AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #21 Skrevet 8. november 2012 I og med at begge kontoene inneholder penger han har fått i bursdager/satt inn egne penger på, så blir det kanskje feil å skulle bruke det på konfirmasjonen. Hvis jeg ikke fra før av var inneforstått med at mine penger skulle gå til min konfirmasjon så hadde jeg blitt skuffet, tror jeg. Om det var økonomi det sto på så ville jeg heller hatt selskapet hjemme og begrenset det til å koste minst mulig, istedet for å bruke av disse pengene. Men siden dere har god økonomi så ser jeg heller ikke problemet. Jeg tror eksen din bare prøver å komme seg unna fra å betale fordi han ikke har vært delaktig i den kontoen selv, og ser på det som midler som kan brukes. Anonym poster: 2e27dd2b74927f9fd7e7b9f9389b2f9c
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #22 Skrevet 8. november 2012 Min mann har 2 barn fra før, når mor åpnet konto til disse barna så var ikke mannen min med en gang, han har samvær, men mor åpnet konto ute at han ble bedt om å skrive under et eneste papir. Så faktisk kan mor gjøre det. Anonym poster: 29b39605cef26ae88e36e28817f090d8 Dette er helt uriktig. Kontoer til barn under 18 må opprettes av foreldre/foreatte/verge. Begge foreldre må møte opp personlig i banken, og fremvise gyldig legitimasjon. Samt fødselsattest for barnet. Noen banker tilbyr også at dersom bare en av foresatte kan møte opp i banken, må den andre parten, skrive under på papirer hjemme, i tillegg til å gi fullmakt. Vær grei å ikke påstå annet. Derimot var det større slingringer før om årene, som gjorde det i større grad mulig. Per i dag, kan en ikke, i norske banker åpne opp en konto for umyndige/barn uten begge foresatte, forutsatt at kontoen er knyttet opp mot barnets personnummer. Og om en klarte det for 20 år siden, da det i større grad var mulig. Så vil man møte på en problemstilling i dag, hvor banken plutselig kan finne på å kreve dokumenter fra far, eller far kan sette i gang prosesser om å få råderett over barnets konto.
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #23 Skrevet 8. november 2012 Jeg må forøvrig bare påpeke noe: Jeg er overhode ikke enig med far, og mener bestemt på at disse pengene ikke skal brukes til konfirmasjon. Eller andre ting hvor det ville være naturlig at dere som foreldre strakk til. - Dersom dere hadde vært i en situasjon hvor dere ikke hadde råd til å hjelpe h*n med sertfikatet, så kunne sparepengene ha vært en god løsning. Men det er en grunn til at man ikke får råderett over sparepenger før fylte 18. Jeg ønsket bare å belyse at dersom far hadde vært vrang nok, kunne han nok fått fingra i de pengene, dersom han ønsket. Og som jeg forsto på deg, trodde du ikke det var aktuelt, så det er jo bra!
SmallTalk Skrevet 8. november 2012 #24 Skrevet 8. november 2012 (endret) Selvfølgelig skal ikke barnets konfirmasjon betales med barnets sparepenger. Det er direkte uhørt! Angående disponering av kontoen, så kommer fars rettigheter an på hvem som står som eier av kontoen. Er kontoen i ditt navn, dvs registert på ditt personnummer, så har ikke far noen som helst rett til å røre kontoen. Er kontoen i ditt barns navn, så har også far rett til disposisjon på kontoen. Du sier at det begynner å bli en betydelig sum på denne kontoen, og da begynner jeg å stusse litt på hvem som egentlig eier kontoen... Dersom barnet er bemidlet med verdier for over 75.000 kr så er det overformynderiet som skal disponere disse. Da får hverken du eller far ta ut noen penger av kontoen uten godkjennelse fra de. Endret 8. november 2012 av SmallTalk 2
Bachata Skrevet 8. november 2012 #25 Skrevet 8. november 2012 Jeg blir helt rystet over at far mener dere skal bruke sparepengene til konfirmanten til å betale konfirmasjon og gave fra dere for.... Han burde skamme seg rett og slett! Dere er foreldrene, dersom noens sparepenger skal brukes, så er det sparepenger dere voksne har på deres egne sparekontoer ment for dere/familien. Er han så gjerrig at han mener ungen hans skal betale for sin egen konfirmasjon og at tidligere gaver til barnet skal betale for HANS konfirmasjonsgave til ungen?
ViljaH Skrevet 8. november 2012 #26 Skrevet 8. november 2012 Far må finne seg i å betale halvparten av utgifter dere blir enige om å dele, som konfirmasjonsselskap og førerkort, og ikke prøve å snike utgift over på deg, indirekte på barnet. Da får han heller komme med andre forslag til kostnadsreduksjon. Mindre selskap, ikke noe førerkort e.l. 1
Løvetanten Skrevet 8. november 2012 #27 Skrevet 8. november 2012 Jeg bare slenger meg med her. Selvfølgelig skal ikke ungen betale sin egen konfirmasjon! Det er det kjipeste jeg har hørt på lenge. Jeg skjønner at jussen er litt hårete her, men moralsk sett har du rett. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #28 Skrevet 8. november 2012 Dette er helt uriktig. Kontoer til barn under 18 må opprettes av foreldre/foreatte/verge. Begge foreldre må møte opp personlig i banken, og fremvise gyldig legitimasjon. Samt fødselsattest for barnet. Noen banker tilbyr også at dersom bare en av foresatte kan møte opp i banken, må den andre parten, skrive under på papirer hjemme, i tillegg til å gi fullmakt. Vær grei å ikke påstå annet. Derimot var det større slingringer før om årene, som gjorde det i større grad mulig. Per i dag, kan en ikke, i norske banker åpne opp en konto for umyndige/barn uten begge foresatte, forutsatt at kontoen er knyttet opp mot barnets personnummer. Og om en klarte det for 20 år siden, da det i større grad var mulig. Så vil man møte på en problemstilling i dag, hvor banken plutselig kan finne på å kreve dokumenter fra far, eller far kan sette i gang prosesser om å få råderett over barnets konto. Jeg har konto til mitt barn som hun disponerer, til den har hun eget visakort i sitt navn (undomskort). Jeg opprettet dette uten spørsmål om noen signatur fra far, i Skandiabanken for tre år siden. Anonym poster: 1ed3ba253fb99d26f89764945911ed8e 1
Gjest Violetta Skrevet 8. november 2012 #29 Skrevet 8. november 2012 Far må finne seg i å betale halvparten av utgifter dere blir enige om å dele, som konfirmasjonsselskap og førerkort, og ikke prøve å snike utgift over på deg, indirekte på barnet. Da får han heller komme med andre forslag til kostnadsreduksjon. Mindre selskap, ikke noe førerkort e.l. Ingen foreldre er pliktig til å betale førerkort for sine barn.
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #30 Skrevet 8. november 2012 Jeg har konto til mitt barn som hun disponerer, til den har hun eget visakort i sitt navn (undomskort). Jeg opprettet dette uten spørsmål om noen signatur fra far, i Skandiabanken for tre år siden. Anonym poster: 1ed3ba253fb99d26f89764945911ed8e Som oftes vil en bank kreve det. Sparebankene, Nordea og DnB krever ihvertfall det. Likevel så er det en stor forskjell i sparekonto og brukskonto. Ett debetkort er alltid knyttet opp mot en brukskonto, og pengene hun bruker er ikke på sparekontoen. Vi skiller brukskonto og sparekonto. Foreldre har ingen form for rett eller kontroll over barnets brukskonto. (med mindre annet er spesielt avklart, og barnet ønsker det.) Dette er fordi barnet nå er voksent nok til å kunne ta på seg arbeid, (trillepike f.eks) og tjener derfor egne penger. Ofte vil barnet bli spurt om foreldrene fortsatt skal disponere deres konto, så er det opp til barnet.
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #31 Skrevet 8. november 2012 Jeg har konto til mitt barn som hun disponerer, til den har hun eget visakort i sitt navn (undomskort). Jeg opprettet dette uten spørsmål om noen signatur fra far, i Skandiabanken for tre år siden. Anonym poster: 1ed3ba253fb99d26f89764945911ed8e "Visa Electron for deg under 18 år Det er ingen nedre aldersgrense for opprettelse av Visa Electron. I henhold til norsk lov må begge foresatte legitimere seg og signere på avtaler som inngås av umyndige. Du må derfor komme innom nærmeste lokalbank sammen med dine foreldre dersom du ønsker å bestille kort. Hvis den ene vergen er aleneforsørger må det medbringes bekreftelse på dette. "
Gjest Misteltein Skrevet 8. november 2012 #32 Skrevet 8. november 2012 Dette er helt uriktig. Kontoer til barn under 18 må opprettes av foreldre/foreatte/verge. Begge foreldre må møte opp personlig i banken, og fremvise gyldig legitimasjon. Samt fødselsattest for barnet. Noen banker tilbyr også at dersom bare en av foresatte kan møte opp i banken, må den andre parten, skrive under på papirer hjemme, i tillegg til å gi fullmakt. Vær grei å ikke påstå annet. Derimot var det større slingringer før om årene, som gjorde det i større grad mulig. Per i dag, kan en ikke, i norske banker åpne opp en konto for umyndige/barn uten begge foresatte, forutsatt at kontoen er knyttet opp mot barnets personnummer. Og om en klarte det for 20 år siden, da det i større grad var mulig. Så vil man møte på en problemstilling i dag, hvor banken plutselig kan finne på å kreve dokumenter fra far, eller far kan sette i gang prosesser om å få råderett over barnets konto. Dette gjelder jo kun hvis begge foreldrene har foreldreansvar. Hvis en av dem har fullt foreldreansvar så kan vedkommende åpne sparekontoer uten samtykke.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #33 Skrevet 8. november 2012 "Visa Electron for deg under 18 år Det er ingen nedre aldersgrense for opprettelse av Visa Electron. I henhold til norsk lov må begge foresatte legitimere seg og signere på avtaler som inngås av umyndige. Du må derfor komme innom nærmeste lokalbank sammen med dine foreldre dersom du ønsker å bestille kort. Hvis den ene vergen er aleneforsørger må det medbringes bekreftelse på dette. " Vis meg hvor nærmeste lokalbank for Skandiabanken er... Anonym poster: 1ed3ba253fb99d26f89764945911ed8e
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #34 Skrevet 8. november 2012 Dette gjelder jo kun hvis begge foreldrene har foreldreansvar. Hvis en av dem har fullt foreldreansvar så kan vedkommende åpne sparekontoer uten samtykke. Ja, helt riktig. Det skrev jeg i mine første innlegg i denne tråden
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #35 Skrevet 8. november 2012 Vis meg hvor nærmeste lokalbank for Skandiabanken er... Anonym poster: 1ed3ba253fb99d26f89764945911ed8e Nå var ikke dette akkurat plukket ut av Skandiabankens sider, men ment som ett utdrag som sier noe om norsk lov.
Gjest Misteltein Skrevet 8. november 2012 #36 Skrevet 8. november 2012 Ja, helt riktig. Det skrev jeg i mine første innlegg i denne tråden Sorry! My fault. Jeg tenker ikke delt omsorg som delt foreldreansvar!
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #37 Skrevet 8. november 2012 Forøvrig er det ikke mulig å bli kunde i Skandiabanken så lenge du er under 18 år, og dermed så blir kort/konto til barn, gitt via foreldre, og ikke nødvendigvis som egen kunde, og ett eget kundeforhold. I Nordea, DnB, Sparabankene kan barn opprette eget kundeforhold uavhengig av foresatte. Dvs. ja, foreldre får disp. rett over konto, men de trenger faktisk ikke å være kunder å samme bank som barnet.
Gjest Nemi Skrevet 8. november 2012 #38 Skrevet 8. november 2012 Nå er det 14 år siden kontoen ble opprettet, men det er bare et år eller så at jeg fikk gjentatt i banken at det er kun meg som disponerer kontoen, og at denne er sperret for uttak innen barnet er 18 år. Det er godt mulig det er nye regler for oppretting av konto, men det var ikke noe problem for 14 år siden.
ViljaH Skrevet 8. november 2012 #39 Skrevet 8. november 2012 Ingen foreldre er pliktig til å betale førerkort for sine barn. La meg gi deg litt kontekst TS sa lenger opp at foreldrene hadde avtalt å betale førerkort for poden, og det var mulig at far også her kunne hevde det skulle betales av sparekontoen - og om hun da var helt på jordet i å nekte det. Da svarte jeg at det burde hun nekte, hvis far ikke vil betale for førerkort så bør han heller si det, heller enn å skyfle utgiften over på mor, indirekte barn. Det er da ingen gave å gi bort et førerkort til barnet sitt, betalt av barnets sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #40 Skrevet 8. november 2012 Dette er helt uriktig. Kontoer til barn under 18 må opprettes av foreldre/foreatte/verge. Begge foreldre må møte opp personlig i banken, og fremvise gyldig legitimasjon. Samt fødselsattest for barnet. Noen banker tilbyr også at dersom bare en av foresatte kan møte opp i banken, må den andre parten, skrive under på papirer hjemme, i tillegg til å gi fullmakt. Vær grei å ikke påstå annet. Derimot var det større slingringer før om årene, som gjorde det i større grad mulig. Per i dag, kan en ikke, i norske banker åpne opp en konto for umyndige/barn uten begge foresatte, forutsatt at kontoen er knyttet opp mot barnets personnummer. Og om en klarte det for 20 år siden, da det i større grad var mulig. Så vil man møte på en problemstilling i dag, hvor banken plutselig kan finne på å kreve dokumenter fra far, eller far kan sette i gang prosesser om å få råderett over barnets konto. Her har mor opprettet kontoer på begge barna uten far for 4-5 år siden. Verken hun eller barna har hatt noen problemer med disse. Da far ønsket å opprette konto til ungene, knyttet til sin bank (for raskere overføring av penger i tilfelle "krise" f.eks.) ville ikke mor signere, for hun hadde ikke tid til å møte opp. Og det var det. Ingen konto. Så dette praktiseres dessverre ikke i henhold til regelverket over alt... Anonym poster: bedd654d2ce6b9a5a6bb6af49eee9e65
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå