ChingChongAsian Skrevet 10. november 2012 #1 Del Skrevet 10. november 2012 det er jo likestilling i Norge, og vi bare fokuserer på kun kvinner. Er det ikke forskjellsbehandling mot menn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 10. november 2012 #2 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Den er grei å ha i et likestillingsperspektiv, men nasjonalt får den alt for mye oppmerksomhet i forhold til mannsdagen, særlig med tanke på at menn stiller mye dårligere på en masse områder i Norge, jeg hadde faktisk ikke hørt om før ganske nylig for at den knapt får noe som helst oppmerksomhet. Endret 10. november 2012 av meh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #3 Del Skrevet 10. november 2012 Jeg føler det er litt det samme som at vi markerer krystallnatten ol... fordi vi ikke skal glemme hvordan det har vært . Kvinner før i tiden hadde ikke de samme rettighetene som menn, og det er jo takket være noen kvinner at vi har det i dag. Anonym poster: bb3f9c4aa17137d2bbb9e7e5e5d3f1cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UnderCover Skrevet 10. november 2012 #4 Del Skrevet 10. november 2012 Nei. Vi trenger heller ikke farsdag eller morsdag, vaffeldag, eggdag eller grilldag, men har det likevel. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DrManhattan Skrevet 10. november 2012 #5 Del Skrevet 10. november 2012 Det er ikke forskjellsbehandling av menn å ha kvinnedagen, kvinnedagen kan vi ha som en dag for å feire (om du vil) det kvinner har oppnådd siden før de fikk stemmerett Så blir jo spørsmålet om vi trenger den politisk, trenger vi 8-Mars togene med paroler, nei det gjør vi ikke fordi vi burde kunne diskutere kvinnesak og likestilling hele året, og gå under paroler for kvinne og likestillingssaker også dager utenom 8-Mars. I den forstand så føler jeg kvinnedagen blir noe krampeaktig, vi prøver å fylle en hel dag med kvinnesak og noe blir platt og barnslig, også fikk vi jo parolene i fjor hvor de ville legge ned Pro Senteret som skapte debatt. Nå ble den parolen tatt ned men den viste at du har noen små radikale grupper som krever å snakke for alle på kvinnedagen, allerede på 70-tallet ble jo feministene skilt i to fløyer. Så bruk 8 mars til å feire kvinnesakens fremgang, og la oss huske hvordan det en gang var og hvordan vi vil ha det men bruk hele året til å snakke om de sakene som opptar deg ikke vent til våren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 10. november 2012 #6 Del Skrevet 10. november 2012 Jeg føler det er litt det samme som at vi markerer krystallnatten ol... fordi vi ikke skal glemme hvordan det har vært . Kvinner før i tiden hadde ikke de samme rettighetene som menn, og det er jo takket være noen kvinner at vi har det i dag. Anonym poster: bb3f9c4aa17137d2bbb9e7e5e5d3f1cb Slik det er i dag så funker kvinnedagen nesten bare som en "helligdag" for klandring av mannskjønnet for all verdens problemer og forsøk på å kave etter flere goder og rettigheter for kvinner, og ikke brukt som et tilbakeblikk på tidligere tilstander som dagen for krystallnatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 12. november 2012 #7 Del Skrevet 12. november 2012 Jeg føler det er litt det samme som at vi markerer krystallnatten ol... fordi vi ikke skal glemme hvordan det har vært . Kvinner før i tiden hadde ikke de samme rettighetene som menn, og det er jo takket være noen kvinner at vi har det i dag. Anonym poster: bb3f9c4aa17137d2bbb9e7e5e5d3f1cb Menn hadde ikke særlig med rettigheter før i tiden de heller. For eksempel fikk menn alminnelig stemmerett i 1898 og kvinner kunne stemme ved lokalvalg i 1902. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 13. november 2012 #8 Del Skrevet 13. november 2012 det er jo likestilling i Norge, og vi bare fokuserer på kun kvinner. Er det ikke forskjellsbehandling mot menn? Jo nettopp. Du har jo skjønt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 13. november 2012 #9 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Ja, vi trenger kvinnedagen. I mange land og kulturer blir kvinner fremdeles undertrykket. I disse (u)kulturene har de liten eller ingen verdi. Vi må ikke glemme disse kvinnene bare fordi vi er heldige her i Norge. Endret 13. november 2012 av josefin88 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 13. november 2012 #10 Del Skrevet 13. november 2012 Spiller det noen rolle da? Jeg har i hvert fall aldri brydd meg noe om den dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 15. november 2012 #11 Del Skrevet 15. november 2012 Jeg synes det blir masete om vi går rett fra 7 til 9 mars liksom... I Norge er markeringen en anakronisme som kun bidrar til at menn føler seg fremmedgjort. I Saudi-Arabia synges det en annen vise... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 15. november 2012 #12 Del Skrevet 15. november 2012 Hvor mange er det egentlig som markerer kvinnedagen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2012 #13 Del Skrevet 15. november 2012 Vel, vi har "mannedager" alle dagene ellers i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. november 2012 #14 Del Skrevet 15. november 2012 Vel, vi har "mannedager" alle dagene ellers i året. Så i dag er en mannedag? Åssen da? Forklar meg hvorfor dette her er noe mer mannedag enn kvinnedag eller ungedag eller bestefar dag eller tantedag? Hva betyr "mannedager"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #15 Del Skrevet 15. november 2012 Jeg føler det er litt det samme som at vi markerer krystallnatten ol... fordi vi ikke skal glemme hvordan det har vært . Kvinner før i tiden hadde ikke de samme rettighetene som menn, og det er jo takket være noen kvinner at vi har det i dag. Anonym poster: bb3f9c4aa17137d2bbb9e7e5e5d3f1cb Det er takket være teknologi og utvikling i karriæremuligheter og infrastruktur dere kan takke for rettighetene deres. Ikke kvinner. Det var en urett at dere fikk stemmerett før dere ble yrkesaktive da dere kunne stemme over yrkesvedtak og krigstjenester dere ikke bidro til. Allmenn stemmerett til både mann og kvinne ble delt ut nesten samtidig. Så kvinnedagen bør være en påminnelse på hvordan folk kjøper alt og svelger alt av statlige løgner og overdrivelser så lenge de tjener på det selv. For all del, bra med stemmerett og yrkesdeltagelse til kvinner, men dette kom i motsatt rekkefølge av hva det burde vært, som var en urett mot menn, da kvinner fikk lov til å stemme dem ut i krig de selv slapp å kjempe. Nei, vi trenger ikke en kvinnedag. den er historieløs, fordummende og budskapet er motsatt av hva det burde vært. Budskape bør være at så lenge nok folk kan samle seg rundt overdrivelser og løgner vil sannheten være noe mennesker aldri vil få nyte. Anonym poster: 3ee865c0111526788af95f14592a3ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #16 Del Skrevet 15. november 2012 Ja, vi trenger kvinnedagen. I mange land og kulturer blir kvinner fremdeles undertrykket. I disse (u)kulturene har de liten eller ingen verdi. Vi må ikke glemme disse kvinnene bare fordi vi er heldige her i Norge. De blir ikke noe mer undertrykt enn mennene der som lever under samme diktaturet. Det er fortsatt menn som sendes ut i krig og er de største krigsoffrene. Grunnen til at du ser på kvinner som undertrykt verden over er fordi du nekter å se på mennenes situasjon, fordi menn kun blir sett når de sitter i makt. Man ser aldri de mennene som blir dominert. Anonym poster: 3ee865c0111526788af95f14592a3ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 15. november 2012 #17 Del Skrevet 15. november 2012 Trenger vi mors- og farsdagen da? Vi har jo allerede mødre og fedre, har vi ikke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #18 Del Skrevet 15. november 2012 De blir ikke noe mer undertrykt enn mennene der som lever under samme diktaturet. Det er fortsatt menn som sendes ut i krig og er de største krigsoffrene. Grunnen til at du ser på kvinner som undertrykt verden over er fordi du nekter å se på mennenes situasjon, fordi menn kun blir sett når de sitter i makt. Man ser aldri de mennene som blir dominert. Anonym poster: 3ee865c0111526788af95f14592a3ebe oooooog derfor trenger vi kvinnedag:) fordi ingen diskusjoner om hvordan kvinner har det i noen situasjoner kan gå fredelig uten at noen nevner hvor jævlig mannen har det. Anonym poster: b7e3f8d2be19809c70b60a94dc6f2e33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 15. november 2012 #19 Del Skrevet 15. november 2012 De blir ikke noe mer undertrykt enn mennene der som lever under samme diktaturet. Det er fortsatt menn som sendes ut i krig og er de største krigsoffrene. Grunnen til at du ser på kvinner som undertrykt verden over er fordi du nekter å se på mennenes situasjon, fordi menn kun blir sett når de sitter i makt. Man ser aldri de mennene som blir dominert. Anonym poster: 3ee865c0111526788af95f14592a3ebe Jeg tror du har misforstått meg litt:) Ikke bland inn diktatur, for der har alle det jævlig. Kvinner som menn. Jeg snakker om rettigheter de ikke har, men som menn har og dårlig kvinnesyn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 15. november 2012 #20 Del Skrevet 15. november 2012 Det var en urett at dere fikk stemmerett før dere ble yrkesaktive da dere kunne stemme over yrkesvedtak og krigstjenester dere ikke bidro til. Anonym poster: 3ee865c0111526788af95f14592a3ebe Pensjonister er verken yrkesaktive eller særlig aktuelle til krigstjenester. Burde de miste sin stemmerett? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå