Gå til innhold

UTZ sertifisert kakao


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med samvittigheten min, jeg, og jeg holder meg unna palmeolje og kakao som ikke er UTZ sertifisert.

Hva er det igjen å spise av snop og kos da?

Vel, jeg har jo potetgull, nøtter, Bergene melk og sånn.

Men jeg kan glemme å kjøpe julemarsipan med sjokolade, donuts, smultringer, freia sjokolade (og de fleste andre sjokolademerker som selges i dagligvarebutikkene), og lista er antakeligvis ganske lang.

Jeg er ikke for slaveri, jeg holder meg unna kakao som ikke er fair trade. Og jeg er dritt lei av at snopprodusentene ikke bare kutter ut kakao som kommer fra slaveri! Det er så stygt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3566783.ece

Jeg klarer ikke å sitte og kose meg med freia melkesjokolade på lørdagen, for jeg har ikke samvittighet til det. Bergene melk er nå UTZ sertifisert, men jeg er dritt lei av den sjokoladen for å være helt ærlig.

Jeg vet at de fleste kjøper "vanlig" sjokolade uten å vite om eller tenke på slaveri, men håper noen ble opplyste nå!

Nidar skal i hvertfall prøve å kun bruke sertifisert kakao innen et par år. Det er bra, det håper jeg de gjør. Så gjenstår det bare at de produserer palmeolje på en fin måte eller finner et annet alternativ.

Så kan kos bli kos igjen med god samvittighet. Og de kan tjene mer penger ;)

Det er helg, jeg har lyst på snop, ville bare skrive litt om det, hehe. Er vel bare sunt for meg å holde meg unna, men snart er det jul, og da er det litt sårere tema, hehe. Vel, uansett, ha en fin helg, håper du kjøper UTZ sertifisert kakao som du kan kose deg med i helgen med god samvittighet.

Anonym poster: 2c6e2d4d4a96fdb37bc1f205dbe44e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Og husk å tenke på jula! Ikke kjøp slaveri-sjokolade (f. eks nidar (bortsett fra bergene melk) og freia som vel er en av de største i Norge).

Klarer du å sitte og spise slaveri-sjokolade i jula? Ikke jeg! Da holder jeg meg heller til de andre godsakene man kan finne som f. eks sandnøtter, pepperkaker, marsipan, krumkaker, kakemenn, berlinerkranser og så videre :blomst:

Anonym poster: 2c6e2d4d4a96fdb37bc1f205dbe44e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...