Gå til innhold

datter låne bilen min

Fremhevede innlegg

Gjest oreokaka
Skrevet

Hun er 27 år!! Din bil, dine regler. Om hun ikke godtar det, får hun kjøpe sin egen bil.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig synes jeg hun oppfører seg som en 18-åring som nettopp har fått lappen..

Synes det er riktig av deg å sette ned foten på lån av bil. Hun kan da vel kjøpe sin egen!?

Gjest barista
Skrevet

Jeg kan ta egen erfaring, da det er noe relevanse i det, om ikke så mye.

Er 22, og hatt lappen i 4 år.

Jeg flyttet ut rett før jeg ble 18, pga. skolegang, så jeg har i den forstand aldri "bodd hjemme" mens jeg har hatt lappen. Er hjemme kanskje 2-4 helger ila. året, i tillegg til en ukes tid på sommer/jul.

Jeg får bruke min mors bil, når enn jeg vil. Hun foretrekker at jeg tar tog hjem når jeg besøker, enn å kjøre min egen bil, å stiller derfor sin egen bil disponibel.

Likevel må vi planlegge dette til en viss grad, f.eks. dersom jeg ønsker å ha bilen, må jeg opp 05:30 for å kjøre henne på jobb, og selvfølgelig hente henne etter jobb. Og jeg må også gi beskjed på forhånd i tillfelle hun skal ut på besøk (jeg kan ikke komme å stikke av med bilen), og forvente at det er i orden men dersom jeg sier i fra dagen før at jeg ønsker å låne bilen, har det alltid gått i orden. Og da handler vi sammen før/etter, etter jeg handler på vei hjem hvis det er ett tema.

Jeg må aldri betale bensin eller noe. Men når jeg er hjemme disse helgene, så blir det aldri mer enn 1-3 turer til venner (småby, så små avstander også), og derfor går det lite bensin. Har tilbudt å betale tilbake, men det sier hun alltid nei til.

Derimot var jeg hjemme en sommer (hele sommeren), og hadde sommerjobb hjemme. Da syklet jeg til jobb, og kunne avtale å bruke bilen på ettermiddag/kveld. Det var ikke nødvendig å betale noe form for forsikring, eller slitasje, men jeg fylte for noen hundrelapper i ny og ne.

Jeg hadde en periode kjæreste som bodde 8 mil fra min mor, og det ble noen turer dit, den sommeren og eller i noen helger. Og da fylte jeg selvfølgelig opp tanken, men ingen kompensasjon for slitasje og forsikring.

Min mor har ikke god råd, i det hele tatt. Men jeg er selv student, og hun ønsker å gi meg det. Derimot hadde hun sagt at hun ønsket at jeg skulle fylle på mer bensin de helgene jeg var hjemme, ville jeg uten problemer ha dekket min del!

Men å regne på slitasje og forsikring blir smålig i min situasjon - mener jeg.

Hadde jeg vært 27 år gammel, så hadde nok situasjonen stilt seg annerledes.

F.eks. så har jeg en bror på 20 år (to år yngre enn meg), men som per i dag sitter i god jobb, med fast inntekt, hvor hun i større grad forventer at han spytter i bensin og slikt selv (fordi han har inntekt), dersom han har lånt mors bil når hans egen har vært på verksted o.l.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en datter på 27 år som nettop har fått sertifikat. Hun har ikke bil, men det har jeg.

Problemet er at hun tar det som en selvfølge at hun skal få låne bilen min! Hun tilbyr seg av og til, men slett ikke alltid, å betale bensinen hun har brukt,

Men det hun ikke vil ta med i beregningen er alle de andre utgiftene ved bruk av bil.

Bla. at hvis noe skulle skje er det jeg som må betale egenandelen på kr. 4000,-!

Hun blir sint når hun ikke får låne bilen i hytt og pine!

Jeg er trygdet og har smått med penger, det er så vidt jeg har råd til å bruker bilen selv.

Hvordan skal jeg takle dette?

Når jeg holder på mitt og legger frem fakta blir hun rasende for at jeg kan telle på kronene sånn. Hun har barn som merker problemet, og det er ikke noe hyggelig at barnebarna blir vitne til dette.

Er det jeg som er urimelig?

Hei TS.

Det virker som hun er knapt nok 18 år når det gjelder holdninger og oppførsel.

Du får ta opp at det ikke er gratis å eie en bil.

Hun vet ikke dette virker det som. Når hun er 27 år burde hun vite selv om hun aldri har vært bileier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...