Gå til innhold

Blodproppfare, hvilken prevansjon? IKKE cerazette

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en viss blodproppfare så jeg må ligge unna prevansjon som yasmin og slike p-piller med østrogen.

Har gått på cerazette en stund og jeg HATER det, har kviser og smerter over alt, føler meg generellt i enda verre form enn noensinne etter at jeg begynte med cerazette.

Men hva slags andre alternativer har jeg? vil ikke slutte med prevansjon.

Anonym poster: ddaf8d7e457296d43f46bdbea8541e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minipille? Spiral?

Skrevet

Men hvor mange andre minipiller finnes det enn cerazette?

Spiral ville ingen gi meg, har ikke født barn. ikke er jeg sikker på om jeg vil stappe oppi noe som kanskje må tas ut igjen fordi jeg reagerte på det og.

Anonym poster: ec5bc39a90ea1700b766bdbf487c338f

• Liker 1
Skrevet

Spiral gis som oftest til de som har født, men det gjøres unntak. Ergo kan kobberspiral, som er hormonfritt, passe deg.

Skrevet

Jeg tror jeg reagerer på gestagen som i følge en del kilder på nettet, fremkaller masse kviser og hudplager. Er det noe slikt i kobberspiralen? Er den helt hormonfri? Skal prøve å lese litt om den.

Skrevet

Kondom, spiral (ja, kobberspiralen er hormonfri. Ja, enkelte reagerer på den likevel), FAM, pessar, sterilisering er vel de lettest tilgjengelige alternativene.

Skrevet

Men hvor mange andre minipiller finnes det enn cerazette?

Spiral ville ingen gi meg, har ikke født barn. ikke er jeg sikker på om jeg vil stappe oppi noe som kanskje må tas ut igjen fordi jeg reagerte på det og.

Condulag(?) er minipiller det også, med lavere hormoninnhold enn hva Cerazette har. Disse har derimot ikke noe slingringsmonn på klokkeslettene de tas på, og må tas til nøyaktig samme tid hver dag.

Kobberspiral kan også være et alternativ. Den er hormonfri, men mange blir plaget av ekstra kraftig mens og menssmerter.

Skrevet

Sjekk ut femcap, samme prinsipp som pessar men lettere å få tak i.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Kan anbefale Lea Contraceptivum. Også samme prinsipp som pessar, men i likhet med FemCap lettere å få tak i. Må bestilles fra Tyskland, men man trenger ikke resept eller tilpasning hos lege.

Skrevet

P-sprøyte, minipille (Conludag) og Cerazette er østrogenfrie, de inneholder bare gestagener.

Kobberspiral er helt hormonfri, men du må få legen/gynekologen til å vurdere om det kan settes inn hos deg. Hos noen må man blokke opp livmorhalsåpningen litt, og det kan gjøre litt vondt.

Kondom er et annet alternativ.

Anonym poster: 240822151f3d895bcbfaff6947a6b749

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvis du har blodpropprisiko synes jeg du burde slutte med alle former for p-piller og minipiller osv. ALLE gir økt risiko for blodpropp.

Hvorfor vil du ikke bruke kondom?

• Liker 1
Skrevet

KONDOM!!

Anonym poster: 821636fcb9c0a680af984ce9cb827f33

Skrevet

Hvis du har blodpropprisiko synes jeg du burde slutte med alle former for p-piller og minipiller osv. ALLE gir økt risiko for blodpropp.

Hvorfor vil du ikke bruke kondom?

KONDOM!!

Anonym poster: 821636fcb9c0a680af984ce9cb827f33

Nå vet ikke jeg om TS er i et forhold eller ikke, men dersom hun er det, så er det utrolig kjipt å bruke kondom som prevensjonsmiddel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktor v leiden. Har aldri fått barn (er i begynnelsen av 20-årene). Bruker kobberspiral, gikk på cerazette før men likte det ikke, var ikke noe problem å få spiral for meg ihvertfall. Men man må belage seg på at man blør en del mer under mensen.

Skrevet

for de som ikke vet så er faktor v leiden en genmutasjon som gir økt fare for blodpropp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...