Gå til innhold

"bubbleroom.no, best på SJOOOOOLER"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3-åringen min seier kj! :nigo:

Femåringen min og, og han har rettet på en tenåringsjente en gang :fnise:

Og Drue, min bor jo rett borti høgget for deg såvidt jeg har skjønt, dvs midt i det området jeg har inntrykk av at sj-lyden er mest utbredt som erstatter for kj-lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Femåringen min og, og han har rettet på en tenåringsjente en gang :fnise:

Og Drue, min bor jo rett borti høgget for deg såvidt jeg har skjønt, dvs midt i det området jeg har inntrykk av at sj-lyden er mest utbredt som erstatter for kj-lyden.

Jepp, men la oss snakke etter at den liille mannen har gått sju år på Fjellhamar eller Solheim skole :laugh:

Men det er altså ikke sånn at jeg tror alle barn i "utsatte" områder vil bli påvirka av denne endringa i språket, selv om det er sannsynlig. Jeg vil bare understreke at enkelte områder er mer belasta enn andre - for ikke å snakke om at områder på vestlandet der man sier "tsj"(eller [c] på IPA, dvs. ustemt palatal plosiv) til kj, står i en veldig sterk posisjon. Den lyden vil nok neppe forsvinne med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men la oss snakke etter at den liille mannen har gått sju år på Fjellhamar eller Solheim skole :laugh:

Men det er altså ikke sånn at jeg tror alle barn i "utsatte" områder vil bli påvirka av denne endringa i språket, selv om det er sannsynlig. Jeg vil bare understreke at enkelte områder er mer belasta enn andre - for ikke å snakke om at områder på vestlandet der man sier "tsj"(eller [c] på IPA, dvs. ustemt palatal plosiv) til kj, står i en veldig sterk posisjon. Den lyden vil nok neppe forsvinne med det samme.

Han skal ikke gå på noen av de :P (Han skal på en i nabokommunen, nemlig :P) Men ja, siden han vokser opp her er sjansen definitivt der, hører mange rundt meg, både voksne (fra min alder og nedover) og barn som sier sjole, sjino osv...

Jeg kommer til å gjøre mitt for at han skal klare å si kj- mer kan jeg ikke gjøre. Er bare å slå littegrann hver gang, så vennes han av det ;)

(For de som ikke skjønte det - jeg slår ikke barnet mitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nevø sa kj når han var liten, men så kom da denne sj lyden så sterkt i Oslo-området at det begynte han med også. Noen år senere sier han plutselig kj lyden igjen. Da jeg bor nordpå hvor dette ikke er et tema engang så hadde jeg jo noen spørsmål. De fleste på skolen sa kj nå, fortalte han meg, og det å si sj var litt barnslig plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som har helt ekstrem sj-lyd når hun snakker, og hun lager den mer tydelig fordi hun ikke kan gå tilbake på det hun sa om at hun ikke hørte forskjell:P Hun klarer i midlertid å høre forskjell på dialekt-ordene: Kjeto og Sjeto(kilen og diare) og forskjellen er jo bare kj vs. sj-lyd:P Hører ikke forskjell my ass :fnise:

Anonym poster: 752399cdfb46c3c4fe4849c96bcb968a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje han har talefeil. Jeg sier sh istedenfor kj, men det har bare vært sånn hele livet.. Selv om jeg har forsøkt å gjøre noe med det, fordi så mange har påpekt det. Jeg vil jo ikke plage dem... Det må jo være helt forferdelig for de andre :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker de fleste ville nok sagt klar kj-sj hvis de fikk til men rett og slett verken klarer å høre forskjellen eller si det korrekt. For meg blir det som å mobbe en bergenser fordi h*n ikke klarer rulle-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...