Gå til innhold

Varmeapparatet i bilen fungerer ikke, what to do?


~white lady~

Anbefalte innlegg

Det er helt dødt, har trykket og vridd på alt av knotter og vridere. Nothing. Er kaldt å kjøre med åpne vinduer bare for å unngå kondens, så dette må jeg få fikset snarest.

Hva kan det komme av, og er det noe jeg (eller helst en mann med peil på bil...) kan gjøre selv?

Har en Mazda Demio 2000 modell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket at sikringen for varmeapparatet ikke har gått? Og at luftinntaket under panseret er fritt for blader,rusk o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket frostvæsken?

(hadde samme problem på den forrige bilen min, men da vi fylte på frostvæske så fungerte varmeapparatet igjen) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem, fylte på frostvæske, så var problemet fikset=)

Anonym poster: 46060aa5bf15652bba1c299bbf54d291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer det luft, men den er kald (dvs viften fungerer) eller kommer det ikke luft (viften fungerer ikke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier det er helt dødt, regner jeg med viften ikke går. Da er det som regel viftemotstanden som har streiket. Koster mellom 400 og 2000,- avhengig av bil og hvor du kjøper. Kan i de fleste tilfeller byttes selv om man er nevenyttig, eller 30 minutter på et verksted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Og kjøp deg en liten ekstravifte som kobles til sigarett-tenneren. Min gikk og fikk fiksa den sånn delvis. Måtte bruke den lille ekstravifta i tillegg. Koster 3-400,- for en slik vifte.

(forutsetter at du har sjekka frostvesken aller først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøp deg en liten ekstravifte som kobles til sigarett-tenneren. Min gikk og fikk fiksa den sånn delvis. Måtte bruke den lille ekstravifta i tillegg. Koster 3-400,- for en slik vifte.

(forutsetter at du har sjekka frostvesken aller først)

Viktig å sjekke at ei slik vifte ikke trekker mer effekt en hva kursen er beregnet for. Slike vifter har på grunn av det som regel veeeldig liten varmeeffekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode løsninger! Er ikke mye nevenyttig når det kommer til bil desverre, og ikke datanerden jeg er gift med heller :P

Skal sjekke frostvæsken først, men hvor er denne sikringen hen da?

Til dere som lurte- det kommer ikke luft i det hele tatt. Hverken kald eller varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode løsninger! Er ikke mye nevenyttig når det kommer til bil desverre, og ikke datanerden jeg er gift med heller :P

Skal sjekke frostvæsken først, men hvor er denne sikringen hen da?

Til dere som lurte- det kommer ikke luft i det hele tatt. Hverken kald eller varm.

Det må du nesten sjekke i instruksjonsboken til bilen din, da det varierer litt fra bil til bil. Ofte ligfer de helt oppe i venstre hjørne under panseret, men ikke alltid.

Det har garantert ikke noe med frostvæsken å gjøre, men kan jo være lurt å sjekke den innimellom allikevel ;)

Den billigste rekkefølgen å sjekke ting på er i alle fall da sikring - vifteformotstand - og selve vifta. Hva slags bil er det snakk om?

Endret av orgus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må du nesten sjekke i instruksjonsboken til bilen din, da det varierer litt fra bil til bil. Ofte ligfer de helt oppe i venstre hjørne under panseret, men ikke alltid.

Det har garantert ikke noe med frostvæsken å gjøre, men kan jo være lurt å sjekke den innimellom allikevel ;)

Den billigste rekkefølgen å sjekke ting på er i alle fall da sikring - vifteformotstand - og selve vifta. Hva slags bil er det snakk om?

Ikke frostvæsken nei? Det er en Mazda Demio 2000 modell. skal se om jeg finner sikringen, har knapt vært under panseret på bilen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frostvæsken nei? Det er en Mazda Demio 2000 modell. skal se om jeg finner sikringen, har knapt vært under panseret på bilen før.

Nei så lenge vifta ikke går er det et elektrisk problem :)

Ser at jeg har skrevet "til venstre" i motorrommet, men det er altså på høyre side jeg mente, når du står foran bilen og ser nedi.

Men igjen så burde du sjekke instruksjonsboka både for plassering og hvilken sikring det gjelder. Ofte er kupelyset på samme kurs, så om det er den som er gåen vil ofte det innvendige lyset også være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppdatering- det var vifta som måtte skiftes...og på høy tid, ifølge mekanikeren! Han fant også flere andre ting som måtte byttes ut. Dyrt å ha bil... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for mange gode løsninger! Er ikke mye nevenyttig når det kommer til bil desverre, og ikke datanerden jeg er gift med heller :P

Skal sjekke frostvæsken først, men hvor er denne sikringen hen da?

Til dere som lurte- det kommer ikke luft i det hele tatt. Hverken kald eller varm.

Da er det vifta eller momentboksen som er gåen. Mannebeinet bytta vifta mi senest i går, vi var ute i -18 grader og koste oss. Vifta kosta 800 kr. hos høggern, 3600 kr. helt ny.

Min hadde begynt å brenne, synd ikke hele bilen brant opp =P

Edit: Ser jo nå at du har hatt den på verksted... Men på høy tid? Pleier da ikke bytte den før den slutter å funke! HeHe =)

Endret av LittleJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vifta eller momentboksen som er gåen. Mannebeinet bytta vifta mi senest i går, vi var ute i -18 grader og koste oss. Vifta kosta 800 kr. hos høggern, 3600 kr. helt ny.

Min hadde begynt å brenne, synd ikke hele bilen brant opp =P

Edit: Ser jo nå at du har hatt den på verksted... Men på høy tid? Pleier da ikke bytte den før den slutter å funke! HeHe =)

Det slo gnister av vifta så var på høy tid at den ble bytta. Bremseklossene var også helt utslitte, og registerreima eller hva det heter måtte han også ta. Så får se hvor mye det blir når han er ferdig...blir ny bil på meg i løpet av neste år, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo gnister av vifta så var på høy tid at den ble bytta. Bremseklossene var også helt utslitte, og registerreima eller hva det heter måtte han også ta. Så får se hvor mye det blir når han er ferdig...blir ny bil på meg i løpet av neste år, tenker jeg!

Er vel ikke de verste delene, men jobben koster jo når man må betale for den... Bil er egentlig no dritt =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...