Gå til innhold

To forlovere

-ida-

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om å ha to forlovere, og hvordan skal jeg gå frem med det til presten. Jeg har tvillingsøstre som jeg ikke vil dele i to, derfor får det bli dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er uansett bare en som kan skrive under på forlovererklæringen, så der må du velge.

Til resten (?) går det bra med to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lompa

Man kan visst (egentlig) ha så mange forlovere man vil, så jeg kan ikek skjønne at det skal bli noe problem. Bare legg det frem for presten slik du gjorde nå. De fleste vil sikkert forstå det, uten å lage noe oppstyr om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ha to forlovere. Regner med at det ikke blir noe problem. Det eneste er jo at kun en av dem blir egentlig forlover (bare en kan undertegne forlovererklæringen), men begge kan jo være med å planlegge utdrikningslag, hjelpe deg med kjole osv. på dagen og alt annet de vil være med på.

Jeg trakk lodd mellom de to for å bestemme hvem som skulle undertegne erklæringen. Dersom det blir bråk med presten blir det nok hun som har undertegnet som blir å sitte med meg i kirken. Resten av dagen har jo ikke presten noe med hva jeg kaller dem... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rettslig forstand er forlover den som skriver under forlovererklæring, og det er det kun den ene som kan.

Som jeg skrev i et innlegg tidligere her har forloveroppgaven streng tatt kun med denne oppgaven å gjøre. Forlover trenger faktisk ikke være tilstede under vielsen.

Alle andre ting som ligger i en forloverrolle er basert på hva den enkelte legger i det, og i tradisjoner.

Hvem som sitter "framme" i kirka og om du kaller dem forlovere begge to, og hvilke oppgaver du gir dem, er opp til deg.

Og, jeg har sagt det før, men jeg gjentar.

Hvordan man sitter i kirka er opp til dere. Det er ikke noe presten legger seg opp i.

Jeg kan som prest ikke kalle begge forlovere. Det er fordi jeg må forholde meg til det juridiske. Hva dere velger å kalle disse rollene er akkurat det samme. (men så nevner da ikke presten ordet forlover med et eneste ord under vielsen heller da).

Når dere skal svare på spørsmålene kan godt begge "forloverne" reise seg. I den funksjonen er de ikke "forlovere" men vitner. Vitner kan man ha så mange man vil av. (minimum 2).

Lykke til!

Det høres veldig koselig ut at du vil ha begge med:)

Hilsen Lampeskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg spørre dem i morgen. Håper de har lyst da!! Vet ikke hva presten sier, men jeg satser på det. Hvordan spurte dere deres forlovere om de ville?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en jentekveld og så spurte jeg dem bare. Litt tårer og sånn fra alle tre. Jeg hadde to pakker (med noe undertøy) til dem - i den ene var forlovererklæringen pakket inn. Den som fikk gaven med erklæringen ble den som skulle skrive under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt, men dene ene bor her i Oslo og den andre i Volda så vi ses så sjeldent. Men kanskje jeg skal gjøre noe sånt i påsken, da tror jeg vi blir samlet. Bør jeg vente til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør, jeg syns det er tullete med to forlovere i utgangspunktet. Det er bare en som kan være offisiell forlover og skrive under erklæring osv, og da syns jeg det blir dumt å ha en ekstra fordi man ikke klarer å velge....

Men akkurat i ditt tilfelle, der du ønsker å ha tvillingssøstrene dine stiller det seg litt annerledes. Syns det er en koselig ting, selv om jeg ville valgt noe annet uansett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er tullete med 2 forlovere. Hadde veldig problem selv, men valgte 1 til slutt og er veldig fornøyd med valget.

Vi er en stor vennegjeng, og hadde ikke frieriet kommet nå, kan det godt hende at jeg ville fått et problem med å velge senere. Kan ikke si at jeg har 1 bestevenn, men 5! Og jeg syntes jeg er utrolig heldig som kanskje kunne endt opp med 2. Hadde t.o.m. 3 jeg kunne spurt. Dersom sistnevnte hadde blitt et alternativ, hadde jeg nok bedt alle på middag og forklart at jeg satte pris på alle like mye, og til slutt trukket ut hvem som skulle blitt forlover. For 3 syntes jeg blir mye. For meg var derfor også 2 på en måte ikke aktuellt heller, for da hadde det blitt holdt 1 utenfor.....

De 2 venninnene som også er veldig nære, skal lese innlegg i kirken. Har spurt om de ville, og de satte veldig pris på å bli spurt. Da får de liksom bidratt litt de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo flott ut med to forlovere synes jeg :-)

Men hva synes dere om dette da:

Vi skal ha dobbeltbryllup og brudgommene skal være forlovere til hverandre :) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør, jeg syns det er tullete med to forlovere i utgangspunktet. Det er bare en som kan være offisiell forlover og skrive under erklæring osv, og da syns jeg det blir dumt å ha en ekstra fordi man ikke klarer å velge....

Men akkurat i ditt tilfelle, der du ønsker å ha tvillingssøstrene dine stiller det seg litt annerledes.

Vil bare si meg helt enig i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er tullete med to forlovere. Det begynner å bli like normalt som en!Jeg har valgt dem av to forskjellige grunner men de er like viktige for meg. De kan støtte hverandre og backe hverandre opp. Min ene forlover kan risikere å få hardt migrene anfall på selve dagen, og da er det også greit att de er to, så den andre kan hjelpe meg. Min kjæres forlover blir far dagen før, og hadde han ikke hatt to forlovere hadde han ikke hatt noen der den dagen!Det er rett og slett lurt og praktisk og ha to.

Ordet tullete forbinder jeg med HELT andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med Tex; synes to forlovere er teit. En holder! I vaffal for meg! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo flott ut med to forlovere synes jeg :-)

Men hva synes dere om dette da:

Vi skal ha dobbeltbryllup og brudgommene skal være forlovere til hverandre :) :o

Morro!!!!!!!!!!!!!!!

Det sies jo at forloveren ikke skal overgå bruden når det gjelder anntrekk. Hvordan løser dere dette? :hoho::wink::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.....jeg tror ikke brudgommene er så nøye på dette som vi brudinner..... :hoho:

Men nå skal jo ikke jeg være alene som brud ...og det er jeg bare glad for...og det er min egen søster som jeg ønsker bare godt og ikke klarer være sjalu på :) så jeg tror det løser seg selv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og, jeg har sagt det før, men jeg gjentar.  

Hvordan man sitter i kirka er opp til dere. Det er ikke noe presten legger seg opp i.

Litt på siden av tema:

Jeg har opplevd at prest og brud har kranglet om hvordan de skulle sitte. Presten ville ha dem med ryggen til forsamlingen, mens brudeparet ville sitte sidelengs. Det ble en hel del grining....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er at de 4 jeg kunne ha spurt ellers har termin i løpet av en mnd før og etter bryllupet. Har jo en barn selv så jeg vet det kan bli i meste laget. Derfor blir mine søstre et naturlig valg da vi er veldig gode venner. Eller synes dere jeg bør veldge en av de vordende mammaene for å måtte velge en. Tenker litt på å enten være høygravid eller født for 14 dager siden kan bli litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal velge den eller dem det er mest naturlig for deg å ha som forlover(e). Om noen synes det er teit å ha to vil jeg si at det for meg er et privilegium å ha to så gode venninner at jeg bare ikke kan gjøre forskjell på dem. Dessuten vet jeg at de storkoser seg ved å være sammen om oppgaven (de har sikkert planlagt utdrikningslaget mitt i et halvt år allerede :-) )

Så ha en gravid - og be søstrene dine steppe inn og hjelpe deg på dagen om hun ikke kan være der. Eller be begge dine søstre være forlovere. Det er deres dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av tema:

Jeg har opplevd at prest og brud har kranglet om hvordan de skulle sitte. Presten ville ha dem med ryggen til forsamlingen, mens brudeparet ville sitte sidelengs. Det ble en hel del grining....

Huff da..

Denne presten har da gått for langt. Det hadde h*n ikke myndighet til.

Og dessuten skjønner jeg ikke hvorfor det skulle ha noe å bety for presten.. Hvis det er en ting som bryr meg minimalt er det hvordan brudeparet sitter i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...