Gå til innhold

Kjære foreldre!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig i at foreldre må passe på at barna ikke ødelegger høytidelige anledninger for andre.

Jeg lurte litt på hvorfor dette avsnittet var rettet mot foreldre, er det bare foreldre som kler seg uanstendig?

TS her. Dette gjelder denne dåpen jeg var i i helgen. Jeg kan ikke snakke for andre anledninger :)

Sikter til at noen av foreldrene (mødrene) som skulle døpe barna sine hadde kledd seg på en slik måte at jeg ba hardt og lenge om at ingen av de måtte stumpe på veien opp til døpefonten. Spesielt ut av respekt for besteforeldre generasjonen som stilte sterkt, syns jeg det går an å tenke på anledningen man skal i, og ikke bare hive på seg antrekket fra siste helg på byen der man fikk napp. For det om karene på byen syns minikjolen din var interessant, er ikke dette ensbetydende med at det passer i en dåp.

Mannfolkene derimot hadde vært flinke til å kle seg. Tatoveringer og piercinger var flotte og på utstilling, men de hadde kledd seg i stilige mørke dresser og skjorter som passet den høytidelige anledningen. De var barske :rodmer: Synd med damene som ikke kunne matche dem.

Dette er min subjektive mening, fordi jeg er litt gammeldags av meg når det gjelder kleskode i høytidelige anledninger. Dette er ikke fordi jeg er kald, alene, eller bitter. Tvert om har jeg det ganske bra :) Men det er fordi jeg syns det er dumt når enkelte klær seg slik at de tar vekk oppmerksomheten fra de dagen egentlig gjelder....

Anonym poster: 1b844e04cd3da4a0d8d1dd914e1572c2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei venninde som lar ungen sin ta over hele showet når det er sammenkomster på barnehage og skole. Forferdelig irriterende. Så enig me anonym som sa at det bare er mora som syns det er søtt og som ler av det hele! Tenk å la ungen din stjele fokus fra andre unger på den måten! Frekt.

• Liker 4
Gjest Wilhelmine
Skrevet

Jeg synes det er utrolig at foreldre tillater det, hvis mine barn hadde ødelagt tilstelningen - og da snakker jeg ikke om at de ruslet litt i midtgangen eller noe - men hvis de virkelig hylte og bråkte, da hadde jeg blitt så flau og hatt så dårlig samvittighet at ungen og jeg hadde forsvunnet lenge før det hadde blitt et problem som folk ville snakke om etterpå... Så får man ta seg en liten "time out" og rusle seg en tur.

At foreldrene ikke blir flaue og ikke skjønner at dette synes alle er irriterende, ja, det er over min fatteevne altså.

Skrevet

at noen foreldre har så vanvittig hardt for det skjønner ikke jeg. før vi skal til feks en barndåp vil jeg forberede jenta mi på hva som skjer at vis man må si noe må man viske. og man må sitte i ro. osv. og om hun gjør noe hun ikke skal så tar jeg henne med ut. bruker noen minutter der ute. går inn igjen så er alt greit. så enkelt er det faktisk.

Anonym poster: 93c9cc23b7a13930720d4ffa529021bd

• Liker 2
Skrevet

aldri skjønt dette der at barn får være aktive i kirka hverken som 2 åring eller som 7 åring. Jeg liker ikke å ha småbarna løpende rundt meg i kirka om det er aldri så kjedelig. Min måtte sitte i ro eller gå ut skulle han røre på seg. Nå satt vi heldigvis ikke fremst heller da.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

TS her. Dette gjelder denne dåpen jeg var i i helgen. Jeg kan ikke snakke for andre anledninger :)

Sikter til at noen av foreldrene (mødrene) som skulle døpe barna sine hadde kledd seg på en slik måte at jeg ba hardt og lenge om at ingen av de måtte stumpe på veien opp til døpefonten. Spesielt ut av respekt for besteforeldre generasjonen som stilte sterkt, syns jeg det går an å tenke på anledningen man skal i, og ikke bare hive på seg antrekket fra siste helg på byen der man fikk napp. For det om karene på byen syns minikjolen din var interessant, er ikke dette ensbetydende med at det passer i en dåp.

Mannfolkene derimot hadde vært flinke til å kle seg. Tatoveringer og piercinger var flotte og på utstilling, men de hadde kledd seg i stilige mørke dresser og skjorter som passet den høytidelige anledningen. De var barske :rodmer: Synd med damene som ikke kunne matche dem.

Dette er min subjektive mening, fordi jeg er litt gammeldags av meg når det gjelder kleskode i høytidelige anledninger. Dette er ikke fordi jeg er kald, alene, eller bitter. Tvert om har jeg det ganske bra :) Men det er fordi jeg syns det er dumt når enkelte klær seg slik at de tar vekk oppmerksomheten fra de dagen egentlig gjelder....

Anonym poster: 1b844e04cd3da4a0d8d1dd914e1572c2

På dette området er jeg selv litt konservativ og synes ikke nattklubb-outfit gjør seg spesielt bra i kirken. Det samme gjelder etter min mening på 17-mai.

• Liker 4
Skrevet

På dette området er jeg selv litt konservativ og synes ikke nattklubb-outfit gjør seg spesielt bra i kirken. Det samme gjelder etter min mening på 17-mai.

Helt helt enig. De aller fleste har vett på å kle seg pent og sømmelig i en kirke. Forbausende mange damer tasser rundt i lang kjole med høy splitt og generøs utrigning på 17. mai. Litt sånn "skal jeg ha ny kjole så vil jeg ha en jeg kan bruke flere ganger, og jeg fant en kul en til utelivet". Det er lov å eie mer enn 1 kjole.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle for mange år siden være fadder for barnet til noen venner....kunne gravd meg ned i kirkegulvet av flauhet når jeg så hva moren hadde på seg. Så ja, jeg er nok ganske konservativ når det kommer til slike ting jeg og. Ellers må folk kle seg som de vil, jeg har sansen for en personlig stil.

Gjest HunterLady
Skrevet

Hva i alle dager har unik og uanstendig klesstil i dåp å gjøre med at en er forelder? Dette ser jeg ingen sammenheng i, og har sett flest uanstendige som ikke er foreldre.

Ellers er jeg for så vidt enig, men innlegget ditt er skrevet på en meget ovenfra og ned holdning, og fåtall av foreldre vil takke deg for tipsene når du uttaler deg på en såpass frekk og generaliserende måte. Ei heller viser du forståelse eller empati for enkeltsituasjoner som kan være spesielt vanskelige.

Skrevet

Hva i alle dager har unik og uanstendig klesstil i dåp å gjøre med at en er forelder? Dette ser jeg ingen sammenheng i, og har sett flest uanstendige som ikke er foreldre.

Det handler vel om at foreldrene står fremme på "utstilling", og da bør man være litt mer nøye med antrekket enn de som sitter i benkeradene.

• Liker 2
Skrevet

Så på Unge mødre her om dagen hvor det var dåp og da hadde hvertfall en av mødrene bare slengt på seg jeans og hettegenser.. da syntes jeg nesten det er bedre at man ser uanstendig ut, da har man i det minste brydd seg nok til å gidde å prøve å pynte seg.

Skrevet

Forøvrig, trass er at ungen finner ut av hvem som bestemmer, utfordrer sine foreldre og krever individualitet. Om barnet lærer at enten sitter man stille, ellers blir man tatt med ut, så er det en effektiv leksjon i at akkurat her bestemmer mamma og pappa.

Tviler på at å bli tatt med ut i en spennende kirkegård/ whatever utearelae under en dåpsseremoni blir sett på som negativt for et barn, heller vil jeg tro at den lærer at "hyler jeg får jeg finne på noe morsommere". Men siden dette skjer sjeldent, så vil kanskje ikke ungen lære at "dette skal huske til senere!"?

Anonym poster: cc85ddce2f9cefbceda5cc6aa9423a84

Skrevet

Tviler på at å bli tatt med ut i en spennende kirkegård/ whatever utearelae under en dåpsseremoni blir sett på som negativt for et barn, heller vil jeg tro at den lærer at "hyler jeg får jeg finne på noe morsommere". Men siden dette skjer sjeldent, så vil kanskje ikke ungen lære at "dette skal huske til senere!"?

Anonym poster: cc85ddce2f9cefbceda5cc6aa9423a84

Uenig. Man kan ofte bruke den teknikken at om barnet ikke vil oppføre seg, så blir det fjernet fra situasjonen. I matbutikken f.eks. Videre så må man skille på om man tar ut barnet for å lufte seg, eller fordi det er rampete. I første tilfelle kan man gå rundt ute og titte på ting. I andretilfelle bør man passe seg vel for at det skal oppleves som belønning og at barnet vinner. Da kan man sitte på trappa eller i bilen f.eks. Mange barn vil kun trenge å bli tatt ut på trappa og få noen alvorsord. Man forlater ikke en dåpsseremoni fordi poden hyler og løper tulling, og går og kjøper ballonger ;)

• Liker 5
Skrevet

Tråder som dette blir generelt veldig lite konstruktive. Her kan alle som vil være dødsens enige med hverandre poste innlegg på innlegg om hvor fryktelige slike barn og foreldre er ;)

Dessverre vil det sjelden eller aldri komme en forelder på banen som innrømmer at han/hun ikke har kontroll på ungen. Saken er at jeg skal vedde på at de ser det annerledes - at de for eksempel ikke synes barnet forstyrrer så mye. Og da kommer de aldri til å ta noe av det som sies i slike tråder til seg heller.

Jeg sier meg enig med en over her - bland dere inn og gi beskjed til foreldre og barn. Hvis de ikke skjønner hvor plagsomt slik oppførsel er for andre må noen faktisk lære dem det.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing

Sophie-Ann, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...