Portvinpiken Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 For første gang har jeg mottatt en innbydelse til bryllup hvor det ikke står noe om kleskoden. Ser det har vært diskutert her før, men jeg klarer ikke dy meg for å oppfordre til å være så snill å skrive en kleskode i invitasjonene. Det er rett og slett irriterende å ikke ha noen idè om hvor formelt bryllupet skal være, og det er ikke alltid man kjenner bruden så godt. I dette tilfellet er det en kamerat av min samboer og da er vi jo like langt siden han ikke har peiling på særlig mye angående kleskoder og bryllup uansett. Å skrive kleskode er ikke snobbete - det er derimot til stor hjelp for gjestene! Der var det sagt :-) 27
Kamikatze Skrevet 7. november 2012 #3 Skrevet 7. november 2012 Hva med å sende et takkekort, der dere takker for invitasjonen? Det er jo bare høflig å svare i samme form. Så kan du slenge på spørsmålet: hvilket antrekk, forresten? 1
Portvinpiken Skrevet 7. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2012 Hva med å sende et takkekort, der dere takker for invitasjonen? Det er jo bare høflig å svare i samme form. Så kan du slenge på spørsmålet: hvilket antrekk, forresten? Jeg er ikke rådvill, jeg skal nok finne ut av det. Innlegget var mer ment som et hjertesukk i forhold til dette med kleskode som jeg ser har vært diskutert opp og ned her på forumet. 1
Gjest kiara_pusen Skrevet 7. november 2012 #5 Skrevet 7. november 2012 Tingen er vel den at man ønsker å være så uformell og åpen som mulig, så man skriver ingenting. Resultatet blir at gjestene kommer i alt fra gallakjole til jeans noe som ikke er intensjonen vil jeg velge å tro. Ja, takk til kleskode uansett stil på bryllupet. 8
Petalouda Skrevet 7. november 2012 #6 Skrevet 7. november 2012 hi hi vi skal ikke ha kleskode i invitasjonen (tror jeg). vi skal lage invitasjon på rim og det eneste som nevnes der om klær er "at dere tar stasen på" - så får folk velge helt selv. om de sliter med å velge får de ringe oss - vi tåler å bli ringt til Folk går i så mye rart uansett, å skrive "mørk dress" betyr ikke at alle menn går i mørk dress, og "pent antrekk" er så individuelt at det er latterlig. 2
Mariahamm Skrevet 7. november 2012 #7 Skrevet 7. november 2012 Vi ønsker ikke kleskode, rett og slett så folk kan pynte seg så mye eller lite de ønsker. Mulig det går ann å få det inn i invitasjonen da
Pingting Skrevet 7. november 2012 #8 Skrevet 7. november 2012 Vi ønsker ikke kleskode, rett og slett så folk kan pynte seg så mye eller lite de ønsker. Mulig det går ann å få det inn i invitasjonen da Hva med oss som ønsker å komme PASSE pyntet? det vil si ikke over- eller underpyntet i forhold til de andre gjestene og formalitetsnivået på festen? Det er greit nok at dere ikke mener så mye om hva gjestene kommer kledd i, men husk at gjestene ikke bare må forholde seg til brudeparet - men også alle de andre gjestene. Det er ordentlig ubehagelig å skille seg ut ved å komme stivpyntet når alle andre har sommerkjoler, eller å være den eneste som har kort skjørt. Jeg har vært den som har bommet selv en gang, og har også sett i ganske mange kleskodeløse fester at det er noen som skiller seg ut. Og de ser sjeldent ut som om de har en så avslappa og hyggelig kveld som de burde. Det er forrestent helt greit å legge ved justeringer til de tradisjonelle kleskodene. "Mørk dress, kvinner oppfordres til å møte i langt skjørt" har jeg sett flere ganger, noe lignende kan sikkert gjøres med dressfargen. Har man en hjemmeside/infohefte, så kan det gis enda mer detaljer der. Inkludert at det er ganske så valgfritt. Men jeg tror de fleste gjestene synes det er hyggelig med et lite utgangspunkt, ihvertfall. 16
Gjest Gagaen Skrevet 7. november 2012 #9 Skrevet 7. november 2012 Kanskje ikke klærne betyr noe for brudeparet ? Kansje det betyr mer at gjestene ER der ? De aller fleste vet hvordan man pynter seg i et bryllup og jeg kunne ikke tenke meg å diktere noe om hva gjesten skal ha på seg , for det betyr ingenting .
NewYorkNewYork Skrevet 7. november 2012 #10 Skrevet 7. november 2012 Kanskje ikke klærne betyr noe for brudeparet ? Kansje det betyr mer at gjestene ER der ? De aller fleste vet hvordan man pynter seg i et bryllup og jeg kunne ikke tenke meg å diktere noe om hva gjesten skal ha på seg , for det betyr ingenting . Det kan jo være stor variasjon i hvordan man pynter seg i forskjellige bryllup. Kleskode handler ikke om å diktere hva gjestene har på seg. Når jeg skrev "Dress code: Cocktail" i min invitasjon, så var jo ikke det noen instruks om hva gjestene skulle ha på seg, det var jo mye mer en informasjon om at gjestene generelt kom til å ha knelange kjoler og helt vanlige dresser som ikke nødvendigvis måtte være sorte. Om noen kom i sjakett eller fotsid ballkjole ville de jo skilt seg ut, og dermed kanskje følt seg utilpass. Jeg syns dresskode er behjelpelig begge veier: Som brudepar trenger du ikke å være bekymret for at noen skal føle seg utilpass i bryllupet ditt fordi de skiller seg ut ved å være under- eller overpyntet, og som gjest har du retningslinjer å følge som gjør at du selv ikke trenger å bekymre deg for det samme. Jeg blåste en lang marsj i hva mine gjester hadde på seg i bryllupet mitt, men jeg vet at den gjesten som hadde kommet i fotsid ballkjole eller i jeans sammen med dressjakken ikke hadde følt seg vel sammen med alle gjestene i cocktailkjoler og stort sett mørke dresser. 12
Portvinpiken Skrevet 7. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 7. november 2012 (endret) Det er nettopp det. Argumentasjonen til de som ikke skriver kleskode er at DE ikke bryr seg om hva gjestene har på seg. Personlig mener jeg at det er å ta lite hensyn til hvordan gjestene føler seg. Hvorfor ikke dra den litt lenger å også si at gjestene selv skal finne ut hvor bryllupet skal være? Eller tidspunktet? Nå overdriver jeg selvfølgelig, men poenget mitt er at med å utelate kleskode så utelater en viktig og ikke minst NYTTIG informasjon for gjestene! Det har ingen verdens ting med å diktere eller bestemme noe som helst hva folk skal ha på seg - men en høflig gest for å hjelpe gjestene med å gi en indikasjon på hva slags type bryllup en kan forvente seg og hva de andre gjestene vil ha på. Det er utrolig kjedelig å være den eneste som kommer i kort sommerkjole når andre går i galla eller omvendt. Da har man rett og slett IKKE tatt godt nok vare på gjestene sine. Så kan man diskutere hva slags kleskode en skal skrive, men her er noe bedre enn ingenting. Det noe omdiskuterte "pent antrekk" har vi skrevet i invitasjonene til en liten familiemiddag på restaurant i etterkant av bryllupet. Jeg kjenner den er noe vag, men samtidig kjenner vi våre gjester veldig godt da det kun er våre foreldre og søsken og det er heller ikke noen vielse men kun en hyggelig feiring. Men til selve bryllupet valgte vi å skrive Smoking/Mørk dress og kort/lang kjole, fordi vi ønsket å informere om at brudgommen ville ha smoking så derfor kan de som ønsker det ha dette, men en kan også ha mørk dress. Kort/lang kjole har jeg også fått tilbakemelding på at gjestene har satt pris på, da de føler de har fått utfyllende informasjon om at det er ok med begge deler uten å måtte spørre oss. Det skal være unødvendig å forvente at gjestene må ringe for å få informasjon. Da er ikke informasjonen god nok. Og det tar virkelig ikke mye plass å skrive noen få ord nederst på et kort. Endret 7. november 2012 av Portvinpiken 20
Petalouda Skrevet 7. november 2012 #12 Skrevet 7. november 2012 Det skal være unødvendig å forvente at gjestene må ringe for å få informasjon. Da er ikke informasjonen god nok. Og det tar virkelig ikke mye plass å skrive noen få ord nederst på et kort. Neida, det tar ikke mye plass, og jeg skjønner argumentasjonen din. Likevel tenker jeg at dersom jeg inviterer gjester jeg overhodet ikke snakker med i løpet av de fem månedene som går fra vi sender invitajson og frem til bryllupsdagen, da har vi invitert gjester som ikke har noe der å gjøre. Altså er sjansen veeeeeldig liten for at vi ikke snakker med noen av gjestene våre likevel i den tiden, og om noen lurer på noe så er det bare å spørre.
Petalouda Skrevet 7. november 2012 #13 Skrevet 7. november 2012 - de kommer jo til å ringe og be om gaveliste uansett mener jeg
Portvinpiken Skrevet 7. november 2012 Forfatter #14 Skrevet 7. november 2012 Neida, det tar ikke mye plass, og jeg skjønner argumentasjonen din. Likevel tenker jeg at dersom jeg inviterer gjester jeg overhodet ikke snakker med i løpet av de fem månedene som går fra vi sender invitajson og frem til bryllupsdagen, da har vi invitert gjester som ikke har noe der å gjøre. Altså er sjansen veeeeeldig liten for at vi ikke snakker med noen av gjestene våre likevel i den tiden, og om noen lurer på noe så er det bare å spørre. Men hvorfor skal man i det hele tatt forvente at gjestene skal ta kontakt når det gjelder en så enkel ting som kleskode? Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt for gjestene? 8
Djungelvrål Skrevet 7. november 2012 #15 Skrevet 7. november 2012 De fleste vet vel hvordan man skal kle seg pent og unngå sort, hvitt og rødt. Jeg har ihvertfall ingen store problemer med det. Var i bryllup for 3 år siden, sto ingenting om kleskode. Tenkte ikke over det engang. 2
Evie Skrevet 7. november 2012 #16 Skrevet 7. november 2012 Jeg tror vi går for kleskode dress. Dette fordi det er et sommerbryllup og vi ønsker at folk skal føle at de kan komme i lys dress. Det som er litt synd er at man i følge kleskoden ikke skal ha lang kjole men vi syns jo absolutt at folk kan ha det om de vil. F.eks en lang fin sommerkjole. Må vi utdype det på noen måte eller skjønner folk det?
Portvinpiken Skrevet 7. november 2012 Forfatter #17 Skrevet 7. november 2012 Jeg tror vi går for kleskode dress. Dette fordi det er et sommerbryllup og vi ønsker at folk skal føle at de kan komme i lys dress. Det som er litt synd er at man i følge kleskoden ikke skal ha lang kjole men vi syns jo absolutt at folk kan ha det om de vil. F.eks en lang fin sommerkjole. Må vi utdype det på noen måte eller skjønner folk det? Kommer litt an på hvor godt dere kjenner gjestene tror jeg. Men jeg ser ingenting i veien med heller for mye enn for lite informasjon. Så hvorfor ikke skrive det? 5
Portvinpiken Skrevet 7. november 2012 Forfatter #18 Skrevet 7. november 2012 De fleste vet vel hvordan man skal kle seg pent og unngå sort, hvitt og rødt. Jeg har ihvertfall ingen store problemer med det. Var i bryllup for 3 år siden, sto ingenting om kleskode. Tenkte ikke over det engang. Det har ingenting med farger å gjøre, men med hvor formelt eller uformelt det er. Jeg ville ikke følt meg vel om jeg dukket opp i lang penkjole og mannen i mørk dress hvis alle andre gikk rundt i uformelle sommerkjoler og bukse og skjorte. Hadde du? 11
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #19 Skrevet 7. november 2012 Men har dere tenkt over en ting ; hvis man skriver kledkode KAN folk bli ekskludert fordi de ikke har passende klær . Kanskje har de pene pynta klær men ikke akkurat lang kjole eller smoking . Jeg hadde aldri kjøpt en lang kjole til et bryllup for jeg har ikke veldig god råd og det er liksom ikke andre anledninger en sånn kjole kan brukes. Her jeg bor kommer alle som har bunad i det og eller VET folk at i bryllup så pynter man seg . Har kanskje noe med stedet jeg bor ... Anonym poster: 70a140be6f51167a200b84fe3f450685 1
Portvinpiken Skrevet 7. november 2012 Forfatter #20 Skrevet 7. november 2012 Men har dere tenkt over en ting ; hvis man skriver kledkode KAN folk bli ekskludert fordi de ikke har passende klær . Kanskje har de pene pynta klær men ikke akkurat lang kjole eller smoking . Jeg hadde aldri kjøpt en lang kjole til et bryllup for jeg har ikke veldig god råd og det er liksom ikke andre anledninger en sånn kjole kan brukes. Her jeg bor kommer alle som har bunad i det og eller VET folk at i bryllup så pynter man seg . Har kanskje noe med stedet jeg bor ... Anonym poster: 70a140be6f51167a200b84fe3f450685 Men hvorfor skal folk eksludere? Det kan da fint unngås med å skrive kleskode som vil passe alle? Og hva var poenget med bunad? Har du det så har du jo uansett ikke noe problem. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå