Gå til innhold

Hvorfor sløser vi?


Carrot

Anbefalte innlegg

De aller fleste har en eller flere ganger kjøpt klær, sko osv som bare blir hengende, står og aldri blir brukt - hvorfor handler vi ikke smartere og mindre?

Hva er det med oss hverdagsmennesker (som ikke har råd til en personlig shopper for eksempel) spm gjør at vi går i de samme klassike fellene gang på gang?

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det de latterlige impulskjøpene som blir liggende i skapet. Det er sjelden de koster mye hvert plagg, men til sammen blir det jo litt da. Bør trene impulskontrollen min litt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse klær i skapet som henger der fordi størrelsen er feil, rett og slett. Jeg er ingen fan av å prøve klær i butikken, og i tillegg til det så bestiller jeg mye på nett. Og da blir det ofte feil størrelse, siden størrelsene varierer så sinnssykt fra butikk til butikk... Medium er ikke alltid medium, for å si det sånn :gjeiper:

Jeg må rett og slett bli flinkere til å prøve alt jeg kjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper klær jeg sjeldent bruker er det fordi jeg ser en annen jente med samme typen klær, som selvfølgelig ser helt fantastisk ut. Slik skal jeg også bli!, tenker jeg med en gang, og løper av gårde for å kjøpe klærne. Så kommer jeg hjem og finner ut at det egentlig ikke er meg i det hele tatt. Løsningen er vel å bli mer sikker på hva man egentlig kler, og holde seg til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har jeg tidligere kjøpt klær i bestemte stiler fordi jeg innbilte meg at da ville jeg bli mer "slik", eller i alle fall bli oppfattet på en bestemt måte. Men så gjennomførte jeg aldri en stil fordi det var så mye jeg ville være, om dere skjønner. Så jeg måtte rydde litt i hodet og finne ut hvem jeg var før garderoben ble mer strømlinjeformet.

Anonym poster: d35201f37cf63f8c8c12b0b7adce962a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lei tendens til å kjøpe plagg hvor jeg liker et element ved det veldig, veldig godt, men som ikke vil kle meg. Jeg vil så gjerne at det skal passe, men det gjør ikke det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De klærne jeg kjøper men ender opp med å ikke bruke skyldes oftest at jeg har sett bilder av at det ser fantastisk ut eller forestilt meg at det vil se bedre ut enn det faktisk gjør. Prøver noe i butikken men tenker "jaja, med en annen bukse til så blir det mye finere", men så blir det ikke det.. Ellers så er det jo bomkjøp over nett fra utlandet hvor det koster nesten like mye å returnere, som plagget kostet.

Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å kontrollere og planlegge mine kjøp slik at jeg ikke hadde endt opp med en haug rimelige ting som aldri blir brukt. Alle mine investeringer innen klær har blitt flittig brukt - man tenker vel kanskje at det ikke har så mye å si om man kjøper en genser for 399 for å bruke noen få ganger, men det blir fort dyrt når man har 10 slike gensere.

Endret av kills
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at klær ikke er fine når vi får dem på er jo et klassisk problem, og som regel fordi vi som kjøper dem enten ikke prøver dem, eller ikke kjenner vår kropp og fasong i frohold til snittet på plagget - der kan vi jo bli flinkere, man trenger ikke følge moten på alt hvis man har stil, sin egen stil...

Samtidig er de impulskjøpene som skrevet ganske dyre når man legger dem sammen..

Jeg ryddet på omkledningsrommet, og må innrømme (meget flau) at det var et titalls plagg der jeg ikke hadde tatt prislappen av en gang! *skamme seg!*

Og da tenkte jeg, dette skal jeg bli bedre på - men tror dere ikke jeg gikk i fella igjen da? Oppdaget en topp i dag MED prislapp!!! *flau* som ble kjøpt i Juni.. Sikkert fin i Juni men fullstendig håpløst i November... Og til neste sommer sikkert ikke en jeg vil bruke fordi den var "moderne" når jeg kjøpte den og vil være "helt ut" neste sommer fordi den ikke var klassisk... *typisk tabbe*

Så hva må til for å bli flinkere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen plagg med lappen på i skapet mitt. Jeg er flink til å planlegge garderoben min, tenker lenge før jeg kjøper et plagg og sørger for å ha satt det sammen (i hodet mitt, eller på polyvore) med klær jeg allerede har i skapet, så jeg vet jeg kommer til å bruke det. Jeg vet også godt hva som kler meg, hva slagstil jeg har og hvilke farger jeg kler.

Selvsagt har jeg noen bomkjøp, jeg også, men jeg finner likevel en måte bruke plagget på, så det ikke skal bli liggende å ikke bli brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at klær ikke er fine når vi får dem på er jo et klassisk problem, og som regel fordi vi som kjøper dem enten ikke prøver dem, eller ikke kjenner vår kropp og fasong i frohold til snittet på plagget - der kan vi jo bli flinkere, man trenger ikke følge moten på alt hvis man har stil, sin egen stil...

Samtidig er de impulskjøpene som skrevet ganske dyre når man legger dem sammen..

Jeg ryddet på omkledningsrommet, og må innrømme (meget flau) at det var et titalls plagg der jeg ikke hadde tatt prislappen av en gang! *skamme seg!*

Og da tenkte jeg, dette skal jeg bli bedre på - men tror dere ikke jeg gikk i fella igjen da? Oppdaget en topp i dag MED prislapp!!! *flau* som ble kjøpt i Juni.. Sikkert fin i Juni men fullstendig håpløst i November... Og til neste sommer sikkert ikke en jeg vil bruke fordi den var "moderne" når jeg kjøpte den og vil være "helt ut" neste sommer fordi den ikke var klassisk... *typisk tabbe*

Så hva må til for å bli flinkere??

For meg hjalp det å ta stålgrep om "HERREGUD SÅ FIN, DEN ER SIKKERT KJEMPEFIN PÅ MEG!!" og tenke "HVIS den ikke sitter fint på meg, så har jeg spylt ---kr rett i dass, det er som å hive de i dass", og plutselig holder jeg bedre grep på pengene. Her er altså snakk om pengene fordi jeg ikke har for mye fra før, og jeg trenger IKKE å bruke penger på klær som henger i skapet 1 år før de havner i UFF containeren, MED prislapp på :S

Anonym poster: 6e2667dde597a160d38327ec167f687d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få tingene jeg har kjøpt som jeg aldri har brukt er som regel ting som blir fint 'hvis om atte bare atte'. Jeg har en kjempefin bluse som jeg siklet lenge på, men jeg synes den ser litt rar ut både til skjørt og til bukser, og da er det ikke akkurat så mange valg igjen. :) Størrelser bommer jeg nesten aldri på, så min huskeregel når jeg impulsshopper (som jeg ikke nødvendigvis er en motstander av) er 'Kan/vil jeg ta dette på meg i kveld?' eller 'Kan jeg helt konkret visualisere når og hvordan jeg skal bruke dette plagget?'. Hvis ikke, kjøper jeg det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er at jeg som regel kjøper dyre klassiske klær jeg bruker mye, og så supplerer jeg med billige klær som er mer motepreget for å freshe opp, slike billige klær gjør at kan finne på å kjøpe den toppen fordi den der og da passet til det jeg trengte den til uten tanke for om jeg evt bruker den igjen senere, så henger den der da - dag ut og dag inn uten å bli brukt..

Eller jeg ser singletter på salg, og tenker "det er alltid greit å ha" før jeg en dag innser at ingen trenger ti sorte singletter, og tre av dem fortsatt har prislappen på *flau* da spiller det ingen rolle at de bare var 129 på cubus for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å la hodet kverne over hva jeg vil ha og trenger, så bruker jeg gjerne en uke+ på å finne det perfekte. Går ikke i butikker uten å vite hva jeg skal dit for og har god tid.

Finner jeg en salgskurv og noe jeg liker så bruker jeg minst 5 min bare på å tenke hvilke plagg jeg har hjemme som den kan brukes med. I prøverommet er jeg storkritikeren og dømmer plagget på alle mulige måter i speilet. Og alltid spør jeg "Trenger jeg virkelig denne? Har jeg noe tilsvarende som er nok? Hvilke situasjoner kan jeg bruke den i?"

Det har funket for meg.

Anonym poster: 57543bb8799d6f2e2f75c570ed2d943a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mange plagg jeg aldri har brukt, og sikkert aldri kommer til å bruke :sjenert:

-Nettshopping: så sååå fint ut på modellen. Ikke fint på meg. Gidder ikke returnere

-For liten str: "jeg har jo tenkt til å gå ned 2 kg, da vil den passe". nei, jeg har enda ikke gått ned 2 kg

-Ikke min stil: plagg jeg sett på andre. Tenker at jeg har lyst å bli mer vågal og kle meg i noe anderledes. Nei, det skjer ikke.

Anonym poster: 150db4adc34058e66c1068e89de68bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, har kjøpt altfor mange klær (og sko..) som jeg aldri har brukt veldig ofte.. Har nå kvittet meg med dette(solgt, gitt til venner/familie, fretex og loppemarked) og har nå på ett år ikke gjort ett eneste bomkjøp :) Min verste feil er vel at jeg har stresset meg gjennom butikkene og tenkt at plagg jeg synes er helt "ok" er et fint kjøp. Nå prøver jeg, er det noe som helst jeg misliker og jeg ikke føler meg veldig fin i plagget så lar jeg være å kjøpe det. Er jeg usikker så legger jeg plagget tilbake og ser etter noe annet mens jeg vurderer om det faktisk er verdt å kjøpe det. Har enda ikke måttet gå tilbake for å kjøpe plagget, var jeg usikker først så får jeg ikke mer lyst på det etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...