Gå til innhold

hvor får man lånt rullestol til ein periode?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

^tittel.

Har vaskulitt på bena, blødende store sår som er vonde og gjør det meget ubehagelig å være på beina.

Anonym poster: cb1c5b85c8e9256e0a7e406bfd97cf03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle kommuner og bydeler skal ha et eget kommunalt lager med hjelpemidler til utlån. Ta kontakt med kommunens tildelingskontor/hjemmetjeneste/brukerkontor eller hva det nå heter.

Hjelpemiddelsentralen låner bare ut til brukere som har varig behov, dvs hvis du har behov som strekker seg over to år. Det høres ikke ut som dette gjelder ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommuner og bydeler skal ha et eget kommunalt lager med hjelpemidler til utlån. Ta kontakt med kommunens tildelingskontor/hjemmetjeneste/brukerkontor eller hva det nå heter.

Hjelpemiddelsentralen låner bare ut til brukere som har varig behov, dvs hvis du har behov som strekker seg over to år. Det høres ikke ut som dette gjelder ts.

Hjelpemiddelsentralen låner ikke bare ut til brukere med varige behov.

Legen din kan søke, eller ring direkte selv.

Legen min ville ikke godkjente at det var et behov for rullestol til meg, selv om ergoterapeuten som hadde vært på befaring hjemme hos meg, hadde anbefalt en slik stol og noe annet hjelpemidler til meg.

Hadde en møkkalege, klarte ikke gå 2 meter med krykker engang uten å svime av, av smertene.

Dermed ringte jeg selv og snakket med hjelpemiddelsentralen i kommunen. Da fikk jeg stol tilkjørt direkte til meg innen en uke. (De kjører rundt og må tilpasse etter det) Betalte 600,-kr for dette.

Ba også om å få låne de andre tingene ergoterapeuten hadde anbefalt, fikk det også uten problem.

Egentlig tror jeg en skulle betale mnd leie for den siden jeg bestilte selv uten legesøknad, men jeg fikk ikke mer en en regning.

Hadde stolen og det andre utstyret i 2 1/2 år.

Gikk privat, ble operert og smertene ble redusert kraftig umiddelbart. Når jeg følte at jeg ikke hadde mer bruk for stolen ringte jeg til hjelpemiddelsentralen og sa fra. 3 dager senere kom en smilende og hyggelig mann på døren. Hentet stolen og de andre tingene jeg hadde fått låne. Ikke noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et knipetak kan du og kjøpe selv om du har råd. Har et familiemedlem med fremskreden kreft, h'n måtte vente i flere måneder på en stol... hadde vi visst det var såpass enkelt å få kjøpt en selv hadde vi nok gjort det for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpemiddelsentralen låner ikke bare ut til brukere med varige behov.

Legen din kan søke, eller ring direkte selv.

Legen min ville ikke godkjente at det var et behov for rullestol til meg, selv om ergoterapeuten som hadde vært på befaring hjemme hos meg, hadde anbefalt en slik stol og noe annet hjelpemidler til meg.

Hadde en møkkalege, klarte ikke gå 2 meter med krykker engang uten å svime av, av smertene.

Dermed ringte jeg selv og snakket med hjelpemiddelsentralen i kommunen. Da fikk jeg stol tilkjørt direkte til meg innen en uke. (De kjører rundt og må tilpasse etter det) Betalte 600,-kr for dette.

Ba også om å få låne de andre tingene ergoterapeuten hadde anbefalt, fikk det også uten problem.

Egentlig tror jeg en skulle betale mnd leie for den siden jeg bestilte selv uten legesøknad, men jeg fikk ikke mer en en regning.

Hadde stolen og det andre utstyret i 2 1/2 år.

Gikk privat, ble operert og smertene ble redusert kraftig umiddelbart. Når jeg følte at jeg ikke hadde mer bruk for stolen ringte jeg til hjelpemiddelsentralen og sa fra. 3 dager senere kom en smilende og hyggelig mann på døren. Hentet stolen og de andre tingene jeg hadde fått låne. Ikke noe problem i det hele tatt.

Men da hadde du behov for utstyr som pr. definisjon var varig, dvs mer enn to år.

Hjelpemidler som lånes ut fra hjelpemiddelsentralen, blir i hovedsak ikke lånt ut før noen har fylt ut søknadsskjema sammen med deg, det skal saksbehandles innen seks måneder. Du kan lese mer om det på nav sine sider:

www.nav.no/helse/hjelpemidler

Men kommunens korttidslager er pliktig å hjelpe deg ved kortere behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et knipetak kan du og kjøpe selv om du har råd. Har et familiemedlem med fremskreden kreft, h'n måtte vente i flere måneder på en stol... hadde vi visst det var såpass enkelt å få kjøpt en selv hadde vi nok gjort det for lenge siden.

Hjelpemidler hvor bruker har akutt behov (feks kreftpasient som trenger sykeseng for å være hjemme sine siste dager)blir levert på døra i løpet av 1-2 dager. Hastebehandles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemidler hvor bruker har akutt behov (feks kreftpasient som trenger sykeseng for å være hjemme sine siste dager)blir levert på døra i løpet av 1-2 dager. Hastebehandles!

Ikke i dette tilfellet. Tok et par uker før h'n fikk ordentlig seng hjemme også. Sikkert ulikt fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da hadde du behov for utstyr som pr. definisjon var varig, dvs mer enn to år.

Hjelpemidler som lånes ut fra hjelpemiddelsentralen, blir i hovedsak ikke lånt ut før noen har fylt ut søknadsskjema sammen med deg, det skal saksbehandles innen seks måneder. Du kan lese mer om det på nav sine sider:

www.nav.no/helse/hjelpemidler

Men kommunens korttidslager er pliktig å hjelpe deg ved kortere behov.

Nei. INGEN viste hvor lenge jeg hadde behov for hjelpemidler.

JEG ringte selv til en ergoterapeut. Etter tips fra en av behandlerene mine.

I hovedsak skulle jeg bare låne en rullestol på en flyreise som varte 2 uker.

Ergoterapeuten kom iløpet av uken. Hun plusset på flere ting som hun mente jeg kunne prøve når jeg først skulle få låne rullestolen. Mente jeg trengte det.

Fikk kopi av det vi skrev sammen + at hun også sendte et i posten til legen.

Ordnet legetime uken etter. Regnet da med at legen hadde fått papirene da, men tok med kopien jeg selv hadde også.

Legen bare fnøste av det og nektet sende søknad, hverken for lån av rullestol eller det andre som ble foreslått.

Dermed ringte jeg selv til hjelpemiddelsentralen samme dag.

2 dager etter kom de på døra med det utstyret jeg trengte.

Etter erfaringene med hvor greit det gikk på flyreisen beholdt jeg rullestolen og testet ut de andre tingene. Viste seg at jeg kunne fungere greiere da.

INGEN viste hvor lenge jeg trengte dette utstyret da.

Egentlig skulle jeg jo bare låne det i 3 mnd (som jeg hadde betalt for)

Legen hadde jo nektet å søke.

Men tilfeldigheter gjorde at det ble 2 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ringte til hjelpemiddelutlånet i kommunen din. Ikke til NAV hjelpemiddelsentralen. Det er stor forskjell.

Fastleger kan hjelpe å søke, men det er primært ergoterapeut som skal søke om hjelpemidler.

Anonym poster: ef0150f60a1903ade3ec1dd23e73873e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

JEG ringte selv til en ergoterapeut. Etter tips fra en av behandlerene mine.

(...)

Hvem mener du at skulle ringt for deg? Mamma? Man har da ansvaret for seg selv.

Anonym poster: ef0150f60a1903ade3ec1dd23e73873e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemiddelsentralen låner bare ut til brukere som har varig behov, dvs hvis du har behov som strekker seg over to år. Det høres ikke ut som dette gjelder ts.

Jeg fikk en haug med hjelpemidler, deriblandt rullestol, av hjelpemiddelsentralen da jeg var halvveis ut i svangerskapet. Låneperioden var fra da og til tre mnd. etter fødse. Jeg var aldri innom noen ergoterapaut i det hele tatt, bare manuellterapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem mener du at skulle ringt for deg? Mamma? Man har da ansvaret for seg selv.

Anonym poster: ef0150f60a1903ade3ec1dd23e73873e

Altså.... slik det egentlig skal fungere ut fra hva jeg ble forklart av lege, behandler, ergoterapeut og spesialist (er du noen av disse og kan dette bedre ?) :

1. En går til legen og forteller om problemet.

2. Først er det vanlig at en blir sendt til spesialister for å undersøke hva plagene er og får diagnoser.

3. Er ikke legen kompetent til å avgjøre hvilke ting du bør ha. Er det legen som vidre ordner dette.

4. Legen henviser /søker om at en Ergoterapeut kommer på befaring og undersøker behovet.

5. Ergoterapeuten er på befaring og gjør sine vurderinger.

6. Ergoterapeuten sender papirene inn til legen.

7. Legen sender søknad til hjelpemiddelsentralen.

8. Hjelpemiddelsentralen kjører ut utstyret.

Dette kan fort ta 3-6-9 mnd opp til flere år. Kommer helt an på hvor vanskelig og treg legen og andre er.

Tungvint,, ja uten tvil. Men det er faktisk slik det er lagt opp til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Ja, kommunen gir utlån av rullestol inntil 3 mnd. etter forespørsel fra ergo/fysioterapeut. Dette har jeg flere ganger benyttet meg av selv, og tar da bare direkte kontakt med en ergoterapeut eller fysioterapeut og forklarer situasjonen. Et par dager etterpå kommer kommunens hjemmetjeneste på døren med rullestolen.

Hvis lånet er mer varig, som det nevnes, mer enn 2 år, innvilges den av NAV Hjelpemiddelsentral som er fylket. Korttidsutlån er med andre ord kommunens ansvar - som ikke trenger søknad - og langtidsutlån mer enn 2 år er fylkets og NAV sitt ansvar - som trenger søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.... slik det egentlig skal fungere ut fra hva jeg ble forklart av lege, behandler, ergoterapeut og spesialist (er du noen av disse og kan dette bedre ?) :

1. En går til legen og forteller om problemet.

2. Først er det vanlig at en blir sendt til spesialister for å undersøke hva plagene er og får diagnoser.

3. Er ikke legen kompetent til å avgjøre hvilke ting du bør ha. Er det legen som vidre ordner dette.

4. Legen henviser /søker om at en Ergoterapeut kommer på befaring og undersøker behovet.

5. Ergoterapeuten er på befaring og gjør sine vurderinger.

6. Ergoterapeuten sender papirene inn til legen.

7. Legen sender søknad til hjelpemiddelsentralen.

8. Hjelpemiddelsentralen kjører ut utstyret.

Dette kan fort ta 3-6-9 mnd opp til flere år. Kommer helt an på hvor vanskelig og treg legen og andre er.

Tungvint,, ja uten tvil. Men det er faktisk slik det er lagt opp til å fungere.

Hvis du leser på NAV sine sider, så kan du se at det slett ikke trenger å være lege som søker om hjelpemidler. Det kan være en ergoterapeut, fysioterapeut, manuellterapeut, sykepleier i hjemmetjenesten som ser et behov (nei, ikke alle kommuner har egne ergoterapeuter...) eller andre med kunnskap om dette. Legen kan godt omgås, behøver på ingen måte å blandes inn i dette. NAV har plikt til å saksbehandle søknaden innen seks måneder, men ved akutt behov kan søkeren presisere dette og få gjennom søknaden raskere. Noen hjelpemidler går raskt gjennom behandlings"mølla", andre kan ta inntil 18 måneder å få (spesialtilpasset bil, trappeheis, rullestolramp osv). Da sier det seg selv at det skal være et varig behov før man kan få utlevert hjelpemidlene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk en haug med hjelpemidler, deriblandt rullestol, av hjelpemiddelsentralen da jeg var halvveis ut i svangerskapet. Låneperioden var fra da og til tre mnd. etter fødse. Jeg var aldri innom noen ergoterapaut i det hele tatt, bare manuellterapaut.

Jeg gjetter på at dette ikke kom fra hjelpemiddelsentralen, men fra kommunens korttidslager (som på noen steder er lokalisert i samme bygg som hjelpemiddelsentralen i fylket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kommunens kortidslager er lokalisert et annet sted, der var jeg nemlig og hentet krykker enda tidligere. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg fikk utstyret fra hjelpemiddelsentralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kommunens kortidslager er lokalisert et annet sted, der var jeg nemlig og hentet krykker enda tidligere. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg fikk utstyret fra hjelpemiddelsentralen.

Det samme gjaldt meg. 110% sikker på at det var fra hjelpemiddelsentralen og ikke kommunen.

Fikk et papir jeg skulle skrive under på (bekrefte lånet) der står det at det er fra hovedlageret til hjelpemiddelsentralen i *******

Krykker fikk jeg også låne i kommunen, hentet de selv et helt annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Da må jeg si at dere har vært utrolig heldige med HMS der dere bor, for dette høres veldig uvanlig ut.

Jeg vet om folk som trenger rullestol som fortsatt venter 3 md etter at søknaden ble sendt. HMS låner i utgangspunktet ut kun til de med langvarig behov.

Dette med eget lager i kommunen/fylke er forøvrig en relativt ny ordning hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...