Gjest anonym Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Jeg har en datter på 27 år som nettop har fått sertifikat. Hun har ikke bil, men det har jeg. Problemet er at hun tar det som en selvfølge at hun skal få låne bilen min! Hun tilbyr seg av og til, men slett ikke alltid, å betale bensinen hun har brukt, Men det hun ikke vil ta med i beregningen er alle de andre utgiftene ved bruk av bil. Bla. at hvis noe skulle skje er det jeg som må betale egenandelen på kr. 4000,-! Hun blir sint når hun ikke får låne bilen i hytt og pine! Jeg er trygdet og har smått med penger, det er så vidt jeg har råd til å bruker bilen selv. Hvordan skal jeg takle dette? Når jeg holder på mitt og legger frem fakta blir hun rasende for at jeg kan telle på kronene sånn. Hun har barn som merker problemet, og det er ikke noe hyggelig at barnebarna blir vitne til dette. Er det jeg som er urimelig?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #2 Skrevet 4. november 2012 Nei du er ikke urimelig. Hun er en voksen dame,hun burde tilby seg å dele alle utgiftene ang bilen , hvis hun bruker den mye. Prøv å inngå en avtale som du synes er grei. Si at en av kriteriene for lån av bilen , er at skjer det noe der egenandelen må brukes når hun bruker bilen,så må hun betale. Det er mye kostnader rundt en bil, ikke bare bensin og spylerveske.. Ellers kan hun jo kjøpe sin egen bil Anonym poster: 9a6bb0f20d41437f841d5ece2721a9d6 1
ToveM Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Nei, du er ikke urimelig, hun får skaffe seg en egen bil, eller betale det det koster å bruke bilen. Så får du forlange at hun selvfølgelig betaler egenandelen hvis det skulle skje noe når hun bruker den. 1
up! Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Problemet med å ikke sette grenser når barna er små, er at det blir så utrolig kjipt når disse barna blir voksne, og fortsatt forventer at alle skal danse etter deres pipe. Din bil - dine regler. Hun leverer selvfølgelig bilen tilbake med full tank. Hun betaler egenandelen dersom noe skjer når hun bruker bilen. Hun fyller olje/spylevæske/ hva det måtte være dersom det er behov for det når hun bruker bilen. Dersom bilen er/ blir skitten når hun bruker den, vasker hun den. Hun betaler bompenger. Er det noe mer du vil at hun skal betale? 3
Chloe- Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 Når man studerer i storby og er hjemme på besøk hos foreldrene mener jeg det er normalt å få låne bil når det passer. Ikke som voksent menneske, med mindre det er en spesiell anledning. Når som det er sagt vil jeg bare påpeke at du skriver at datteren din NETTOPP har fått lappen. Bilkjøp tar tid, og med alle utgiftene hun har hatt i forhold til serifikatet syns jeg du skal være litt mer tålmodig. 6
up! Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 hun burde tilby seg å dele alle utgiftene ang bilen , hvis hun bruker den mye. Anonym poster: 9a6bb0f20d41437f841d5ece2721a9d6 Dette er jeg helt uenig i. Dele alle utgiftene på bilen er urimelig. TS kan foreslå det, og så kan datteren velge å avslå det, og dermed ta konsekvensene av hva nå enn TS bestemmer at det skal være. Helst kjøpe egen bil. Men at hun skal tilby seg å dele alle utgiftene er både urimelig og virkelighetsfjernt. Det er snakk om et mor-datter forhold her.
Gjest anonym Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Hun er dessverre en veldig dårlig betaler, og jeg vet at hvis det skjer noe med bilen må jeg betale hele egenandelen på kr. 4000 selv. Og hun ber alltid om utsettelse på tilbakebetaling når hun har lånt penger, jeg må slite for å få dem tilbake og lykkes ofte ikke. Derfor er jeg kanskje litt ekstra skeptisk til å låne henne bilen.
up! Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Gjør det enklere for deg selv; La være å låne henne bilen din. La også være å låne henne mer penger enn du har råd til å tape. 3
Katniss Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Så egentlig er det ikke bare bilen? Hun forventer hele tiden at du skal gi henne penger, spandere ting, låne bort ting, stille opp med tiden din i en alder av 27. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Når en er 27 og har barn selv, er en ikke noe barn lengre og MÅ kunne ta ansvar for seg selv. Å forvente at moren da skal stille opp med gratis bil, alle utgiftene rundt bilen (bensin, olje, servise, vask og andre ting) Er jo bare helt uhørt. Om hun ikke hører, ikke ønsker å bidra noe som helst for bilen og ikke betaler bensin engang er det opp til deg å være bestemt å si NEI. En 27 åring er voksen nok til å godta det uten å være barnslig å lage store bølger av det. Er HUN som bør tenke på reaksjonene til sine barn. Hvilke eksempel HUN går fremfor som med tanke på SINE barn. Hun bør kunne tenke litt lengre. Høres ut som hun har vært vant med å snurre deg rundt lillefingren tidligere. Surter hun lenge nok gir du deg uansett. Nå er hun voksen og bør kunne ta vare på seg selv. Et tips du kan prøve om ingenting annet funker. La bilen stå med minimalt med bensin på tanken. En får kjøpt beholdere en kan ha noe bensin på, slik at du har noe du kan fylle på for å komme til bensinstasjonen selv. Pass på at du ikke forteller om den ekstra dunken. Bare husk å lagre den forsvarlig. Dermed MÅ hun fylle når hun TAR bilen for å komme noen vei. Og sist men ikke minst ikke fyll full tank selv, men akkurat såpass at DU klarer deg.
Strixvaria Skrevet 4. november 2012 #11 Skrevet 4. november 2012 Enig med Gjest. Men hvis datteren din er såpass gammel og til og med har egne barn - hvorfor i all verden snylter hun så fælt på deg fortsatt? Tjener hun ikke penger selv? Hvis hun ikke har råd til bil kan hun da vitterlig ta bussen, slik vi andre gjør. Da må man bare tilpasse gjøremål o.l. deretter. Nei, du er ikke urimelig. Faktisk er du veldig rimelig av deg, nesten i meste laget. Dattera di er snart 30 - det er på tide hun tar ansvar for sitt eget liv, og ikke dytter alle utgiftene over på sin egen mor!
Rubies_ Skrevet 4. november 2012 #12 Skrevet 4. november 2012 Kutt navlestrengen mor! Ungen er 27 år gammel og har egne barn. På tide å ta vare på seg selv. Be han anskaffe seg sin egen bil, og betale sine egne utgifter. Slutt og lån henne penger. Ser for meg et mulig Luksusfellen-offer her (mange av de folkene er jo rundt 27 år gamle barn som låner penger og nødvendigheter av foreldrene hele tiden og aldri betaler tilbake). 1
Jolene Skrevet 4. november 2012 #13 Skrevet 4. november 2012 Når man studerer i storby og er hjemme på besøk hos foreldrene mener jeg det er normalt å få låne bil når det passer. Ikke som voksent menneske, med mindre det er en spesiell anledning. Når som det er sagt vil jeg bare påpeke at du skriver at datteren din NETTOPP har fått lappen. Bilkjøp tar tid, og med alle utgiftene hun har hatt i forhold til serifikatet syns jeg du skal være litt mer tålmodig. En helt ok bil koster ikke mer en 10-20.000, det er ikke så mye penger dersom en er flink til å spare.
up! Skrevet 4. november 2012 #14 Skrevet 4. november 2012 En helt ok bil koster ikke mer en 10-20.000, det er ikke så mye penger dersom en er flink til å spare. En bil koster veldig mye mer enn det du kjøper den for... 8
smilo Skrevet 4. november 2012 #15 Skrevet 4. november 2012 Jeg ser flere nevner egenandelene om noe skjer, men det er jo ikke bare den som koster. Om man benytter seg av egenandelen så vil det også bli en forhøyelse av forsikringsprisen, noe som også går ut over mor i dette tilfellet. Jeg synes du skal i nei til utlån av bilen. Om hun trenger bil så kan hun spare selv og kjøpe den. Ser flere som lurer på hva denne datteren lever av. Har hun ikke jobb til å forsørge seg selv og ungene siden hun stadig låner penger. ??
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2012 #16 Skrevet 4. november 2012 Når man studerer i storby og er hjemme på besøk hos foreldrene mener jeg det er normalt å få låne bil når det passer. Ikke som voksent menneske, med mindre det er en spesiell anledning. Når som det er sagt vil jeg bare påpeke at du skriver at datteren din NETTOPP har fått lappen. Bilkjøp tar tid, og med alle utgiftene hun har hatt i forhold til serifikatet syns jeg du skal være litt mer tålmodig. En bil koster veldig mye mer enn det du kjøper den for... Nja..... men om en ikke har råd til å kjøpe bil, betale de kostnadene en bil koster + bensin... skal det da være OK å snylte på foreldre eller andre istedenfor ? Har en ikke råd så har en ikke råd, da får en finne andre løsninger, gå, sykle, buss, tog ets. Og spare til en har råd til disse kostnadene selv. Og en 27 åring er voksen nok til å ta det ansvaret selv, ikke snylte på mamma`n (foreldrene) sin ennå. Da får hun heller prioritere anderledes på hva hun bruker pengene til. Synes hun det er greiere å kjøre bil, ja da får hun bruke mindre penger på andre ting. Og har hun ikke råd, så får hun vente til hun har råd. Så enkelt er det jo bare.
Jolene Skrevet 4. november 2012 #17 Skrevet 4. november 2012 En bil koster veldig mye mer enn det du kjøper den for... Det sier seg jo selv, men man investerer ikke i en bil en ikke har råd til. Ei heller snylter man på andres bil uten å betale for seg
orgus Skrevet 4. november 2012 #18 Skrevet 4. november 2012 Mine foreldre hadde over millionen til sammen i året, men bilen ble uansett bestandig levert tilbake med full tank og nyvasket. 1
LukaFrost Skrevet 4. november 2012 #19 Skrevet 4. november 2012 Vasket du bilen hver gang du brukte den?
orgus Skrevet 4. november 2012 #20 Skrevet 4. november 2012 Vasket du bilen hver gang du brukte den? Nei, Statoil gjorde 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå