Gå til innhold

Vurderer å sette inn P-stav.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har gått på p-pillen Cerazette nå i ett år, men har veldig lyst å sette inn p-stav i armen. Er det noen her inne som har det? Erfaringer? Har noen små ting jeg lurer på.

1. Får man bivirkninger?

2. Hvor lang tid tar det før man er beskyttet?

3. Forblir mensen som normalt?

4. Er p-stav 100% sikkert? Eller er det slik som med cerazette at det KAN forekomme graviditet?

5. Når må den byttes ut?

6. Gjør det vondt å sette den inn og ta den ut når den tid kommer?

7. Hvor mye betalte du for det?

8. Er det slik at om man får et lite støt borti armen så slutter den å "fungere"? Er redd for at staven under litt brutal sex (haha) kan bli ødelagt....

Tusen takk på forhånd:) Jeg er 17 år gammel om det skal ha noe å si. Jeg må ikke være 18 for å sette inn en slik stav vell?

Anonym poster: 58aa9a21e5d01b7c5a2fa50c3f7fe74b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter

Anonym poster: 1df56ef53019aa107d904e1208d0b09c

Skrevet

Ingen som har p-stav her inne eller?

Anonym poster: 1df56ef53019aa107d904e1208d0b09c

Skrevet

Jeg fikk satt inn en p-stav for noen måneder siden. Fikk først en resept av legen og hentet og betalte for staven på apoteket, ca 1200 kroner. Deretter setter legen den inn. Dette tar ikke mer enn 2 min. Først får man en sprøyte med bedøvelse, deretter settes staven inn med en slags applikator om man kan kalle det det. Jeg kjente ingen verdens ting under innsettelsen.

Dersom staven settes inn første eller andre menstrasjonsdag, er den virkbar med én gang. Setter man den inn ellers i syklusen skal den fungere etter to dager tror jeg (?).

Finnes visst to typer p-stav; de som kan sitte inne i tre år og de som kan sitte i fem.

Alle bivirkninger er individuelle. Selv har jeg hatt en del mellomblødninger. Disse var ikke plagsomme, men varte i noen måneder... Nå har jeg mistet mensen helt. Dette er også veldig individuelt.

P-staven er noe sånt som 99,99 % sikker, og nei, jeg tror ikke den kan ødelegges av røff sex. Den er holdbar for å si det sånn...

Personlig er jeg superfornøyd! Utrolig deilig å slippe å tenke på piller hver dag!

Gjest Nikki09
Skrevet

Jeg satt inn P-stav i 2006 og tok den ut for to år siden. Jeg fikk vel omtrent alle bivirkninger som går an! Jeg la på meg 20kg, hadde humørsvingninger ut av en annen verden, redusert sexlyst osv osv. MEN... Jeg satt den inn når jeg var 16 og kroppen var sikkert full nok av hormoner fra før så jeg mistenker at det hadde vært bedre å vente til jeg var helt ferdig med puberteten :-) etter jeg tok den ut så har alle bivirkninger forsvunnet, jeg gikk til og med ned i vekt :-)

utover det så var jeg fornøyd, jeg hadde mensen ca en gang hver 3.mnd, jeg merket ikke noe til den og det var greit å ikke måtte huske P-piller hver dag. Ikke ble jeg gravid heller (hvilket jeg ble på cerazette!). Ang ødelegge den så tror jeg det er vanskelig altså. Den er rimelig myk og bøyelig, pluss at den sitter jo på innsiden av overarmen så er ikke sånn at man er borti der støtt og stadig. :-)

Mener å huske at jeg gav 1600kr for den jeg.

Skrevet

1. Får man bivirkninger?

Jeg fikk masse bivirkninger. Ble deprimert, klødde over hele kroppen, fikk kronisk mensen(blødde litt hver eneste dag i 3 mnd) mistet all sexlyst og begynte plutselig å hylgrine.

2. Hvor lang tid tar det før man er beskyttet?

husker ikke

3. Forblir mensen som normalt?

Ikke alltid. Noen mister den, andre får blødninger uregelmessig... som regel stabiliserer det seg.

4. Er p-stav 100% sikkert? Eller er det slik som med cerazette at det KAN forekomme graviditet?

Det er aldri 100% sikkert.. er vel mer 99,9 sånn som med alt annet prevansjonsutstyr

5. Når må den byttes ut?

Noen kan du ha i tre år, andre i fem.

6. Gjør det vondt å sette den inn og ta den ut når den tid kommer?

Nei.

Men når jeg skulle ta den ut visste ikke legen hvordan det skulle gjøres. Det endte med at den ble dyttet lengere inn i armen min. jeg endte på sjukehus i fire timer med mange forskjellige undersøkelser (røntgen, ultralyd osv) før de måtte snitte opp ett større hull i armen. Endte opp med et dritstygt arr på armen og ti sting. arret stikker ut av armen og ser helt jævlig ut.

Venninna mi har ikkeno arr etter hu tok ut sin... så jeg var vel bare veldig uheldig

7. Hvor mye betalte du for det?

1200 kr

8. Er det slik at om man får et lite støt borti armen så slutter den å "fungere"? Er redd for at staven under litt brutal sex (haha) kan bli ødelagt....

Nei.

Anonym poster: 42379efb05308309c76dd06ad733d056

• 7 måneder senere...
Gjest mathilde
Skrevet

1. Bivirkninger er veldig individuelt, men har man prøvd Cerazette først, og ikke opplevd bivirkninger på den er det større sannsynlighet for at man unngår bivirkninger på Nexplanon (p-staven) også.

2. Avhengig av om man bytter direkte fra annen prevensjon, se pakningsvedlegget på felleskatalogen (http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-nexplanon-organon-569260)

3. Det har nok en sammenheng med hvordan man reagerte på Cerazette, hvis man ikke fikk blødninger på minpillen, er det større sannsynlighet for at man ikke opplever det på p-staven også. Men dette er veldig individuelt.

4. Graviditet kan forekomme, men det er veldig liten sannsynlighet for det. P-staven er det sikreste prevensjonsmiddelet man har i dag. Da det frigis jevnt med hormoner, og det ikke er avhengig av ytre faktorer, som å huske å ta pillen til riktig tid, kaster opp etc.

5. Per i dag er det bare Nexplanon som er markedsført i Norge, den virker i 3 år. Det er med et kort i esken, som legen skal fylle ut, både hvilken arm den er satt inn i (den ikke dominante), når den er satt inn, skal tas ut og hvem de skal kontakte.

6. Det som gjør vondt er bedøvelsen legen setter på forhånd, og litt ubehagelig er det jo, fordi du kjenner på en måte at huden blir dratt nedover nåla, uten at du opplever smerten av det.

7. 1200 kr, pluss to legetimer.

8. Nei, den er veldig fleksibel.

Jeg brukte Cerazette inntil dagen før jeg satte inn Nexplanon, så da skal jeg i teorien være fult beskyttet fra dag 1. Dette kan du undersøke med å lese felleskatalogen (pasientutgaven) Det var ikke vondt å sette den inn for min del, og min lege var godt kjent med innsettingen (Det er veldig viktig).

Eneste negative foreløbig er at jeg er veldig blå på armen, og at det gjør vondt. Jeg satte den inn på fredag i forrige uke, så jeg håper det begynner å gi seg snart. Fordel å orde deg med en kompress å legge på i ettertid. Legen satte på et plaster, å det blødde jeg igjennom ganske fort. Å jeg hadde ikke annet hjemme heller, så blødde igjennom enda et plaster før jeg fikk dratt å kjøpt kompress, den brukte jeg i 2 dager. Nå har jeg ingenting uten på, da det ikke kommer veske lenger, men det er nok lurt å følge med så man ikke opplever å få infeksjoner.

Anbefaler at man leser seg opp på felleskatalogen eller SPC til produktet, så man blir godt kjent med det på forhånd, å ikke leser for mye på forumene. Jeg har lest mye rart på forum og blogger som ikke stemmer overhode... Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...