Gå til innhold

Hvem bestemmer over barnets sparekonto?

Gjest Nemi

Anbefalte innlegg

Og bare for å nevne det: begge foreldrene hadde/har foreldreansvar.

Synes forøvrig ikke at sparekonto skal brukes til konfirmasjon. Og hvis ungen har blitt lovt førekortet basert på andre krav, så må jo det løftet holdes.

Anonym poster: bedd654d2ce6b9a5a6bb6af49eee9e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS: på 14 år har dere vel sannsynligvis mer enn 75.000 kr på kontoen, så da har heldigvis verken du eller far tilgang til kontoen, for den er da under overformynderiet.

Anonym poster: ac3247aade6e96966362fe47ea874791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har aldri hatt noe med denne kontoen, og i fjor snakket jeg med banken om at det er KUN meg og hverken far eller barnet som kan ta ut av denne konto, og at konto er sperret frem til barnet er 18 år. Barnet vet om denne kontoen, og vet også at kontoen skal brukes til innskudd på leillighet, eller annet som jeg tillater. Barnet er altså inneforstått med at konto ikke er fritt frem selv den daget h*n er 18 år.

Forøvrig anser jeg det som svært, svært tvilsomt at faren hadde rørt kontoen uten å gi meg beskjd, det var bare at han ville at vi skulle bruke av denne konto da til konfirmasjonsselskapet. Jeg kan godt tenke meg at han tar opp igjen dette spørsmålet når barnet skal ta førerkort (vi har i felleskap lovet barnet førerkort på visse kriterer) Er dere enige med meg her at konto ikke skal røres da også?

Det er godt mulig at jeg ikke stiller sterkt juridisk her, men sånn det ser ut så stiller jeg meg i alle fall som moralsk disponent av konto.

Tusen takk for alle svar

I praksis er dette din konto altså. Og summen er over 75 tusen?

Dersom det står 75tusen eller mer på en sperret konto, altså en konto i barnets navn, som ingen av foreldrene kan ta penger UT av, så vil overformynderiet gå inn og ta kontroll inntil barnet fyller 18.

http://www.overformy...eariges_formue/

Vi har en sperret konto for våre, vi har begge skrevet under og ingen av oss kan ta ut penger fra den kontoen uten å møte fysisk opp sammen. Kontoen åpnes for barnet etter fylte 18.

Den kontoen du snakker om er i juridisk forstand din konto. Som du har til ditt barn. Far kan ikke røre denne.

Pengene som står der skal heller ikke brukes til de formål han beskriver. Og han kan ikke stille krav i den sammenhengen.

Stå på ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bankansatt

I hht loven; åpnes det sparekonto i barnets navn, skal begge verger signere på at dette er ok. Begge verger skal signere, hvis en av foreldrene skal disponere kontoen alene. Hvis ikke, må begge verger signere sammen ved uttak. Umyndig kan ikke disponere sparekonto alene. Ungdomskonto kan disponeres av umyndig alene, men dette må også begge verger signere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: på 14 år har dere vel sannsynligvis mer enn 75.000 kr på kontoen, så da har heldigvis verken du eller far tilgang til kontoen, for den er da under overformynderiet.

Anonym poster: ac3247aade6e96966362fe47ea874791

Dette er helt riktig.....overformynderiet tar over ansvaret etter 75.000, men bare hvis sparekontoen står i barnets navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...