Gå til innhold

Erstatning etter legeglipp

Fremhevede innlegg

Skrevet

For snart et år siden fikk jeg kraftig vridning i begge knærne etter et stygt fall, og fikk påvist meniskskade i høyre kne som måtte opereres. Venstre kne var fortsatt vondt, men legene mente det vill gå over av seg selv. Jeg ble operert i sommer, men fikk vite etter operasjonen at det egentlig ikke var nødvendig siden menisken hadde begynt å gro, men de hadde skåret den av likevel. Etter noen uker skulle jeg på kontroll, og hadde da enda ikke blitt bra etter operasjonen, men ble bare sykemeldt i tre måneder til for så å få ny time. Var på ny time i dag, og da sjekket de de gamle bildene av kneet mitt, samt tok nye bilder av begge knærne (endelig!), og de konkluderte da med at de hadde tabbet seg skikkelig ut. Menisken som de har operert viste seg å være fin, men leddbåndene derimot, var slitt av i begge knærne mine, og på høyre har det blitt større skader enn i utgangspunktet, siden de har gjort et inngrep (som forsåvidt ikke var nødvendig) der allerede. Skal nå gå noen måneder i opptrening, men legen mente det ikke ville bli bra bare med trening, og sa at sjansen for ny operasjon er veldig stor, men at operasjonen nå vil bli så omfattende at jeg må på rikshospitalet, og muligheten for å bli helt bra er lik null. Sitter her nå sånn passe lynforbanna på legene som ikke har studert bildene godt nok, både med tanke på at de har ødelagt knærne mine, og fordi dette har ført til store utgifter for min del. Jeg har ikke fått sykepenger når jeg har vært sykemeldt fordi jeg er vikar, går nå på dagpenger, men det er ikke nok til å betale alt. Har hatt utgifter på fysiopterapaut, smertestillende og betennelsesdempende, samt tapt arbeidsinntekt, da jeg skulle begynne i 100% til høsten, men ikke får det pga min tilstand. Er det noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre? Er denne saken "sterk" nok til å søke om pasienterstatning?

Anonym poster: 70adb1c93791b65fd793c57f895dfa2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er en sterk sak eller ikke er det vanskelig å svare på.

Det må du nesten bare prøve å søke om på NPE (Norsk Pasient Erstatning)

Men bare så du er litt forberedt.

Både de, leger og spesialistene de bruker, er noen kløppere til å vri seg ut av problemet og kommer frem til at de ikke har gjort noe feil.

7 av 10 får avslag i NPE erstatninger. (Fant det ut etter et søk. Sto i VG)

Det skal egentlig være enkelt og greit å søke. Men vær forberedt på at det kan bli en tidkrevende jobb for deg også.

Det viktige er at du anker saken (ofte opp til flere ganger) om/når du får avslag. Så lenge det er sak i NPE uten advokathjelp riktignok er det gratis.

Med avslag til sist kan en anke videre til Pasientskadenemnda (som også er gratis) og la de også se på saken om NPE har gjort en god nok jobb. (mener det sto at 40% av de som fikk avslag i NPE lot saken gå videre til PSN)

Men også her er de flinke til å vri seg unna. Selv om sakene ofte er ganske innlysende. (har lest ganske mange saker som ikke burde vært noe tvil i, fikk avslag)

En enda mindre % av de 40% får gjennomslag.

Så kjangsen får å få erstatning etter feil som er gjort er svært liten.

MEN en må forsøke allikevel.

Forhåpentligvis med mange saker må de til slutt innse at mange feil blir gjort og ting bør gjøres noe med selv om en får avslag til slutt. (Kan være til hjelp for andre.. det er i iallefall håpet mitt)

Skrevet

Du får bare søke, så finner du det ut.

Anonym poster: 6c7bd7cdf3b557f42fbdf4047f7833d9

Skrevet

For snart et år siden fikk jeg kraftig vridning i begge knærne etter et stygt fall, og fikk påvist meniskskade i høyre kne som måtte opereres. Venstre kne var fortsatt vondt, men legene mente det vill gå over av seg selv. Jeg ble operert i sommer, men fikk vite etter operasjonen at det egentlig ikke var nødvendig siden menisken hadde begynt å gro, men de hadde skåret den av likevel. Etter noen uker skulle jeg på kontroll, og hadde da enda ikke blitt bra etter operasjonen, men ble bare sykemeldt i tre måneder til for så å få ny time. Var på ny time i dag, og da sjekket de de gamle bildene av kneet mitt, samt tok nye bilder av begge knærne (endelig!), og de konkluderte da med at de hadde tabbet seg skikkelig ut. Menisken som de har operert viste seg å være fin, men leddbåndene derimot, var slitt av i begge knærne mine, og på høyre har det blitt større skader enn i utgangspunktet, siden de har gjort et inngrep (som forsåvidt ikke var nødvendig) der allerede. Skal nå gå noen måneder i opptrening, men legen mente det ikke ville bli bra bare med trening, og sa at sjansen for ny operasjon er veldig stor, men at operasjonen nå vil bli så omfattende at jeg må på rikshospitalet, og muligheten for å bli helt bra er lik null. Sitter her nå sånn passe lynforbanna på legene som ikke har studert bildene godt nok, både med tanke på at de har ødelagt knærne mine, og fordi dette har ført til store utgifter for min del. Jeg har ikke fått sykepenger når jeg har vært sykemeldt fordi jeg er vikar, går nå på dagpenger, men det er ikke nok til å betale alt. Har hatt utgifter på fysiopterapaut, smertestillende og betennelsesdempende, samt tapt arbeidsinntekt, da jeg skulle begynne i 100% til høsten, men ikke får det pga min tilstand. Er det noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre? Er denne saken "sterk" nok til å søke om pasienterstatning?

Anonym poster: 70adb1c93791b65fd793c57f895dfa2b

Jeg tror ikke du har en særlig sterk pasientskadeerstatningssak,

nei.

Men det skader ikke å forsøke.

Skrevet

Jeg trodde først at det var en venninne av meg som skrev. Hun skadet kneet sitt for fire år siden. Den dag i dag er ikke det i orden. Hun har gått på utallige antibiotikakurer, på grunn av en betennelse, hvor det viser seg ett år etter ulykken at de har glemt et fremmedlegme i kneet. De opererer den ut, og så, ett og et halvt år senere, fortsatt med betennelse, viser det seg at de har glemt enda et fremmedlegme inni der. Hun gadd ikke mer av tullet og gikk over til privat. Problemet er at sykehusene beskytter hverandre, og de mener ingen av dem har gjort en feil... Det er visst kjempevanskelig å nå frem, og hennes sak høres ut som noe som skjer på en dårlig film!

• 1 måned senere...
Skrevet

Vet det er en litt gammel post dette, men håper TS leser svaret mitt likevel :)

Jeg hadde en "enkel" operasjon for noen år siden som ikke var vellykket. To operasjoner senere er jeg verre enn noen gang. Søkte erstatning fra NPE. Alle leger på sykehusene jeg var innom sa at "Dette kommer du aldri til å få gjennom, vi har gjort ALT riktig".

Denne uke kom svaret fra NPE: Jeg fikk medhold! Legene har tabbet seg ut hele veien.

Nå over nyttår skal jeg i gang med advokat for å finne ut hvilken størrelse på erstatning som jeg skal be om. Her er det snakk om økonomisk tap (utgifter og inntekt), tapt mulighet for arbeid i hjemmet og menerstatning. Så det er faktisk mulig :)

Advokat blir forresten dekket når du får medhold, for det krever kompetanse for å regne ut det økonomiske.

Anonym poster: 27efdd4b3dd0d1f7d39ae6b41d1ccfbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...