Gå til innhold

Kollektivtilbudet bør forbedres

Fremhevede innlegg

Skrevet

Politikerne maser om at vi må benytte oss av kollektivtransport mer. Noe jeg for så vidt er enig i. Problemet er jo at det skal være så dyrt. Her hvor jeg bor legger de stadig på prisene. Da jeg begynte å bruke kollektiv transport med jevne mellomrom, kostet det 12 kr for honnør/barn og 24 kr for voksen for en enkeltbillet. Selvfølgelig billigere med kort.

Nå koster det 31 for voksen og 16 for barn. Dette i løpet av få år. Skjønner at de må få inn pengene et sted, men her synes jeg at de enten burde senke prisene betraktlig, da vil flere benytte seg av tilbudet, og inntektene vil bli det samme, eller øke. Eller så bør kommunen komme med tilskudd så flere gidder å gjøre dette.

Et annet problem er at de har fått nye busser, hvor bybussene er hybridbusser og nytt busselskap har tatt over. Billetsystemet er ikke som før. Nå må de som bruker verdikort, betale dobbelt opp hvis de vil bytte buss.

Synes at politikerne dobbeltmoraliserer dette når de først sier at de vil at folk skal bruke kollektiv tranpsort mer, men ikke vil gjøre noe for at det skal lønne seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må si meg stort sett enig i dette!

Våre politikere uttaler til stadig at man må få flere til å reise kollektivt, men når det gjelder stimulering til nettopp dette skjer det lite. Bussene, trikkene og togene er stort sett alltid smekk fulle og betydelig forsinket, mens prisene bare går en vei - oppover.

Når det er sagt så tror jeg ikke det er prisene som er hovedsaken til at mange ikke velger kollektivtransport, men at det rett og slett ikke er et reelt alternativ til bilen. Mange må bytte linje/transportmiddel underveis dit man skal (jobb, e.l.), og dersom frekvensen på disse i tillegg er lav taper kollektivtransporten fort kampen. I tillegg kommer forutsigbarheten og komforten. Det hjelper ikke dersom rutetidene på papiret ser fine ut, dersom realiteten er at man mister overganger og kommer forsinket frem. Dersom man i tillegg må ta til takke med en trang ståplass klemt opp i armhulen på en svett ukjent person kan det fort bli bilen neste gang.

Jeg bor innenfor Ring 3 i Oslo, og for første gang på 10 år vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp av bil igjen. Selv her er kollektivtransporttilbudet høyst mangelfullt, i hovedsak fordi tilbudet ikke har økt i takt med etterspørselen. Jeg er rett og slett møkk lei av forsinkelser, frakjøring og en evig kamp om plassen ombord.

Nå må noen snart gjøre tale til handling! :sinnatagg:

• Liker 2
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Ja, de snakker om at flere må bruke kollektivtransport, men hvor er det de mener da egentlig? Må jo kun være i de store byene for alle andre steder er det veldig dårlig tilbud. Man kan ikke stole på at man skal kunne bruke kollektivtransport på bygda i hvert fall.

I tillegg er det dyrt og lite effektivt.Bussjåførene har goood tid, og på en måte er det koselig at de tar seg tid til å prate med folk, men jeg er styrket i min tro om at kollektivtransport på bygda kun er for folk som har god tid og som egentlig ikke skal noe :)

Skrevet

Jeg tar buss 30, og trikk 11, 12 og 13. Så dem må gjerne øke hyppigheten på de avgangene og senke prisen ^^

• Liker 1
Skrevet

31 kroner og du klager?! Her koster det 70 kr for voksen til nærmeste by som er 7 km unna. Skal du tur-retur koster det altså 140 kr.

Anonym poster: c2438a42660747a00981785166b60371

• Liker 3
Skrevet

Hvilken by bor du i? 30 kr for en time, er ikke mye. Om du kjøper månedeskort, blir det billigere bare ved 2 ganger om dagen.

Skrevet

Som en innflytter fra bygda, hvor siste bussen hjem fra nærmeste "by" gikk ca klokken åtte om kvelden, og det gikk kanskje 1 buss i timen, priser jeg meg lykkelig over kollektivtilbudet i Oslo. Men til og med jeg blir irritert over at de skal bruke så inni hel.. lang tid på alle "forbedringene" - bare se på Bogstadveien/Hegdehaugsveien: der har det sett ut som en byggeplass siden i vår! Nybrua (strengt tatt hele Akerselvaområdet) er jo også et kapittel for seg selv.. Og den rundkjøringen de driver med borte på Alexander Kiellands Plass - hva er vitsen??

Samtidig ser jeg også at de bussene med flest passasjerer sliter såpass med sprengt kapasitet at jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor man da ikke setter inn de ressursene som trengs for å imøtekomme behovet. Når Ruter først har fått lov til å drifte kollektivtransporten her i byen, så burde de også pålegges å imøtekomme de reisendes behov. Og når de setter opp prisene hvert halvår, og tilbudet faktisk blir dårligere, da er det noe i systemet som er riv ruskende galt. De nye bussene som skulle kjøre bl.a. 54-ruta stod jo på Nordstrand flere måneder før de ble tatt i bruk - det kom frem i ettertid at grunnen til dette var at Ruter hadde håpet at dersom de fortsatte bruk av de gamle bussene ville folk klage høylydt til både dem og til media, som igjen ville føre til økte bevilgninger fra staten, selv om Ruter altså hadde ressurser til rådighet for å forbedre tilstanden. Jeg synes det er hårreisende at slikt kynisk spill ikke blir møtt med kraftige sanksjoner, og at noen som har monopol på noe så essensielt ikke blir ilagt strengere krav og kontroll. Vi har tross alt ikke noe annet valg når det gjelder kollektivtransport - enten Ruter eller ta beina fatt/kjør bil..

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke sånn i Tromsø at man betaler en fastpris på bussen, uansett hvor man skal? Mener jeg hørte det. I så fall er det sikkert dyrere.

Anonym poster: c2ccb133b648c6babddc1cc5166e7997

Skrevet

Politikerne maser om at vi må benytte oss av kollektivtransport mer. Noe jeg for så vidt er enig i. Problemet er jo at det skal være så dyrt. Her hvor jeg bor legger de stadig på prisene. Da jeg begynte å bruke kollektiv transport med jevne mellomrom, kostet det 12 kr for honnør/barn og 24 kr for voksen for en enkeltbillet. Selvfølgelig billigere med kort.

Nå koster det 31 for voksen og 16 for barn. Dette i løpet av få år. Skjønner at de må få inn pengene et sted, men her synes jeg at de enten burde senke prisene betraktlig, da vil flere benytte seg av tilbudet, og inntektene vil bli det samme, eller øke. Eller så bør kommunen komme med tilskudd så flere gidder å gjøre dette.

Et annet problem er at de har fått nye busser, hvor bybussene er hybridbusser og nytt busselskap har tatt over. Billetsystemet er ikke som før. Nå må de som bruker verdikort, betale dobbelt opp hvis de vil bytte buss.

Synes at politikerne dobbeltmoraliserer dette når de først sier at de vil at folk skal bruke kollektiv tranpsort mer, men ikke vil gjøre noe for at det skal lønne seg.

Så kollektivprisene har steget...?

Hva med lønna di? Har ikke den steget "på få år"?

Anonym poster: dc9ae03afc0a878ba20df669948378b2

Skrevet

Som en innflytter fra bygda, hvor siste bussen hjem fra nærmeste "by" gikk ca klokken åtte om kvelden, og det gikk kanskje 1 buss i timen, priser jeg meg lykkelig over kollektivtilbudet i Oslo. Men til og med jeg blir irritert over at de skal bruke så inni hel.. lang tid på alle "forbedringene" - bare se på Bogstadveien/Hegdehaugsveien: der har det sett ut som en byggeplass siden i vår! Nybrua (strengt tatt hele Akerselvaområdet) er jo også et kapittel for seg selv.. Og den rundkjøringen de driver med borte på Alexander Kiellands Plass - hva er vitsen??

Her på Torshov-siden er det om mulig ennå verre. Her har det vært byggeplass i 1 1/2 år så langt, og til tross for at de egentlig skulle vært ferdig i forrige uke (2. november) er det fortsatt bare et stort hull i veien ved Biermanns gate.

I tillegg holder de samtidig på med masse byggearbeider ved Nybrua. Begge disse stedene er det enkeltsporsdrift og vanvittige forsinkelser.

Jeg forstår at skinnegangen må oppgraderes, men det må da gå an å effektivisere arbeidet...

Samtidig ser jeg også at de bussene med flest passasjerer sliter såpass med sprengt kapasitet at jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor man da ikke setter inn de ressursene som trengs for å imøtekomme behovet. Når Ruter først har fått lov til å drifte kollektivtransporten her i byen, så burde de også pålegges å imøtekomme de reisendes behov. Og når de setter opp prisene hvert halvår, og tilbudet faktisk blir dårligere, da er det noe i systemet som er riv ruskende galt. De nye bussene som skulle kjøre bl.a. 54-ruta stod jo på Nordstrand flere måneder før de ble tatt i bruk - det kom frem i ettertid at grunnen til dette var at Ruter hadde håpet at dersom de fortsatte bruk av de gamle bussene ville folk klage høylydt til både dem og til media, som igjen ville føre til økte bevilgninger fra staten, selv om Ruter altså hadde ressurser til rådighet for å forbedre tilstanden. Jeg synes det er hårreisende at slikt kynisk spill ikke blir møtt med kraftige sanksjoner, og at noen som har monopol på noe så essensielt ikke blir ilagt strengere krav og kontroll. Vi har tross alt ikke noe annet valg når det gjelder kollektivtransport - enten Ruter eller ta beina fatt/kjør bil..

Ja, i mine øyne svikter Ruter med å gjøre sin tildelte oppgave. Kapasiteten spesielt på trikkene og de populære busslinjene er sprengt, men de evner ikke å gjøre noe med det.

21- og 54-bussen fikk endelig leddbusser tidligere i år, etter at disse hadde stått nedsnødd på Lørenskog (mener jeg) i lange tider. Et par måneder senere gjorde Ruter det hårreisende valget å senke frekvensen på de samme linjene. Slik at mesteparten av kapasitetsøkningen ble spist opp. Man kan undres hva de tenker på...

Det skjer vel ikke noe stort før hele systemet kollakser, eller at store deler av brukerne gir opp og anskaffer egen bil for å komme seg dit de skal i tide.

Skrevet

Jeg tror ikke prisene er det største problemet. Er enig i at det er fryktelig dyrt (her jeg bor koster det 42 kroner til byen, noe som tar litt over en halvtime!), men hvis man reiser mye er det jo ikke verre enn å kjøpe et månedskort. Problemet er heller at tilbudet er fryktelig dårlig mange steder. Jeg har ikke lappen og er avhengig av å reise kollektivt, men kommer meg for eksempel ikke på jobb før klokken ETT søndags morgen, og har ikke sjangs til å komme meg hjem om kvelden uten å bli hentet. Avgangene på morgen og ettermiddag i ukedagene er også svært begrenset, til tross for at det er svært mange innbyggere her. Derfor er mange nødt å bruke bilen. Hadde tilbudet vært bedre, hadde nok flere satt bilen hjemme.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvilken by bor du i? 30 kr for en time, er ikke mye. Om du kjøper månedeskort, blir det billigere bare ved 2 ganger om dagen.

Hvis du skal reise med bybussen kanksje tre stopp, så er det dyrt jo. Jeg pleier å reise lengre, med verdikort. Men skal si deg at prisene er doblet omtrent hvis du skal litt mer enn 1 km utenfor bygrensa.

Endret av Reza08
Skrevet

Hvis du skal reise med bybussen kanksje tre stopp, så er det dyrt jo. Jeg pleier å reise lengre, med verdikort. Men skal si deg at prisene er doblet omtrent hvis du skal litt mer enn 1 km utenfor bygrensa.

I oslo området har det blitt bedre, synes jeg. De har bygget ny bane og har ikke natt - takst lenger. Før måtte jeg betale 100kr for å komme hjem etter klokka 01, nå koster det bare 30. Om man skal 2-3 stopp, kan man gå. Jeg gjør det hvertfall :)

Men det er sikkert andre plasser i Oslo det ikke er så bra.

Kommer fra landet og der var det hvertfall ille. Ingen busser etter klokka 20 ut der jeg bodde.

Skrevet

Oslo-borgere skal klappe pent igjen når det kommer til kollektivtilbudet. Kollektivtilbudet i Oslo er LANGT over hvilken som helst annen by i Norge. LANGT over!

• Liker 1
Skrevet

Her på Torshov-siden er det om mulig ennå verre. Her har det vært byggeplass i 1 1/2 år så langt, og til tross for at de egentlig skulle vært ferdig i forrige uke (2. november) er det fortsatt bare et stort hull i veien ved Biermanns gate.

I tillegg holder de samtidig på med masse byggearbeider ved Nybrua. Begge disse stedene er det enkeltsporsdrift og vanvittige forsinkelser.

Jeg forstår at skinnegangen må oppgraderes, men det må da gå an å effektivisere arbeidet...

Ja, i mine øyne svikter Ruter med å gjøre sin tildelte oppgave. Kapasiteten spesielt på trikkene og de populære busslinjene er sprengt, men de evner ikke å gjøre noe med det.

21- og 54-bussen fikk endelig leddbusser tidligere i år, etter at disse hadde stått nedsnødd på Lørenskog (mener jeg) i lange tider. Et par måneder senere gjorde Ruter det hårreisende valget å senke frekvensen på de samme linjene. Slik at mesteparten av kapasitetsøkningen ble spist opp. Man kan undres hva de tenker på...

Det skjer vel ikke noe stort før hele systemet kollakser, eller at store deler av brukerne gir opp og anskaffer egen bil for å komme seg dit de skal i tide.

Det bør ikke ta flere år å oppgradere 100 meter med skinnegang. Det er helt utrolig - kun i Norge!

Jeg antar det er samme grunn til at de lot leddbussene stå; klager folk blir det store saker i media, og blir det store saker i media kommer Jens & co på banen og uffer seg og lover bot og bedring, og følgelig kommer det mer ufortjente penger til Ruter, som ikke brukes på passasjerene, men for å berike administrasjonen og spesielt eierne, som kan le hele veien til banken, mens passasjerene på 21- og 54-bussen står like trangt som de gjorde før pengene ble tildelt.

Skrevet

Oslo-borgere skal klappe pent igjen når det kommer til kollektivtilbudet. Kollektivtilbudet i Oslo er LANGT over hvilken som helst annen by i Norge. LANGT over!

Hvordan langt over?

- Flere forsinkelser.

- Flere må ta til takke med ståplasss.

- Flere frakjøringer.

- Høyere billettpriser.

Greit nok at Oslo sitt kollektivtilbud har flere avganger og høyere frekvens enn i noen annen norsk by. Da må man også ha i bakhodet at ingen annen norsk by har 200 millioner reisende på årsbasis.

Etterspørselen forsvarer tilbudet, og vel så det.

Det bør ikke ta flere år å oppgradere 100 meter med skinnegang. Det er helt utrolig - kun i Norge!

Det er helt vanvittig. Ikke nok med at de beregner romslig tid for arbeidene, men i tillegg blir de alltid forsinket.

I fjor oppgraderte de skinnegangen lengre opp på Torshov og ble mer enn 3 måneder forsinket. Planlagt ferdigstillelse i september og de åpnet gaten 23. desember, og da var enda ikke alt ferdig. For strekket Torshovgata Biermanns gate lovet de tidligere i år ferdigstillelse 26. oktober, som senere ble utsatt til 2. november. Senest for en måned siden var lovnaden 9. november, og da jeg tidligere i dag sjekket skiltet i gaten er nå forventet ferdigstillelse i begynnelsen av desember.

Prosjektet blir mer og mer forsinket, og vi reisende blir mer og mer oppgitte.

Det er ikke uten grunn at 2 av 3 trikker over Jernbanetorget hittil i år har vært mer enn 3 minutter forsinket...

9sbg3n.jpg

Jeg antar det er samme grunn til at de lot leddbussene stå; klager folk blir det store saker i media, og blir det store saker i media kommer Jens & co på banen og uffer seg og lover bot og bedring, og følgelig kommer det mer ufortjente penger til Ruter, som ikke brukes på passasjerene, men for å berike administrasjonen og spesielt eierne, som kan le hele veien til banken, mens passasjerene på 21- og 54-bussen står like trangt som de gjorde før pengene ble tildelt.

Det er rett og slett tragisk!

Jeg forstår at Ruter sterkt ønsker større tilskudd fra Oslo Kommune og Akershus Fylkeskommune, men det er helt uhørt å bruke oss kunder som brekkstang i en slik diskusjon.

Litt av det samme ser vi hos NSB. For noen år siden bestilte de nye Flirt tog, og det kan virke som pengene ikke strekte helt til slik at de tok en billig løsning når det gjelder interiør i togene. Reaksjonene fra kundene har ikke uteblitt - mens NSB åpenbart forsøker å trenere saken ved å takke for innspill og si at de skal vurdere seteløsningen. I mellomtiden sliter de reisende.

Det ender helt sikkert med at NSB etterhvert får noen hundre millioner kroner ekstra av staten til å endre innredningen i togene!

Skrevet (endret)

Det er helt vanvittig. Ikke nok med at de beregner romslig tid for arbeidene, men i tillegg blir de alltid forsinket.

I fjor oppgraderte de skinnegangen lengre opp på Torshov og ble mer enn 3 måneder forsinket. Planlagt ferdigstillelse i september og de åpnet gaten 23. desember, og da var enda ikke alt ferdig. For strekket Torshovgata Biermanns gate lovet de tidligere i år ferdigstillelse 26. oktober, som senere ble utsatt til 2. november. Senest for en måned siden var lovnaden 9. november, og da jeg tidligere i dag sjekket skiltet i gaten er nå forventet ferdigstillelse i begynnelsen av desember.

Prosjektet blir mer og mer forsinket, og vi reisende blir mer og mer oppgitte.

Det er ikke uten grunn at 2 av 3 trikker over Jernbanetorget hittil i år har vært mer enn 3 minutter forsinket...

[fjernet bildet]

Det er rett og slett tragisk!

Jeg forstår at Ruter sterkt ønsker større tilskudd fra Oslo Kommune og Akershus Fylkeskommune, men det er helt uhørt å bruke oss kunder som brekkstang i en slik diskusjon.

Litt av det samme ser vi hos NSB. For noen år siden bestilte de nye Flirt tog, og det kan virke som pengene ikke strekte helt til slik at de tok en billig løsning når det gjelder interiør i togene. Reaksjonene fra kundene har ikke uteblitt - mens NSB åpenbart forsøker å trenere saken ved å takke for innspill og si at de skal vurdere seteløsningen. I mellomtiden sliter de reisende.

Det ender helt sikkert med at NSB etterhvert får noen hundre millioner kroner ekstra av staten til å endre innredningen i togene!

Det er helt utrolig at den slags ikke får noen økonomiske konsekvenser for dem som har påtatt seg jobben og ikke klarer/vil levere som avtalt. Det skal ikke være sånn at dersom man påtar seg et oppdrag og sier at dette vil koste x og ta y tid, så kan man komme etterpå og si at "neei, altså, det tar nok y3 tid og vil sannsynligvis koste x7" mens politikerne - på vegne av oss som tross alt betaler for denne utbyggingen gjennom skatter og avgifter, og som følgelig står enda lenger med et ufullstendig tilbud - sier "åjaa, det var synd, vel vel, carry on - vi setter over pengene på mandag!".. Vi betaler faktisk for noe vi ikke får. I andre situasjoner kan man da heve kjøpet, kreve pengene tilbake, holde tilbake betaling eller dra vedkommende for retten - hvorfor gjelder ikke dette i slike situasjoner?

Jeg var egentlig veldig glad i trikken, men så overfylt og forsinket som den er nå - med folk nærmest hengende ut av dørene og store problemer med å komme seg av, og folk som blir frakjørt fordi trikken ikke har plass, så lar det seg rett og slett ikke gjøre å ta den. Det blir t-bane i stedet for min del - og den er ikke akkurat tom for folk den heller. Litt av grunnen til at situasjonen på trikken har blitt som den har blitt har også mye å gjøre med trikkene som kjøres. De er eldgamle og utdaterte, og er overhodet ikke tiltenkt å ta unna de massene som kreves i dag. 17- og 18-trikken er de nyeste settene (og de er allerede utdaterte), og selv om de er både lengre og mer arealeffektive enn 11-, 12- og 19-trikken, har de ikke nubbesjangs til å ta unna det behovet som er per i dag. Allikevel forventer Ruter at vi - forbrukerne, som ikke får det vi betaler for - skal betale stadig dyrere billetter og få færre og dårligere avganger. Vi skal betale fullpris for å få den tvilsomme æren av å stå på trikken helt fra Blindern, ned til sentrum og opp igjen til Løkka, stående som sild i tønne og langt etter tidsskjemaet.

Jeg tenker også som så at dersom visse ledere og administrativt personell hadde kuttet ned på millionlønnen sin, samt at man hadde halvert antall administrativt ansatte, hadde de allerede vært et godt stykke på vei. De millionene som frigjøres da kan brukes til å kjøpe flere nye trikker, for eksempel. Dette handler ikke om mangel på penger - så mye som Ruter tar inn fra brukerne og staten kontra det vi sitter igjen med tilsier at det er mye å ta av innad i selskapet, og jeg kan ikke fatte at når man først har gått for en monopolløsning, så er ikke staten interessert i å holde selskapet litt etter ørene.

NSB er en katastrofe. Flirt-togene er grusomme - da kjører jeg heller bil. Det hender at jeg tar Gjøvikbanen, og når du må stå fra Jaren til Oslo S er det noe som ikke stemmer. Og jaggu må du ikke betale full pris også. Jeg blir kvalm. Også synes jeg oppriktig synd på de fantastisk trivelige menneskene som jobber på det toget - de er alltid veldig imøtekommende, hyggelige og hjelpsomme, og det kan ikke være noe morsomt for dem å være på en arbeidsplass som fungerer på en slik måte. Når folk står enda trangere på toget enn de gjør på trikken, og dét i over 1 time, kan det ikke være noe moro for konduktøren heller. Det gir ikke akkurat arbeidsstolthet.

Endret av Strixvaria
  • Liker 2
Skrevet

Hvordan langt over?

- Flere forsinkelser.

- Flere må ta til takke med ståplasss.

- Flere frakjøringer.

- Høyere billettpriser.

Greit nok at Oslo sitt kollektivtilbud har flere avganger og høyere frekvens enn i noen annen norsk by. Da må man også ha i bakhodet at ingen annen norsk by har 200 millioner reisende på årsbasis.

Etterspørselen forsvarer tilbudet, og vel så det.

I Oslo er det faktisk mulig å komme seg fra A til B innen rimelig tid. I Oslo kan en faktisk klare seg uten bil. Det er helt umulig i alle andre byer. Dere kan tro hva dere vil, men Oslo er den eneste byen i Norge med et fungerende kollektivsystem.

• Liker 2
Skrevet

Er veldig engi i at kollektiv bør forbedres. Jeg bor på bygda hvor rute tilbudene er helt på tryne. Slik som at i sommereferien går det oftere busser enn resten av året. En spesiell type rute holder seg til vanlige skoleferier (videregående og ned til barneskolen ferie tid) og da går ikke min buss før 0719 og da skal de fleste her ute være på jobb før klokken 7. Selv om det står at bussen skal kjøre som natt buss i halv tre tiden på natten er det ikke alltid den gidder, det kommer litt ann på sjåføren. I tillegg som det koster 100 kroner tur/retur byen for voksne som er fra 16 år og oppover.. Det er en halvtimes tur. Greit nok billetten er gyldig i en time og man kan kjøpe dobbel voksen billett så er den gyldig i 24 timer. I helgene går sister ordinære buss i firetiden og man kan ta sånn minibuss fra en vissplass sånn ca annenhver time. Og da går den første bussen 17:10 hvor alle som bor i strekning fra byen og vestover som da gjelder to store kommuner må ta samme buss. Så det er ofte de som har barnevogn må vente i en til to timer ekstra for pga det kjører bare en enkel buss da pga det er bare plass til to vanlige barnevogern pr buss - fordi igjen buss sjåføren ikke vil legge sammen vogner under bussen for de det er så mye stress. På vinters tid må man forvente opptild 2 - 3 timers forsinkelse når det er glatt og snø ute. Bilene kjører fint da, men ikke bussene. Ikke rart folk velger å kjøre bil. I tillegg her jeg bor skal de også øke prisene men også redusere busstilbud etter nyttår. Jehuu - ser så frem til vinteren. Kan nesten ikke vente :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...