Gå til innhold

Sunn og rimelig middag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg regner med at det er tråder som handler om dette allerede, men det kan jo være ok med litt ny input. I store deler av mitt voksne liv har jeg bodd i utlandet, og de periodene jeg har bodd i Norge, har jeg stort sett jobbet ettermiddag/kveld med mat servert på arbeidsplassen. Resultatet er at jeg egentlig aldri har hatt noen systematisk tilnærming til matinnkjøp eller noe forhold til hva som er vanlig å betale for en middag.

Hva er deres beste tips til gode, sunne og rimelige middager? Og hvor mye betaler dere ca for disse middagene?

Bare for å illustrere her fra hos oss (2 voksne personer):

Eggplant parmigiana på lørdag kostet 120 kroner (men var nok til lunch for begge på søndag).

Kyllingkjøttboller med søtpotetmos og stekt zucchini på mandag kostet 50 kroner (men er nok rester til middag for en person i dag)

Så igjen - hva budsjetterer dere med når det gjelder mat, og kom gjerne med gode middagsforslag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Supper kan ofte lages ganske billig, f.eks. denne gulrotsuppen:

http://www.menhvaspi...med-ingefr.html

Lag enorme doser av gangen og frys ned det som blir til overs i porsjonspakninger i fryseren. Billig og praktisk løsning :)

Ahh, selvfølgelig. Vi lager ofte stew (heter det gryte på norsk?) og suppe, men har fortsatt ikke noe forhold til hvor mye det koster her i Norge. Og takk for god oppskrift!

Gjest mari kontrari
Skrevet (endret)

Ikke en konkret oppskrift, men et tips: Følg med på hvilke rådvarer det er sesong for og bruk mye av disse. Da får du god kvalitet rimelig. Nå er for eksempel kål og fårekjøtt billig, men det er ikke nødvendig å spise fårikål hver dag for det om. Men lag gryter med lammekjøtt til søndagsmiddag, og bruk kål i wok eller smørdampet som tilbehør til fisk.

Ellers får du kjøpt mye rimelig frossen fisk, rema har økologisk laksefilet fryst i porsjonspakninger, og på blant annet kiwi får du alaska pollock som kommer fra bærekraftig fiske rimelig. Seifilet får du forøvrig ofte billig i ferskvaredisken, og blåskjell er heller ikke kjempedyrt alltid, og er fint til lørdagskosen el.

Blandede rotgrønnsaker bakt i ovn er ellers en sikker vinner på tilbehørsfronten her, billig, enkelt, godt og sunt.

Bor du i by: Såkalte eksotiske butikker har ofte rimelige grønnsaker, særlig chili og hvitløk, pluss urter, billig krydder i større pakker, for ikke snakke om sauser, ris og nudler.

Ellers er bønner og kikerter sunt og rimelig, særlig om du bruker det som kjøtterstatning, evt. til å "spe ut" en kjøttmiddag med.

Nesten blakk: Suppe av hakkede tomater på boks, med grønnsaker og kidneybønner = masse mat for lite penger. Alternativt: Potet og purresuppe eller kremet kikertsuppe med krydret pølse eller bacon på toppen om du har råd til det. Stekt sopp gjør også susen :)

Endret av mari kontrari
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Ahh, selvfølgelig. Vi lager ofte stew (heter det gryte på norsk?) og suppe, men har fortsatt ikke noe forhold til hvor mye det koster her i Norge. Og takk for god oppskrift!

Jeg har ikke regnet på hvor mye det koster å lage diverse slike grønnsakssupper, men det går jo an å kjøpe inn ingredienser til f.eks. denne ene suppen, prøve å bruke opp alt dere har kjøpt i én stor porsjon suppe, og så se hvor mange middager det blir ut av suppen sånn ca. Da får dere jo innblikk i hva det koster.

Jeg handler forresten inn grønnsaker på Kiwi, har inntrykk av at det er billigst der. Også kjøper jeg f.eks. store poser med First Price-gulrøtter. De smaker godt og er utrolig billige :) Om man blir flink til å sjekke kiloprisen på forskjellige grønnsaker og matvarer lærer man seg etter hvert hvilke retter som er billigere å lage enn andre.

Endret av Tonje!
Skrevet

Ikke en konkret oppskrift, men et tips: Følg med på hvilke rådvarer det er sesong for og bruk mye av disse. Da får du god kvalitet rimelig. Nå er for eksempel kål og fårekjøtt billig, men det er ikke nødvendig å spise fårikål hver dag for det om. Men lag gryter med lammekjøtt til søndagsmiddag, og bruk kål i wok eller smørdampet som tilbehør til fisk.

Ellers får du kjøpt mye rimelig frossen fisk, rema har økologisk laksefilet fryst i porsjonspakninger, og på blant annet kiwi får du alaska pollock som kommer fra bærekraftig fiske rimelig. Seifilet får du forøvrig ofte billig i ferskvaredisken, og blåskjell er heller ikke kjempedyrt alltid, og er fint til lørdagskosen el.

Blandede rotgrønnsaker bakt i ovn er ellers en sikker vinner på tilbehørsfronten her, billig, enkelt, godt og sunt.

Bor du i by: Såkalte eksotiske butikker har ofte rimelige grønnsaker, særlig chili og hvitløk, pluss urter, billig krydder i større pakker, for ikke snakke om sauser, ris og nudler.

Ellers er bønner og kikerter sunt og rimelig, særlig om du bruker det som kjøtterstatning, evt. til å "spe ut" en kjøttmiddag med.

Nesten blakk: Suppe av hakkede tomater på boks, med grønnsaker og kidneybønner = masse mat for lite penger. Alternativt: Potet og purresuppe eller kremet kikertsuppe med krydret pølse eller bacon på toppen om du har råd til det. Stekt sopp gjør også susen :)

Nå ble jeg sulten gitt :fnise:

Skrevet

Jeg har ikke regnet på hvor mye det koster å lage diverse slike grønnsakssupper, men det går jo an å kjøpe inn ingredienser til f.eks. denne ene suppen, prøve å bruke opp alt dere har kjøpt i én stor porsjon suppe, og så se hvor mange middager det blir ut av suppen sånn ca. Da får dere jo innblikk i hva det koster.

Ja, er planen :)

Er jo helt håpløst å få til å beregne et realistisk matbudsjett når vi rett og slett ikke har noe forhold til hvor mye våre vanlige middager koster i Norge. Og når vi i tillegg skal forsøke å lage til et relativt stramt budsjett med plass til en god del sparing, må vi rett og slett prøve oss frem litt de neste par månedene.

Skrevet

Jeg syns så ofte mange klager over at å spise sunt er så dyrt. Men ærlig talt, en pakke med kyllingkjøttdeig (selv om det ikke er det reneste kjøttet) er ikke uoverkommelig, og rotgrønnsaker er det masse mat i uten at det verken er spesielt dyrt eller usunt. Og du har jo en haug gode ideer :)

Mitt beste mattips når jeg er blakk: Løksuppe. Man trenger ikke mye mer enn et par løk, vann, salt og litt tørt brød for å få til en helt ok suppe.

Skrevet

God gammeldags ertesuppe f. Eks. Laget det for noen uker siden. Ca100 kroner for middag til 3 sultne og 5 porsjoner til fryseren.laget med saltet svinebog i stedet knoke, magrere og mer kjøtt for pengene.

Må koke noen timer , men ellers så er det bare slenge alt i kasserolle.

Skrevet

En slags lapskaus, kjapp, rimelig og relativt sunn.

Løk, hvitløk og chili - steke sammen med biter av kyllingpølser f. Eks

1pose lapskaus blanding

1 pose brokkoli

Vann og buljongterning

Timian eller annen krydder du liker.

Koke litt , ha i pølsene . Revet ost på toppen om du vil.

Rundt 50 kroner middag for to plus i hvert fall en lunsjporsjon til dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...