Gjest Scampi Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Hei alle! Jeg er ei jente på 23 år, i 2008 oppdaget jeg en kul i det venstre brystet mitt som var ca 2 cm i diameter, fikk sjekket den med mammografi og ultralyd. Legen sa til meg at det ikke var noe å bekymre seg over, kroppen min hadde "lagd" sitt eget innlegg, det var en godartet svulst som jeg ikke trengte å hverken følge opp eller tenke på. I ettertid har jeg hatt en del smerter i det samme brystet, og jeg har ofte vondt i denne kulen. Jeg dro derfor til fastlegen min, (var ikke han jeg sjekket kulen hos første gangen). Da fastlegen kjente på kulen min spurte han meg om jeg hadde lagt inn implantater, fordi kulen var tydeligvis enorm! Den er nå blitt over 6 cm i diameter, vil legge til at jeg bruker str 75B i bh str. Fastlegen min ble svært stresset og henviste meg så til sykehuset her i nærheten. Jeg fikk time kun få dager etter da de mente at dette var en svært alvorlig situasjon....... Så nå på torsdag var jeg inne og fikk tatt ultralyd og Biopsi, Biopsien er noe av det værste jeg noen gang har vært med på! Er fortsatt svært øm i brystet og må ta sterke smertestillende da vanlig paracet ikke hjelper. Jeg skal få svar nå på onsdag om hva denne kulen egentlig er, mest sannsynlig er det et fibroadenom (godartet svulst). De ville så sette opp time til operasjon. Det jeg lurer på er følgende: Er det noen andre her inne som har tatt biopsi? Hvor lenge varte smertene etter biopsien? De tok tre biopsiprøver å kulen, jeg fikk lokalbedøvelse og de har teipet over såret, så jeg måtte belage meg på at det ville bli et arr.. Vil det ta lang tid før jeg vil få operasjonen? Altså pleier det å være lang ventetid? Ettersom at kulen er såpass stor, fikk jeg høre at brystet mitt ville bli ganske så ødelagt, vet dere om det er mulighet for å få lagt inn et implantat/en protese i dette brystet slik at det blir noe likt det jeg har fra før av? Kjenner at jeg gruer meg veldig og er faktisk veldig redd for å gjennomføre en operasjon, har aldri vært lakt i narkose eller lignende...
Cata Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Er begrenset hvor mye "trøst" jeg kan gi, siden jeg aldri har fått tatt biopsi i brystet selv, men kan i allfall berolige deg med at selve operasjonen med stor sannsynlighet kommer til å gå greit. Kan i allfall si litt om den. Selv er jeg stor fan av narkose . Vel, altså, jeg foretrekker naturligvis å være frisk så jeg slipper å opereres men hvis man først må så er det ingenting å grue seg for. Man bare sover. Når de er i ferd med å sette narkosen blir man gjerne bedt om å telle ned fra 100. Jeg tror jeg slokna før jeg nådde 94 begge gangene jeg har vært operert. Det som kan være ekkelt er å våkne igjen. De aller fleste blir litt kvalme, men sykepleierne vet jo om det så de er raske med å stappe i en kvalmestillende midler. Så ligger man der da og "himler litt med øynene", for man er ganske ør i toppen de første minuttene etter man har våknet. Det er sikkert forskjell fra person til person, men for meg pleier det ta 5-10 minutter før jeg er ute av verste tåka, og så er jeg temmelig ør første halvtimen. Sykepleierne holder øye med deg mesteparten av tiden, og når de kommer bort og spør "Er du våken?" så ikke bli redd om det virker som du har mistet stemmen . Mens du er i narkose så setter de en slange ned i halsen på deg. Tror det er for å sikre lufttilførsel. Uansett, de tar den ut før du våkner, men du er rimelig tørr og sår like etterpå så det tar litt tid før stemmen vil samarbeide. Når de er sikre på at du er våken og klar igjen så blir du trillet ut av overvåkningen og inn på et vanlig rom, og da er det bare å ligge og vente på å få mat. Man møter jo fastende, og på det tidspunkt pleier jeg å ha blitt rimelig sulten. Det første døgnet får du smertestillende til frokost, middag og kvelds og gjerne litt attåt. Selv om du ikke er glad i piller, så er det lurt å høre etter og ta dem uten protester. Hvis det først begynner å gjøre vondt så er det verre å dope ned etterpå, men klarer man å holde de første postoperative smertene unna så skal det visstnok gå mye lettere etterpå. Det er lurt å komme seg opp på beina raskest mulig etter operasjonen. Første gang jeg ble operert så var jeg i fin form og oppe og gikk 2 timer etter at operasjonen var ferdig. Andre gang var jeg helt kake og det tok meg mange timer før jeg i det hele tatt orket kreke meg ut av senga og gå på do. Og ikke før neste dag var jeg skikkelig oppegående igjen. Ingen av gangene hadde jeg spesielt vondt etterpå. Jeg var rimelig greit forsynt med smertestillende, men andre gangen var jeg fryktelig slapp og trøtt. (Hadde ligget på operasjonsbordet i godt over to timer så det var kanskje derfor.)
Gjest Scampi Skrevet 10. november 2012 #3 Skrevet 10. november 2012 Tusen takk for et beroligende svar ang narkose, kjenner at det er noe jeg gruer meg til da jeg har hørt noen "skrekkhistorier" der folk ikke våkner osv.. Har hørt at jeg kan velge mellom lokalbedøvelse og narkose, jeg orker ikke tanken på at jeg skal være våken under operasjonen og kjenne at folk er borti meg, det klarer jeg bare ikke, spesielt ikke når jeg vet at de skal operere i den ene puppen min. Det er ikke akkurat noe jeg roper hurra for... Det blir mest sannsynslig narkose, men jeg er så usikker på om hvor lang ventetiden for operasjonen er osv, en skulle kaskje tro at dette var noe en burde få unnagjort så fort som mulig? Alt dette tar av nattesøvnen min og går utover skolen, jobben osv.. Unner ingen dette..
Gjest Uanonymbruker Skrevet 10. november 2012 #4 Skrevet 10. november 2012 Som Cata er jeg og stor fan av narkose. Hadde man kunnet fått det hver kveld når man skulle sove så hadde jeg sagt jatakk, så det skal du ikke grue deg for
Gjest Scampi Skrevet 10. november 2012 #5 Skrevet 10. november 2012 Tusen takk dere! Da har jeg ihvertfall en ting jeg ikke trenger å stresse med lenger
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #6 Skrevet 10. november 2012 en godartet svulst er i seg selv ikke noe å bekymre seg over. Forskjellen på benign (godartet) og malign (ondartet) svulst er bla.a at den godartede kun kan vokse i strl innad i vevet, er ikke kreft, og kan ikke spre seg til andre organer. Det eneste som kan bli et "problem" med godartede svulster er om de blir problematisk for deg/organet det er i, ved at svulsten tar for stor plass og presser på omgivelsene. Dette blir som å fjerne noe under huden. Ettersom den ikke er ondartet, trenger de ikke den samme marginen rundt svulsten, som ved en ondartet svulst. Det eneste de fjerner er selve svulsten i seg selv, det brystvevet du hadde fra før, vil være det du har igjen etterpå. Du kan dog sitte igjen med arr, noe som kan være sjenerende, ettersom jeg ikke vet hvor svulsten din er. Et implantat på statens regning ser jeg ikke for meg at du får, ser dog heller ikke for meg at brystet blir så mye mindre enn det andre, enn det skulle vært naturlig (er ofte forskjeller på bryststørrelser fra det ene brystet til det andre). Narkose er narkose. Sjeldent farlig, noen finner det godt, noen få reagerer på det, noen blir kvalme. Fint lite ubehagelig. Alt i alt, ufarlig, lite ubehagelig (et snitt i brystet innebærer ikke å kutte gjennom et eneste muskellag.). Håper dette beroliger deg, og at du får en fin opplevelse. Anonym poster: 91e4de811f7912d031544c363657e8fb 1
Gjest Scampi Skrevet 10. november 2012 #7 Skrevet 10. november 2012 Det viktigste for meg er at jeg kan amme den dagen jeg ønsker å få barn og at brystet ikke vil bli totalødelagt Så det var godt å høre det du skrev, at man ikke trenger å legge inn noe for å få fylt igjen plassen, vevet vil nok mest sannsynslig da trekke seg sammen igjen ja Dette var utrolig godt å lese! Nå kan jeg vel endelig få en god natt med søvn, kjente at jeg ble mye roligere og faktisk i bedre humør av å lese dette Tusen takk !
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #8 Skrevet 10. november 2012 Har aldri tatt biopsi av min fibroadenom. Den ligger nå bare der i mitt ve. bryst, har ikke endret størrelse på, tja, 20-25 år. Har heller aldri vurdert å få den fjernet. Er operasjon nødvendig hos deg? Anonym poster: eb91c4fde205ab3887ffa0ed9676d897
Gjest Scampi Skrevet 11. november 2012 #9 Skrevet 11. november 2012 Ifølge de legene jeg har vært hos, er kulen min såpass stor at de ønsker å få den fjernet. Den er over 6 cm i diameter, og de vil helst fjerne de som er over 3 cm. Har hatt en del smerter i den. Smertene er blitt værre nå etter at jeg tok biopsien, håper du slipper dette. Unner ingen å være i denne situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #10 Skrevet 11. november 2012 Det jeg lurer på er følgende: Er det noen andre her inne som har tatt biopsi? Hvor lenge varte smertene etter biopsien? De tok tre biopsiprøver å kulen, jeg fikk lokalbedøvelse og de har teipet over såret, så jeg måtte belage meg på at det ville bli et arr.. Vil det ta lang tid før jeg vil få operasjonen? Altså pleier det å være lang ventetid? Ettersom at kulen er såpass stor, fikk jeg høre at brystet mitt ville bli ganske så ødelagt, vet dere om det er mulighet for å få lagt inn et implantat/en protese i dette brystet slik at det blir noe likt det jeg har fra før av? Kjenner at jeg gruer meg veldig og er faktisk veldig redd for å gjennomføre en operasjon, har aldri vært lakt i narkose eller lignende... Hei. Jeg hadde en godartet svulst i brystet mitt for en del år siden. Den var 4,4 cm i diameter, og jeg husker jeg valgte å fjerne denne da jeg var engstelig for om den ville bli større. Narkose behøver du ikke å være rdd for. Jeg har vært i narkose et par ganger. Det har gått helt fint begge gangene. Det er omtrent som å sove. Man må puste inn i en maske, så sovner man, også har man litt lite matlyst rett etter operasjonen. Man kan også bli kvalm etter operasjonen dersom man må bli kjørt et stykke etterpå. Det verste i forbindelse med mine operasjoner har i grunnen vært når sykepleierne har revet av plastera. Kirurgene er som oftest ganske flinke til å lage arra fine. Så blir arret bedre etter en ett års tid. Har du barn? Dersom du ikke har det ville jeg spurt legene om du vil kunne ha muligheter til å amme på det brystet.. Anonym poster: 181e32b4957cc37aa84a8ccb65f2c489
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #11 Skrevet 11. november 2012 Har aldri tatt biopsi av min fibroadenom. Den ligger nå bare der i mitt ve. bryst, har ikke endret størrelse på, tja, 20-25 år. Har heller aldri vurdert å få den fjernet. Er operasjon nødvendig hos deg? Anonym poster: eb91c4fde205ab3887ffa0ed9676d897 Såklart er operasjon hos henne nødvendig når den er over 6 cm i diameter!! Anonym poster: 181e32b4957cc37aa84a8ccb65f2c489
Gjest Scampi Skrevet 11. november 2012 #12 Skrevet 11. november 2012 Hei. Jeg hadde en godartet svulst i brystet mitt for en del år siden. Den var 4,4 cm i diameter, og jeg husker jeg valgte å fjerne denne da jeg var engstelig for om den ville bli større. Narkose behøver du ikke å være rdd for. Jeg har vært i narkose et par ganger. Det har gått helt fint begge gangene. Det er omtrent som å sove. Man må puste inn i en maske, så sovner man, også har man litt lite matlyst rett etter operasjonen. Man kan også bli kvalm etter operasjonen dersom man må bli kjørt et stykke etterpå. Det verste i forbindelse med mine operasjoner har i grunnen vært når sykepleierne har revet av plastera. Kirurgene er som oftest ganske flinke til å lage arra fine. Så blir arret bedre etter en ett års tid. Har du barn? Dersom du ikke har det ville jeg spurt legene om du vil kunne ha muligheter til å amme på det brystet.. Anonym poster: 181e32b4957cc37aa84a8ccb65f2c489 Takk for svar! Kan jeg spørre deg om brystet ser likt ut den dag i dag som det det gjorde før? Jeg er så redd for at det vil bli flatt og ødelagt, etetrsom at den kulen er såpass stor.... Jeg ble også litt redd da legen min sa at siden kulen er så stor, vil brystet ditt bli veldig ødelagt, utseendemessig. Så jeg lurer på om man har krav på å få lagt inn en form for protese slik at brystet blir ganske så likt som det det er i dag? Jeg er også redd for at jeg ikke kan amme med det brystet når den dagen kommer, jeg har ingen barn enda da typen min og jeg begge går på skole og ikke har tid til det enda. Føler at alt bare blir ødelagt nå, jeg vil jo gjerne kunne amme barnet mitt når den dagen kommer....
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #13 Skrevet 11. november 2012 Takk for svar! Kan jeg spørre deg om brystet ser likt ut den dag i dag som det det gjorde før? Jeg er så redd for at det vil bli flatt og ødelagt, etetrsom at den kulen er såpass stor.... Jeg ble også litt redd da legen min sa at siden kulen er så stor, vil brystet ditt bli veldig ødelagt, utseendemessig. Så jeg lurer på om man har krav på å få lagt inn en form for protese slik at brystet blir ganske så likt som det det er i dag? Jeg er også redd for at jeg ikke kan amme med det brystet når den dagen kommer, jeg har ingen barn enda da typen min og jeg begge går på skole og ikke har tid til det enda. Føler at alt bare blir ødelagt nå, jeg vil jo gjerne kunne amme barnet mitt når den dagen kommer.... Det ser ikke likt ut nå slik som det gjorde før. Det som ble operert er såpass mindre enn det forrige at brystene egentlig er i forskjellige bh-størrelser. Jeg aner desverre ikke om man har noe krav på å få lagt inn en protese/silikon eller hva det nå heter i det opererte brystet slik at de blir seendes like ut. Jeg tror nok ikke man har noe krav på det. I alle fall vil jeg tro ventetiden på det blir lang, men jeg er ikke den rette til å spørre om akkurat det.. :/ Anonym poster: 181e32b4957cc37aa84a8ccb65f2c489
Gjest Scampi Skrevet 11. november 2012 #14 Skrevet 11. november 2012 Det ser ikke likt ut nå slik som det gjorde før. Det som ble operert er såpass mindre enn det forrige at brystene egentlig er i forskjellige bh-størrelser. Jeg aner desverre ikke om man har noe krav på å få lagt inn en protese/silikon eller hva det nå heter i det opererte brystet slik at de blir seendes like ut. Jeg tror nok ikke man har noe krav på det. I alle fall vil jeg tro ventetiden på det blir lang, men jeg er ikke den rette til å spørre om akkurat det.. :/ Anonym poster: 181e32b4957cc37aa84a8ccb65f2c489 Kan tenke meg at man ikke har krav på noen form for protese...... Det syns jeg er litt synd, for min del vil det nok gå enda mer utover selvfølelsen.... Du skal ha tusen takk for svaret du ga meg! Det var til stor hjelp! Føler at jeg stiller mer forberedt nå, så nå gjenstår det bare for meg å vente på svar fra legene ang kulen og hva den egentlig er for'no...
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #15 Skrevet 11. november 2012 Kan tenke meg at man ikke har krav på noen form for protese...... Det syns jeg er litt synd, for min del vil det nok gå enda mer utover selvfølelsen.... Du skal ha tusen takk for svaret du ga meg! Det var til stor hjelp! Føler at jeg stiller mer forberedt nå, så nå gjenstår det bare for meg å vente på svar fra legene ang kulen og hva den egentlig er for'no... Bare hyggelig å kunne være til hjelp Lykke til Anonym poster: 181e32b4957cc37aa84a8ccb65f2c489
Jente89 Skrevet 11. november 2012 #16 Skrevet 11. november 2012 Hei alle! Jeg er ei jente på 23 år, i 2008 oppdaget jeg en kul i det venstre brystet mitt som var ca 2 cm i diameter, fikk sjekket den med mammografi og ultralyd. Legen sa til meg at det ikke var noe å bekymre seg over, kroppen min hadde "lagd" sitt eget innlegg, det var en godartet svulst som jeg ikke trengte å hverken følge opp eller tenke på. I ettertid har jeg hatt en del smerter i det samme brystet, og jeg har ofte vondt i denne kulen. Jeg dro derfor til fastlegen min, (var ikke han jeg sjekket kulen hos første gangen). Da fastlegen kjente på kulen min spurte han meg om jeg hadde lagt inn implantater, fordi kulen var tydeligvis enorm! Den er nå blitt over 6 cm i diameter, vil legge til at jeg bruker str 75B i bh str. Fastlegen min ble svært stresset og henviste meg så til sykehuset her i nærheten. Jeg fikk time kun få dager etter da de mente at dette var en svært alvorlig situasjon....... Så nå på torsdag var jeg inne og fikk tatt ultralyd og Biopsi, Biopsien er noe av det værste jeg noen gang har vært med på! Er fortsatt svært øm i brystet og må ta sterke smertestillende da vanlig paracet ikke hjelper. Jeg skal få svar nå på onsdag om hva denne kulen egentlig er, mest sannsynlig er det et fibroadenom (godartet svulst). De ville så sette opp time til operasjon. Det jeg lurer på er følgende: Er det noen andre her inne som har tatt biopsi? Hvor lenge varte smertene etter biopsien? De tok tre biopsiprøver å kulen, jeg fikk lokalbedøvelse og de har teipet over såret, så jeg måtte belage meg på at det ville bli et arr.. Vil det ta lang tid før jeg vil få operasjonen? Altså pleier det å være lang ventetid? Ettersom at kulen er såpass stor, fikk jeg høre at brystet mitt ville bli ganske så ødelagt, vet dere om det er mulighet for å få lagt inn et implantat/en protese i dette brystet slik at det blir noe likt det jeg har fra før av? Kjenner at jeg gruer meg veldig og er faktisk veldig redd for å gjennomføre en operasjon, har aldri vært lakt i narkose eller lignende... Hei Jeg har også vært plaget med smerter i brystet som etterhvert viste seg å være fibroadenomer. Var ikke vondt hele tiden, men stakk og verket skikkelig (!!!) innimellom. Min vokste seg nokså stor (5-6 cm) og det viste seg under operasjonen å være hele 5 fibroadenomer. Jeg måtte også ta biopsi, og det var et helvette for si det rett ut! De tok tre stikk her også. Ser du skriver at du fikk lokalbedøvelse - det fikk ikke jeg... Hadde grusomt vondt timene etterpå, men smertene avtok og ble borte etter 2-3 dager. Fikk ikke noe arr For min del tok det litt tid fra jeg tok biopsi til jeg ble operert, men det er fordi jeg tok biopsi tidlig (kulen var da ca 3 cm). Men fra oppfølgingsundersøkelsen der de målte kulen til 5-6 cm og frem til opersasjon tok det under en måned. Jeg valgte operasjon uten narkose, dagkirurgi (jeg hadde heller ikke vært lagt i narkose før og tenkte at jeg ville holde meg til lokalbedøvelse siden jeg ikke måtte velge narkose). Møtte opp fastende på formiddagen, snakket med en hyggelig sykepleier og fikk beroligende tabeletter. Fikk 7 bedøvelsessprøyter rundt i brystet (kjente bare bittesmå stikk). Selve operasjonen var selvfølgelig helt smertefri, men kjente endel "dytting" og bevegelse. Hadde musikk i ørene, så merket lite til noe egentlig. Kulene lå rett over brystvorten, så de åpnet rundt areola. Var ferdig etter en time. Etter operasjonen reiste jeg rett hjem (samboer kjørte). Vi bor 2 1/2 time unna sykehuset. Fikk med meg smertestillende jeg skulle ta samme dag. Tok paracet de to neste dagene og så ingenting. Var sykemeldt 3 dager (+ helg). Hadde lite vondt etter operasjonen. Måtte ikke bytte noe bandasje e.l. da jeg hadde en slags plasterlapp på som skulle sitte på helt til den datt av. Innen den datt av var såret så og si grodd. Jeg gikk med vanlig bh, men kjøpte ammeinnlegg for at det skulle være mykt og tilfelle det kom noe blod. Fikk et hulrom på nesten 9 cm i brystet og var veldig redd for at det skulle se rart ut (bruker 75C). I begynnelsen var brystet nokså hovent etter operasjonen, når hevelsen gikk ned så den akkurat ut som før. Vevet fyller seg godt ut i ung alder. Jeg var 21/22 når jeg opererte. Eneste som plager meg litt er at venstre bryst ble endel større en høyre når kulene vokste, og slik er den fremdeles til tross for stort hulrom og advarsler om at den kunne "klappe sammen".. Så jeg har litt forskjell på høyre og venstre side. Har nå ett arr som nesten ikke syns i det hele tatt, lite smerter og er veldig fornøyd med å ha fått ut faenskapen Lykke til med operasjon 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #17 Skrevet 11. november 2012 Tusen takk for et beroligende svar ang narkose, kjenner at det er noe jeg gruer meg til da jeg har hørt noen "skrekkhistorier" der folk ikke våkner osv.. Har hørt at jeg kan velge mellom lokalbedøvelse og narkose, jeg orker ikke tanken på at jeg skal være våken under operasjonen og kjenne at folk er borti meg, det klarer jeg bare ikke, spesielt ikke når jeg vet at de skal operere i den ene puppen min. Det er ikke akkurat noe jeg roper hurra for... Jeg har hatt operasjon med spinalbedøvelse hvor jeg var våken. Syntes det hørtes skremmende ut, men tenkte at jeg fikk jo bare ta det. Her skulle de skjære opp 15 cm på låret mitt og fjerne skruer og metallplater. Jeg kjente og hørte at de bruket meisel mm. Allivel så gjorde det meg ingenting. Jeg hadde full smertelindring, neddopet på noe beroligende + at jeg fikk musikk på øret. Var oppe i løpet av noen få timer og valgte å dra hjem et døgn før jeg måtte. Anonym poster: 621bc455f48409d009ab29e147fdc6d4
Gjest Scampi Skrevet 11. november 2012 #18 Skrevet 11. november 2012 Hei Jeg har også vært plaget med smerter i brystet som etterhvert viste seg å være fibroadenomer. Var ikke vondt hele tiden, men stakk og verket skikkelig (!!!) innimellom. Min vokste seg nokså stor (5-6 cm) og det viste seg under operasjonen å være hele 5 fibroadenomer. Jeg måtte også ta biopsi, og det var et helvette for si det rett ut! De tok tre stikk her også. Ser du skriver at du fikk lokalbedøvelse - det fikk ikke jeg... Hadde grusomt vondt timene etterpå, men smertene avtok og ble borte etter 2-3 dager. Fikk ikke noe arr For min del tok det litt tid fra jeg tok biopsi til jeg ble operert, men det er fordi jeg tok biopsi tidlig (kulen var da ca 3 cm). Men fra oppfølgingsundersøkelsen der de målte kulen til 5-6 cm og frem til opersasjon tok det under en måned. Jeg valgte operasjon uten narkose, dagkirurgi (jeg hadde heller ikke vært lagt i narkose før og tenkte at jeg ville holde meg til lokalbedøvelse siden jeg ikke måtte velge narkose). Møtte opp fastende på formiddagen, snakket med en hyggelig sykepleier og fikk beroligende tabeletter. Fikk 7 bedøvelsessprøyter rundt i brystet (kjente bare bittesmå stikk). Selve operasjonen var selvfølgelig helt smertefri, men kjente endel "dytting" og bevegelse. Hadde musikk i ørene, så merket lite til noe egentlig. Kulene lå rett over brystvorten, så de åpnet rundt areola. Var ferdig etter en time. Etter operasjonen reiste jeg rett hjem (samboer kjørte). Vi bor 2 1/2 time unna sykehuset. Fikk med meg smertestillende jeg skulle ta samme dag. Tok paracet de to neste dagene og så ingenting. Var sykemeldt 3 dager (+ helg). Hadde lite vondt etter operasjonen. Måtte ikke bytte noe bandasje e.l. da jeg hadde en slags plasterlapp på som skulle sitte på helt til den datt av. Innen den datt av var såret så og si grodd. Jeg gikk med vanlig bh, men kjøpte ammeinnlegg for at det skulle være mykt og tilfelle det kom noe blod. Fikk et hulrom på nesten 9 cm i brystet og var veldig redd for at det skulle se rart ut (bruker 75C). I begynnelsen var brystet nokså hovent etter operasjonen, når hevelsen gikk ned så den akkurat ut som før. Vevet fyller seg godt ut i ung alder. Jeg var 21/22 når jeg opererte. Eneste som plager meg litt er at venstre bryst ble endel større en høyre når kulene vokste, og slik er den fremdeles til tross for stort hulrom og advarsler om at den kunne "klappe sammen".. Så jeg har litt forskjell på høyre og venstre side. Har nå ett arr som nesten ikke syns i det hele tatt, lite smerter og er veldig fornøyd med å ha fått ut faenskapen Lykke til med operasjon Takk for et flott og beroligende innlegg! Ser at du skrev at du ikke fikk lokalbedøvelse under biopsien? Dette må da ha gjort fryktelig vondt? Bare bedøvelsessprøyten gjorde veldig vondt husker jeg, og jeg har fortsatt smerter i brystet mitt etter biopsien, men det er mest i selve kulen i brystet, da den alltid er øm hos meg, men den er nå blitt enda værre. Fikk beskjed om at jeg ikke skulle ta bort stripsen før om 6 dager, og jeg kan heller ikke få vann på såret. Så jeg er veldig forsiktig når jeg dusjer, klarer heller ikke å løfte så mye grunnet smertene, men gud så godt det skal bli å endelig få kvittet seg med den kulen! Du skrev at du var sykemeldt, var smertene såpass store at du ikke klarte å f.eks lage mat, dusje, kle på deg? Jeg har ikke fulltidsjobb, men er student, så jeg er mer eller mindre avhengig av å kunne dra på skolen, pluss at eksamene er rett rundt hjørnet.. Dersom det tar ca 3 uker før jeg får time til operasjonen, vil dette være krise for min del, da det er da eksamene mine er.... Kjempefint at det ikke er nødvendig å bli lagt i narkose, for da tror jeg faktisk at jeg vil stå over det, er så redd for at jeg ikke skal våkne opp igjen.. Fikk du tilbød om protese? Kan du amme med det brystet du har operert i? Tok det lang tid før du kunne trene? Ble du sydd slik at du fikk sting? Hvor lenge skulle disse evt sitte i kroppen ? Vi har ganske mye fysisk på skolen, så jeg er så redd for at dette vil forsinke meg i studiet mitt... Tusen hjertelig takk for alle svar! Dette er noe jeg virkelig gruer meg til, men jeg legger nok mere i det enn nødvendig..
Gjest Mette Skrevet 11. november 2012 #19 Skrevet 11. november 2012 Jeg har vært i narkose opptil flere ganger og aldri blitt kvalm etterpå. Det er som du sover og plutselig våkner du og er ferdig med operasjonen. Er ingen ting å være redd for. Har selv en bindevevsknute, men hos meg sa de at jeg ikke trengte å operere den. Grunn til deg er jo for at den er så stor. Jeg tror det vil gå helt fint. Kan du ikke søke om å få redusert det andre brystet hos plastikkkirurg etter operasjonen? Kan iallefall søke hos lege og se hva utfallet blir? Bedre med to små som er like, enn ett stort og ett lite? Vil tro om du er plaget med dette, kan du få det dekt,. Lykke til med operasjonen. klem til deg
Gjest Scampi Skrevet 11. november 2012 #20 Skrevet 11. november 2012 Jeg har vært i narkose opptil flere ganger og aldri blitt kvalm etterpå. Det er som du sover og plutselig våkner du og er ferdig med operasjonen. Er ingen ting å være redd for. Har selv en bindevevsknute, men hos meg sa de at jeg ikke trengte å operere den. Grunn til deg er jo for at den er så stor. Jeg tror det vil gå helt fint. Kan du ikke søke om å få redusert det andre brystet hos plastikkkirurg etter operasjonen? Kan iallefall søke hos lege og se hva utfallet blir? Bedre med to små som er like, enn ett stort og ett lite? Vil tro om du er plaget med dette, kan du få det dekt,. Lykke til med operasjonen. klem til deg Takker så mye for svar Setter veldig stor pris på det Jeg har tenkt veldig mye på den operasjonen, og gjør det fortsatt. Har også søkt en del på nettet og snakket med andre som har vært lagt i narkose, de sier akkurat det samme som deg, så etter mye frem og tilbake tror jeg at jeg velger det, da jeg er redd for å få panikk under operasjonen. Orker ikke tanken på å skulle være våken mens de skjærer i kroppen min... Har også tenkt på det å redusere brystene, men problemet er at jeg alltid har hatt litt pupper, altså jeg bruker 75B, men de er hverken store eller små, midt i mellom, så er jeg veldig sjenert og lite fornøyd med puppene mine fra før av, det eneste jeg liker med dem er at de ikke er helt paddeflate, så jeg er redd for at om dersom jeg får den andre redusert, vil det gå enda mer utover selvfølelsen.. Får snakke med kirurgen og høre hva han har å si. Det høres sikkert dumt ut, men jeg har ikke så god selvfølelse og bare det at puppene mine skal forandres er svært deprimerende for meg.. Håper dere slipper denne situasjonen jeg er i nå, unner ingen dette..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå