Gå til innhold

Hvordan skaffer jeg meg en psykolog?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enkelt og greit, hvordan skaffer jeg meg en psykolog, og hvor lang ventetid bruker det være?

Føler på meg at jeg trenger noen ganske snart, før jeg virkelig kaster inn håndkleet. Er ekstremt deprimert, sover dårlig, og de gangene jeg får sove våkner jeg ofte av hjertebank (som om jeg skulle jogget en fjelltur)

Aner ikke hva dette kan være, men vil tro det er noe psykisk.

Har ikke noe ønske om å avslutte livet, er bare så utrolig sliten/utbrent at jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre....

Anonym poster: fb85088c3a84bef777378dc97815bffa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal til offentlig psykolog, som er lurt med tanke på det økonomiske, går til fastlegen så henviser han deg videre. :) Det er dessverre lang ventetid på offentlig psykolog, men fortell legen at det er en hastesak og at du trenger psykolog så raskt som mulig.

Om det er skikkelig krise kan du ta kontakt med en lokal, privat psykolog. Det koster litt, men det er ca. null ventetid og er vel verdt det om du trenger psykologisk hjelp. Psyken er jo det viktigste du har :)

Skrevet

Enkelt og greit, hvordan skaffer jeg meg en psykolog, og hvor lang ventetid bruker det være?

Føler på meg at jeg trenger noen ganske snart, før jeg virkelig kaster inn håndkleet. Er ekstremt deprimert, sover dårlig, og de gangene jeg får sove våkner jeg ofte av hjertebank (som om jeg skulle jogget en fjelltur)

Aner ikke hva dette kan være, men vil tro det er noe psykisk.

Har ikke noe ønske om å avslutte livet, er bare så utrolig sliten/utbrent at jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre....

Anonym poster: fb85088c3a84bef777378dc97815bffa

Du må gå til fastlegen din, å få h*n å henvise deg. Ventetiden varierer fra plass til plass. Noen steder er det ventetid på 1-2 år, andre bare noen måneder. Om det er akutt, kan det sikkert ordnes en hastesak, eller du kan be fastlegen henvise deg til innleggelse en kort tid.
Skrevet

Ventetid er veldig individuelt. Det finnes faktisk DPS i Norge som opererer med null ventetid, dvs at du kan ringe og få time på dagen dersom du har en henvisning. Andre steder må man vente i måneder. Du har rett på fritt sykehusvalg, så du kan sjekke ut hvilke steder de har kortest ventetid og velge å bli behandlet der. Det skal sies at ventetid er avhengig av alvorligheten på lidelsen man har.

Dersom du bor på et sted der det er lang ventetid på behandling, så finnes det andre tilbud du kan benytte deg av i mellomtiden. Mange DPS har et ambulant team, der man ikke trenger henvisning for å få behandling. Alle kommuner har også et psykisk helseteam, der man kan få oppfølging.

Ta kontakt med fastlegen din og be om henvisning, og ta evt opp andre behandlingstilbud du kan få mens du venter på en poliklinisk behandler. Et alternativ er også å ha faste samtaler med fastlegen din frem til du får time hos en behandler. Lykke til!

Anonym poster: 4afeb91774833e65b073bf38add53a06

Skrevet

Du får henvisning fra legen og ringer helse sør, nord, vest eller der du bor. De har oversikt over ledige offentlige psykologer. Mulig du blir henvist til poliklinikk av legen. Der er ikke ventetiden så fryktelig lang heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...