Gjest olanordmann20 Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Hei. Jeg er gutt på 20 år og er sammen med ei jente på 19 år. Vi har vært sammen i to år nå. Vi var hverandres første sexpartnere. Fra dag 1 har hun hatt en sterk lukt i underlivet. Under tvil fikk jeg henne til å dra til doktoren. Hun hadde da bakteriell vaginose (BV). Av doktoren fikk hun antibiotika og noen kapsler, noe hun skulle ta i ca. 10 dager. Det var jeg som oppdaget lukten, siden hun antageligvis har hatt dette hele livet og trodde det var normalt. Av og til har det vært så sterkt at jeg kan lukte det på god avstand.Fingrene mine lukter som regel i to dager etter samleie. Kort tid etter kuren fikk hun tilbakefall. Jeg er bekymret for meg selv nå, en så sterk lukt kan antageligvis ikke være bra for meg heller. I følge professoren her, http://www.klikk.no/...ticle768712.ece, er dette seksuelt overførbart. Derfor har jeg sluttet å ha samleie med henne til dette er fikset. Hva bør vi gjøre? Skal hun begynne opp igjen på kuren? Bør jeg få sjekket meg? Kan jeg være smittet nå og få noe slags symptomer? Håper ingen er i samme situasjon som meg, men hvis noen er eller har vært, hadde jeg vært super glad for noen råd. Takk!
ablaze Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Hun trenger ikke gå til legen for å få ny kur med kapsler (antar det er ViVag eller lignende du mener). Gå på apoteket og kjøp en ny 10 dagers kur - meget mulig det trengs ny kur for å få det bort igjen. Hun kan også bruke kapsler etterpå for å vedlikeholde.
Gjest gjestekvinn1 Skrevet 10. november 2012 #3 Skrevet 10. november 2012 Har stor sympati med dere begge. Er selv en voksen kvinne som har hatt store plager med BV og ekstremt fæl lukt. Det som har tatt knekken på det for meg, er Dalacin 300 mg (tabletter som svelges) 4 ganger daglig i 6 dager, pluss Multigyn Acti-gel, som kjøpes på apotek (Boots, Vitus, enkelte Apotek 1 i Oslo). Jeg bruker Multigyn forebyggende på ubestemt tid. Har også fått det råd å bruke det før sex. Har ingen mann p.t., så har ikke testet det med sex med andre enn meg selv... Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Kjerringråd mot BV er å skylle skjeden med en blanding av eddik og vann. Kjøp en stor sprøyte, fyll den med eddik og lunkent vann (husker ikke blandingsforholdet, men det er bare å google), sitt på huk i dusjen og skyll skjeden et par ganger. Dette er et kjerringråd leger også anbefaler. Synes for øvrig kjæresten din bør be om henvisning til gynekolog. Dersom hun får BV om igjen og om igjen er det noe som ikke er helt riktig og den kan være underliggende årsaker, og en gynekolog kan mer om det enn allmennlegen. Anonym poster: afbecbeb42b6a13dc9a833734cd36d8c
Gjest olanordmann20 Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Har stor sympati med dere begge. Er selv en voksen kvinne som har hatt store plager med BV og ekstremt fæl lukt. Det som har tatt knekken på det for meg, er Dalacin 300 mg (tabletter som svelges) 4 ganger daglig i 6 dager, pluss Multigyn Acti-gel, som kjøpes på apotek (Boots, Vitus, enkelte Apotek 1 i Oslo). Jeg bruker Multigyn forebyggende på ubestemt tid. Har også fått det råd å bruke det før sex. Har ingen mann p.t., så har ikke testet det med sex med andre enn meg selv... Lykke til! Tusen takk for svar alle sammen! Hyggelig at noen bryr seg Var nok Dalacin hun brukte før, da ble lukten helt borte under bruk. Kom dessverre fort tilbake etter kuren sluttet. Får nok be legen om en ny resept på dette. Ble du kvitt BV totalt ved bruk av Dalacin i 6 dager, og ved at du forebygger med Multigyn Acti-Gel? Angående Multigyn Acti-Gel, når du har brukt det før sex, hvordan fungerer det da? Kommer det ut igjen? Tror du det går ann å utføre oral sex uten å måtte slurpe i seg dette? Jeg har lest flere steder at parteren (altså meg) kan være bærer av BV. De sier at både jeg og kjæresten min bør gå på kuren (antar det er Dalacin de mener) samtidig og ikke ha sex i perioden for å hindre at det kommer tilbakefall. Dette kan jo være verdt å prøve. Tror vi prøver en tur til med begge på Dalacin og henne på Multigyn Acti-Gel i tillegg, før vi tar turen til gynekolog. Tenkte jeg skulle ringe legen og høre om jeg kan gå på Dalacin også. Dette blir et dyrt sexliv, men blir vel verdt det til slutt
Gjest gjestekvinn1 Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Tusen takk for svar alle sammen! Hyggelig at noen bryr seg Var nok Dalacin hun brukte før, da ble lukten helt borte under bruk. Kom dessverre fort tilbake etter kuren sluttet. Får nok be legen om en ny resept på dette. Ble du kvitt BV totalt ved bruk av Dalacin i 6 dager, og ved at du forebygger med Multigyn Acti-Gel? Angående Multigyn Acti-Gel, når du har brukt det før sex, hvordan fungerer det da? Kommer det ut igjen? Tror du det går ann å utføre oral sex uten å måtte slurpe i seg dette? Jeg har lest flere steder at parteren (altså meg) kan være bærer av BV. De sier at både jeg og kjæresten min bør gå på kuren (antar det er Dalacin de mener) samtidig og ikke ha sex i perioden for å hindre at det kommer tilbakefall. Dette kan jo være verdt å prøve. Tror vi prøver en tur til med begge på Dalacin og henne på Multigyn Acti-Gel i tillegg, før vi tar turen til gynekolog. Tenkte jeg skulle ringe legen og høre om jeg kan gå på Dalacin også. Dette blir et dyrt sexliv, men blir vel verdt det til slutt Jeg vil gjerne tipse om klinikken for ungdom og seksualitet i Oslo, Sex og Samfunn, der en kan møte opp på kveldstid uten time, eller bestille time på et avtalt tidspunkt. For unge opp til 25 år. http://www.sexogsamf.../om-oss/Lenker/ Har dessverre hatt noen tilbakefall, men med mye mindre grad av lukt, og har valgt/klart å la være å bruke antibiotika da, men holdt meg til Multigyn. Vær klar over at mange leger ikke har hørt om Multigyn, fikk selv tips fra min faste gynekolog. Har også fått tips fra gynekolog om at mannen bør bruke kondom, og at en skal unngå sexleketøy. Kan ikke noe spesielt om hvorvidt det "smittes" mellom mann og kvinne, men har hørt at det kan være en slags "kjemisk" reaksjon på sæden, som kvinner kan reagere mer eller mindre på. Det kan også spille inn om kjæresten din går på noen type hormonell prevensjon. De gynekologene og legene jeg har vært i kontakt med, fraråder på det sterkeste kjerringråd om å spyle skjeden eller putte noe der som ikke skal være der. Mht å bruke Multigyn ved sex, vil jeg tro det kan oppleves litt som hvis en bruker glidemiddel. Tør ikke si om det egner seg ved oralsex, eller om det i det hele tatt kan være skadelig å få det i seg oralt. Det kan sive ut litt Multigyn når en bruker det, uavhengig av sex, så en kan oppleve å få litt i trusen. Kjæresten din bør prøve seg fram med hensyn til mengde. NB. I pakningsvedlegget til Multigyn står det at en ikke skal bruke det mer enn 30 dager sammenhengende. En kan visstnok ta en pause på et par dager og begynne på igjen. Jeg har valgt å ta sjansen på å bruke det sammenhengende likevel, for å minske sjansen for lukthelvetet... Vil anbefale at dere går til gynekolog først som sist. De kan mye mer om dette enn allmennleger. Med henvisning til gynekolog koster det mindre, og kan føres på egenandelskort eller går på frikort. Du er en gutt som viser mye omsorg og omtanke for kjæresten din. Ønsker dere virkelig at dette tar slutt, og at dere får ha et godt sexliv uten disse plagene :-)
Gjest gjestekvinn1 Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 P.s. Understreker at det er gratis på klinikken Sex og Samfunn. De har leger, sykepleiere og sexologisk rådgiver. Bor dere ikke i Oslo, kan dere sikkert ringe dit og få tips om lignende tilbud i nærheten av der dere bor.
Gjest Nanne70 Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Jeg var også plaget med stadig tilbakevendende BV og soppinfeksjoner i mange år. Viste seg at det var spiralen som var synderen. Fjernet den og tok en kur med Flagyl, og jeg har ikke vært plaget siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå