Gå til innhold

Vondt etter tidligere soppinfeksjon (+ litt klaging)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

Altså, for en god stund siden så fikk jeg soppinfeksjon i underlivet. Jeg behandlet det, men hadde allerede smittet samboeren min. Vi ble begge behandlet, men det kom stadig vekk tilbake. Vi kjøpte minst 7 Canesten krem og stikkpiller, og hver gang så ble vi kurert.Hver gang vi hadde samleie, så begynte det å komme tilbake, så jeg skjønte jo ingenting.

Jeg gikk på nettet for å lese litt mer om det, og der stod det at soppinfeksjon kunne smitte fra munnen og motsatt. Så jeg begynte å studere både hans og min egen tunge, og oppdaget et hvitt belegg som kunne skrapes bort og noen røde blemmer bakerst på tungen. Det stod at det var typiske tegn på infeksjon i munnen, så jeg gikk på apoteket. Der fikk jeg anbefalt Corsodyl munnskyllevann, som jeg fikk en farlig og allergisk reaksjon på med alle bivirkningene. Først trodde jeg at jeg bare var syk, lå hjemme med feber osv, men så leste jeg på pakken. Bestilte time hos legevakten, og jeg måtte vente såååå lenge.. Jeg var dritdårlig, hele halsen var oppsvulmet og tungen, og jeg kunne nesten ikke puste. Jeg holdt også på å besvime flere ganger. Jeg spurte dem hele tiden om det var lenge igjen, men de sa at jeg stod på lista og hun dama noterte seg til og med navnet mitt, selv om jeg hadde bestilt time på forhånd.

Jeg hadde time klokka 5, og plutselig var klokka blitt halv 11, og alle som hadde kommet etter meg ble sluppet inn før meg. Jeg spurte om hvorfor, og de sa at de var mer akutte. Typen min ringte og klikka, så gikk han og snakket med dem, og da sa de at jeg ikke stod på lista. Hun dama som jeg hadde snakket med påstod at hun hadde sett etter meg når det var min tur, men at jeg ikke var der. Det var ren løgn, fordi jeg hadde sittet på venterommet hele tiden, og jeg la merke til at hun så meg flere ganger. Når det endelig ble min "tur" da, så fikk jeg påvist halsbetennelse og de gav meg tabletter for det.

Hjemme så ble jeg dårligere og dårligere, våknet midt på natten av at jeg kastet opp og ikke fikk puste, klarte ikke å spise eller svelge mitt eget spytt. Jeg gikk til en annen lege, som sendte meg videre til en øre-nese-og hals spesialist i en annen by. Han påviste kyssesyken og sa at tablettene de hadde gitt meg forverrer det -.- SÅ jeg var rimelig sur for all betalingen osv, når de til og med hadde gjort feeeeil...

Når jeg hadde soppinfeksjon så kunne jeg kjenne hvor i underlivet det var, og det var på høyresiden i skjedeveggen. Nå har jeg ikke infeksjon, men når jeg har samleie så føles det som om han river opp et åpent sår når han trer inn i meg, og det er så vondt at jeg nesten ikke klarer å ha sex.

Så, mitt egentlige spørsmål: Hvorfor er det så smertefullt å ha samleie nå? Det er mange uker siden infeksjonen forsvant, og etter det så har vi hatt samleie, men da var det bare litt vondt. Det virker som om det blir mer og mer vondt for hver dag, så jeg forstår ikke helt :vetikke:

Anonym poster: 5302894e4ba604c2d73a4275273ff449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakterieføoraen i skjeden kan bøi forstyrret etter soppinfeksjoner. Da vil de t kunne føles som at det rives opp et åpent sår. Sikker på at soppinfeksjonen er borte?

He er andre årsaker til smerter ved samleie. http://www.klikk.no/...ticle694586.ece

Jeg er ganske sikker, men hvis bakteriefloraen er forstyrret, går det tilbake av seg selv eller hva må jeg gjøre? ;/

Skrevet

Du har ikke soppinfeksjon bare på en side av skjeden. Det høres ut som for meg at infeksjonen ikke er over. Gå til fastlegen din og be om Diflucan, dette fungerer mye bedre enn Canesten, Pevaryl og lignende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk en gang vondt innvendig ca en uke etter jeg hadde behandlet meg for en soppinfeksjon, og dro til legen pga smertene. Hun kikket inn og konkluderte med at jeg ennå hadde sopp inni der, men ikke noe synlig utvendig. Så jeg hadde ikke noe sopputflod i trusa, så jeg skjønte ikke at det var pga soppen. For sikkerhetsskyld så testet hun meg for klamydia da det kan ligne på sopp, men den testen var negativ. Så dra til legen, kanskje du har sopp, kanskje klamydia, kanskje noe annet.

Anonym poster: 504af7b0fc98a1761ae07187ab97bffd

Gjest navnelapp
Skrevet

Når du har blitt behandla, driv "etterbehandling" med geléen Multi-gyn som du får kjøpt på apotek. Bruk denne kvar kveld, den stabiliserer bakteriefloraen i skjeda.

Skrevet

Smerter i skjeden kan skyldes så mangt. Ingen her kan si hva du har. Gå til legen. Er du ikke fornøyd med svaret legen gir, så be om henvisning til gynekolog. Én av tilstandene du kan ha er vestibulitt. For meg startet det med gjentatte soppinfeksjoner og heftig behandling med Canesten. Nå har jeg mye kløe og svie og smerter som jeg før trodde var pga. sopp, men som jeg nå forstår at er bundet opp mot andre plager.

Altså: gå til legen, evt. gynekolog!

Anonym poster: c098267df4b52c7946e9b767479cd530

Skrevet

Har du testet for klamydia?

Jah, jeg har testet meg, jeg har ikke klamydia :o

Du har ikke soppinfeksjon bare på en side av skjeden. Det høres ut som for meg at infeksjonen ikke er over. Gå til fastlegen din og be om Diflucan, dette fungerer mye bedre enn Canesten, Pevaryl og lignende.

Man kan ha soppinfeksjon på den ene siden hvis det er der soppen sitter, men man får jo selvfølgelig vondt i hele skjeden når man har det. Men tenkte bare at siden det var der jeg hadde sopp før, om det var noen mulighet for at jeg kanskje var blitt litt "sår" etter alle behandlingene eller noe :/

Men det virker som om det beste alternativet er å gå til legen? Men går man til fastlegen da, og blir henvist eller hvordan er det? Har aldri vært hos gynekolog før

Skrevet

Jah, jeg har testet meg, jeg har ikke klamydia :o

Man kan ha soppinfeksjon på den ene siden hvis det er der soppen sitter, men man får jo selvfølgelig vondt i hele skjeden når man har det. Men tenkte bare at siden det var der jeg hadde sopp før, om det var noen mulighet for at jeg kanskje var blitt litt "sår" etter alle behandlingene eller noe :/

Men det virker som om det beste alternativet er å gå til legen? Men går man til fastlegen da, og blir henvist eller hvordan er det? Har aldri vært hos gynekolog før

Du kan igrunn velge, lege eller gynekolog. Ville nok foretrukket gynekolog da de er spesialisert på akkurat dette. Du kan bestille time hos fastlege for å få henvisning eller så er det også noen gynekologer som tar i mot uten henvisning. Ufarlig å gå til gynekolog, de har dette som jobb og ser mye forskjellig. Ville foretrukket mannlig gynekolog, har hørt at de kan være litt mer forsiktig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Soppinfeksjon er stress, men tror nok det beste ville være å henvende seg til noen profesjonelle, jah >___< For sikkerhetsskyld :)

Endret av Rosadotten
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen :)

Det ser ikke ut til at jeg har så mye valg, da jeg ikke vil kaste bort verken mer tid eller penger på dette

Skrevet

Er det noen som har peiling på omtrent pris på en gynekolog time forresten?

-TS

Skrevet

Det kommer jo an på. Får du henvisning koster det vel ca 250 kroner i egenandel. Dersom du går privat ligger det på ca 1000.

Skrevet

Det kommer jo an på. Får du henvisning koster det vel ca 250 kroner i egenandel. Dersom du går privat ligger det på ca 1000.

Oi.. men hvis jeg blir henvist, så må jeg betale for legetimen hos fastlegen og etterpå for gynekologen?

-TS

Gjest navnelapp
Skrevet

JA, det må du. Eg trur ikkje du treng å gå til gynekolog for dette, med mindre fastlegen din er ein komplett dust. (Det finst jo nokre av desse.) be om å få det legemiddelet som det er referert til over her, og sjå om det virkar før du går heile vegen med rekvisisjon til ein tusenkronersgynekolog. Hos gynekologane med avtale står nemleg alle barnlause kvinner i kø, så det tek vinter og vår å få time der. Eg bestilte time tidleg i august, og fekk time 20. oktober. Den avbestilte eg, det som feilte meg hadde gått over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...