AnonymBruker Skrevet 3. november 2012 #1 Skrevet 3. november 2012 Har dere noe tanker om hvor det er tryg og utrygt å reise? Jeg har alltid vært så glad i Riga, men hører fra andre at det er et av de farligste reisemål. Hører skrekkhistorier om folk som blir dopet ned og får stjålet organer, og lignende. Noen som har tanker om trygge versus farlige reisemål? Og hvilke forhåndsregler tar dere når dere reiser? Anonym poster: a6847ddc303f23d0f750fa8f38357746 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2012 #2 Skrevet 3. november 2012 Hæ?! Det har jeg aldri hørt noe om. Vet om mange som har vært i Riga, men jeg er ikke helt sikker på om jeg ville ha reist dit helt ennå selv. I Europa er det vel stort sett "trygt" overalt, unntatt i mange av de øst-europeiske landene, eller ghettoer utenfor storbyene, som f.eks. London, Paris m.m. Marseille i Frankrike er kåret til å være det farligste stedet for ungdommer å vokse opp i hele Europa, men det er mange som reiser dit på ferie. Når det kommer til lommetyver er Barcelona i Spania en versting, men har selv ikke blitt stjålet der. Vet derimot om mange som har blitt, til tross for forsiktighet. Den franske riviera er veldig trygg, har selv reist dit alene som ung, blond og pen jente, og det gikk helt fint! Apropos forhåndsregler. Jeg er alltid forsiktig på ferie, beveger meg i trygge, fine strøk og passer godt på verdisakene mine. Og kanskje det aller viktigste - ikke dra til et sted hvor man VET det er mye trøbbel, man vil ikke oppsøke problemer heller? Som f.eks. Mexico har mange ekstremt utrygge byer. Det gjelder resten av Mellom-Amerika og Sør-Amerika og. Er du på feil sted til feil tid, kan du få store problemer. Cancun og Playa del Carmen er turiststeder som visst nok skal være trygge, men jeg tror jeg avventer Mexico til situasjonen der nede har forbedret seg, om det noen gang skjer. Russland er kanskje ikke så trygt, men heller ikke så vanlig å reise dit. Ja, dette kunne man ha skrevet i det uendelige om. Alt kan skje, hvor enn man befinner seg. Helt trygg er man aldri. Innen de vestlige europeiske grensene vil jeg hvert fall påstå at det stort sett er trygt. Anonym poster: cb87eb96f105783f273e1dc281e779a9 1
CathFoto Skrevet 3. november 2012 #3 Skrevet 3. november 2012 Det finnes steder som de fleste er enige om at ikke egner seg for turister, sånn som krigsherjede steder. Ellers er jeg tilhenger av å bruke UDs reiseråd, om ikke UD sier det er farlig, så er det ikke det. Og om UD fraråder å reise dit, så er det en grunn til det og man bør vurdere om det er vits å reise dit. Man bør alltid ta normale forhåndsregler,lese seg opp på stedet man skal til, og høre på de lokale. Farlige situasjoner kan oppstå hvor som helst. Riga er selvfølgelig ikke en av de farligste reisemålene, da hadde det ikke vært flust av helgeturer og lavprisflybilletter dit. Og UD hadde oppfordret nordmenn å holde seg unna. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Riga er ikke bare bare. Ja, det stemmer det med at organer er blitt frastjålet, et problem som herjer i i flere av de baltiske landene (egentlig øst-europa generelt). BE CAREFUL Anonym poster: 0eae1ae424713688d92e9cb250b35d33
Karmosin Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 Forholdsregler (det heter ikke forhåndsregler): Jeg passer på glasset mitt eller koppen min enten jeg er i Mandal eller Marseille. Jeg bruker vanligvis veske med rem som går tversover kroppen, ikke bare over den ene skulderen. Jeg har en kopi av passet mitt som jeg ikke oppbevarer sammen med passet. Jeg sjekker hva som foregår der jeg skal reise, så jeg vet om jeg må holde meg unna for eksempel store demonstrasjoner som kan koke over. Om kvelden holder jeg meg til gater og steder hvor det er en del folk. Jeg ser meg for i trafikken. Det er uendelig mye mer sannsynlig at svimete turist blir påkjørt enn at turist blir frastjålet ei nyre. Jeg drikker meg ikke full. Hvis representanter for lokalbefolkningen virker overdrevent ivrige på å snakke med meg eller få meg til å gå bestemte steder gjør jeg elegant stikk motsatt. Det er en ting å komme i prat med mannen ved nabobordet på café og gå hver til sitt etter praten, det er noe helt annet å bli stoppet på gata av en mann som bare må fortelle deg at verdens beste restaurant ligger rett rundt hjørnet i en litt mørk og øde gate (det siste skjedde en litt mindre lur kollega og mannen hennes, de gikk i retning av den angivelige restauranten og ble naturligvis ranet (men fikk beholde nok kontanter til drosje tilbake til hotellet)). Viktigst av alt: jeg krisemaksimerer ikke. Det meste går stort sett helt fint, i hvert fall om man forholder seg rolig og gir inntrykk av å være trygg. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #6 Skrevet 10. november 2012 Svært få steder, bortsett fra krigsområder, er farlige å reise til så lenge du er i stand til å ta vare på deg selv... Jeg har reist mye i jobben i mange år, til mange av verdens største byer, mange med dårlig rykte, men aldri noe problem... Bruk hodet så går det fint... Anonym poster: 3e2421d9f7549ebce2c73667125f66ef 1
lillemeg90 Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Har vert i riga, og så lenge man er påpasselig går det som regel greit;) har også vert i et afrikansk land der korupsjonen står høyt og det ikke er særlig trygt på kjøretur... Ikke særlig høy i hatten nå en blir stoppet...
Wonders Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Syria lager mye bråk for naboland for å få oppmerksomhet, så jeg hadde holdt meg unna Jordan fremover... Har en venn der i Norske røde kors som er sendt dit nå og det er ikke tryggt nok til å få sine barn og kone ned i julen, så da tenker jeg ingen andre bør dra heller.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #9 Skrevet 14. november 2012 Jeg har reist en del i Japan, og det føles veldig trygt - også midt i travleste Tokyo. Anonym poster: 2d0cbe3ced0a92ffd82de2453de243a5
Gjest BlueBee Skrevet 15. november 2012 #10 Skrevet 15. november 2012 Los Angeles er det tryggeste stedet du kan være, var der i september og følte meg mye tryggere der enn her i Norge og jeg er 15. Anbefaler på 100 å dra dit. Du må oppleve det engang, magisk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå