rådighet over kjøretøyet, kan søke

regionvegkontoret om endret frist for kontroll dersom vedkommende av spesielle

grunner enten ikke kan framstille kjøretøyet eller utbedre påpekte mangler innen

pålagt frist

Men det skal være ganske spesielle grunner.. Som at du har mistet begge armene i en ulykke eller lignende :P At du har dårlig råd er ikke god nok grunn feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har så god tid i utgangspunktet at det skal sterke grunner til for utsettelse. I praksis har man et halvt år på å utbedre ting, siden man kan vise bilen inntil 4mnd før fristen og 2 mnd etter.

Anonym poster: 2393c773ccdcb6a0bff06d2b32f83c25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har så god tid i utgangspunktet at det skal sterke grunner til for utsettelse. I praksis har man et halvt år på å utbedre ting, siden man kan vise bilen inntil 4mnd før fristen og 2 mnd etter.

Anonym poster: 2393c773ccdcb6a0bff06d2b32f83c25

Og man har to år på å forberede seg til det hver gang, siden det er annenhvert år man må ha bilen på EU-kontroll. Så regner man med at det kan bli dyrt så kan man spare kr.

Anonym poster: 06cce69f392d1d069cb0534e2219e0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet man har god tid, men det var ikke akkurat planlagt å bli innlagt på sykehus. Så jeg må få noen til å gjøre det for meg. Jeg har heldigvis ikke mistet vitale kroppsdeler, men er ikke i stand til å drive å kjøre rundt akkurat nå. Fristen er i slutten av november for EU kontrollen. Penger har jeg, men når jeg er langt unna der bilen står så blir det hele litt mer kkomplisert.

TS

Anonym poster: fa354598274355d44042dd0e4c3a9f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det går inntil 2 md etter at fristen har gått ut så går det jo greit.

TS

Anonym poster: fa354598274355d44042dd0e4c3a9f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å bare ringe din lokale veistasjon og forklare ståa, det er ikke umulig at de gir deg utsettelse. Og hvis ikke, så er det likevel ingen forandring i situasjonen din.

Jeg har en veteranbil som jeg en gang helt glemt å få EU-godkjent før vinteren kom og bilen havnet på vinterlaging, ringte til Veistasjonen og forklarte saken, den hyggelige damen jeg snakket med var løsningsorientert og blid, hun endret den fastet fristen til august hvert år, "sånn at jeg hadde litt tid på meg til å fikse ting om det skulle oppstå noe under vinterlagringen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent endring av dato for sesongbiler er ganske vanlig ja, men utsettelse pga sykehusopphold tror jeg nok også du skal klare å få til om du ringer de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig som Nobby Nobbs sier. "Alle" får automatisk 1 mnd utsettelse. Nå er det visst økt til 2 mnd. Jeg hadde frist i oktober, og fikk et brev hin dagen fra Statens Vegvesen om at siden jeg hadde "glemt" å kontrollere kjøretøyet er ny frist 31.desember.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...