Gå til innhold

Avstand til bilen foran


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Operasjonssentralen (Oslopolitiet) postet denne meldingen på twitter:

E6 Aasland. Vi har beslagt førerkortet til bilfører som ikke overholdt reglene om avstand til forankjørende.

Jeg søkte i veitrafikkloven, men fant ingenting om regler for avstand. Jeg vet jeg har hørt at det skal være tre sekunders mellomrom, men finnes det noe mer spesifikt? Eventuelt en paragraf?

Anonym poster: 921634178f647124b8e38fd56700b7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forskriften for tap av retten til å føre motorvogn kapittel 2 §2-5 vil du finne dette punktet

7. Avstand til forankjørende Ved ileggelse av straff for overtredelse av trafikkreglene § 5 nr. 3 bør tap av førerett hos fører av motorvogn, som kjører med en jevn tidsavstand til forankjørende på henholdsvis 0,5 sekund eller mindre, eller 1 sekund eller mindre, fastsettes i henhold til nedenstående tabell:

Kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg: Tidsavstand 0,50 sekund til 0,30 sekund: 3 til 6 måneder Tidsavstand 0,29 sekund til 0,00 sekund: Over 6 måneder

Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg: Tidsavstand 1,00 sekund til 0,50 sekund: 3 til 6 måneder Tidsavstand 0,49 sekund til 0,00 sekund: Over 6 måneder Bestemmelsene forutsetter gunstige kjøreforhold med normal trafikk og at det kjøres med gode dekk på tørr, bar vei. Ved avgjørelsen legges også vekt på den tilbakelagte distanse under overtredelsen. Lengre tapsperiode bør fastsettes når det har vært glatt føre eller vanskelige kjøreforhold for øvrig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker at politiet gjør det.

Hater å se biler som ligger og sleiker bilen foran i ræven.

Synes at man burde kunne se lysene til bilen bak seg, kan du ikke det så synes jeg bilen bak er for nærmt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg syns også dette er bra. Mye mer fornuftig enn å ta folk som kjører langt over fartsgrensen, men forsvarlig i forhold til vei og forhold. Kjører man for nærme så bare venter man på en ulykke, da er det bedre at folk mister lappen før de har drept noen enn etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia politiet! Jeg hater sånne som kjører helt opp i ræven på meg. Hadde en idiot bak meg i går, i en sterkt trafikert tunnell, med tett motgående trafikk og ingen lommer å kjøre inn i. Jeg hadde altså ikke den minste mulighet til å kjøre inn til siden, og det var da for pokker ikke min feil at det var så mye trafikk imot at han ikke kunne kjøre forbi. Ikke kunne jeg kjøre over bilen foran meg heller, så jeg kunne ikke kjøre fortere. Og likevel fant denne dritten ut at han skulle kjøre så tett oppi meg at jeg bare så en vegg av bil bak meg, og ikke skimtet ham i sidespeilene. Og så var det på med fjernlysene... Idiot!!!

Anonym poster: 8b4a00970724b350487d95bf9faef843

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Pleier å late som om jeg bråbremser om jeg har folk tett opp i rævva. Sjekker selvsagt at det ikke er noen biler bak ham igjen, og gjør det selvsagt ikke om det er vinter og glatt. Da pleier folk og få en støkk og enten legge seg langt bak, eller bli ENDA hissigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske man hadde et eget lys formet som "kom deg unna bakparten min" i bakruta mi som jeg kunne skru på når folk kommer for nærme. Mange tullinger ute på veiene som ikke tenker lenger enn sin egen nese, og heller ikke tar hint. Selv om jeg ferdes i trafikken, betyr ikke det at jeg har et dødsønske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske man hadde et eget lys formet som "kom deg unna bakparten min" i bakruta mi som jeg kunne skru på når folk kommer for nærme. Mange tullinger ute på veiene som ikke tenker lenger enn sin egen nese, og heller ikke tar hint. Selv om jeg ferdes i trafikken, betyr ikke det at jeg har et dødsønske.

Jeg har faktisken papplate på hatthylla hvor det står "OM DU KAN LESE DETTE ER DU FOR NÆR!!!". og det er man hvis man kan tyde det som står der, en del har tatt hintet og lagt seg lenger bak ofte, har jeg merka.

Anonym poster: 384db1a2029515920e26488b7fcb060c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at politiet er villig til å håndheve dette. Har ikke tall på hvor mange ganger folk ligger i ræva, selv i høy fart eller på glatt føre eller ved uoversiktlige forhold med nedsatt sikt. Det gjelder også vogntog. (Og nei, jeg har ikke kjørt under fartsgrensen annet enn i de tilfellene det faktisk er såpeglatt og svingete). Spør du meg så burde det bli slått ennå hardere ned på, spesielt når det gjelder store kjøretøy som trailere.

Anonym poster: 2a74bbb2ae7c1bc881eb5264f4cd6b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med på det, L'Amie! Moderne biler har jo som regel ryggesensor, og dermed avstandsbedømmelse. Skulle være en smal sak for en innnsjenøøhr å koble denne sammen med speedometer for kontinuerlig overvåkning av avstanden. I neste omgang kan datahjernen kobles til et lite skilt som teller "1001...1002...1003" i kraftig lysende tall - eller så langt man kommer. Budskapet er ikke aggressivt, og ikke til å misforstå heller. La noen i Kina lodde sammen bitene og selg pakka her for 200kr - jeg vet det er et marked for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med på det, L'Amie! Moderne biler har jo som regel ryggesensor, og dermed avstandsbedømmelse. Skulle være en smal sak for en innnsjenøøhr å koble denne sammen med speedometer for kontinuerlig overvåkning av avstanden. I neste omgang kan datahjernen kobles til et lite skilt som teller "1001...1002...1003" i kraftig lysende tall - eller så langt man kommer. Budskapet er ikke aggressivt, og ikke til å misforstå heller. La noen i Kina lodde sammen bitene og selg pakka her for 200kr - jeg vet det er et marked for det.

Volvo feks bruker jo radar til dette. Cruisecontrollen kan justeres til å følge bilen foran med x antall meter. Hvis du overskrider innstilt avstand selv, så får du et rødt indikasjonslys i dashbordet :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo feks bruker jo radar til dette. Cruisecontrollen kan justeres til å følge bilen foran med x antall meter. Hvis du overskrider innstilt avstand selv, så får du et rødt indikasjonslys i dashbordet :)

Og en liten gnom hopper fram og gir deg en på tryne, sant sant? Si det er sant :pls:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, Volvo er kommet langt der. Men min ide er mer knyttet til å si fra til andre enn å bli varslet sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer, Volvo er kommet langt der. Men min ide er mer knyttet til å si fra til andre enn å bli varslet sjøl.

Si fra om at han bak deg ligger for nærme? Hva slags hensikt skal det ha? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at bilene er nødt til å gjøre jobben for sjåføren, hva skjer når det elektriske i bilen kobler ut? Må man plutselig blende ned selv, må man holde avstanden til bilen foran selv, må man sørge for at vindusviskerene slår seg på og alt selv, klarer folk det? :O :)

Bilen min greier bare det en bil skal greie, resten må jeg bruke huet å tenke meg til selv, synd andre i trafikken ikke klarer det.

Anonym poster: 384db1a2029515920e26488b7fcb060c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Med på det, L'Amie! Moderne biler har jo som regel ryggesensor, og dermed avstandsbedømmelse. Skulle være en smal sak for en innnsjenøøhr å koble denne sammen med speedometer for kontinuerlig overvåkning av avstanden. I neste omgang kan datahjernen kobles til et lite skilt som teller "1001...1002...1003" i kraftig lysende tall - eller så langt man kommer. Budskapet er ikke aggressivt, og ikke til å misforstå heller. La noen i Kina lodde sammen bitene og selg pakka her for 200kr - jeg vet det er et marked for det.

Litt på siden, 3-sekundersregelen er grei. Men hvor kommer tellemåten fra med tusentallet? Man kunne like gjerne telle "etthundre og en" osv. Antall stavelser er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Violetta

Litt på siden, 3-sekundersregelen er grei. Men hvor kommer tellemåten fra med tusentallet? Man kunne like gjerne telle "etthundre og en" osv. Antall stavelser er det samme.

Det er vel så enkelt at det var den letteste måten å forklare det på, som flest mulig forstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er vel så enkelt at det var den letteste måten å forklare det på, som flest mulig forstod.

Er dette noe du vet eller noe du tror? Jeg kan ikke skjønne at det skulle være vanskeligere å forstå "hundre" enn "tusen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra. Finnes ikke noe som er mer irriterende, og mer potensielt farlig enn det. Kjør etter forholdene, fornuften og tusenogtre-regelen med god margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...