Gjest Drømmemannen Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Jeg har opplevd et par ganger den siste tiden å bli bevisst at jeg drømmer, men ikke klarer å våkne selv om jeg vil. Siste gang var i dag. Jeg hadde stått opp tidlig selv om det var lørdag. Ble trøtt og la meg på sofaen for å ta en blund midt på dagen. Jeg drømte at jeg kjørte bil, men ble plutselig klar over at jeg hadde øynene lukket. Prøvde å åpne øynene men klarte det ikke. Stusset først over hvordan dette hang sammen, men så forsto jeg at jeg bare drømte dette. Jeg ønsket å våkne opp men fikk det ikke til. Slik var det også forrige gang jeg opplevde dette. Jeg kunne også høre min egen pust og snorking, noe jeg normalt ikke gjør. Tenkte på hvor kjipt det ville være å bli fanget i denne tilstanden for alltid. Bestemte meg for å prøve å sovne i drømmen, ved å koble ut alle tanker og drømmebilder. Spekulerte også litt på hvor jeg var, hvor jeg kom til å våkne. Konsentrerte meg om ikke å drømme, falt inn i mørke der lydinntrykket fra pusten ble voldsomt, før jeg slo øynene opp i lettelse, våken på ordentlig. Har hørt om sk lucid dreaming, som gjerne beskrives som no veldig flott. Jeg synes bare dette er merkelig, det gir meg ingenting, men er litt skremmende. Skulle gjerne hørt om andres opplevelser av dette.
kareen Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Jeg opplever dette ofte. Det kommer bare an på hvor i søvnsyklusen du befinner deg. I den letteste fasen er man nær våkenhet, men fortsatt i søvn. Dette kan vare i opptil 20 min før man går videre til en dypere fase igjen, eller eventuelt våkner. Det er ikke farlig, bare litt ubehagelig. Jeg ender ofte opp med å slå meg selv i ansiktet for å våkne, ikke særlig lurt
lenus91 Skrevet 10. november 2012 #3 Skrevet 10. november 2012 Jeg har også opplevd det et par ganger. Det er ganske ubehagelig. Sist følte jeg meg fanget. Følte jeg var LYS våken men kunne ikke åpne øynene eller røre en finger engang. Heldigvis så går det over, men det er utrolig ekkelt når det skjer..
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2012 #4 Skrevet 10. november 2012 Jeg prøvde faktisk å klype meg i armen for å sjekke om jeg var våken. Da jeg ikke kjente noe smerte innså jeg at jeg sov, og at klypingen skjedde i drømmen.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #5 Skrevet 10. november 2012 En form for søvnparalyse, man drømmer men er våken, har hatt det noen ganger i perioder hvor jeg har vært veldig stresset. Enten slik at jeg ikke kan åpne øynene, eller at jeg åpner øynene og ser et monster eller noe annet skummelt i rommet men er helt paralysert. http://www.forskning.no/artikler/2011/november/304641 Anonym poster: 3d5e9f2ca375ea780746fa7dca78158d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå