Gå til innhold

Svart kjole på tinghuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å bruke svart kjole når man gifter seg på tinghuset? Skal ut å spise etterpå også ha selskap dagen etter. Annen kjole skal brukes på selskapet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det är väl helt upp till er vad ni vill ha på er på tinghuset?

Jag hade en vit mycket enkel brudekjole men jag har en vän som gift sig i vardagskläder tillsammans med mannen som kom direkt från jobbet som snickare. De skulle gifta sig, det var det viktiga.

Om du har en svart kjole som du vill gift dig i så gör det. Det spelar väl ingen roll om den är lång, kort, broderad, glansig eller om du har sidenscarf eller rocksmycken till den?

• Liker 2
Skrevet

Er det greit å bruke svart kjole når man gifter seg på tinghuset? Skal ut å spise etterpå også ha selskap dagen etter. Annen kjole skal brukes på selskapet.

Det er greit å ha på seg akkurat det du vil ha på deg ;-)

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Anonym poster: 4579d1c81c976b607c024b41f2afc70c

Skrevet

Du kan ha på deg akkurat det du vil, enten det nå er tinghuset eller kirken du gifter deg i. Det er ikke regler om klesstil for å få lov til å inngå ekteskap... Du kan gifte deg i fillete dongeri om du så måtte ønske.

Anonym poster: c834097b5a57f224a4a0b018d2e00c1c

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar. Når jeg sier jeg kan ha på meg en sort kjole, så har jeg fått kommentert at det kan jeg jo virkelig ikke gifte meg i. Så jeg begynte å tvile her. Er kanskje ingen som reagerer på det nei!

Skrevet

Takker for svar. Når jeg sier jeg kan ha på meg en sort kjole, så har jeg fått kommentert at det kan jeg jo virkelig ikke gifte meg i. Så jeg begynte å tvile her. Er kanskje ingen som reagerer på det nei!

Jeg vil anta at nok endel vil reagere på det ja. Svart er i slike sammenhenger mest forbundet med begravelser. Til tross for at i gamle dager var brudekjolene svarte, så er de nå engang hvite i dag, og det er vel det folk forholder seg til.

Svart er stilig det. Ingen tvil overhode, og det er mange lekre svarte kjoler :-). Men på spørsmål om du KAn gifte deg i svart så er svaret jepp det kan du! Men hvis du spør om noen kommer til å reagere på det så er vel svare også "ja".

Du kan gifte deg i akkurat hva du vil du! :-). Men hvis du er usikker og tar innpå deg hva folk rundt deg sier, så er nok ikke svart tingen å gå i den dagen du gifter deg.

• Liker 2
Skrevet

Bruken av sorte klær er jo litt todelt i vår kultur. Samtidig som det signaliserer sorg i noen sammenhenger, er det også en farge vi ofte bruker til fest, julebord, osv. Jeg personlig hadde nok stusset ved første øyekast hvis jeg så et brudebilde hvor bruden var kledd i sort, men det er sikkert bare fordi hjernen min er 'programmert' til å forbinde andre farger enn svart med bryllup. Med litt lekkert tilbehør og en snasen sminke, blir det fest over antrekket, og du blir sikkert kjempefin! :)

Skrevet

Folk som er veldig opptatt av tradisjon og mener mye og høylytt om slikt er ofte de som enten vet lite om tradisjoner eller "glemmer" at tradisjoner ikke nødvendigvis er det de selv liker eller har sett i bryllupsprogram på TLC, men faktisk er noe som etableres over lang tid.

I Norge har det vært vanlig en stund, men man skal ikke lengre tilbake enn til de som er 70-80 nå for og se at det var vanlig med brudekjoler i helt andre farger enn hvit. At festen ikke var treretter med gallaantrekk og fjonge gjestegaver trenger man ikke å gå lengre enn 10-15 år tilbake for å finne at det ikke var et must.

Poenget mitt er at du helt sikkert kommer til å få kommentarer, spesielt fra de som synes "tradisjonelt" er eneste måten. Men til syvende og sist så er det bare dere som avgjøre hva som passer dere, og det er bedre å stå for det man er enn å prøve å være noen andre i frykt for kommentarer.

Sort kjole er kjempefint! Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Folk som er veldig opptatt av tradisjon og mener mye og høylytt om slikt er ofte de som enten vet lite om tradisjoner eller "glemmer" at tradisjoner ikke nødvendigvis er det de selv liker eller har sett i bryllupsprogram på TLC, men faktisk er noe som etableres over lang tid.

I Norge har det vært vanlig en stund, men man skal ikke lengre tilbake enn til de som er 70-80 nå for og se at det var vanlig med brudekjoler i helt andre farger enn hvit. At festen ikke var treretter med gallaantrekk og fjonge gjestegaver trenger man ikke å gå lengre enn 10-15 år tilbake for å finne at det ikke var et must.

Poenget mitt er at du helt sikkert kommer til å få kommentarer, spesielt fra de som synes "tradisjonelt" er eneste måten. Men til syvende og sist så er det bare dere som avgjøre hva som passer dere, og det er bedre å stå for det man er enn å prøve å være noen andre i frykt for kommentarer.

Sort kjole er kjempefint! Lykke til!

Hvilken farge brukte de på kjolene for 70 -80 år siden? Må innrømme jeg ikke har sett annet enn de typene vi kjenner i dag. Og jeg har sett maaaaange brudebilder fra den tiden. Men det har sikkert du også som fotograf? Jeg bare lurer for dette var nytt for meg :-)

Skrevet

Hadde overhode ikke stusset om du giftet deg i svart på Tinghuset! Gjør det, hvis kjolen du vil ha på er sort! :)

Skrevet

Hvilken farge brukte de på kjolene for 70 -80 år siden? Må innrømme jeg ikke har sett annet enn de typene vi kjenner i dag. Og jeg har sett maaaaange brudebilder fra den tiden. Men det har sikkert du også som fotograf? Jeg bare lurer for dette var nytt for meg :-)

Hvitt var veldig vanlig, men det var ikke bare det som gjaldt som det er i stor grad nå. Jeg har skannet hundrevis av bilder fra 20-40 tallet, og stikkordet var finstasen. Mange hadde hvit brudekjole, og mange hadde vanlig finkjole i alle mulige farger og mønstre.

• Liker 1
Skrevet

Hvitt var veldig vanlig, men det var ikke bare det som gjaldt som det er i stor grad nå. Jeg har skannet hundrevis av bilder fra 20-40 tallet, og stikkordet var finstasen. Mange hadde hvit brudekjole, og mange hadde vanlig finkjole i alle mulige farger og mønstre.

Ja sånn ja. Jeg misforstod deg nok litt der.

Skrevet

Min mor hadde mørk blå (nesten svart) kjole i blondestoff, og giftet seg i 1961.

Anonym poster: 58817b4088860ffc8501fa727d4c8e61

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis du vil se ut som om du skal i begravelse som nærmeste pårørende, kan du vel gå i svart kjole.

Skrevet

Min mor hadde mørk blå (nesten svart) kjole i blondestoff, og giftet seg i 1961.

Anonym poster: 58817b4088860ffc8501fa727d4c8e61

I kirken?

Skrevet

Jeg personlig ville ikke brukt en svart kjole. Synst det gir litt feile signaler. Jeg kler meg jo ikke til sorg...

Skrevet

Hm.. Må si jeg ble litt i tvil her. Har ikke kjøpt kjoler enda, tenkte jeg skulle skaffe meg "den lille sorte" som liksom alle damer skal ha. Tenkte jeg kunne ha røde detaljer, som belte og blomst i håret. Jeg må se hva jeg finner, men jeg skal nok se etter sort ja.Tenker rødt til festen kvelden etter.

Skrevet

Jeg har vært i bryllup hvor bruden stilte i svart enkel kjole på tinghuset, ingen som reagerte på det, brud og brudgom var nydelige og det var særdeles romantisk. :)

Skrevet (endret)

Fra brudekjolens historie: Sorte brudekjoler dukket her i landet opp på midten av 1800-tallet, og i enkelte områder levde tradisjonen fram mot 1940-årene. Det hvite brudekjolen har beholdt sin popularitet, kanskje fordi den har en forankring i historien, en forankring det moderne mennesket søker, og ikke minst fordi den hvitkledde bruden fremdeles er vår tids fremste symbol på romantikken.

(http://www.snefridshus.no/nyheter.aspx?docid=21&pid=59)

Endret av Rakkerunge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...