Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lese at TV-sjåarane tykkjer best om realityprogrammet Farmen. Sjølv har eg ikkje TV så eg har ikkje fått sett det, men er det slik at folk flest er nyfikne på gardslivet? Dei vil ut av byane og ut på landet og skaffa seg høner og hestar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gringoene kaller det "go slumming"

Anonym poster: c9b259222556ed4c8f3f874d4d0513ad

• Liker 1
Skrevet

Det finnes alltid noen som har interesse for slikt. Noen blir lei av storbylivets kjas og mas.

Anonym poster: 2fc702ad4fd2dfa311c374a77c424e84

Skrevet

Har lese at TV-sjåarane tykkjer best om realityprogrammet Farmen. Sjølv har eg ikkje TV så eg har ikkje fått sett det, men er det slik at folk flest er nyfikne på gardslivet? Dei vil ut av byane og ut på landet og skaffa seg høner og hestar?

Du er en skikkelig stereotype, Rskre. Du skulle vært programleder på NRK ;)

Men for å besvare spørsmålet ditt. Jeg tror faktisk å lengte til bygda er blitt mer og mer vanlig. For de som har levd et hektisk, stressende liv i byen, kan det være ganske befriende og deilig å tenke at det finnes et sted på bygda hvor man kan leve i fred og ro, hvor man kan slappe av og nyte livet. Det hele er dessverre en illusjon. Du slipper selvfølgelig alt stresset med alle folkene rundt deg hele tiden, og det er ikke så mange biler og støy, det er ei heller masse eksos og forurensing og lufta er frisk. Du er omringet av natur og sånt, men livet kan fortsatt være stressende på bygda. Det er alt etter hva man gjør det til selv!

Personlig lengter jeg tilbake til bygda hvor jeg vokste opp, men studier hindrer meg fra å flytte tilbake nå.

Skrevet

Mange synes nok at det høres koselig og idyllisk ut, men så finner de ut at det er mye arbeid med grønnsaksåkern, det er dyrt med traktoren som går i stykker og irriterende når sauene til naboen/ rein bryter seg gjennom gjerdet og tramper rundt i åkeren og spiser av gresset som skulle bli vinterfor til hestene og orkanen som blåser drivhuset på havet

Sier jeg som nettopp har flyttet til småbruk.... Har den unnskyldningen at jeg er utdannet gartner og har jobbet en del som avløser, så jeg visste alt dette fra før av og har allerede fått gjort mye mer enn vi trodde med baby i hus. Ikke har vi traktor heller, men leide en til å pløye litt åker til oss. I vår/ sommer har vi produsert potet til halve slekta og ved til de samme som er klar til neste år, høgd trær som hadde sneket seg inn på åkeren, beskjært busker, laget urtehage, bed, plantet epletre og en rosenbusk + mange stauder og løk, ryddet eiendommen og gravd frem hagedetaljer som har vært skjult i over 50 år. Spennende!

Neste år blir det restaurering av fjøs.

• Liker 1
Skrevet

Mange synes nok at det høres koselig og idyllisk ut, men så finner de ut at det er mye arbeid med grønnsaksåkern, det er dyrt med traktoren som går i stykker og irriterende når sauene til naboen/ rein bryter seg gjennom gjerdet og tramper rundt i åkeren og spiser av gresset som skulle bli vinterfor til hestene og orkanen som blåser drivhuset på havet

Sier jeg som nettopp har flyttet til småbruk.... Har den unnskyldningen at jeg er utdannet gartner og har jobbet en del som avløser, så jeg visste alt dette fra før av og har allerede fått gjort mye mer enn vi trodde med baby i hus. Ikke har vi traktor heller, men leide en til å pløye litt åker til oss. I vår/ sommer har vi produsert potet til halve slekta og ved til de samme som er klar til neste år, høgd trær som hadde sneket seg inn på åkeren, beskjært busker, laget urtehage, bed, plantet epletre og en rosenbusk + mange stauder og løk, ryddet eiendommen og gravd frem hagedetaljer som har vært skjult i over 50 år. Spennende!

Neste år blir det restaurering av fjøs.

Spanande.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...