Gå til innhold

Vitaminer og mineraler mot angst


lenus91

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter litt research på nettet så har jeg funnet frem til at multivitaminer, magnesium, Bvitaminer og fiskeolje (omega 3) kan brukes mot angst. Jeg har hatt angst i ca 4 år, hvor jeg følte jeg ble kvitt det for 3 år siden. Men det kom tilbake igjen i fjor pga stress/eksamenspress på skolen. Så nå har jeg hatt det i 1 år. Stort sett takler jeg det bra, men i perioder med mye stress hoper det seg opp og blir et lite helvette. Da sliter jeg med hjertebank når jeg skal sove, og at det knyter seg i halsen. Noen perioder har jeg en konstant "klump" i halsen, og tenker jeg nok på det så freaker jeg ut. Jeg får aldri et ordentlig anfall (det hadde jeg kun i starten for 4 år siden), da jeg er ekstremt bevist på å puste riktig når dette skjer. Det startet med angst for tog, buss og sosiale sammenhenger for 4 år siden, det er jeg kvitt. Jeg vil selv si jeg er en ganske sosial person, og gjør alt jeg frykter for å prøve å bli kvitt angsten. Det jeg derimot IKKE blir kvitt nå er angsten for allergi. Spiser jeg noe jeg ikke har smakt før, noe sterkt eller tar piller (ibux, vitaminer osv) så kan dette trigge det. Jeg har aldri fått påvist allergi for noe, og kan ikke forstå hvorfor jeg lager så stor sak ut av dette. Da går det flere timer før jeg er helt rolig igjen. Jeg nekter å begynne på antidepresseriva da jeg føler at jeg kan ta knekken på angsten igjen uten. Det som fungerte sist var å ha sterke B6 vitaminer i bakhånd, da jeg visste de fungerte. Men hadde jeg heller ikke en så stressende hverdag som jeg har til tider nå.

I dag gikk jeg til innkjøp av multivitaminer for vegetarianere (har vært dette i 2 år), som inneholder alle de viktige vitaminene. Jeg kjøpte også Magnesium, sterke B6 vitaminer og fiskeolje (kun omega 3). I følge hun på apoteket var det ikke noe problem å kombinere disse, men jeg blir litt usikker. Er det noen som har erfaring med å ta mye magnesium? Hvis jeg tar multivitaminene og magnesiumtablettene vil jeg få i meg 325 mg magnesium daglig... Anbefalt døgndose for kvinner er 280 mg.. Jeg var hos legen for rundt 6 mnd siden, og hadde ingen mangler ift jern, b vitaminer osv. Men jeg vil gjerne prøve dette i en periode for å se om det kan hjelpe.

Noen som har erfaring med dette og kan gi noen tilbakemeldinger på om det er en god idé? Setter også pris på andre kommentarer ifb med angsten. Hovedspørsmålet mitt er egentlig om det er mulig å reagere allergisk på vitaminer, og om det er farlig å ta for mye magnesium? Har søkt litt på dette på nettet, men vil gjerne høre fra dere også. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Etter litt research på nettet så har jeg funnet frem til at multivitaminer, magnesium, Bvitaminer og fiskeolje (omega 3) kan brukes mot angst. Jeg har hatt angst i ca 4 år, hvor jeg følte jeg ble kvitt det for 3 år siden. Men det kom tilbake igjen i fjor pga stress/eksamenspress på skolen. Så nå har jeg hatt det i 1 år. Stort sett takler jeg det bra, men i perioder med mye stress hoper det seg opp og blir et lite helvette. Da sliter jeg med hjertebank når jeg skal sove, og at det knyter seg i halsen. Noen perioder har jeg en konstant "klump" i halsen, og tenker jeg nok på det så freaker jeg ut. Jeg får aldri et ordentlig anfall (det hadde jeg kun i starten for 4 år siden), da jeg er ekstremt bevist på å puste riktig når dette skjer. Det startet med angst for tog, buss og sosiale sammenhenger for 4 år siden, det er jeg kvitt. Jeg vil selv si jeg er en ganske sosial person, og gjør alt jeg frykter for å prøve å bli kvitt angsten. Det jeg derimot IKKE blir kvitt nå er angsten for allergi. Spiser jeg noe jeg ikke har smakt før, noe sterkt eller tar piller (ibux, vitaminer osv) så kan dette trigge det. Jeg har aldri fått påvist allergi for noe, og kan ikke forstå hvorfor jeg lager så stor sak ut av dette. Da går det flere timer før jeg er helt rolig igjen. Jeg nekter å begynne på antidepresseriva da jeg føler at jeg kan ta knekken på angsten igjen uten. Det som fungerte sist var å ha sterke B6 vitaminer i bakhånd, da jeg visste de fungerte. Men hadde jeg heller ikke en så stressende hverdag som jeg har til tider nå.

I dag gikk jeg til innkjøp av multivitaminer for vegetarianere (har vært dette i 2 år), som inneholder alle de viktige vitaminene. Jeg kjøpte også Magnesium, sterke B6 vitaminer og fiskeolje (kun omega 3). I følge hun på apoteket var det ikke noe problem å kombinere disse, men jeg blir litt usikker. Er det noen som har erfaring med å ta mye magnesium? Hvis jeg tar multivitaminene og magnesiumtablettene vil jeg få i meg 325 mg magnesium daglig... Anbefalt døgndose for kvinner er 280 mg.. Jeg var hos legen for rundt 6 mnd siden, og hadde ingen mangler ift jern, b vitaminer osv. Men jeg vil gjerne prøve dette i en periode for å se om det kan hjelpe.

Noen som har erfaring med dette og kan gi noen tilbakemeldinger på om det er en god idé? Setter også pris på andre kommentarer ifb med angsten. Hovedspørsmålet mitt er egentlig om det er mulig å reagere allergisk på vitaminer, og om det er farlig å ta for mye magnesium? Har søkt litt på dette på nettet, men vil gjerne høre fra dere også. Takk

En ting du bør tenke over er at kroppen din tenker ikke "jo mer jo bedre" når det gjelder vitaminer.

Jeg prøvde en gang et gratis program på nett som heter mat på data for å sjekke kostholdet mitt og fant det svært nyttig, der kan du registrere hva du spiser i løpet av en dag og få regnet ut alle næringsstoffer. Hva med å gjøre det i en uke og finn ut om du virkelig har behov for ytterligere vitamintilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort ting enkelt og kjøpt et multi-vitamin/mineral i pulverform/væskeform som inneholder de næringsstoff kroppen trenger (utenom fettsyrene - finn EFA med riktig ratio omega 3, 6 og 9).

Her er linker til produktene jeg bruker:

http://www.scalarhea...om/ygyhest.html

Her doserer du etter kroppsvekt. En pakke per 45 kg i mnd. Spør om de kan sette ned prisen og sende som gave når du bestiller så får du det etter en uke uten å betale toll.

Ikke hør på de som sier vitaminer er farlige og ikke virker. Vitaminer og ikke minst mineraler er ESSENSIELLE! De som har supplert med vitaminer og mineraler uten effekt har garantert tatt et tilskudd av dårlig kvalitet og i altfor små doser (RDIén er latterlig lav for veldig mange næringsstoff!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort ting enkelt og kjøpt et multi-vitamin/mineral i pulverform/væskeform som inneholder de næringsstoff kroppen trenger (utenom fettsyrene - finn EFA med riktig ratio omega 3, 6 og 9).

Her er linker til produktene jeg bruker:

http://www.scalarhea...om/ygyhest.html

Her doserer du etter kroppsvekt. En pakke per 45 kg i mnd. Spør om de kan sette ned prisen og sende som gave når du bestiller så får du det etter en uke uten å betale toll.

Ikke hør på de som sier vitaminer er farlige og ikke virker. Vitaminer og ikke minst mineraler er ESSENSIELLE! De som har supplert med vitaminer og mineraler uten effekt har garantert tatt et tilskudd av dårlig kvalitet og i altfor små doser (RDIén er latterlig lav for veldig mange næringsstoff!).

Vet du, det finnes faktisk ikke noe støtte for at selv toppidrettsutøvere skal ta ekstra vitaminer ( det eneste untaket er kanskje d- vitamin siden vi lever i et land med kort sommer og lite sol). Faktisk tyder studier også på at kroppen tar opp vitaminer og mineraler bedre gjennom kosten enn i pulver\ pilleform.

Kilde? Essentials of excerise physiology av McArdle, Katch og Katch.

Jeg vil fremdeles råde deg til å teste kostholdet ditt før du begynner å ta vitaminer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun tatt multivitaminene i går og i dag, og jeg har ikke vært så rolig på flere uker. Det er ikke sikkert det er en effekt av de, men psykisk så hjelper det veldig tydeligvis. Jeg har ikke tatt fiskeoljen, B6 eller magnesium enda, men har planer om å begynne med i hvert fall fiskeoljen i dag. Ettersom jeg ikke spiser fisk, så tror jeg det uansett vil være gunstig. B6 vil jeg nok kun ta etter behov hvis jeg er urolig, da dette har funket før. Men er litt usikker på magnesiumen. Har lest flere steder at høye doser kan virke beroligende, mens andre steder står det at det ikke er så bra. Lurte derfor litt på erfaringer med dette fra folk som kanskje har prøvd det mot angst/depresjoner.. Multivitaminene inneholder 125 mg magnesium, og jeg spiser endel mat som inneholder dette så lurer på om det vil være bra eller ikke å prøve de rene magnesium pillene jeg har på 200 mg i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det finnes faktisk ikke noe støtte for at selv toppidrettsutøvere skal ta ekstra vitaminer ( det eneste untaket er kanskje d- vitamin siden vi lever i et land med kort sommer og lite sol). Faktisk tyder studier også på at kroppen tar opp vitaminer og mineraler bedre gjennom kosten enn i pulver\ pilleform.

Kilde? Essentials of excerise physiology av McArdle, Katch og Katch.

Jeg vil fremdeles råde deg til å teste kostholdet ditt før du begynner å ta vitaminer.

I en ideel verden har helt riktig. Desverre er det slik at du ikke får i deg alle næringsstoff du trenger i gjenno m vanlig mat. Dette gjelder spesielt mineraler, som ikke finnes jevnt fordelt over jordkloden, men i årer som gull. Planter trenger bare 3 mineraler for å vokse, mens mennesker trenger mange, mangle fler!

Det er sant at det er gjennom maten man enklest tar opp næring, ikke gjennom piller. Det er derfor man bør ta vitaminer og mineraler i flytende form og mineralene bør være av plante-derivativ! Ergo får man mineraler i riktig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magnesium og B6 er fantastisk. De hjelper på søvn og restutisjon. Skal kjøpe ny pakke i morgen er tom. Er ikke farlig, jeg tar selolje, bvitaminer, betakaroten, og de blandingsvitaminene med magnesiun b6 og zink. Jeg spiser veldig sunt ellers så får i meg alt jeg trenger, men de tablettene er alt for bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium og B6 er fantastisk. De hjelper på søvn og restutisjon. Skal kjøpe ny pakke i morgen er tom. Er ikke farlig, jeg tar selolje, bvitaminer, betakaroten, og de blandingsvitaminene med magnesiun b6 og zink. Jeg spiser veldig sunt ellers så får i meg alt jeg trenger, men de tablettene er alt for bra.

Tusen takk for svar! Men hvor mye magnesium tar du daglig? Og tar du ekstra B6 hver dag eller kun etter behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alt hver dag :) Skal også sies at jeg tar litt større dose enn anbefalt, men det trenger du ikke! Usikker hvor mye magnesium det er i hver tablett men er det som er mest av. Er som sagt en blandingstablett som består av magnesium, zink og B6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utvidede bloprøver før du putter alle disse tingene i kroppen din. Mat vil alltid være det beste for den. Viser blodprøvene at alt er ok så vet du at problemene dine sitter i hodet og at det er der du må jobbe. Det finnes ingen lettvint vitamin løsning for å bli kvitt angst. Mange vil nok påstå det og er du veldig overbevist om at det kan hjelpe deg så vil nok placeboeffekten sette fart i bedringen din ved inntak av vitaminer.

Gode rutiner, sunn og god mat, frisk luft osv fungerer mot angst, men vitamintillskudd i seg selv har lite med dette å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ideel verden har helt riktig. Desverre er det slik at du ikke får i deg alle næringsstoff du trenger i gjenno m vanlig mat. Dette gjelder spesielt mineraler, som ikke finnes jevnt fordelt over jordkloden, men i årer som gull. Planter trenger bare 3 mineraler for å vokse, mens mennesker trenger mange, mangle fler!

Det er sant at det er gjennom maten man enklest tar opp næring, ikke gjennom piller. Det er derfor man bør ta vitaminer og mineraler i flytende form og mineralene bør være av plante-derivativ! Ergo får man mineraler i riktig form.

Så om jeg velger å ha frukt i frokostblandingen min om morgen, har noen gulrøtter i matpakka og en salat ved siden av middagen har jeg ikke fått i meg vitaminer og mineraler i planteform???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg velger å ha frukt i frokostblandingen min om morgen, har noen gulrøtter i matpakka og en salat ved siden av middagen har jeg ikke fått i meg vitaminer og mineraler i planteform???

Hahaha ;) nei i tillegg så må du drikke et grønt pulver og ta piller som inneholder undejordiske unike mineraler, som alle helst kommer ifra en sjelden grotte i et eksotisk land, du vet davel at et bra kosthold aldri i verden vil være bra nok!!!? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar multivitamin, omega-3, og ofte ekstra B-vitaminer og magnesium i tillegg, men ikke hver dag. Føler meg frisk og rask :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar multivitamin, omega-3, og ofte ekstra B-vitaminer og magnesium i tillegg, men ikke hver dag. Føler meg frisk og rask :)

Jeg tar multivitamin, omega-3, og ofte ekstra B-vitaminer og magnesium i tillegg, men ikke hver dag. Føler meg frisk og rask :)

Så bra at du føler deg frisk og rask. Det som er poenget her er at du med stor sannsynlighet (om du ikke er av typen som tror at paprikaen på grandisen har sikret grønnsaksinntaket ditt for dagen) ville følt deg like frisk og rask om du gikk ut på balkongen og matet småfuglene med vitamintablettene :-).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Jeg tar vitaminene i hovedsak for å få i meg vitamin D, som vi nordmenn ofte får for lite av. Samme med Omega-3, jeg spiser ikke nok fisk.

Det er en del forskning som tyder på at D-vitaminer kan hjelpe mot depresjoner.

http://www.forskning.no/artikler/2011/oktober/302164

B-vitaminene er bra for hud og hår, og jeg tar ekstra magnesium i aktive perioder. Det er bra for skjelettet. Mulig jeg er naiv og tror for mye på det jeg hører/leser, men har faktisk merket bedring på humøret i år, når jeg har vært flink til å ta spesielt omega-3 og multivitamin som også inneholder D-vitamin. Trådstarter lurer på om det kan bli for mye, og det var hovedsakelig derfor jeg skrev det med frisk og rask uten å utdype mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen som faktisk har merket noen forskjell på angsten/psykisk helse generelt, etter å ha tatt slike ting?

Anonym poster: 62a5648662835312947a794154c55c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, mannen min merket stor forskjell etter at han begynte å ta to trankapsler hver dag. Han har slitt i mange år med angst og depresjoner, og mener selv at fiskeoljen har dempet problemene betraktelig. Hvor vitenskapelig fundert det er, vet jeg ikke - men jeg er stor fan av denne:

http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/snake-oil-supplements/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg velger å ha frukt i frokostblandingen min om morgen, har noen gulrøtter i matpakka og en salat ved siden av middagen har jeg ikke fått i meg vitaminer og mineraler i planteform???

Du har iallefall fått i deg 3 mineraler, bare synd for deg at kroppen trenger mange, mange fler - som jeg allerede har prøvd å kommunisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har en effekt. Som sagt så tok jeg B6 tidligere når jeg var urolig, og det hjalp med en gang. Og de siste dagene hvor jeg har tatt disse multivitaminene så har jeg også vært roligere enn på lenge. MEN om det skyldes vitaminene eller kun troen på at det fungerer, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette fungerer dersom man allerede tar multivitaminer, tran og spiser relativt sunt. Med mindre man er godtroende og opplever placeboeffekt...

Anonym poster: 62a5648662835312947a794154c55c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...