AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #1 Skrevet 7. november 2012 Ja uff nå var jeg i den situasjonen igjen, akk en gang, alltid når det er vinter. Bare trist, føler meg så mislykket at jeg får angst og alt er vanskelig og skremmende. Hva kan jeg gjøre med dette? Psykolog har jeg prøvd to år på rad, fungerte ikke. Vurderer medisiner med jeg pleide å være overvektig og vet at folk da ofte kan gå opp 20-30 kilo. Jeg er livredd for å gå opp 2 kilo, så det må være noe som ikke fører til vektoppgang, og helst ikke sløver meg helt ned. Har også vurdert å flytte til en annen side av jordkloden hvor det er sommer og sol om vinteren men hva man skal livnære seg av et slikt sted kan man jo lure på, og noe støtte fra det offentlige til å bo i sydlig strøk om vinteren uten jobb fordi man blir deprimert av vinteren tviler jeg på at man får. Takker for svar! Anonym poster: e1949833e281631252628ecd9a186922
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2012 #2 Skrevet 7. november 2012 vil du forklare litt mer om hva du tenker og føler? Hva er verst for deg?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #3 Skrevet 7. november 2012 Prøv en annen behandler, kanskje en som driver en annen type terapi? De fleste (mitt inntrykk i alle fall) driver kognitiv terapi, noe som er effektivt for mange men ikke for alle. Ang. medisiner så er det ikke alle som legger på seg av antidepressiva, og de fleste som legger på seg pga medisiner gjør det fordi medisinen gir økt apetitt. Dersom man er obs på dette i oppstartfasen kan man unngå vektoppgang. Det er også veldig mange forskjellige medisiner å velge i mellom, så sjansen for at det finnes en som ikke gir deg vektøkning er stor. Du bør uansett ta kontakt med fastlegen din for å få noe slags hjelp. Anonym poster: 0842d8c7f9f740cb0fc8896ce95b3447
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2012 #4 Skrevet 7. november 2012 Før du begynner på antidepresiva, så gjør grundige undersøkelser. Bi-effektene er mange, inkludert anorgasme. Jeg syns det har vært vanskelig å bli meg selv igjen etter lykkepillene. Noen tips som kan hjelpe: kjøp en dagslyslampe og bruk den, ta vitamin d, helst i oljedråper, da vitamin d er fettløselig- ta så mye du syns er trygt - undersøk dette grundig først, det er varierende meninger om hva som er trygt og mange mener grensen det offentlige setter er alt for lavt. ta tran. hvis du har det kjempetungt, er noen naturlige alternativer til ssri st.johnswort (men dette kan påvirke andre medisiner, og jeg har ikke brukt det så kan ikke anbefale det)- og noe jeg KAN anbefale; 5-htp. dette vil kunne bygge serotonin i hjernen. ellers, spise grønt og huske på proteiner- og fysisk aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #5 Skrevet 7. november 2012 Jeg anbefaler aldri noen å ta solarium, for jeg er egentlig imot det selv. Men må ærlig talt innrømme at det har hjulpet meg flere ganger på høsten og vintern de gangene depresjonen har vært verst.. Anonym poster: 05fe11aab5add864a5657016e3875c21
HvittHus Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 Som en over skriver, ta d-vitamin. Helst etter å ha sjekket d3 statusen. D-vitamin mangel kan gi kraftige depresjoner, og depresjonen oppstår gjerne når lageret vi har opparbeidet etter sommeren begynner å bli lavt. Litt solarium for d-vitaminets skyld er også bra, men da selvfølgelig i moderate mengder.
2shy Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 Enig, D-vitamin er uhyre viktig. Jeg tar ganske store doser, 2000 IU (fåes ikke kjøpt i Norge). Jeg kan godt være innenfor normalen ved tester, men at jeg ligger i det nedre sjiktet. Det er nok til at jeg føler meg psykisk dårlig. Et godt omega 3 produkt (flytende) er også bra, samt riktig kosthold. Styr unna det som svekker opptak av serotonin i hjernen, bl.a sukker og kunstig søtningsstoff (særlig aspartam som de bruker i det meste av lett-produkter), palmeolje, godteri og bearbeidet mat generellt. Spis mye av det som øker serotoninnivået; grønne grønsaker, rå ubehandlede nøtter, brun ris, etc. Eneste solarium er godt for når det gjelder depresjon er d vitamin, så ta heller et godt tilskudd (ta blodprøver først, mangler du mye må du kanskje medisinsk behandles med ekstreme doser over tid). Bivirkningene av solarium er for store til at jeg ville anbefalt det.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #8 Skrevet 8. november 2012 Dagslyslampe Mye og hard trening LITT solarium Men om du blir alvorlig deprimert så burde du vurdere å gå på en lav dose med antidep. i løpet av vinterhalvåret. Du legger ikke på deg om du følger med på kostholdet. Anonym poster: 65d5d5cc12021836103e2b87bb6d2d32
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #9 Skrevet 10. november 2012 Tusen takk for alle tips! Dette satte jeg pris på! Tror dere det ville hjulpet hvis jeg bodde et sted (la oss si østen, eller syd-amerika) hvor det var sol hele vinteren? At jeg da ville vært frisk? Anonym poster: e1949833e281631252628ecd9a186922
2shy Skrevet 10. november 2012 #10 Skrevet 10. november 2012 Tusen takk for alle tips! Dette satte jeg pris på! Tror dere det ville hjulpet hvis jeg bodde et sted (la oss si østen, eller syd-amerika) hvor det var sol hele vinteren? At jeg da ville vært frisk? Anonym poster: e1949833e281631252628ecd9a186922 Det kommer jo helt an på årsaken til depresjonen. Mangel på d vitamin trenger ikke være hele problemet, det kan være ernæringsmessige ting og følelesmessige ting også som trigger inn. Finn først ut om du mangler d vitamin eller om du ligger i det nedre sjiktet innenfor normalen. Ernæring er noe av det viktigste du gjør, uansett om du bor i Spania eller i Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå