AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #1 Skrevet 7. november 2012 Har hatt magesår eller brokk jevnlig det siste året, (min en gang i mnd). Så langt har det ikke vært tegn på at det er blødende, men denne gangen er det værre enn det noen ganger har vært. Har vært hos lege utallige ganger, men det hjleper lite at de tar de samme blodprøvene gang på gang. Har også vært på gastroskopi, men de fant ikke noe akkurat da (var selvfølgelig frisk da jeg hadde timen). Men det kunne se ut til at jeg hadde en mellomgulvsbrokk. Venter på time til ph-måling. Lurer imidlertid på om det er noen som har tips til hvilke matvarer jeg kan holde meg unna? Og hva som hjelper ekstra godt? Vet jeg må holde meg unna te, kaffe, brus, alkohol, røyk og sterk mat. Anonym poster: 3b27acc27fcb43b7c6a7b047f538bc68
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #2 Skrevet 7. november 2012 Hold deg unna melk. Det er en myte at melk hjelper. Melk er egentlig sterkt, det kan lindre der og da, men du får dobbelt igjen senere. Du må nesten bare prøve deg fram. For folk tåler forskjellige ting. Anonym poster: 58de2318b1e9e5dd4948a653ffbb3c72 1
Gjest *Maja* Skrevet 7. november 2012 #3 Skrevet 7. november 2012 Hold deg unna Melk, chili, løk, sterke krydder som pepper etc. Drikk vann med sitronjuice(nøytraliserer magesyre), spis rent hvitt kjøtt, ris, ikke for varm eller for kald mat/drikke. De har også en fin kur på apoteket som skal tas over 7 dager som hjelper mot magesyre.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 7. november 2012 #4 Skrevet 7. november 2012 har du fått kur for heliobacter?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #5 Skrevet 7. november 2012 Hold deg unna melk. Det er en myte at melk hjelper. Melk er egentlig sterkt, det kan lindre der og da, men du får dobbelt igjen senere. Du må nesten bare prøve deg fram. For folk tåler forskjellige ting. Anonym poster: 58de2318b1e9e5dd4948a653ffbb3c72 Hehe, melk er ikke "sterkt", men det fremmer produksjon av magesyre, som igjen kan forverre problemene. Helicobacter er ikke så utbredt blant unge med magesår, og jeg regner med de tok prøve for Helicobacter da du var på gastroskopi? Det er ikke noe vitenskapelig dokumentasjon for å anbefale en spesiell diett, men du bør selv prøve deg frem og unngå matvarer som gir deg symptomer. Det betyr at hvis du kan drikke melk uten problemer, trenger du ikke unngå dette. Det viktigste du kan gjøre er å ikke røyke, unngå å bruke NSAIDs (Ibux og lignende preparater) og unngå for mye alkohol (moderat inntak er ikke skadelig). Anonym poster: c690af599611eb41b2b932dcf3c3beb4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #6 Skrevet 7. november 2012 Takk for svar Prøver å finne ut av det, men føler at det er kun te og brus jeg har merket noe forskjell på. Ellers så synes jeg ikke noe annet har gjort det verre eller bedre for den saks skyld. Tipset med sitron må jeg teste ut, selv om det i mitt hode er helt ulogisk at sitron - som er surt - altså inneholder syre (?) skal hjelpe mot syre Det er testet for heliobacter via avføringsprøve, men denne var negativ :/ Trodde det skulle finnes en "enkel" løsning på det hele Men må bare prøve meg vidre frem. Og om det ikke gir seg snart må jeg vurdere en liten sykemelding, da det begynner å tære på kreftene og ha vondt hele tiden. TS Anonym poster: 3b27acc27fcb43b7c6a7b047f538bc68
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #7 Skrevet 7. november 2012 Tipset med sitron må jeg teste ut, selv om det i mitt hode er helt ulogisk at sitron - som er surt - altså inneholder syre (?) skal hjelpe mot syre TS Anonym poster: 3b27acc27fcb43b7c6a7b047f538bc68 Sitron er syre, men blir til base i magesekken. Melk er basisk, men blir til syre i magesekken. Sjokolade gjør det mye verre for min del. Anonym poster: 575edcc2c4b313ca50c681dc40fb407a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #8 Skrevet 7. november 2012 Jeg hadde gastritt i sommer, fant ikke noe på gastroskopien her heller (hadde gått over), men jeg fikk syrenøytraliserende piller da det sto på som verst, virket ganske så bra syns jeg. Anonym poster: c68898f7e26a6e9d0802f64502abcbc1
Gjest ts Skrevet 7. november 2012 #9 Skrevet 7. november 2012 Takk for svar. Spiser protonpumpehemmende tabletter (reduserer produksjonen av magesyre) og har i det siste tatt dobbel dose for å komme meg igjennom dagene. Itillegg knasket jeg en periode reseptfrie syrenøytraliserende tabletter, men de syntes jeg ikke fungerte i lengden :/ Ts
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå