Gå til innhold

I forhold til


Bernardette

Anbefalte innlegg

99% av den norske befolkning aner ikke hvordan "i forhold til" skal brukes.

Samtlige tror at "i forhold til" er det samme som "med tanke på".

Ikke sant? Ikke sant at du som leser dette nå, tror det?

Eksempler:

"Så hvordan skal vi gjøre det i forhold til i morgen, avtaler vi klokken ni?"

"Et typisk eksempel er jo i forhold til skolen"

"Jeg er så sliten i forhold til at jeg har så mye å gjøre"

I forhold til betyr det samme som SAMMENLIGNET MED.

Jeg fatter ikke at en så stor del av befolkningen så konsekvent bruker sitt eget språk feil!

Takk for oppmerksomheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Jeg prøver å finne ut om du er seriøs eller ikke, men jeg klarer det ikke :gjeiper:

Uansett er nok 'i forhold til' en tapt kamp i forhold til språkbruken :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne ut om du er seriøs eller ikke, men jeg klarer det ikke :gjeiper:

Uansett er nok 'i forhold til' en tapt kamp i forhold til språkbruken :fnise:

Ehm.... seriøs?

Altså, vurderer du å konkludere med at jeg tøyser på høylys dag, og at jeg virkelig ikke mener at folk flest faktisk sier dette helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen din, Bernadette! Som oversetter ser jeg hvor ofte nordmenn bruker dette feil, og ikke minst hvor mye det blir overbrukt. Det er typisk byråkratspråk og en måte å gjøre påstander svakere på ("voksenutgaven" av "på en måte" eller "lissom"). Men jeg tror nok også kampen er tapt. Tar meg selv i å bruke det feil hele tiden selv, men prøver å unngå det. Testen er: kan jeg erstatte "i forhold til" med "sammenlignet med"? Hvis nei: finn et annet ord! Som regel kan man jo bare gjøre det helt enkelt: "Så hvordan skal vi gjøre det i morgen", "et typisk eksempel finner vi i skolen", "jeg er så sliten fordi jeg har mye å gjøre". Ofte funker det med en preposisjon i stedet.

Anonym poster: 34180b407ced84ac57bc8768ab346dd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går ann å hisse seg sånn opp da.. Men skjønner at du blir irritert, er mye dårlig språk blant det norske folk.

Anonym poster: 1d9c64e50eb91e7272c1c5d9056dcce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Ehm.... seriøs?

Altså, vurderer du å konkludere med at jeg tøyser på høylys dag, og at jeg virkelig ikke mener at folk flest faktisk sier dette helt feil?

Det kan godt hende du mener det seriøst, men når du samtidig konkluderer med at 90% bruker språket sitt feil så blir det i beste fall rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med "i forhold til" er at det anses som et formelt uttrykk, og jeg tenker at de som bruker det hele tida, føler seg "proffe". Da får jeg lyst til å himle med øya.

I de fleste tilfeller kan det erstattes med "med tanke på".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være en dialektforskjell her, men for meg er 'med tanke på' mye mer formelt enn 'i forhold til'.

Jada. Begge er formelle, det er bare det at en "feil" (det kan nok kanskje diskuteres) hos en som snakker formelt, høres mye verre ut enn typiske feil som da/når, osv. Altså, jeg tenker umiddelbart på folk som har lært et fremmedord, og som skal bruke det i alt de sier, selv om det ikke passer. Nå er ikke "i forhold til" et avansert uttrykk - det bare brukes i formelle kontekster, og når det da brukes feil, så høres det så dumt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller kan det erstattes med "med tanke på".

Tja, vil nå si at "i forbindelse med" er bedre. Tror det er det uttrykket "i forhold til" blandes med. Det er jo fullt mulig å si "jeg har hatt det veldig travelt i det siste i forbindelse med alt skolearbeidet". Så ja

Anonym poster: efed5a919ad95412cfabecfb6689285a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av den norske befolkning aner ikke hvordan "i forhold til" skal brukes.

Samtlige tror at "i forhold til" er det samme som "med tanke på".

Ikke sant? Ikke sant at du som leser dette nå, tror det?

Eksempler:

"Så hvordan skal vi gjøre det i forhold til i morgen, avtaler vi klokken ni?"

"Et typisk eksempel er jo i forhold til skolen"

"Jeg er så sliten i forhold til at jeg har så mye å gjøre"

I forhold til betyr det samme som SAMMENLIGNET MED.

Jeg fatter ikke at en så stor del av befolkningen så konsekvent bruker sitt eget språk feil!

Takk for oppmerksomheten.

99 %. Snarere 50 %. I det siste har det vært så stor fokus på feilbruk av "i forhold til" at jeg er mer lei av de som hele tiden skal ta det opp, enn de som faktisk bruker det feil. Det er min mening i forhold til dette.

Anonym poster: 304c5771ca601124510aa016576baff0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym kl. 09:46 - takk for forståelsen! Ditt svar er veldig fornuftig.

Det kan godt hende du mener det seriøst, men når du samtidig konkluderer med at 90% bruker språket sitt feil så blir det i beste fall rart.

90% av tilfellene der "i forhold til" brukes.

Problemet mitt med "i forhold til" er at det anses som et formelt uttrykk, og jeg tenker at de som bruker det hele tida, føler seg "proffe". Da får jeg lyst til å himle med øya.

I de fleste tilfeller kan det erstattes med "med tanke på".

*applaus*

99 %. Snarere 50 %. I det siste har det vært så stor fokus på feilbruk av "i forhold til" at jeg er mer lei av de som hele tiden skal ta det opp, enn de som faktisk bruker det feil. Det er min mening i forhold til dette.

Anonym poster: 304c5771ca601124510aa016576baff0

At du blir mer lei de som har rett enn de som konsekvent sier noe som er feil, forteller faktisk litt om deg.

Person A: Jeg skal til København i morgen. Gleder meg til å se Sverige igjen!

Person B: København er i Danmark.

Person C: Åh jeg er så lei av dere flisespikkere som hele tiden skal påpeke at København ikke er i Sverige!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var faktisk en tråd her på KG som gjorde meg oppmerksom på dette. Først skjønte jeg ikke helt hva problemet egentlig var, og tenkte "kan det være så farlig da?"... Men da det gikk opp for meg hva det var jeg gikk rundt og sa, ble jeg ekstremt bevisst på å prøve å unngå det, og tidvis helt gal av å lese/høre andre bruke det feil. Selv om jeg var mer lykkelig som uvitende - takk til dere som engasjerer dere for å gjøre språket vårt bedre :P

Anonym poster: ae22a0c30c544fa282ff8b6331a3a816

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

99% av den norske befolkning aner ikke hvordan "i forhold til" skal brukes.

Samtlige tror at "i forhold til" er det samme som "med tanke på".

Ikke sant? Ikke sant at du som leser dette nå, tror det?

Eksempler:

"Så hvordan skal vi gjøre det i forhold til i morgen, avtaler vi klokken ni?"

"Et typisk eksempel er jo i forhold til skolen"

"Jeg er så sliten i forhold til at jeg har så mye å gjøre"

I forhold til betyr det samme som SAMMENLIGNET MED.

Jeg fatter ikke at en så stor del av befolkningen så konsekvent bruker sitt eget språk feil!

Takk for oppmerksomheten.

Herregud så smart du er! Er du lærer eller bare en wannebe VERDENSMESTER!? Godt vi har sånne som deg så ikke det norske språk faller fra hverandre!!

Anonym poster: f3dfd5a090a5167a68047cd3a0f01559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må innrømme at jeg begår denne ordsynden alt for ofte selv.

Kanskje vi skulle lage en liste korrekte "i forhold til"- alternativer?

- "Hva angår..."

- "med tanke på..."

- "I forbindelse med..."

- "Når det gjelder..."

- "Når det kommer til..."

- "på tale om" (ikke helt synonymt, men likevel...)

flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk en tråd her på KG som gjorde meg oppmerksom på dette. Først skjønte jeg ikke helt hva problemet egentlig var, og tenkte "kan det være så farlig da?"... Men da det gikk opp for meg hva det var jeg gikk rundt og sa, ble jeg ekstremt bevisst på å prøve å unngå det, og tidvis helt gal av å lese/høre andre bruke det feil. Selv om jeg var mer lykkelig som uvitende - takk til dere som engasjerer dere for å gjøre språket vårt bedre :P

Anonym poster: ae22a0c30c544fa282ff8b6331a3a816

Jeg tror ikke jeg pleier å bruke det feil selv, bruker heller mye "når det gjelder", men har ikke tenkt på det før denne tråden dukket opp. Nå hører jeg det over alt! Lederen i Østfold Sp brukte det feil to ganger i første innlegget sitt på Debatten nå nettopp blant annet.

Anonym poster: f1469991ac0824e4083810e5306bbb04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg begår denne ordsynden alt for ofte selv.

Kanskje vi skulle lage en liste korrekte "i forhold til"- alternativer?

- "Hva angår..."

- "med tanke på..."

- "I forbindelse med..."

- "Når det gjelder..."

- "Når det kommer til..."

- "på tale om" (ikke helt synonymt, men likevel...)

flere?

Ofte passer det med en enkel preposisjon. Det varierer fra gang til gang hva som passer, for "i forhold til" ser ut til å bli brukt i stedet for nesten enhver enkle eller sammensatte preposisjon.

Anonym poster: f9509e460a14d3ae26384b812641dcbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...