AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #1 Skrevet 7. november 2012 Jeg vet ikke hvilket forum dette passer inn i, jeg tenkte karriere og utdanning men det høres så "veivalg"-aktig ut så jeg prøver her, det gjelder arbeidsliv. Vi har en pågående konflikt som ledelsen skyr. Flere har vært hos bedrifthelsetjenesten, flere har sykmeldt seg i perioder, det har vært oppsigelser, og trusler om flere oppsigelser. Ledelsen har hodet i sanden, og orker ikke ta fatt på arbeidet med å løse konfliktene. Roten til konflikten var (for lenge siden) en person som er utrolig manipulativ og negativ, men det hele har utviklet seg til å bli en avdeling-mot-avdeling feide som ikke tar noen ende. Det har holdt på nå i flere år. Det blir satt inn halvhjertede forsøk på teambuilding og det blir avholdt oppklaringsmøter som aldri får noen konklusjon, men ingenting skjer i realiteten - lederen reiser hele tiden og er ikke til stede, jo verre det er på jobb jo mer reiser han... Siste beskjed fra bedrifsthelsetjenesten var "snakk med sjefen igjen og forklar at han MÅ gjøre noe nå" - hvilket nok er det mest ubrukelige rådet vi har fått til dags dato, siden mange har prøvd akkurat det i lange tider nå, det skjer fortsatt ingenting. Jeg liker i utgangspunktet arbeidsplassen min. Det er mange ok folk her, ok oppgaver og betingelser. Likevel er det såpass betent i gangene her nå at jeg skjønner det ikke er et godt sted å være på sikt og jeg har vurdert å slutte, men jeg har ikke lyst til det heller. Jeg lurer på hva som er neste steg, når bedriftshelsetjenesten også vegrer seg for å gripe inn? Finnes det en etat eller et sted man kan henvende seg som har PLIKT til å gripe inn og tvinge ledelsen til å gjøre noe, når dette går direkte på folks helse (for ikke å snakke om effektiviteten... man skulle trodde ledelsen brydde seg om det?). Anonym poster: 0a58187630212bf5248c4a4e49e25b31
bebisss Skrevet 7. november 2012 #2 Skrevet 7. november 2012 Høres ikke ut som en helt grei arbeidsplass, og ikke helt greie ledere heller. Har alle prøvd å gått sammen til lederen istedenfor bare en og en person? Det er ikke greit når folk ikke fungerer sammen. Jeg har selv hatt en slik arbeidsplass der ting ikke fungerte, og ledelsen mente vi var problemet, det var ingenting de kunne gjøre. Så etter ett år i jobben så sluttet jeg, og det er jeg veldig veldig glad for. Jeg vil kunne glede meg til å gå på jobb, jeg vil like jobben min om jeg skal kunne jobbe der i ett titalls år, men med slike dårlige stemninger på jobben så fungerer ikke det.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 Hva med fagforening, tillitsvalgt, verneombudet? De bør gripe inn. Ellers høres dette ut som en veldig komplisert situasjon, og i alle fall hvis ledelsen ikke gidder å gjøre noe. Omorganisering, hvis "krig" mellom avdelingene er problemet, hadde det vært en ide å foreslå for ledelsen? Ellers tror jeg kanskje det enkleste er å slutte... Anonym poster: 92c0747fcad449d1ffe5ced388c24cd7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #4 Skrevet 9. november 2012 Jeg liker i utgangspunktet arbeidsplassen min. Det er mange ok folk her, ok oppgaver og betingelser. Likevel er det såpass betent i gangene her nå at jeg skjønner det ikke er et godt sted å være på sikt og jeg har vurdert å slutte, men jeg har ikke lyst til det heller. Jeg lurer på hva som er neste steg, når bedriftshelsetjenesten også vegrer seg for å gripe inn? Finnes det en etat eller et sted man kan henvende seg som har PLIKT til å gripe inn og tvinge ledelsen til å gjøre noe, når dette går direkte på folks helse (for ikke å snakke om effektiviteten... man skulle trodde ledelsen brydde seg om det?). Anonym poster: 0a58187630212bf5248c4a4e49e25b31 Om dere ikke får inn en ny sjef som greier å rydde opp (har ingen tro på den som sitter nå), jobber dere i en synkende skute. Jeg hadde skifta beite, livet er for kort til å la det koke bort i et giftig klima. Snakk med andre kolleger, er de også av samme oppfatning kan dere kanskje starte noe nytt sammen? Anonym poster: 669b7ec2f42e7c25c9ca098f6a6455e1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #5 Skrevet 9. november 2012 Vi har snakket med verneombudet, som har hatt møter med sjefene og med bedriftshelsetjenesten. Sjefene sier "vi har gjort noen grep, vi kommer til å gjøre ting" men ingen ser dem (de har hatt et par år på seg nå), og bedriftshelsetjenesten sier "snakk med sjefen enda en gang og forklar alvoret" - som om ikke flere har gjort det, flere ganger, over lang tid. Det er bare det at når sykmeldinger og trusler om oppsigelser står på rekke og rad og ledelsen fortsatt ikke ser lyset, så kan man bli litt motløs Arbeidsmarkedet her er ikke det mest spennende, så det sitter langt inne å gi opp det man har her, men jeg ser at det kanskje er umulig å unngå på sikt Har ikke bedriftshelsetjenesten plikt til å gjøre noe? Melde fra til noen eller gripe inn? Det må være et lovverk i bunnen her? Anonym poster: 0a58187630212bf5248c4a4e49e25b31
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #6 Skrevet 9. november 2012 Aftenposten hadde jo nettopp en veldig bra (men også deprimerende) artikkel, om at hvis du har en udugelig sjef, så er det lettere å bytte jobb enn å gjøre noe med situasjonen. Du risikerer både hevnaksjoner og utfrysning, og det er vanskelig å oppnå så mye ved konfrontasjon. Jeg vil tro det gjelder MINST like mye når det er snakk om konflikter mellom flere personer. Meg bekjent er det ikke noe organ som kan rydde opp i konflikter med tvang. Er arbeidsplassen full av konfliktelskende og selvrettferdige personer, er jeg stygt redd for at dere ikke kommer noen lang vei med dette, og at det enkleste er å lete etter ny jobb. Synd, men sant. Anonym poster: 63fa67a214efcc2d7150a6c8ddf2e36b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå