AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Kjære foreldre, det skader ikke ungen deres at dere har kontroll på dem f.eks. i kirken under en dåp eller ber dem sitte i ro og være stille. Det skader heller ikke ungen at dere sier i fra at det ikke passer seg å springe opp og ned i kirkegangen og kave foran døpefonten og ødelegge hele dåpen og bildene til en annen familie. Det skader ikke ungen at dere reiser baken deres fra setet og henter dem når de ødelegger for andre og sier i fra at de må være stille. Det skader ikke ungen at, dersom de ikke klarer å la være å hyle uavbrutt, at dere tar dem med utafor slik at alle andre kan høre hva som blir sagt. Lille poden til mamma eller prinsessa til pappa bør lære seg at det er lov å ta hensyn til andre. Begynn nå, så sparer dere dem for dyre psykolog timer senere i livet. Ei heller skader det ungen at foreldrene viser en smule anstendighet og kler seg passende for anledningen (dåp). Det er fullstendig lovlig å la sin unike stil i klesveien "skinne" igjennom, men noe mer enn det burde man kanskje tenke seg to ganger om å vise frem i forbindelse med en høytidelig anledning, ikke minst for prestens, besteforeldre og andre personers skyld, som ikke aner hvor de skal la blikket hvile uten å rødme fra panna ned til tærne. Kjære foreldre, det er lov å oppdra barna deres til å forstå at ikke alt dreier seg om dem hele tiden. For all del, la barna være seg selv og finne seg selv i friheten til å utrykke seg på sin måte og alt det pisset der, men når ungen bak meg tar over hele dåpshandlingen med sine uvanlig høylytte og flåsete spørsmål (gutten var 7-8 år), da er det ikke alle som syns det er like morsomt og sjarmerende som mor og far. Hilsen oppgitt tilskuer til kaotiske tilstander og mutte, handlingslammede foreldre..... Anonym poster: 1b844e04cd3da4a0d8d1dd914e1572c2 34
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Kan ikke annet enn å si meg enig. Spesielt under høytidelige anledninger må man være litt aktiv som forelder, og avlede eller til og med fjerne fra situasjonen. Rett og slett så det ikke ødelegger for dagens hovedpersoner. Og jeg vil føye på en situasjon til. Det er ikke like viktig, men likevel: når tredjeklasse (eller femte, eller åttende) har øvd lenge på en fremføring eller et skuespill, og en eller annen lillesøster på to eller tre år løper fram og tilbake foran på scenen, og danser og roper, så er det bare du, sveiseblinde mamma, som ler og fniser og synes det er såååå søtt. Alle vi andre er dødsirritert på ungen din og lurer på hvorfor du la igjen folkeskikken hjemme. Sånn, da fikk jeg sagt det også Anonym poster: f3be02294a571d65f65e46a731428be8 36
ViljaH Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Det er da lov å si fra når ikke foreldrene skjønner det selv. Spør Hvem sitt barn er dette? Når du finner det ut, ne dem ta med barnet bort til der de sitter og være rolig. Hadde et bråkete fremmed barn surret rundt døpefonten når vi døpte, hadde jeg bedt barnet gå og sette seg med foreldrene. Og tatt det i hånden om nødvendig. Hadde et barn bak meg bråkt, så hadde jeg snudd meg og sagt Nå må du være stille! og også sett på foreldrene. Det er kun forberedelse som skal til. Foreldrene må snakke med barnet på forhånd, fortelle hva som skal skje og hvordan vi oppfører oss der. Hadde med tre-åring i bryllup i sommer, han fikk på forhånd vite at i kirken sitter vi rolig og er stille, der skal vi se og høre, og etterpå skal vi leke og danse og spise kake. Funket som bare det. 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #4 Skrevet 5. november 2012 Har dere hørt om trassalderen? Anonym poster: 9951196e09968fe8801f984198b7b286 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 Har dere hørt om trassalderen? Selvfølgelig. Men er det virkelig nødvendig å la den verste trassen få utfolde seg midt i en barnedåp? Hva skjedde med å ta med barnet en tur ut på trappa eller gå en runde rundt på parkeringsplassen? Anonym poster: f3be02294a571d65f65e46a731428be8 27
Gjest Wilhelmine Skrevet 5. november 2012 #6 Skrevet 5. november 2012 Jeg forstår at barn kan være vanskelige og at de kan bråke fordi de er i trassalderen. Men da kan vel forelder ta med seg barnet ut av kirken til det har roet seg? Har også vært borti et par tilfeller der barn ødelegger hele seremonien/tilstelningen, hyler, forsyner seg med ting, kaster ting, løper og haler i kjoler og lager mildest talt et voldsomt styr så alle ser kun på ungen og ikke klarer få med seg et ord av hva presten sier, mens foreldrene sitter og smiler og sier ikke et kvekk. Begge gangene jeg husker har barnet fått tilsnakk, men ikke av foreldrene... Går barnet i vranglås og man ikke klarer få temmet det, noe som helt sikkert kan skje uten at foreldrene er dårlige av den grunn, så fjern barnet. Ikke verre enn det Da får man ta seg en liten rusletur til man er klar til å sitte relativt stille.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 Da en i familien min hadde navneseremoni med Humanetisk Forbund informerte HF om at dette var en seremoni der et barn fikk navn, og da var det naturlig at barna fikk lov til å være barn, så dersom seremonien ble langdryg og de hadde behov for å bevege på seg under seremonien så fikk de bare gjøre det Anonym poster: 83c590af19843ddab49b2ded14877a11
Celtic Heart Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Har dere hørt om trassalderen? Anonym poster: 9951196e09968fe8801f984198b7b286 Absolutt, men den er heller en unnskyldning for at man må legge inn EKSTRA arbeid for å skåne andre, spesielt i dåp, konfirmasjon etc. Kan ikke ungen oppføre seg i slike settinger kan de faktisk ikke være tilstede. 8
ViljaH Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Det er forskjell på å bevege seg litt, og å ta over hele showet. 11
Gjest Wilhelmine Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Da en i familien min hadde navneseremoni med Humanetisk Forbund informerte HF om at dette var en seremoni der et barn fikk navn, og da var det naturlig at barna fikk lov til å være barn, så dersom seremonien ble langdryg og de hadde behov for å bevege på seg under seremonien så fikk de bare gjøre det Anonym poster: 83c590af19843ddab49b2ded14877a11 Så da er det greit om unger hyler så høyt at ingen hører et fnugg av hva som blir sagt under seremonien? For meg ville ikke det vært ok. Når det er sagt, så er det aldri noen som har reagert på at et barn tusler litt i midtgangen eller snakker litt av og til. Men når de går totalt i vranglås kan de godt ta seg en tur med en av foreldrene ut. Barn trenger ikke være i sentrum hele tiden, det må være lov til å kreve at i enkelte settinger skal det være litt ro og kontroll. I kirken der jeg har vært mest er det bord, ark og fargestifter bakerst i kirken, så utålmodige barn kan få tegne om det blir kjedelig. Det synes jeg er et bra tiltak alle slike steder burde ha
ViljaH Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Forøvrig, trass er at ungen finner ut av hvem som bestemmer, utfordrer sine foreldre og krever individualitet. Om barnet lærer at enten sitter man stille, ellers blir man tatt med ut, så er det en effektiv leksjon i at akkurat her bestemmer mamma og pappa. 8
Brunhilde Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 Har dere hørt om trassalderen? Anonym poster: 9951196e09968fe8801f984198b7b286 De fleste som har barn har helt sikkert vært gjennom både en og to trassaldre. Det at ungen er i trassalderen betyr ikke at den kan romstere fritt, det betyr derimot at vi, foreldre, må ta ekstra hensyn til omgivelsene ved å fjerne barnet når trassen slår inn. Trassalder er ingen unnskyldning for å tillate dårlig oppførsel fra barnet. Det er heller ingen unnskyldnign for foreldrene til å la være å slå ned på dårlig oppførsel. Begynner ungen å skrike og trasse, ja, så er det rett og slett bare å fjerne den fra situasjonen. Aldri i livet om min unge hadde fått lov til å ødelegge det som noen er en høytidelig seremoni ved å løpe fritt rundt, aldri! 12
Sulosi Skrevet 5. november 2012 #14 Skrevet 5. november 2012 Da en i familien min hadde navneseremoni med Humanetisk Forbund informerte HF om at dette var en seremoni der et barn fikk navn, og da var det naturlig at barna fikk lov til å være barn, så dersom seremonien ble langdryg og de hadde behov for å bevege på seg under seremonien så fikk de bare gjøre det Anonym poster: 83c590af19843ddab49b2ded14877a11 I kirken vår er det på samme måte. Alle barnedåper blir lagt til egne familiegudstjenester og der er det større takhøyde for urolige småbarn. Ellers ligger det alltid tegnesaker på bakerste benk for de som vil låne.
Kara W Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 Er det mulig? Jeg var selv i bryllup i helgen og var flau fordi 2-åringene ikke bare klatret opp og ned på benken ved flere anledninger, men også pratet høyt en 2-3 ganger. Hyling og løping rundt hadde jeg aldri tillatt! 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #16 Skrevet 5. november 2012 Jeg er kjempeglad for å lese at det finnes noen med ryggrad, også som foreldre. Noe av det verste jeg ser her og der er ikke selve ungene, men foreldrene som ikke gjør noe med dette. Det er foreldrene/foresatte/ansvarlige for ungen som skal ta tak i dette straks ungen ikke oppfører seg. Å skylde på alderen, trasstadier eller andre ting er ikke unnskyldninger som holder mål. Trassalder har jeg selv opplevd, men selv om det irriterer andre og er småflaut som foreldre mens det står på- SÅ MÅ OG SKAL FORELDRE SI IFRA OG VISE MED HANDLINGER AT DETTE IKKE ER GREIT! Anonym poster: ab95d82ce64fa33c3a3b3d26f8311865 3
Gjest Darthoven Skrevet 6. november 2012 #17 Skrevet 6. november 2012 Drittunger har som regel drittforeldre. 6
altflyter Skrevet 6. november 2012 #18 Skrevet 6. november 2012 Kan ikke annet enn å si meg enig! Barn må få være barn, men innenfor rimelighetens grenser 1
Gjest gurimalla Skrevet 6. november 2012 #19 Skrevet 6. november 2012 Jeg er helt enig i at foreldre må passe på at barna ikke ødelegger høytidelige anledninger for andre. Jeg lurte litt på hvorfor dette avsnittet var rettet mot foreldre, er det bare foreldre som kler seg uanstendig? Ei heller skader det ungen at foreldrene viser en smule anstendighet og kler seg passende for anledningen (dåp). Det er fullstendig lovlig å la sin unike stil i klesveien "skinne" igjennom, men noe mer enn det burde man kanskje tenke seg to ganger om å vise frem i forbindelse med en høytidelig anledning, ikke minst for prestens, besteforeldre og andre personers skyld, som ikke aner hvor de skal la blikket hvile uten å rødme fra panna ned til tærne. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #20 Skrevet 6. november 2012 Veldig enig. Og et lite hjertesukk fra en musiker: med julen som nå nærmer seg: Dette gjelder også på julekonserter/forestillinger! Om man går på nissekonsert, spesielt lagt opp til småunger, så er det en ting. Men om man går på en helt vanlig konsert, så sørg da for pokker for at ungen ikke gauler og synger og løper rundt instumentet mitt når jeg spiller! Jeg har øvd lenge, folk har betalt for å komme og høre på, og nå ødelegger ungen din både konsentrasjonen min OG opplevelsen for de andre betalende tilhørerne. Anonym poster: 22f54e0ed48910b54f3fbcbd5dcce2ca 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå