Gjest Nemi Skrevet 8. november 2012 #1 Del Skrevet 8. november 2012 Da barnet mitt ble født, ble det opprettet to sparekontoer. Den ene ble det satt inn bursdagsgave fra de to første årene, samt at jeg har satt inn (av egne) penger ved flere anledninger. Gjennom årene har det blitt en del penger. Denne kontoen ble opprettet av meg (jeg var da samboer med barnets far) men det ble lagt inn at det var kun meg som skulle disponere konto, og at denne ble sperret til barnet ble 18 år. Den andre sparekontoen opprettet vi i fellesskap senere. Både familie, min eks og jeg har gjennom årene satt inn pengegaver på denne kontoen. Både jeg og min eks disponerer kontoen, og det er ikke satt inn restriksjoner på denne. Barnet har også brukt denne som sparekonto. I mai skal barnet mitt konfirmeres, og far mener nå at vi kan betale selskapet og gave med pengene fra den sperrede sparekontoen. Min hensikt for 13 år siden, var at dette var en konto som ikke skulle røres før barnet var myndig, og at disse pengene skulle brukes til innskudd i feks en leillighet. Min eks var den gang inneforstått med at dette var penger som aldri skulle røres før barnet vårt skulle ev kjøpe leillighet, og at det var meg som skulle disponere konto og ha siste ordet. Som sagt så har barnet en annen sparekonto som både barnet og vi har disponert og brukt av. Nå har han da gitt beskjed om at han synes at disse pengene skal brukes nå til konfirmasjonsselskapet. Jeg er veldig uenig, både fordi det er jeg som har satt inn pengene, og jeg som opprettet kontoen med sperring til 18 årsdagen. Jeg kan legge til at det har aldri vært satt inn penger fra felleskassa den gangen vi bodde sammen, men at det har vært en del av tippegevinst, litt arv osv. Det bør også nevnes at både far og jeg har veldig romslig økonomi, og vi har begge penger nok til å dekke hver vår halvpart av konfirmsjonsselskapet uten at vi må røre den sperra konto. Så hva synes du; bør jeg stå på mitt og la konto stå urørt frem til 18 årsdagen (og gjerne enda lengre) eller har far rett i at vi skal ta ut av konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 8. november 2012 #2 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg synes du skal stå på ditt. Det var ikke til dette formålet kontoen ble opprettet, og det vet han også. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 8. november 2012 #3 Del Skrevet 8. november 2012 Selvsagt skal du stå på ditt, om dere bruker av denne kontoen er det jo i praksis du som betaler hele greia alene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 8. november 2012 #4 Del Skrevet 8. november 2012 Stå på ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2012 #5 Del Skrevet 8. november 2012 Synes det ville vært helt utrolig sært å bruke barnets sparepenger til noe sånt. Er da ikke vanlig at man betaler for sin egen konfirmasjon...? Stå på ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 8. november 2012 #6 Del Skrevet 8. november 2012 Er det mulig! Selvsagt skal selskapet ikke betales med barnets sparekonto, slik jeg ser det er det i praksis for det meste du eller barnet selv som betaler hele selskap. Neida, her hadde jeg nektet, faren vet jo at det ikke var hensikten med sparekontoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2012 #7 Del Skrevet 8. november 2012 Stå på ditt. Slik jeg forstår det er den ene kontoen penger du har spart til barnets fremtid. Siden du nevner innskudd til leilighet. Den andre kontoen er en felleskonto og mer bruk etter behov med tanke på barnet. Det mest naturlige da er at den siste kontoen blir brukt til konfirmasjonen. Vi har også slike kontoer. En som besteforeldrene ordnet selv og satte inn et lite årlig beløp helt fra de var født. Denne var tiltrengt skolegang. (De ønsket sikre at ungene fritt kunne velge skole uten å tenke på at de/oss hadde råd til det) Siden en ikke betaler bøker selv lengre. Da blir disse pengene å gå til BSU den dagen de starter jobbe og betale skatt (Har en over 18 som har ordnet det selv. Nr 2 har planer om å gjøre det samme) Vi har også en konto som vi satte inn det de fikk i dåpspenger. + at vi har satt inn bursdag`s penger og litt av og til når det har vært noe "til overs". Dette med tanke på fremtiden, innskudd i leilighet/ hus osv. En startpakke når de engang skal klare seg selv med andre ord. ( Den ene som er konfirmert satte vi også det han fikk i konfirmasjons penger. Han tenker nå på å flytte ut leie eller kjøpe. I dag trenger virkelig ungdommen en god slump penger for å komme inn på makede.Holder ikke med bare BSU ) I tillegg har vært barn en egen sparekonto selv de kan sette inn ukepenger på og spare til ting de har lyst på. Denne disponerer de ikke selv fritt før de er over 18. Har ikke vært noe problem for de å ta ut av denne kontoen. De må bare vurdere litt ekstra grundig og vise at de har tenkt igjennom uttaket før vi har tatt ut pengene på denne. Ikke tale om at noen av disse kontoene skal gå til konfirmasjon. Dette er BARNAS penger for å ha en startpakke til deres fremtid. Ville ikke ha ramlet meg inn å brukt av noen av disse kontoene til slike ting. Da betaler jo i realiteten ungene for konfirmasjonen sin selv. Hadde vi ikke hatt råd til et stort og flott selskap, hadde vi ikke rørt de pengene uansett. Da får selskapet heller blidt mindre. Er jo "bare" snakk om en dags feiring. De andre pengene blir en investering, en trygghet og en start på noe som forhåpentligvis noe som varer mye lengre for hver av barna. Og skal IKKE surres vekk på bare en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #8 Del Skrevet 8. november 2012 Du har fått gode svar på hva du bør gjøre, men jeg vil gjerne belyse litt det "juridiske" oppi det hele. Først, har dere hatt delt omsorg, og far er nevnt på fødselsattesten? Da ville jeg ha undersøkt med banken hvorvidt far har muligheter for å ta ut penger av kontoen. Jeg kan først og fremst ikke forstå hvordan du har klart å opprette konto, i barnets navn, uten far som disponent av konto. I dag er det umulig (med visse unntakelser: far er gått bort, far har ikke omsorg ++) Når man da oppretter konto til barnet, vil begge ha mulighet til å fjerne penger fra kontoen. Som oftes kan foreldre gjøre dette uten samtykke fra annen part (inntil 10.000 kr). Noen velger riktignok at for at penger og avgjørelser skal tas av denne kontoen, må begge foreldre i samråd ta disse avgjørelsene. Men det er som nevnt, mest vanlig av hvem som helst av foreldrene kan ta ut penger, uten samtykke fra annen part. Det oppleves at mor/far ringer til banken, og kan ikke forstå hvor deler av barnas sparepenger har tatt veien, også viser det seg at eksen har tatt ut noen tusen, det er ikke veldig uvanlig. Du sier at eksen ikke har råderett over kontoen, vær grei å undersøk dette med banken. Og selv om han ikke har råderett i bankens øyne, undersøk hvorvidt han vil kunne få denne råderetten ved å fremlegge bevis på at han er barnets far, og har omsorg. Litt viktig. Tror du dette er noe barnets far kunne funnet på å gjøre bak din rygg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sign Skrevet 8. november 2012 #9 Del Skrevet 8. november 2012 For det første, stå på ditt. Penger som du har betalt inn og som barnet skal få etter at han er myndig skal da virkelig ikke gå til å betale konfirmasjonen. Samtidig er jeg enig med barista over, ta kontakt med banken for å høre det juridiske rundt kontoen. I dag er begge foreldrene disponerer på kontoer som er opprettet i barnets navn og personnummer, med mindre det er grunnet til at det ikke er slik. Oppfordring til småbarnforeldre: konto som står i barnets navn og som begge foreldrene disponerer bør være en konto som man ikke sparer på, men som man typisk setter inn pengegaver fra besteforeldre etc. Dersom foreldrene sparer jevnlig til barna og det blir penger ut av det vil jeg anbefale å opprette konto i eget navn, merke med barnets navn og spare der. Både pga overformynderiet, men også fordi man faktisk aldri vet hva fremtiden bringer og i en konfliktfylt situasjon mellom foreldrene kan det ende med at den forelderen som har betalt inn mesteparten eller kanskje alt ikke fritt kan disponere pengene. Synes det er trist å anbefale noe slikt, men av erfaring vet jeg at det virkelig er lurt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 8. november 2012 #10 Del Skrevet 8. november 2012 Klart dere skal betale konfirmasjon utenom og ikke bruke barnets sparekonto! Synes far er frekk her, til og med gave til barnet skal betales med barnets penger.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2012 #11 Del Skrevet 8. november 2012 Ungdommen er 13 år, hva mener h*n? Dette tor jeg må være det essensielle her. Ungdommen selv bstemmer en del når den er 13 år. Uansett om far her får tilgang til konto eller ikke og drar strikken helt ut og tenker rettsak tror jeg nok at far hadde vunnet litt fram forutsatt av at umgdommen ville konto skulle bli brukt. Hvis far har foreldreansvar har han også ansvar, plikter og rettigheter. Dette henger sammen. Hvorvidt far kan få tilgang til konto uten ditt samtykke bør du unndersøke hos banken. Det finnes nok klare regler for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #12 Del Skrevet 8. november 2012 Hvorvidt far kan få tilgang til konto uten ditt samtykke bør du unndersøke hos banken. Det finnes nok klare regler for dette. Altså, barnefar kan ikke få tilgang til konto fra banken (helt uten videre) med mindre han er disponent eller registrert som verge. Men, han er barnets foresatt, og dermed har (i bankens og lovens øyne) lik rett på alt som omhandler barnet. Det nytter ikke å si "mor har spart alt, far har aldri bidratt". Så selv om han kanskje ikke kan gå inn i banken i dag, og si "Jeg skal ta ut 9500 kr. Så vil jeg tro (dette er jeg noe usikker på) at han kan gå via statslige organ, for å vise til hans farskap, og dermed oppnå kontakt med banken, og konto. For i teorien så skal foreldre ha lik rett på barnas konti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2012 #13 Del Skrevet 8. november 2012 Ikke noe å diskutere en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nemi Skrevet 8. november 2012 #14 Del Skrevet 8. november 2012 Far har aldri hatt noe med denne kontoen, og i fjor snakket jeg med banken om at det er KUN meg og hverken far eller barnet som kan ta ut av denne konto, og at konto er sperret frem til barnet er 18 år. Barnet vet om denne kontoen, og vet også at kontoen skal brukes til innskudd på leillighet, eller annet som jeg tillater. Barnet er altså inneforstått med at konto ikke er fritt frem selv den daget h*n er 18 år. Forøvrig anser jeg det som svært, svært tvilsomt at faren hadde rørt kontoen uten å gi meg beskjd, det var bare at han ville at vi skulle bruke av denne konto da til konfirmasjonsselskapet. Jeg kan godt tenke meg at han tar opp igjen dette spørsmålet når barnet skal ta førerkort (vi har i felleskap lovet barnet førerkort på visse kriterer) Er dere enige med meg her at konto ikke skal røres da også? Det er godt mulig at jeg ikke stiller sterkt juridisk her, men sånn det ser ut så stiller jeg meg i alle fall som moralsk disponent av konto. Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nemi Skrevet 8. november 2012 #15 Del Skrevet 8. november 2012 Ungdommen er 13 år, hva mener h*n? Dette tor jeg må være det essensielle her. Ungdommen selv bstemmer en del når den er 13 år. Uansett om far her får tilgang til konto eller ikke og drar strikken helt ut og tenker rettsak tror jeg nok at far hadde vunnet litt fram forutsatt av at umgdommen ville konto skulle bli brukt. Hvis far har foreldreansvar har han også ansvar, plikter og rettigheter. Dette henger sammen. Hvorvidt far kan få tilgang til konto uten ditt samtykke bør du unndersøke hos banken. Det finnes nok klare regler for dette. H*n ønsker så klart ikke å bruke sine egne penger på konfirmasjonsselskapet, h*n er veldig klar på at dette er penger til å fremtiden h*ns og h*n er veldig takknemlig for denne kontoen. Far hadde forøvrig aldri tatt ut av denne konto uten at jeg hadde godkjent det, da far vet at også barnet vet om konto og kontoens formål..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 8. november 2012 #16 Del Skrevet 8. november 2012 Klart dere skal betale konfirmasjon utenom og ikke bruke barnets sparekonto! Synes far er frekk her, til og med gave til barnet skal betales med barnets penger.. Enig, det er bare utrolig frekt av far! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sign Skrevet 8. november 2012 #17 Del Skrevet 8. november 2012 Det er godt mulig at jeg ikke stiller sterkt juridisk her, men sånn det ser ut så stiller jeg meg i alle fall som moralsk disponent av konto. Tusen takk for alle svar Helt enig meg deg. MEN, jussen går nok foran moralen dersom det skulle komme til konflikt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misteltein Skrevet 8. november 2012 #18 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg hiver meg på resten. Selvfølgelig står du på ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #19 Del Skrevet 8. november 2012 Min mann har 2 barn fra før, når mor åpnet konto til disse barna så var ikke mannen min med en gang, han har samvær, men mor åpnet konto ute at han ble bedt om å skrive under et eneste papir. Så faktisk kan mor gjøre det. Når det gjelder TS sitt sp, så NEI komfen skal ikke betales av de pengene. Anonym poster: 29b39605cef26ae88e36e28817f090d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 8. november 2012 #20 Del Skrevet 8. november 2012 En sparekonto skal brukes til sparing. Når du har opprettet den i den hensikt å gi barnet ditt EK til leilighetskjøp, så er det også det - og intet annet - denne kontoen skal brukes til. Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette er så vanskelig for far å begripe, spesielt mtp. at han selv ifølge deg har en ganske romslig økonomi. For meg blir slike forslag veldig egosentriske og griske, litt sånn "kan ikke vi bruke av den kontoen du har spart opp da, så slipper jeg å betale noe" - for det er faktisk dét som er greia her. Her er det du som må sette ned foten, og si i klartekst at "den sparekontoen jeg har opprettet for vår sønn, som jeg står som disponent for, og som jeg har satt inn penger på, skal kun benyttes til de formål jeg har bestemt. Som jeg har fortalt deg ved gjentatte anledninger, og som du også innbefant deg med på opprettelsestidspunktet, er denne sperrede kontoen ment å være sparing til bolig, og intet annet." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå