Gå til innhold

Skifte bremseklosser og bremseskiver


Gjest barista

Anbefalte innlegg

Gjest barista

Etter EU kontroll viser det seg at det er over 25 % rust, og derfor må bremseklosser og skiver forran byttes, samt bak må de "rengjøres, slipes, pusses" eller noe.

Mitt spørsmål er så: er dette noe som kan gjøres privat uten noe særlig verktøy?

Har en kompis i nordsjøen som kommer hjem neste uke, og tenker å spørre han om hjelp. Kan han stå i gårdsrommet hjemme og bare mekke på?

Siste spørsmål. Ser på biltema så har de bremseskiver til 199 ,-, men de hadde ikke bremseklosser. Hvor får jeg kjøpt det, og hva koster det?

Det er en Peugeot 106 94mod. dersom det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest barista

Lurer forøvrig også på om dette er vanskelig og tar lang tid. Med tanke på hva jeg skal gi han som takk for hjelpen hvis han sier ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp bremsedeler på biltema, det er min erfaring.

Men ja, slikt kan en skifte selv, jeg så på at kompisen min gjorde det. Tok av hjulet, og med de rette nøklene fikk en tatt av de muttrene så man fikk av det som ligger foran selve bremseopplegget, skiftet det, og skrudde alt på igjen.

Anonym poster: 004645a38f2b16f2fd74b95c70c29b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan ta en del tid hvis de muttrene sitter skikkelig fast, på det ene hjulet satt de som faen og kompisen min brukte over 2 timer på å få de løs bare de, hadde liksom riktig utstyr, men ikke proff som de bare durer det ut med som på verksted.

Anonym poster: 004645a38f2b16f2fd74b95c70c29b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en del av bilen du vil ha fikset av en glad amatør? Virkelig?

Anonym poster: a6ea194d866b9beb2803cbe44d437c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Nå har jeg googlet det litt, og ser ut til at mange gjør dette selv.

Noen ideer til hvor jeg kan kjøpe bremsedelene, og hvilke priser jeg må regne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pellepirat

Som det sies her så kan det gjøres selv ja, hvis det er en person som er bilkyndig og har gjort det før. Det varierer en del hvor lang tid det tar..men går fort et par timer ja, og noe "spesialverktøy" må man nok ha for å få av alle bolter osv.

Hvis de ikke har bremseklosser kan de bestille det..eller du kan kjøpe i annen bilforetning...autoparts, mekonomen..el hos forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine på Bildeler, det ble ca 1000kr for alt samma.

Glad amatør eller ikke, om man har peiling så er det faktisk ikke så vanskelig.

Anonym poster: 004645a38f2b16f2fd74b95c70c29b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Er dette en del av bilen du vil ha fikset av en glad amatør? Virkelig?

Anonym poster: a6ea194d866b9beb2803cbe44d437c0c

Nei, det er det ikke, virkelig!

Har ikke sagt noen ting om at dette er en amatør, har jeg vel? Hold meningene dine for deg selv, hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med er du grei.

Hvis du hadde spurt meg: "er dette en med peiling?" "er det så lurt?" "Bør du ikke få en bilmekaniker til å se på det?"

Så kunne jeg ha svart: "Det går nok helt fint. Denne personen jobber ikke per i dag med bil nei. Men hjelper mange i kretsen med bilhjelp når det trengs, alt fra eksos til bremser. Kan forøvrig nevne at han for noen år siden jobbet og dreiv ett bilverksted. Det er som sagt noen år siden, men jeg stoler på at han fremdeles kan det. Og hvis han ikke kan, så gir han beskjed"

Men takk for din omtanke. :lillesky:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Som det sies her så kan det gjøres selv ja, hvis det er en person som er bilkyndig og har gjort det før. Det varierer en del hvor lang tid det tar..men går fort et par timer ja, og noe "spesialverktøy" må man nok

ha for å få av alle bolter osv.

Hvis de ikke har bremseklosser kan de bestille det..eller du kan kjøpe i annen bilforetning...autoparts, mekonomen..el hos forhandler.

Ja, han er bilkyndig. :-)

Min mor er sveiser, og kan fra jobb få lånt endel ting for å slipe ned bremsene bak.

Men dette kan gjøres i gårdsrommet hjemme, uten bruk av bukk og verksted utstyr?

Prøvde å søke på biltema.no, der så det ut som de faktisk ikke hadde klosser til min bilmod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Jeg kjøpte mine på Bildeler, det ble ca 1000kr for alt samma.

Glad amatør eller ikke, om man har peiling så er det faktisk ikke så vanskelig.

Anonym poster: 004645a38f2b16f2fd74b95c70c29b4b

Takk! :-) Da var det ikke så galt.

Prisoverslaget fra verkstedet var på 7500 kr. Så da har jeg god margin på å gjøre det hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

Du trenger hvertfall ikke noe bukk nei. En vanlig jekk holder. Hva angår verktøy vet jeg ikke eksakt hva som trengs, du kan jo høre med han om han har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer langt med et sett med fastnøkler, skralle og hylser. Det pluss eventuelt noen torx-bit holder til de fleste biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...