Gå til innhold

Bytting av etternavn...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg tror ikke at det blir etternavnet som blir avgjørende om dette barnet kommer til å føle seg som et fullverdig medlem i den nye familien!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at det blir etternavnet som blir avgjørende om dette barnet kommer til å føle seg som et fullverdig medlem i den nye familien!!
Kanskje ikke i familien men mot omverden - hva tror du et barn føler dersom h*n er den eneste som ikke heter det samme som resten? Barn mobber hverandre for mindre ting en det i dag - så jeg skjønner godt de foreldre som ønsker ett navn "på postkassa si" jeg .....

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

HÆ?? Mobber barn andre barn som ikke har samme navn som foreldrene, eller andre søsken? Har jeg vanskelig for å se for meg.

Om det står ett, to ,eller til og med tre etternavn på postkassa er vel ikke noe problem?

Jeg jobber med barn, og dette har jeg virkelig ALDRI vært borti. (Men så er det nok mye jeg ikke har vært borti...)

Nå til dags er det jo HELT vanlig med mine-dine og felles barn. Kanskje det er vi voksne som lager mer styr om disse etternavna enn hva som er nødvendig.

Er det bare meg, eller er det litt gammeldags å ta til seg mannens etternavn når man gifter seg. Jeg synes i alle fall det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn blir mobbet fordi de ikke har samme etternavn har jeg aldri vært ute for. Kjenner flere som har forskjellig etternavn. Venninnen min har to etternavn (samme som far), broren hennes har ett (det ene etternavnet til faren) Moren har et helt annet etternavn. Fostersøsteren (som er mors biologiske søster) har et helt annet navn. Altså i samme familie er det 4 forskjellige etternavn. Det har aldri vært noe problem med hverken mobbing, eller merking av postkasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Nei, ikke sant?

Jeg tror at her lages det stooore problemer ut av noe som ikke er et problem. (Les: merking av postkassa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Når jeg gifta meg tok jeg mannens navn. Lillemann het både farens og mitt før, og når jeg gifta meg har han farens som mellomnavn og mannen mitt sitt til etternavn. Det syntes tilogmed faren hans var det mest normale og gikk lett med på, så lenge han beholdt faren sitt som mellomnavn.

For når moren bytter tar hun jo ett nytt etternavn som da blir hennes, hvorfor skal ikke da barnet kunne ta morens navn? Hvorfor skal barnet hete noe som det da ikke er noe tilhørighet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xavia

Timien skrev:

For når moren bytter tar hun jo ett nytt etternavn som da blir hennes, hvorfor skal ikke da barnet kunne ta morens navn? Hvorfor skal barnet hete noe som det da ikke er noe tilhørighet til?

Føler du ingen tilknytning til ditt "gamle" navn er det det du sier?

Det er vel andre i familien (dine foreldre) som fortsatt har dette navnet. (Så barnet blir jo ikke alene om å ha det navnet!)

Jeg ville i alle fall ha problemer med å kvitte meg med "mitt" navn, og kommer nok til å velge å beholde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...